För min del så avslutar jag tråden med att visa en skillnad mellan D70 och 20D vad det gäller teckning i det mörkaste partierna i bilden.
Nikonbilden med röd pil. Här man kan se att Nikon kameran inte tecknar ut det svarta, blomkrukans svärta har räknats ihop till svarta/gråa pixelsjok. Nikon D70 har en tendens att klippa längst ner i det allra mörkaste.
Detta har alltså inte med jpg komprimeringen att göra, jag har sett liknande fenomen vid raw hos Nikon D70 utan är en mjukvarumässig skillnad mellan de båda kamerorna att hantera brus.
Nu är vi uppe i 400-600% förstoring så det har ingen praktisk betydelse eftersom färgbruset ändå dominerer vid denna höga uppförstoring. Man kan se att det röda färgbruset är något oroligare i Canonbilden. Även i de mörkaste partiet.
Till sist: Canonkameran är den kamera som känns gedignare, snabbare och har framförallt en mycket bättre sökare. Priset är ca 5000 kronor mer för Canon.
Båda kamerorna är mycket bra vad det gäller bildåtergivning. Canon har 100 Iso att tillgå vilket Nikon kameran ej har.
Skillnaderna i återgivning på de testade iso talen är liten. Canon återger detaljer något bättre med sina 8 miljoner pixlar. Denna skillnad kan ej ses på en bild 20 x 30cm utan att man använder lupp och tittar på ytterst fina detaljer. Bildresultatet från dessa båda kompetenta kameror beror ytterst på den som fotograferar. Vet man hur man skall exponera en digital bild så duger dessa kameror till det mesta oavsett om du är en glad amatör eller yrkesverksam fotograf.
Båda kamerorna är ett mycket bra val, vill man betala 5000:- mer så är idag Canon det bästa valet totalt sett.
Det skall bli spännande att se vad Nikons D200 svar blir till våren.
mvh