Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

plugin för att ta bort storleksbegränsning i Quark 6

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-20 09:20

Hejsan,
Finns det någon som känner till om det finns ett eller flera plugin till Quark 6 som tar bort layoutstorleksbegränsningen. Nu kan jag bara skapa dokument som är 1219 mm breda.

Gärna gratis-plugin som fungerar.

Vänligen
/ulrik

Tyvärr känner jag inte till någon sån plugin, däremot så kan jag upplysa om att InDesign klarar dokument på storleken 5,5 x 5,5 meter. skulle det inte räcka så kan du sammanfoga upp till tio sådan i ett uppslag, till en effektiv sidyta på 5,5 x 55,0 meter, så hittar du ingen annan lösning för det aktuella dokumentet kan du alltid ladda ner en 30-dagarsversion av InDesign och göra dokumentet där.

• Medlem
  • 2004-10-20 15:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tyvärr känner jag inte till någon sån plugin, däremot så kan jag upplysa om att InDesign klarar dokument på storleken 5,5 x 5,5 meter. skulle det inte räcka så kan du sammanfoga upp till tio sådan i ett uppslag, till en effektiv sidyta på 5,5 x 55,0 meter, så hittar du ingen annan lösning för det aktuella dokumentet kan du alltid ladda ner en 30-dagarsversion av InDesign och göra dokumentet där.

Fasen va bra! Jag undrade just när jag skulle få användning för min 55 meter breda rulle till min 55-metersskrivare.

Ursprungligen av Baron:

Fasen va bra! Jag undrade just när jag skulle få användning för min 55 meter breda rulle till min 55-metersskrivare.

Fasen vad pengar du skulle sparat om du tänkt på att bara köpa en 5,5 meters och sen skrivit ut på längden ;).

Ursprungligen av Baron:

Det är så mycket som går för att beskriva alla de sätt InDesign piskar Quark på

Nä, men allvarligt talat så sa jag det inte BARA för att sparka på QXP utan mest för att peka på en möjlig utväg, det är aldrig kul att sitta fast med ett problem, oavsett vilket program man jobbar med.

• Medlem
  • 2004-10-20 19:20

Det är så mycket som går för att beskriva alla de sätt InDesign piskar Quark på

Nä, men allvarligt talat så sa jag det inte BARA för att sparka på QXP utan mest för att peka på en möjlig utväg, det är aldrig kul att sitta fast med ett problem, oavsett vilket program man jobbar med.

Jag har inte det minsta emot att du klankar på QXP, eftersom du kan programmet. Jag kan desutom alltid mucka eftersom jag alltid är i underläge. (ID rockar - QXP suger )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 15:10

Det svaret kom som ett brev på posten... Richard kan man lita på!

Gör dokumentet i skala 1:10. Om det är en "rollup" eller något annat lakan som ska köras ut så funkar det bra, det brukar jag göra.

Jag har gjort en sån där tygutskrift som var 7.5 bred som satt på "bonntolvans" kontor vid Sergels Torg i somras från QXP. Gick bra i skala 1:10.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 17:13

Bra ställen att hitta plug ins til Quark...

http://www.pluggin.se

http://www.badiaxt.com/

eller så fins det en lista på www.quark.com på allt möjligt..

De två senaste numren av CAP & Design har också listat olika QXP-plugins. Det finns många användbara saker, men min enda tanke var "stackars människor" , 80% av det man får köpa xtensions till går redan som grundfunktioner i InDesign

Ursprungligen av fjellis:

Richard starta en hacka på Quark tråd i stället för att vara som du är här va.,.. Här försöker vi vara bussiga mot varandra vi som använder Quark... hjälpa och vara trevliga...
Jag har sett ditt namn då o då och det enda du gör i Quark trådar är att tillföra - en sak... gissa...
Så snälla hitta på ngt annat...

Nu tar du i. Richard är en duktig och hjälpsam kille. Jag har haft nytta av hans tips när det gäller andra Adobeprogram. Han är en klippa, så racka inte ner på honom!
ID är säkert ett mer kompetent program är QXP, men om man inte har behov av alla finesser och gizmos som programmet innehåller så är det ju enklast att sitta kvar i QXP. Dessutom är det svårt att lära gamla hundar sitta...
Jag håller på med ID lite vid sidan om QXP, men har inte gjort så många skarpa jobb ännu.

De två senaste numren av CAP & Design har också listat olika QXP-plugins. Det finns många användbara saker

Den artikel du avser har C&D publicerat på bold.se under "grafisk produktion".

Tyvärr ligger Bold nere för sekunden. Sedan kan man läsa

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:15
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Den artikel du avser har C&D publicerat på bold.se under "grafisk produktion".

Tyvärr ligger Bold nere för sekunden. Sedan kan man läsa

Just det! Bra tack - den var trevlig att läsa på bold. Länkar gör sig ju bäst in cyber - mer än på papper:-))))

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 17:52

Jag kör båda regelbundet. Bra jag tog bort mitt inlägg då - och du har säkert helt rätt annars skulle du ju inte skriva så som du gör.

Nästa gång frågar jag dig först. Borde vetat bätter att jag inte skule skrivit ett så rakt från min mage inlägg.

Men det blir lite jobbigt att alltid få veta att Quark aldrig är bra. Du kanske med tycker det vem vet...

Däremot vet jag ett flertal riktigt profesionella ställen som har klara problem med rippar och comp to plate med ID men det nämner jag inte så här öppet... Quark går bättre på samma ställen... kanske en tillfällighet:-DDD

Jag kör båda regelbundet. Bra jag tog bort mitt inlägg då - och du har säkert helt rätt annars skulle du ju inte skriva så som du gör.

Nästa gång frågar jag dig först.

Men det blir lite jobbigt att alltid få veta att Quark aldrig är bra. Du kanske med tycker det vem vet...

Varför tar du bort dina inlägg?
Skäms du för det du skriver?
Nåväl så ligger det du skrev kvar citatet i mitt förra inlägg, så det spelar mindre roll.
Quark är visst bra, så det så!
Man kan göra precis vad man vill med det, men fler funktioner är inbyggda i ID - saker som man normalt måste ha Xtensions till i QXP.
Vilket av programmen man väljer beror mest på vad man jobbar med.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:00

Tog bort det med tanke på att du har mer erfarenhet av Richard än mig...så jag litar på dig fullt ut - då du har säkert rätt hur hjälpsam han är på denna sajt och då tog jag av välvillighet bort mitt inlägg. För allas skull.

Du kanske kan göra detsamma för at visa hur hyvens du är?

Tog bort det med tanke på att du har mer erfarenhet av Richard än mig...så jag litar på dig fullt ut - då du har säkert rätt hur hjälpsam han är på denna sajt och då tog jag av välvillighet bort mitt inlägg. För allas skull.

Du kanske kan göra detsamma för at visa hur hyvens du är?

Aldrig, never, nunca & jamais.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:11
Ursprungligen av Nurell:

Aldrig, never, nunca & jamais.

Ja sånt händer ju i livet ibland.. . tråkigt må jag skriva.

Jag tycker fortfarande det är tråkigt att en del klankar alltid ned på Quark. När man kan ägna sin tid åt att i stället berätta fördelarna med andra programvaror i andra trevliga trådar.

Quark har i åratal hjälpt mig i mitt yrke precis som många andra program som jag äger gör.

Ja sånt händer ju i livet ibland.. . tråkigt må jag skriva.
Jag tycker fortfarande det är tråkigt att en del klankar alltid ned på Quark. När man kan ägna sin tid åt att i stället berätta fördelarna med andra programvaror i andra trevliga trådar.
Quark har i åratal hjälpt mig i mitt yrke precis som många andra program som jag äger gör.

Man kan ju också "ha litet mer på fötterna" innan man klankar ner på en av 99mac´s bästa och mest hjälpsamma rådgivare.

Ursprungligen av Nurell:

Man kan ju också "ha litet mer på fötterna" innan man klankar ner på en av 99mac´s bästa och mest hjälpsamma rådgivare.

Ber både Nurell och fjellis tagga ned ert interna munhuggeri tack. Det tillför inte tråden något. Seså vuxna karlar

Senast redigerat 2004-10-20 18:40

Jag är nertaggad som fan.

När Richard nämner att man kan göra uppslag, borde det ju också gå att göra samma i Quarken, eller är begränsningen i själva utskriftshanteringen i Quarken?

Ursprungligen av CyberPet:

När Richard nämner att man kan göra uppslag, borde det ju också gå att göra samma i Quarken, eller är begränsningen i själva utskriftshanteringen i Quarken?

Det är nog dokumentformatet han syftar på. Det går att lägga sida vid sida vid sida i QXP och köra ut, vad man nu ska köra ut på.
Men om man ska göra grjejer som ska köras ut i riktigt storformat så går det alldeles utmärkt att göra dokumentet i skala 1:10 eller mindre, som jag skrev förut. Man få räkna om upplösningen på bilderna bara, oftast behövs det inte så hög upplösning i dylika sammanhang. På en sån där IKEA-vägg är det 27 dpi, eller nåt.

Nurell, japp jag hängde med på 1:10 skalan. Vilket var ett strålande sätt att komma förbi problemet. Jag var mest nyfiken på var begränsningen satt och om det fanns andra metoder att komma förbi problemet och när Richard nämde att man kan lägga upp uppslag brevid varandra så ville jag minnas att det går i Quarken också... om man nu envisas med att köra 1:100 alltså.

Nurell, japp jag hängde med på 1:10 skalan. Vilket var ett strålande sätt att komma förbi problemet. Jag var mest nyfiken på var begränsningen satt och om det fanns andra metoder att komma förbi problemet och när Richard nämde att man kan lägga upp uppslag brevid varandra så ville jag minnas att det går i Quarken också... om man nu envisas med att köra 1:100 alltså.

Det går, men jag vet inte var gränsen går.
Jag har gjort skitstora PDFer från QXP på det viset, bara valt "uppslag" i utskriftsmenyn i QXP och det han blivit rätt i PDFen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:47

Rätt bökigt att jobba med så stora document...på många sätt - När det är helt onödigt.

Fast en hel del av de som ”kör ut” wepor o liknade saker vill ju ha dem i Illustrator rakt av... och när man arbetar i skarp produktion så börjar jag med att ta reda på vad de olika ställen som rippar/trycker/producerar vill ha. Efter det gör jag som de vill ha - klart enklast och blir bäst.

Jag brukar skicka högupplösta PDF när jag gör vepor och roll-ups och sånt. Funkar bra.

Märk väl att jag gav en konkret lösning på ett konkret problem, låt vara inte i Quark, där det ju inte går, annat än med workarounds av typen jobba i skala. Lösningen är också gratis, eftersom man kan tanka hem en fullt fungerande 30-dagarsversion.

Användaren har alltså fått reda på två sätt att lösa problemet, så vad är problemet?

99 mac är ju ett diskussionsforum - det är MENINGEN att man ska ha olika åsikter och utveckla ämnena, om man inte gillar att jag utvecklar det om InDesign så är det ju trist för den som känner så, men inte något jag tänker sluta med.

Det som ger de här trådarna lite liv är ju just ATT det finns olika åsikter.

Bevaka tråden