Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 20D jmf med Nikon D70

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-14 22:51

Här har jag interpolerat upp Nikon bilden från 6 till 8milj pixlar, bildfilerna är mao lika stora. Canon kameran återger något skarpare fläkten som står i fönstret.Se delutsnitten.

Det märkliga är att chatteringarna/nyanserna i putsen med undeliggande tegelstenar syns tydligare i D70 bilden. Canon smetar ut ytan. Även den vita putsade listen /utsmyckningen under fönstren har fått konstiga raka streck på Canonbilden. Konstgjorda uppräkningsfel ?. Eller finns strecken i den vita ytan? Det får jag kontrollera i morgon. Nedersta bilden med pilarna 400iso. Bilden till höger 200iso

För att förstå hur stor denna delförstoring är så skickar jag med orginalbilden i sin helhet.Utsnittet inringat i blått.

Så konklusionen blir: Man klarar sig länge med en 6 miljonerpixlar kamera. Dvs så bra är Nikon D70.
Brusnivån i de båda kamerorna är otroligt bra/låga även på de högre ISO talen.
Canon har ändrat lite i sin AWB jmf med tidigare 10D. Autoexponeringen är bättre på 20D än föregångaren. Inte samma tendens att överexponera.Canon 20D har en förmåga att gå mot rött i vissa bilder. Detta konfirmerar även min vane kollega.
Nikons AWB (automatisk vitbalansering) är i mitt tycke något vassare än Canon i default läget.
Canon har en oändlig rad av inställningsmöjligheter , man kan därmed ändra färgkaraktären i bilden efter eget seende och tyckande.

Mvh

Senast redigerat 2004-10-16 18:24
Ursprungligen av miri:

Sista bilden. Här har jag interpolerat upp Nikon bilden från 6 till 8milj pixlar och ett delutsnitt. Canon kameran återger något skarpare fläkten som står i fönstret.
För att förstå hur stor denna delförstoring är så skickar jag med orginalbilden i sin helhet.Utsnittet inringat i blått.
Så konklusionen blir: Man klarar sig länge med en 6 miljonerpixlar kamera.
Brusnivån i de båda kamerorna är otroligt bra/låg även på de högre ISO talen.
Canon har ändrat lite i sin AWB jmf med tidigare 10D.Autoexponeringen är bättre på 20D än föregångaren. Inte samma tendens att överexponera.
Mvh

Jämförelsen bygger på två olika lösningar. Det finns "pros and cons", hos båda.
Frågan är om man varför man ska titta i 400%. Jag brukar nöja mig med 100%. De bilder jag tar ska oftast tryckas och då oftast i betydligt mindre storlek än vad originalfilen var.
Men en del har tryckts i både A3 och A2 med ett förbluffande bra resultat.
Jag har kört ut många Lambda hos Crimson i 70x100 och de bilderna har varit, som det heter, klockrena.
Och jag håller med dig om att man klarar sig bra med 6 eller 8 miljoner pixlar. Och brännviddsförlängningen lär man sig att hantera.
Jag vill ha ett Canonhus som är byggt som EOS D1 mk II, mer solitt än D20, fast inte med all teknik som är inbyggt i den förstnämnda, utan mer som en 20D, fast med mer pro-feeling. Pris runt 20.000 - 22.000 kr. D3 - typ.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 00:10
Ursprungligen av Nurell:

Jämförelsen bygger på två olika lösningar. Det finns "pros and cons", hos båda.
Frågan är om man varför man ska titta i 400%. Jag brukar nöja mig med 100%. De bilder jag tar ska oftast tryckas och då oftast i betydligt mindre storlek än vad originalfilen var.
Men en del har tryckts i både A3 och A2 med ett förbluffande bra resultat.
Jag har kört ut många Lambda hos Crimson i 70x100 och de bilderna har varit, som det heter, klockrena.
Och jag håller med dig om att man klarar sig bra med 6 eller 8 miljoner pixlar. Och brännviddsförlängningen lär man sig att hantera.
Jag vill ha ett Canonhus som är byggt som EOS D1 mk II, mer solitt än D20, fast inte med all teknik som är inbyggt i den förstnämnda, utan mer som en 20D, fast med mer pro-feeling. Pris runt 20.000 - 22.000 kr. D3 - typ.

Om du vill se uppräkningsfel, skärpedefekter, brus, pixelplattor så är det lättare om du förstorar upp bilden. En skärmdump tagen av den uppförstorade bilden visar då felaktigheter i bilden likväl som om jag sände över en orginalbildfil och bad dig förstora denna bild till 400% .
Att titta på en bildfil i 100% för jmf är tämligen meningslöst.
Bildutsnitt 100% , ena bilden tagen i 200ISO den andra i 800ISO
Tala om vilken som är tagen i 800. Båda bilderna från Canon 20D

Ursprungligen av miri:

Om du vill se uppräkningsfel, skärpedefekter, brus, pixelplattor så är det lättare om du förstorar upp bilden. En skärmdump tagen av den uppförstorade bilden visar då felaktigheter i bilden likväl som om jag sände över en orginalbildfil och bad dig förstora denna bild till 400% .
Att titta på en bildfil i 100% för jmf är tämligen meningslöst.
Bild 100% , ena bilden tagen i 200ISO den andra i 800ISO

Orkar inte nu, ska upp i svinottan i morgon.
Sände över? Menar du till mig? jag har inte fått något.
Kollar sen.
Gonatt.

• Medlem
  • 2004-10-15 00:17
Ursprungligen av miri:

Tippar på den högra. Vinner jag nånting nu?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 00:50
Ursprungligen av orat:

Tippar på den högra. Vinner jag nånting nu?

Nej- men det var rätt

Kommentarer angående arbetet?
Själv är jag lite överaskad över fynden.

Mvh

Senast redigerat 2004-10-15 01:48

Om nu bilderna ändå är så pass lika varandra i kvalitet... blir inte faktorer såsom användarvänlighet och snabbhet lite mer avgörade ? Priset talar ju till Nikons fördel - hur är de med det andra ?

kanon miri
snyggt jobbat.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 11:37

Svar till Nordström: Endast 2 bilder är interpolerade upp till samma pixelantal. Resterande bilder är i orginalfilsstorlek. Bilderna från den rödaktiga husvägen och fläkten i fönstret.
Skulle en kopia/ bild på 20 x 30 cm göras från dessa 2 bra kamerors orginalbildfil så kan inte ögat uppfatta om den ena eller andra kameran är skarpare eller brusfriare. Så bra är de båda bildfilerna jmf med varandra. Alltså måste man gå in i bilden mer än 100% för att överhuvudtaget se någon skillnad.
mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 17:58

Vid kontroll idag 15 oktober så fann vi att Canonkameran hade en viss uppskärpning i sin grundinställning . Vissa bilder tydde på att så var fallet. Skärpningfenomen kunde ses runt vissa strukturer. Idag har jag tittat på Nikon filerna och skärpt den bild som jämförts med oskarp mask. Nikonbilderna blir därmed ännu skarpare med motsvarande uppskärpnings fulhet som kan ses i Canonbilden.

Vidare kontrollerade jag husets strukturer i det röda som Canonbilden plattar till. Det finns en linjedragning i den vita listen men den tecknas också ut vid en uppskärpt Nikon bild.

Skillnaden i återgivning har alltså ytterliggare minskat efterson Nikon bilden har fått en svag uppskärpning - fler detaljer syns. Detaljer i den vita listen syns avsevärt bättre samt strukturer runt fönstret har blivit tydligare.

Bilden som skickas med visar att Nikon återger nu mer detaljer än tidigare pga oskarp mask är lagd.

Canon bild till vänster IMG Nikonbilden till höger
Uppskärpningsfenomen kan ses tydligare i canonbilden: följ den tunnare telefonlinan som finns under den grövre. Se när den passerar det vita putsade fältet som finns runt fönstret. Canon återger den röda fasaden betydligt sämre, utsmetat. Chatteringarna syns inte så tydligt i det röda.

klicka på bilden så den kommer upp i nytt fönster
mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:28
  • Medlem
  • 2004-10-15 18:15
Ursprungligen av miri:

Vid kontroll idag 15 oktober så fann vi att Canonkameran hade en viss uppskärpning i sin grundinställning . Vissa bilder tydde på att så var fallet. Skärpningfenomen kunde ses runt vissa strukturer. Idag har jag tittat på Nikon filerna och skärpt den bild som jämförts med oskarp mask. Nikonbilderna blir därmed ännu skarpare med motsvarande uppskärpnings fulhet som kan ses i Canonbilden.
Vidare kontrollerade jag husets strukturer i det röda som Canonbilden plattar till. Det finns en linjedragning i den vita listen men den tecknas också ut vid en uppskärpt Nikon bild.
Skillnaden i återgivning har alltså ytterliggare minskat efterson Nikon bilden har fått en svag uppskärpning - fler detaljer syns. Detaljer i den vita listen synsavsevärt bättre samt strukturer runt fönstret.

Bilden som skickas med visar att Nikon återger nu mer detaljer än tidigare pga oskarp mask är lagd.
Skärpningsfenomenen kan ses runt telefontråden ungefär likvärdigt i båda bilderna.
Canon bild till vänster IMG Nikonbilden till höger

Nu är vi snart inne ppå området tycke och smak igen. Jag tycker Nikonbilden är klart sämre med alldeles för råa kontraster och allmän grumsighet. Jag förmodar att du försöker bevisa att den är bättre, d.v.s. du gillar precis de egenskaper som jag ogillar.

Tycker också att Canonen har precis den mycket marginellt högre detaljåtergivning som två meloner x-tra pixlar antyder.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 18:19
Ursprungligen av orat:

Nu är vi snart inne ppå området tycke och smak igen. Jag tycker Nikonbilden är klart sämre med alldeles för råa kontraster och allmän grumsighet. Jag förmodar att du försöker bevisa att den är bättre, d.v.s. du gillar precis de egenskaper som jag ogillar.

Tycker också att Canonen har precis den mycket marginellt högre detaljåtergivning som två meloner x-tra pixlar antyder.

Vad jag säger är att Nikonbilden kan skärpas betydligt utan att det finns de skärpningsfenomen som redan finns i canonbilden.

Vissa detaljer är fortfarande bättre återgivna i Canonbilden men att den har en tendens att smöra till röda nyanser. Vari ligger grumsigheten? Vilken råa kontrast? Kan det vara så att Canonbilden är ngt kontrastlös?. Bilderna är inte åtgärdade, rakt ut från de båda kamrorna, Nikon har fått oskarp mask eftersom Canon skärpning inte var avslagen i kameran.

Förklara gärna. Titta extra på de redan förstärkta uppskärpningslinjerna som finns i canon bilden. Detta betyder att jag lägga mer oskarp mask =skärpa upp Nikonbilden ytterliggare innan samma fulhet tecknas runt exv den tunna telefonkabeln.
Sedan är det upp till var och en att bedömma bilderna.
mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:29
  • Medlem
  • 2004-10-15 20:26

Grumsigheten och den sämre upplösningen tycker jag t.ex. finns i linjedragningen i listen som du själv talar om. I Nikonbilden antyds linjer, OK, men på Canonbilden är de så väl uttecknade att man skulle kunna tillverka en hålkälsmall efter den. På Nikonbilden finns ett streck, på Canonbilden ser man att det är en rundning osv.

Däremot har du förmodligen rätt när det gäller skärpningsartefakter m.m.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 20:34
Ursprungligen av orat:

Grumsigheten och den sämre upplösningen tycker jag t.ex. finns i linjedragningen i listen som du själv talar om. I Nikonbilden antyds linjer, OK, men på Canonbilden är de så väl uttecknade att man skulle kunna tillverka en hålkälsmall efter den. På Nikonbilden finns ett streck, på Canonbilden ser man att det är en rundning osv.

Däremot har du förmodligen rätt när det gäller skärpningsartefakter m.m.

Även avslutningen av det vita syns bättre på Canonbilden, men väggstrukturen är med sina underliggande tegelstenar och puts utslätad på Canonbilden.
Som min Canonkollega sa: jag hade förväntat mig mer av denna kamera och de 8 milj pixlarna..
Med tanke på att detta är hans 4e digitalaSLR kamera från Canon så tror jag han har en viss erfarenhet hur Canon uppträder. OBS uttalandet gäller endast det bildmässiga upptädandet. kameran i övrigt tycker han är super, vilket jag också tycker.
mvh

• Medlem
  • 2004-10-15 20:37
Ursprungligen av miri:

Även avslutningen av det vita syns bättre på Canonbilden, men väggstrukturen är med sina underliggande tegelstenar och puts utslätad på Canonbilden.
Som min Canonkollega sa: jag hade förväntat mig mer av denna kamera och de 8 milj pixlarna..
Med tanke på att detta är hans 4e digitalaSLR kamera från Canon så tror jag han har en viss erfarenhet hur Canon uppträder. OBS uttalandet gäller endast det bildmässiga upptädandet. kameran i övrigt tycker han är super, vilket jag också tycker.
mvh

Men nu gällde väl inte jämförelsen Canon mot Canon?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 20:41
Ursprungligen av orat:

Men nu gällde väl inte jämförelsen Canon mot Canon?

Varför inte. förväntar du dig inte mer av en ny kamera bildmässigt?
Handhavarmässigt har den blivit bra mycket bättre än föregångaren.
mvh

• Medlem
  • 2004-10-15 20:56
Ursprungligen av miri:

Varför inte. förväntar du dig inte mer av en ny kamera bildmässigt?
Handhavarmässigt har den blivit bra mycket bättre än föregångaren.
mvh

Näe, jag tycker faktiskt den levererar. Är å andra sidan väldigt lite bortskämd, mina färska digitala erfarenheter är från en avskyvärd D100 – tack och lov inte min utan jobbets – samt en liten usel konsumentkompakt (Coolpix 5000), dessvärre min.

Ursprungligen av orat:

Näe, jag tycker faktiskt den levererar. Är å andra sidan väldigt lite bortskämd, mina färska digitala erfarenheter är från en avskyvärd D100 – tack och lov inte min utan jobbets – samt en liten usel konsumentkompakt (Coolpix 5000), dessvärre min.

Så "avskyvärd" är faktiskt inte D100. Även om den har sina brister...

Anders, på det hela taget rätt nöjd D100-ägare

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 23:28
Ursprungligen av Anders Härnqvist:

En rätt exponerad och nu kommer det viktiga uppskärpt D100 bild är helt OK i alla aspekter. Samma ccd sitter i D70. Pentax.
Kameran har en annan AA filtrering vilket i första anblick kan bilderna ses som mjuka något uddlösa. Man kan därmed inte se de uppräkningsfel som vissa D70 bilder har i fina strukturer.
Hanterar man kameran rätt så är den" lika bra" bildmässigt som de andra i 200 ISO.
Brusreduseringen är däremot inte lika effektiv på högre iso tal som hos de senare kamrorna Pentax eller D70
mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:17
  • Medlem
  • 2004-10-16 12:35

Om man ägt och –snuskigt nog – älskat fem Nikon-SLR:er innan, så är redan första tafsningen på D100:an en kalldusch. Den begränsade kvaliteten på bildfilerna hoppas jag dock är otypisk för märket, har sett många bra på nätet och annorstädes. När jag kallar den "avskyvärd", så syftar jag på just det exemplaret. Och jo, jag är kompetent att exponera rätt.

CP 5000 är en liten goding, men tyvärr svåranvänd för normal fotografering, men sedan den börjat leverera RAW (tänk att Nikon uppdaterar en produkt man slutat tillverka, heder åt åt dem för det!) kan man i alla fall ha väldigt, väldigt kul med den.

Ursprungligen av orat:

Om man ägt och –snuskigt nog – älskat fem Nikon-SLR:er innan, så är redan första tafsningen på D100:an en kalldusch. Den begränsade kvaliteten på bildfilerna hoppas jag dock är otypisk för märket, har sett många bra på nätet och annorstädes. När jag kallar den "avskyvärd", så syftar jag på just det exemplaret.

Kan du ge exempel på vad du inte gillade med bildfilerna?
Själv har jag mest problem med att hudtonerna inte är helt 100 och brus i skuggpartierna. Däremot har "mjukheten" i bilderna aldrig stört mig, hellre för mjukt än tvärtom.

Men det är klart, den dagen D90 (eller D200 eller D100s eller vad den nu kommer att heta) ser dagens ljus så blir det nog till att byta upp sig. Om specarna ser bra ut.

• Medlem
  • 2004-10-16 18:40

Kan du ge exempel på vad du inte gillade med bildfilerna?
Själv har jag mest problem med att hudtonerna inte är helt 100 och brus i skuggpartierna. Däremot har "mjukheten" i bilderna aldrig stört mig, hellre för mjukt än tvärtom.

Men det är klart, den dagen D90 (eller D200 eller D100s eller vad den nu kommer att heta) ser dagens ljus så blir det nog till att byta upp sig. Om specarna ser bra ut.

Dess dynamiska omfång var urpissigt. Hur fan man än exponerade, drabbades man av pixelgröt i skuggorna och urfrätningar i högdagrarna. Tror faktiskt att vi har ett måndagsexemplar.

Skärpning från kameran tror jag man ska undvika om man inte vill printa direkt från JPEG-filen (vilket i för sig verkar fullt möjligt). Klokare att plåta i RAW och göra all bearbetning efteråt i Photoshop/PhotoRetouch, framför allt om bilden ska gå i tryck. Skärpningen i kameran har man ju inte mycket kontroll över.

Om man till exempel jämför testbilder av D20 vs EOS-1D mark II hos dpreview ser faktiskt D20 bilderna bättre ut. Kamrorna jämförs nämligen med grundinställningar och då har, som jag sagt tidigare, D20 +1 skärpa vilket inte 1D mark II har. Med detta vill jag säga att för att jämföra bilderna från två kameror måste alla inställningar och omständigheter vara så lika som möjligt. Skärpning i fotograferingsögonblicket från kameran i det ena fallet går inte att jämföra med skärpning efteråt i Photoshop i det andra.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 21:03
Ursprungligen av Björn Nordström:

Skärpning från kameran tror jag man ska undvika om man inte vill printa direkt från JPEG-filen (vilket i för sig verkar fullt möjligt). Klokare att plåta i RAW och göra all bearbetning efteråt i Photoshop/PhotoRetouch, framför allt om bilden ska gå i tryck. Skärpningen i kameran har man ju inte mycket kontroll över.

Om man till exempel jämför testbilder av D20 vs EOS-1D mark II hos dpreview ser faktiskt D20 bilderna bättre ut. Kamrorna jämförs nämligen med grundinställningar och då har, som jag sagt tidigare, D20 +1 skärpa vilket inte 1D mark II har. Med detta vill jag säga att för att jämföra bilderna från två kameror måste alla inställningar och omständigheter vara så lika som möjligt. Skärpning i fotograferingsögonblicket från kameran i det ena fallet går inte att jämföra med skärpning efteråt i Photoshop i det andra.

Enda invändningen, så länge inte bilden har blivit lidande med konstiga skärpeartdefakter så kan en svag grundskärpning ske i kameran. Detta ger ett visuellt bättre intryck av bilden. PhaseOne programmet mfl har en svag USM som ligger med i grundinställningen, likaså div scannerprogram och även PS RAW.

Det skulle alltså inte vara sämre att ha viss grunduppskärpning i kameran, vilket finns, så länge den inte är grov eller förstörande. Själv så kör jag med all uppskärpning avslagen (hur vet man det) i kameran och överlåter bilden till slutanvändaren för ev uppskärpning. Denna information står med vid leverans av bilden. (jag vet inte hur stor eller i vilket sammanhang bilden senare skall tryckas)
mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:59
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 22:53

Skillnaden mellan en 8miljoner pixlar Canon kamera kontra en 6 milj D70.

D70 bilden är uppräknad i PS till samma storlek som Canon bilden. Skärpning med oskarp mask har skett med D70 bildfil så uppskärpningsfelen ser ungefär likadana ut som i den från kameran redan skärpta 20D bilden.

Här kan tydligt ses i skylten "Turistbyrå" och Lunds kommuns parkering, endast markerade platser, att D70 inte har samma upplösning som 20D. Vissa uppräkningsfel kan ses i D70 bildfil. Hur stor eller liten skillnaden är mellan kamrornas återgivning vad det gäller detaljer är upp till var och en att bedömma. Min uppfattning är att den är förvånansvärd liten.

Tittar man på de röda löven på väggen har Canon återigen gäggat till återgivningen.
Att återge röda nyanser är inte Canon kamerans styrka, röda nyanser/detaljer flyter ihop, och ger ett oskarpare intryck än D70.
mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:33
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-16 16:25

En titt på färgbrus från de 2 kamrorna:

Färgbrus är alltid värst i de mörka partierna i en digitalbild. Som jag har skrivit tidigare är det alltid lönt att exponera en bild efter histogramet.

Förskutning av histogramet skall göras så lång till höger som det går utan att någon information klipps och att histogramet ligger inom ramarna. På så sätt undviker man att behöva dra/lätta upp skuggorna i en underexponerad bild vilket leder till ett spretande histogram och ökat färgbrus i de mörkare partierna.

Här kommer en helhetsbild från Domkyrkan Lund (20D) + delförstoringar från de båda kamerorna. Dessa har sedan markerats och jag har låtit PS räkna fram vitpunkt samt svartpunkt i de båda delbilderna för att göra det rättvist.
Ljusen är vitpunkt etc..

Färgbruset på 1600 iso är olika i de båda kamrorna. Den som som påstår att 20D skulle ha mindre eller snyggare färgbrus än vad en Nikon D70 i högre Iso tal far enligt min mening med osanning.

Som jag tidigare har hävdat så har cmos en helt annan brusbild , speciellt i det röda, vilket tydligt kan ses genomgående i testbilderna.

klicka på bilden för att se den större i eget fönster
Mvh

Senast redigerat 2004-10-16 20:36
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-16 17:00

Rätt exponering= exponera efter histogramet:

Slutligen, båda bilderna från 20D. Den vänstra bilden exponerad efter kamerans exponeringsmätare. Vid kontroll ligger all information inom histogramet men långt till vänster. Bilden överexponeras därefter med + 1.5 steg. Histogramet förskuts till höger men är fortfarande inom ramarna. Bruset i bildens skuggpartier/lågdagrar blir därmed mycket lägre och man förlorar inte så mycket detaljer i skuggorna / mörkare delen av bilden. Exponeringen=histogramet förskutet + 2 steg. Skillnaden i brus i de mörka partierna mellan kamerans autoexponering och en rätt bild exponerad efter histogramet är enormt stor.

Tillägg 17/10. Bilden som överexponeras inom histogramet kommer att ses som generellt ljusare. För att få tillbaka ljusets /rummets karaktär så kan man justera ner/göra bilden mörkare med exv kurvor i PS. Vitsen med förfarandet är att bruset inte ökar som i en bild som är för mörk och måste lättas upp .

klicka på bilden så du ser den i eget fönster, skillnaderna syns tydligare då.
mvh

Senast redigerat 2004-10-17 15:27
Ursprungligen av miri:

Rätt exponering= exponera efter histogramet:

Slutligen, båda bilderna från 20D. Den vänstra bilden exponerad efter kamerans exponeringsmätare. Vid kontroll ligger all information inom histogramet men långt till vänster. Bilden överexponeras därefter med + 1.5 steg. Histogramet förskuts till höger men är fortfarande inom ramarna. Bruset i bildens skuggpartier/lågdagrar blir därmed mycket lägre och man förlorar inte så mycket detaljer i skuggorna / mörkare delen av bilden.

klicka på bilden så du ser den i eget fönster, skillnaderna syns tydligare då.
mvh

Se där, då lärde man sig något nytt. Mycket intressant! Tack MIri.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-17 00:38
Ursprungligen av Björn Nordström:

Se där, då lärde man sig något nytt. Mycket intressant! Tack MIri.

Tack själv.
Jag vill visa att en rätt exponerad bild är avgörande för resultatet.Oavsett vilken digital kamera man använder.
Båda bilderna är från 20D och 1600 iso. Det gäller att exponera så mycket man kan efter skuggor och mellanpartierna i en bild men att det inte får samtidigt högdagrarna att bli överexponerade. Histogramet är vår bästa vän att få bildernas tonala omfång så bra som möjligt.

Därför blir jag förvånad när någon kan uttala sig om exv Nikon D100 och gröt till pixlar.
Ta fram en bild och studera histogramet, det avslöjar hur du som fotograf har exponerat bilden. Jag kan lova att det är vänsterförskutet i de flesta fall och därmed underexponerat.

Mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-16 22:41

MIRI: De här bilderna du visar upp, är de tagna som JPG direkt från kamerorna? Så verkar jag förstå det som.

Hur blir det om du tar RAW/NEF och omvandlar till JPG med samma programvara så att det används samma konverteringsalgoritm till båda?

Bevaka tråden