- nillon
- Medlem ●
- Svedala
Jag kan inte tänka mig att betala ett öre. Läggs 99mac ner skulle jag inte sörja en sekund. Så mycket betyder det inte för mig.
LOL. Alltid lika positiv. Har du kollat in Macworlds forum på sistone?
Jag kan inte tänka mig att betala ett öre. Läggs 99mac ner skulle jag inte sörja en sekund. Så mycket betyder det inte för mig.
Varför lägger man då ner sin tid och skriver ett inlägg i denna tråd kan man fråga sig?
Kom med något konstruktivt istället...
<ironi>
Tydligen inte:
Rickard A
Västerås
979 inlägg
Har en person skrivit nästan 1000 inlägg i ett forum så måste ju det forumet vara helt betydelselöst för den personen.
</ironi>
<ironi>Har en person skrivit nästan 1000 inlägg i ett forum så måste ju det forumet vara helt betydelselöst för den personen. </ironi>
Melin, tror du missar lite där. Om man skrivit t.ex 3 svar i ett forum så ligger räknaren kvar på samma siffra. Så kontentan blir att Västerås egen kombatant troligen har författat betydligt fler inlägg - av skiftande behållning för den som läser dom. T.ex har jag skrivit 3 inlägg i denna tråd och ligger kvar på samma siffra.
Melin, tror du missar lite där. Om man skrivit t.ex 3 svar i ett forum så ligger räknaren kvar på samma siffra. Så kontentan blir att Västerås egen kombatant troligen har författat betydligt fler inlägg - av skiftande behållning för den som läser dom. T.ex har jag skrivit 3 inlägg i denna tråd och ligger kvar på samma siffra.
Min poäng, vilket du tydligen inte förstod, var att om man lägger ner tid på att skriva (minst) 1000 texter så kan inte forumet vara betydelselöst. Ska man gå efter ditt resonemang så kan han alltså ha skrivit fler texter än räknaren antyder vilket knappast försvagar mitt ursprungliga resonemang.
Min poäng, vilket du tydligen inte förstod, var att om man lägger ner tid på att skriva (minst) 1000 texter så kan inte forumet vara betydelselöst. Ska man gå efter ditt resonemang så kan han alltså ha skrivit fler texter än räknaren antyder vilket knappast försvagar mitt ursprungliga resonemang.
Jodå jag förstod ironin alldeles utmärkt och ville bara styrka din tes med att plussa på antalet inlägg som kommit från Västerås... fast det kanske du inte märkte... strunt samma det är oviktigt och riskerar bli offtopic.
I grund och botten måste fler saker flyttas in i Plus/Pro (successivt) för att få fler att betala. (Inte för mycket, då man måste visa något för presumtiva medlemmar)
Sedan måste man komma på ett bra sätt att ta betalt (så att inte allt för hög del går till förmedlaren.)
Om sedan t.ex. 600 personer betalar (orimligt?) får man in närmare 200kkr per år. (till det kommer reklamintäkter och ev. annan sponsring). Då borde det finnas pengar över för att motivera en skara extra flitiga skribenter/administratörer. Ny datorhårdvara osv borde inte behövas varje år. De två G5:orna borde väl räcka en bit? Det är väl viktigare att hålla skeppet flytande än att sitta på top-of-the-line och glänsa med låga belastningssiffror så att säga.
Gratis medlemskap för medlemmar som bidrar motiverar ju bara en viss bit.
En 99kollektion med allt vad den unge och moderna macanvändaren kan behöva: en snygg jacka med vadderad innerficka för iPoden, en snygg väska för 12-tummarn o.s.v.
Givetvis inte bara för "män".
Ja! en 99kollektionsajt med vår, sommar, höst, och vinter del!
Man kanske skulle tänka sig en betalningsmodell efter var man befinner sig i *kariären*. Typ studenter har inte ännu börjat tjäna så mycket och skulle då betala minst, de som nått 40 har förmodligen nått toppen av vad dom kommer att tjäna och vi som är 55+ ligger nog bäst till då barnen flyttat så vi skulle ha råd att betala mest. ( industritjänstemännens lönetrappa bryter vid ungefär 40 år - sedan kan man bara räkna med generella påslaget ). Så mitt förslag för enbart 99mac är en 5 gradig skala som skulle kunna se ut så här:
100 kronor/år dvs. Student < 28 år
200 kronor/år dvs. Arbetssökande
300 kronor/år dvs. Arbetsaktiv 28 år > 40 år
400 kronor/år dvs. Arbete med Tryggad ekonomi 40 år > 65
075 kronor/år dvs. Ålderspensionär alt. varit medlem i över 20 år
* Modellen liknar fackföreningsavgiften, dvs. betalning efter förmåga - eller inkomstrelaterad om man så vill
Fast men separat kostnad för plusskonto, dvs nuvarande 300 kronor - oavsett om man är student eller har jobbat ett helt liv. Kanske en 5 skalig betalningstrappa skulle stöta bort många användare en tid - själv tycker jag att det är hög tid att göra något samt att tiden i solglansen borde vara över och att det är dags att inse att man får vara med att dra lasset om man vill ha fördelarna av det. Kanske är det bara bra för 99mac ifall vi blev färre. Själv tycker jag att 99mac drabbats av en gräshoppssvärm med för många medlemmar som suger musten ur det som är bra med siten och skulle uppskatta ifall Hardmac Cafe samt Macnytt växte på vår bekostnad.
Som den amatörekonom som jag är så skissade jag på att 50% av nuvarande medlemar skulle finnas kvar ( dvs. hälften av de nu ca: 8.200 medlemmarna ) och i genomsnitt betalade 250 kronor/år samt att pluss kontona var 10% av 99macs medlemmar, då skulle inkomsten ligga på 1.148.000 kronor/år. Så jag bollar tillbaka en fråga till Martin - var ligger brytpunkten idag eller om vi blev 50% färre medlemmar?
För att behålla medlemmar så skulle man kunna tänka sig att X procent av av pengarna som kommer in för enbart 99mac läggs i en lotteripott och fördelas 1 gång/år. Vinnarna eller vinnaren ska ha rätt att avstå från att ta emot vinsten och skänka den till siten. Man borde ha gjort minst 100 inlägg/år för att få deltaga.
Man kanske skulle tänka sig en betalningsmodell efter var man befinner sig i *kariären*. Typ studenter har inte ännu börjat tjäna så mycket och skulle då betala minst, de som nått 40 har förmodligen nått toppen av vad dom kommer att tjäna och vi som är 55+ ligger nog bäst till då barnen flyttat så vi skulle ha råd att betala mest. ( industritjänstemännens lönetrappa bryter vid ungefär 40 år - sedan kan man bara räkna med generella påslaget ). Så mitt förslag för enbart 99mac är en 5 gradig skala som skulle kunna se ut så här:
100 kronor/år dvs. Student < 28 år
200 kronor/år dvs. Arbetssökande
300 kronor/år dvs. Arbetsaktiv 28 år > 40 år
400 kronor/år dvs. Arbete med Tryggad ekonomi 40 år > 65
075 kronor/år dvs. Ålderspensionär alt. varit medlem i över 20 år
* Modellen liknar fackföreningsavgiften, dvs. betalning efter förmåga - eller inkomstrelaterad om man så vill
Fast men separat kostnad för plusskonto, dvs nuvarande 300 kronor - oavsett om man är student eller har jobbat ett helt liv. Kanske en 5 skalig betalningstrappa skulle stöta bort många användare en tid - själv tycker jag att det är hög tid att göra något samt att tiden i solglansen borde vara över och att det är dags att inse att man får vara med att dra lasset om man vill ha fördelarna av det. Kanske är det bara bra för 99mac ifall vi blev färre. Själv tycker jag att 99mac drabbats av en gräshoppssvärm med för många medlemmar som suger musten ur det som är bra med siten och skulle uppskatta ifall Hardmac Cafe samt Macnytt växte på vår bekostnad.
Som den amatörekonom som jag är så skissade jag på att 50% av nuvarande medlemar skulle finnas kvar ( dvs. hälften av de nu ca: 8.200 medlemmarna ) och i genomsnitt betalade 250 kronor/år samt att pluss kontona var 10% av 99macs medlemmar, då skulle inkomsten ligga på 1.148.000 kronor/år. Så jag bollar tillbaka en fråga till Martin - var ligger brytpunkten idag eller om vi blev 50% färre medlemmar?
För att behålla medlemmar så skulle man kunna tänka sig att X procent av av pengarna som kommer in för enbart 99mac läggs i en lotteripott och fördelas 1 gång/år. Vinnarna eller vinnaren ska ha rätt att avstå från att ta emot vinsten och skänka den till siten. Man borde ha gjort minst 100 inlägg/år för att få deltaga.
Mycket bra Olle!
Det är så här man blir tilltalad att betala sin givna del
Blir nog svårt att ta olika pris beroende på vem som är vem. Då kan den snåle farsan använda sin unges konto etc... Blir nog bara dyrare att administrera.
Jag tror inte heller att man bör stoppa in fler saker i Plus/pro-tjänsten. Jag tänker bli betalande när jag får min nya dator om 2 veckor (just nu sitter jag på en røten dator som knappt klarar av så "stora" sidor som 99macs..) Det är av yttersta viktighet att forumet, som det är idag, hålls kvar gratis. Annars kan Björnström glömma att 99mac ska bli större såsom hans kalkyler visade i nån annan tråd, och de allra flesta kommer att söka sig till andra ställen. Kvar kommer den lilla "eliten" finnas, och det stora "värdet" av 99mac går förlorad.
Jag hoppas bara att många inser att de behöver ett Plus-konto, för att kunna hålla 99mac igång. Men att ta bort någon/några delar från forumet, och lägga i Plus skulle förstöra alltihopa.
Det är av yttersta viktighet att forumet, som det är idag, hålls kvar gratis. Annars kan Björnström glömma att 99mac ska bli större såsom hans kalkyler visade i nån annan tråd, och de allra flesta kommer att söka sig till andra ställen. Kvar kommer den lilla "eliten" finnas, och det stora "värdet" av 99mac går förlorad..
För mig så är det innehållet som räknas och inte att forumet ska bevaras i status quo, även på bekostnad av färre medlemmar - varför är gratis bättre? Om det verkligen är så att Martin verkligen vill att forumet 99mac ska växa så har jag för första gången en avvikande mening - jag tycker att kraften borde läggas ned på en bra trygg ekonomi så att det inte blir som att trampa på en röksvamp, dvs. att allt plötsligt går upp i rök. Jag tror inte på att det bara skulle finnas kvar en "elit", så fattiga är nog ingen av oss att vi inte skulle ha råd med en omprioritering av hur vi lägger våra slantar. Hur som hellst, mitt förslag kan tas för vad det är - vi lever i en fri värld där argument kan ges, tas och förkastas.
Blir nog svårt att ta olika pris beroende på vem som är vem. Då kan den snåle farsan använda sin unges konto etc... Blir nog bara dyrare att administrera.
Jag tror inte heller att man bör stoppa in fler saker i Plus/pro-tjänsten. Jag tänker bli betalande när jag får min nya dator om 2 veckor (just nu sitter jag på en røten dator som knappt klarar av så "stora" sidor som 99macs..) Det är av yttersta viktighet att forumet, som det är idag, hålls kvar gratis. Annars kan Björnström glömma att 99mac ska bli större såsom hans kalkyler visade i nån annan tråd, och de allra flesta kommer att söka sig till andra ställen. Kvar kommer den lilla "eliten" finnas, och det stora "värdet" av 99mac går förlorad.
Jag hoppas bara att många inser att de behöver ett Plus-konto, för att kunna hålla 99mac igång. Men att ta bort någon/några delar från forumet, och lägga i Plus skulle förstöra alltihopa.
När det handlar om 100-400kr per år tror jag inte att den snåle farsan använder sonen
Visst blir det lite kostsammare att administrera men jag tror att det lönar sig i längden
Är verkligen mängden viktiga här? Vilka är eliten? De som vet något?
Det var bra nog länge sen jag fick någon meningsfull information eller hjälp från 99mac. Det mesta är tjafs och redan gamla nyheter eller hyffsat ointressant som bilder från macotekets nya lager. Jaha, vem bryr sig? Ej heller är jag intresserad av fler e-postadresser, lagringsutrymme eller klisterlappar. Konceptet "mervärde" är starkt överskattat.
Varför vill man ha 99mac? Tidigare har Martin pratat om att 99mac ska vara "pro" och det är hit man ska vända sig med sin problem, men ju mer siten vattnas ut och blir ett "koncept" mer än fokus på att röja tramset ur vägen så diskussionerna kan komma i första rummet desto mer förlorar 99mac sitt värde.
Alla trådar är fulla med folk som diskuterar trams eller som ställer samma gamla frågor om och om igen. Nä, jag tror som flera här att det vore lika bra om 99mac tappade minst hälften av användarna . På grund av den massiva anstormningen av användare och inlägg har 99mac delats upp i mängder av små områden som man inte orkar hålla sig a jour med.
//tjur-bollman
Alla trådar är fulla med folk som diskuterar trams eller som ställer samma gamla frågor om och om igen. Nä, jag tror som flera här att det vore lika bra om 99mac tappade minst hälften av användarna . På grund av den massiva anstormningen av användare och inlägg har 99mac delats upp i mängder av små områden som man inte orkar hålla sig a jour med.
//tjur-bollman
Diskussionen om att införa tuffare list-Moms är en del, men ack så väsentlig. För mig också. Flerdubbla diskussioner med i stort samma innehåll tjänar ingen på. Det är inte utan att jag ofta längtar efter större disciplin åt exv titelsättningen av trådarna.
Om det sedan medför en minskning av medlemsantalet återstår att se.
Le - också tjurskalle
Varför vill man ha 99mac? ...... Alla trådar är fulla med folk som diskuterar trams eller som ställer samma gamla frågor om och om igen. Nä, jag tror som flera här att det vore lika bra om 99mac tappade minst hälften av användarna .
En berättigad fråga, många inlägg och frågor har varit uppe mängder med gånger och när det kommer nya medlemmar så är det inte sökningar i forumena som blir deras första åtgärd. Vi som redan läst samma fråga 18 gånger har då en tendens att surna till lite - men då är det ju vi som har problem och inte de nya stackarna. Man kan likna det vid hur möss beter sig när dom blir för många - dom biter ihjäl varandra. Nu går det iof inte till handgripligheter mellan oss men jag kan inte komma ifrån att vi blivit för många och att trivseln påverkats negativt. Egentligen är det ingens fel att man har svårare att känna sig riktigt hemma på 99mac - det är som i julrushen, dvs. för trångt i butiken.
Förslag till Martin, gör en enkät & omröstning & marknadsundersökning och ta reda på - ja du vet en sådan där man kryssar för olika alternativ:
Åldersgrupp i 10 års intervaller där alla får svara sin benägenhet att betala för 99mac samt Mac.se (plus-tjänsten). Ge alla 30 dagar på sig att svara, maila dom om detta. De som inte svarat inom den tiden bryr sig knappast om 99mac vidare leverne och dom kan du plocka bort direkt. Du skulle kunna ha 5 olika belopp. När du bearbetat detta så lägger du korten på bordet och säger att så här blir det - dags att komma till skott. Det är som en av våra chefer sa till oss för något år sedan - "detta är inte frågan om demokratiska beslut".
Olle
Är verkligen mängden viktiga här? Vilka är eliten? De som vet något?
Det var bra nog länge sen jag fick någon meningsfull information eller hjälp från 99mac. Det mesta är tjafs och redan gamla nyheter eller hyffsat ointressant som bilder från macotekets nya lager. Jaha, vem bryr sig? Ej heller är jag intresserad av fler e-postadresser, lagringsutrymme eller klisterlappar. Konceptet "mervärde" är starkt överskattat.
Varför vill man ha 99mac? Tidigare har Martin pratat om att 99mac ska vara "pro" och det är hit man ska vända sig med sin problem, men ju mer siten vattnas ut och blir ett "koncept" mer än fokus på att röja tramset ur vägen så diskussionerna kan komma i första rummet desto mer förlorar 99mac sitt värde.
//tjur-bollman
Håller med dig till 100%.
//tjur-cypher
ps. fast 99kollektion med avdelningar för vår, sommar, höst och vinter vore inte fel!
ds.
Det var bra nog länge sen jag fick någon meningsfull information eller hjälp från 99mac. Det mesta är tjafs och redan gamla nyheter eller hyffsat ointressant som bilder från macotekets nya lager. Jaha, vem bryr sig?
Alla trådar är fulla med folk som diskuterar trams eller som ställer samma gamla frågor om och om igen.
Är det någon som tvingar dig att läsa ALLA trådar? Och vad är ofta skillnaden mellan trams och en givande diskussion? Jo läsarens intresse för ämnet.
Bollman tror du på allvar att det skulle vara kvar en enda sponsor om det vore en liten redan frälst elitklick på något hundratal personer ?
Det tror inte inte jag!
Storleken och antalet besökare måste vara den mest viktiga aspekten som sponsorer tittar på.
Ingen sponsrar för det höga nöjets skull längre , man vill nå en målgrupp och ju mindre den blir desto ointressantare blir det att sponsra en sån site.
Oj, jag har precis kommit tillbaka ifrån ett litet besök i Örebro och har inte kunnat kommentera eller följa diskussionen.
Många intressanta förslag och en del kommer vi nog införa snart: exempelvis studentabonnemang vore ju jättebra.
Jag var nog otydlig vad gäller vårt inköp av Xserve G5 (som sedan blev 2st Power Macintosh 2x2GHz med 4GB RAM och 2x160GB SATA RAID-1) - vi har fått en väldigt bra deal i samarbete med MacSupport och Apple Sverige som ett stöd till vår verksamhet.
Visst går det att försöka sälja den samlade kunskapen som finns på ett forum av den här typen, men allvarligt tror jag inte att det är därför folk är här i första hand, det här är mer som ett slag Lunarstorm för Mac-Nördar dvs folk är här för gemenskapen, och jag tror att det är det man ska bygga vidare på.
Jag har ett förslag som säkert en del kommer att vilja stena mig för, men som jag säger bara för att ta upp exempel på vad jag tror verkligen drar:
Gratis medlemsskap i Plus för alla tjejer, och att det kostar pengar för killar.
Bara den lilla förändringen kommer dels att leda till att det blir fler tjejer, vilket i sig drar besökare, samt att fler killar kommer att betala för att bli plusmedlem.
Det betyder nu inte att jag tycker att 99mac ska bli ett dateforum, för det tycker jag inte, utan bara det att jag tror på gemenskap som affärsidé
Bara den lilla förändringen kommer dels att leda till att det blir fler tjejer, vilket i sig drar besökare, samt att fler killar kommer att betala för att bli plusmedlem.
Det betyder nu inte att jag tycker att 99mac ska bli ett dateforum, för det tycker jag inte, utan bara det att jag tror på gemenskap som affärsidé
Den typen av försäljningsstrategier ska man inte snacka öppet om.
Om jag vore Björnström....
...så skulle jag lita på en till synes bra idé och i alla fall testa om plus/pro-idén höll. Blir det bara skit så är det väl bara att fatta ett nytt beslut.
300 spänn för ett år känns ju liksom inte mycket att lipa om. (typ en back Hof alt. 30 liter mjölk).
Själv gillar jag bättre att testa idéer, än att teoretisera och gissa hur de skall slå ut.
Anders
(som bränt sig många gånger, men som också fört, på pappret, orimliga idéer till succé och funnit stimulans i detta!)
Undrar hur många som byter namn ifrån Erik A till Erika då
Undrar hur många som byter namn ifrån Erik A till Erika då
De lär ha något svårare att ro hem den bluffen på 99mac-pubkvällar iaf