Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program saknar du till Mac?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 09:16
Ursprungligen av Pär:

Vad du vill är att sitta på en Mac och utveckla Winspecifika saker???

Näe, han vill utveckla till Mac med C# och .NET, med en bra utvecklingsmiljö. Håller verkligen med om att det saknas en skön utvecklingsmiljö till Mac, Objective-C går inte hem hos mig.

Ursprungligen av tjogin:

Näe, han vill utveckla till Mac med C# och .NET, med en bra utvecklingsmiljö. Håller verkligen med om att det saknas en skön utvecklingsmiljö till Mac, Objective-C går inte hem hos mig.

Jag tycker att osx erbjuder en riktigt bra utvecklingsmiljö, förutom carbon och cocoa API:erna finns det tillgång till alla "klassiska" unix utvecklingsverktyg, inklusive möjligheter för bla. avancerat textprocessering med diverse verktyg (awk, sed och shellscripts). Hur man inte kan tycka om obj-c har dock svårt att förstå? antar att det är syntaxen som du har svårt för?

Jag gillar dock xcode, och xcode 2.0 har en hel del förbättringar, men MSVC är väl ganska nice, bortsett från att det kommer på 863 dvd skivor och tar en vecka att installera

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 10:15
Ursprungligen av johan dansk:

Hur man inte kan tycka om obj-c har dock svårt att förstå? antar att det är syntaxen som du har svårt för?

Japp, den ger mig sura uppstötningar. Jag kan inte uttala mig om XCode eller Cocoa, eftersom jag inte brytt mig om att undersöka dem närmare, just på grund av Objective-C.

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 10:49
Ursprungligen av tjogin:

Så länge.NET inte finns som komplett runtime till Mac så är det väl _lite_ väl förhoppningsfullt
Men har MS lust så kan din säkerligen fixa det...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 11:16
Ursprungligen av Pär:

Så länge.NET inte finns som komplett runtime till Mac så är det väl _lite_ väl förhoppningsfullt
Men har MS lust så kan din säkerligen fixa det...

Öhm.. CLI:en (runtime-miljön) och C# är ju öppna standarder. Om Apple ville skulle de kunna skapa stöd för C# och .NET i XCode/Cocoa, väl?

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:31
Ursprungligen av tjogin:

Öhm.. CLI:en (runtime-miljön) och C# är ju öppna standarder. Om Apple ville skulle de kunna skapa stöd för C# och .NET i XCode/Cocoa, väl?

Vore det så lätt så vore ju inte Mono så besvärligt.
(dvs. bitar är öppna, men det finns lite kodbibliotek för CLI här och redan det är väl mer än vad som är med i den öppna standarden - och licensvillkoren bör ju studeras...)

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 11:42
Ursprungligen av Pär:

Vore det så lätt så vore ju inte Mono så besvärligt.
(dvs. bitar är öppna, men det finns lite kodbibliotek för CLI här och redan det är väl mer än vad som är med i den öppna standarden - och licensvillkoren bör ju studeras...)

Personligen har jag inga krav på att .NET-för-OS X skulle behöva vara helt kompatibel med .NET på Windows Xp, jag önskar bara det fanns en schysst utvecklingsmiljö och språk för OS X som inte ger mig kväljningar.

Det finns väl ingenting som hindrar Apple från att implementera de öppna ECMA-standarderna för CLI och C# (att bli helt kompatibel med .NET på Windows är en annan sak)?

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:48
Ursprungligen av tjogin:

Personligen har jag inga krav på att .NET-för-OS X skulle behöva vara helt kompatibel med .NET på Windows Xp, jag önskar bara det fanns en schysst utvecklingsmiljö och språk för OS X som inte ger mig kväljningar.

Vad trodde du om java, swing och ribs enl ovan?

Citat:

Det finns väl ingenting som hindrar Apple från att implementera de öppna ECMA-standarderna för CLI och C# (att bli helt kompatibel med .NET på Windows är en annan sak)?

Det är väl det sista inom parentesen som är det viktiga - annars står man ju där med en stor "nästan standard men inte ändå" igen...
Det öppna (ungefär) fanns ju och som runtime finns ju Mono, så "nästan standard men ändå inte" har man ju redan...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 11:56
Ursprungligen av Pär:

Vad trodde du om java, swing och ribs enl ovan?

Jag hatar Java.

Ursprungligen av Pär:

Det är väl det sista inom parentesen som är det viktiga - annars står man ju där med en stor "nästan standard men inte ändå" igen...

För mig så är det faktiskt helt oviktigt med kompatibilitet över plattformsgränserna. Jag efterlyser inte en standard, utan en skön utvecklingsmiljö.

Program till Mac ska se ut och fungera annorlunda än program till Windows. Det där med "write once, run anywhere" ser jag alltså inte som fördelaktigt. Däremot kan det ju vara trevligt om en miljö gör det "någorlunda smidigt" att porta program till andra plattformar.

Ursprungligen av Pär:

Det öppna (ungefär) fanns ju och som runtime finns ju Mono, så "nästan standard men ändå inte" har man ju redan...

Tyvärr så lämnar Mono-miljön mycket att önska, den är varken vacker eller smidig att jobba med, imho...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-22 13:17
Ursprungligen av tjogin:

Obj-C, C, C++ och Java ger dig alltså alla kväljningar? Bara C# är gott nog?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 13:26
Ursprungligen av memark:

Obj-C, C, C++ och Java ger dig alltså alla kväljningar? Bara C# är gott nog?

Obj-C's syntax är hemsk.
C är för låg-nivå-språk för att vara effektivt att jobba med. Det kanske behövs om man ska göra ett program som kräver ordentligt med prestanda och uträkningar, typ Photoshop eller nåt. Men inte om man ska göra enklare program.
C++ är hemskt på många sätt, dels på grund av arvet från C och dels p.g.a. nya dåliga ideer.
Java är ohyggligt. Hemskt, avskyvärt. På alla sätt tror jag.

C# är inte perfekt. Dock är C#, när det gäller GUI-applikationsutveckling, bättre än ovan nämnda språk, anser jag. Det är tillräckligt hög-nivå-språk för att man ska kunna få något gjort, samtidigt ger det ändå snabba och responsiva program, och dessutom så finns det riktigt nice med api:er och bibliotek i .NET.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 13:38
Ursprungligen av tjogin:

Obj-C's syntax är hemsk.
C är för låg-nivå-språk för att vara effektivt att jobba med. Det kanske behövs om man ska göra ett program som kräver ordentligt med prestanda och uträkningar, typ Photoshop eller nåt. Men inte om man ska göra enklare program.
C++ är hemskt på många sätt, dels på grund av arvet från C och dels p.g.a. nya dåliga ideer.

C# är inte perfekt. Dock är C#, när det gäller GUI-applikationsutveckling, bättre än ovan nämnda språk, anser jag. Det är tillräckligt hög-nivå-språk för att man ska kunna få något gjort, samtidigt ger det ändå snabba och responsiva program, och dessutom så finns det riktigt nice med api:er och bibliotek i .NET.

aat programera med 4D databaserna vore nåt för dig då?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-22 13:41
Ursprungligen av juanito:

aat programera med 4D databaserna vore nåt för dig då?

Är inte så bekant med 4D, tror dock det är för begränsat.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 13:58

Obj-C, C++

Jag är ingen som man kan kalla programerare. Men jag har lekt omkring i C,C++ och testat lite Obj-C.

Jag håller med om att Obj-C ser groteskt ut när man ser filerna, C och C++ kod är betydligt vackrare att se på än Obj-C kod. Men vadå det är ju ren text. Det är väl inte huvud syftet när man programerar. Jag måste säga att jag gillar Obj-C och Cocoa mycket även om jag inte kan säga att jag behärskar det.

När det gäller att bygga gränsnitt så finns det knappast nåt som är så nätt som Interface Builder.

En vän till mig som har arbetat på metrowerks gillar inte heller Obj-C och framför allt då syntaxen den ser ful ut. Men när han gör Guien till sina progam använder han Inteface builder.

Nu vet jag inget om C# eller .net slutade överhuvudtaget programera på PC efter skolan. Men om apin och sättet man programerar gränsittet är nogurlunda likt det jag har sett så är ju de år efter Interface Builder. Och hur länge har Interface Builder egentligen existerat 8, 10 eller 20 år. Vet inte hur det var på NeXT platformen men den kommer ju därifrån. Så nej tack pyttemjuk.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 14:14

Vilket program som Mac marknaden saknar så skulle jag säga att det ända jag kommer på som jag tror att inte ens existerar är program för kretskorts planering och dyl. Cad progam finns ju men AutoCad kunde tillhöra de som kan köras på mac. Saknade det under skol tiden. Sen under skol tiden hade jag behov av att köra Access och MS Sql och då var man lite hämmad när man hade Mac. Finska skolor är inte särskilt macvänliga. Annars är det de ända jag har saknat men egentligen aldrig behövt.

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 14:36
Ursprungligen av juanito:

Vilket program som Mac marknaden saknar så skulle jag säga att det ända jag kommer på som jag tror att inte ens existerar är program för kretskorts planering och dyl.

Det enda jag kikat ytligt på (no pun intended) är Osmond PCB, men det hanterar placering (ben och ytmonterat) och ger gerb-filer för lite olika laminat...

Citat:

Cad progam finns ju men AutoCad kunde tillhöra de som kan köras på mac. Saknade det under skol tiden. Sen under skol tiden hade jag behov av att köra Access och MS Sql och då var man lite hämmad när man hade Mac. Finska skolor är inte särskilt macvänliga. Annars är det de ända jag har saknat men egentligen aldrig behövt.

Jo, det är väl det...
Programen finns, kanske inte just med samma namn och kanske inte just med samma utseende - men det är ju i mångt och mycket en vanesak (till viss del i vart fall).
Det är ju inte så att man måste välja päron istället för äpplen, men man kanske måste välja Red Delicious eller Åkerö istället för Cox Orange...

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 15:57

annat än utveckling

Nu var det mycket om utvecklingsverktyg. Själv håller jag en något mer amatörmässig nivå!

Det finns idag endast två program som jag använder Classic till (förutom vissa spel som). Deklarationsprogram. Bedrövligt att det inte finns. Synd att Montania sålde till Hogia.

ProTA (program för teknisk analys av aktier) är det andra programmet, men det skall ju åtminstone vara på G.

Nu kan ni fortsätta diskutera utvecklingsverktyg igen.

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:44
Ursprungligen av tjogin:

Du jämför inte "fresh fruit with rotten vegetables"?

Du har ju rätt käcka verktyg och gränssnitt i Xcode och WebObjects oxå, fast liksom dessa till viss del är "OS X only" är ju .NET (och joxet där runt) "Win only"...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-25 08:55
Ursprungligen av tjogin:

Obj-C's syntax är hemsk.

Nu är ni flera som sagt detta. Kan någon utveckla (pun intended) det lite?

Personligen blev jag mycket glatt överraskad av Obj-Cs syntax. Den är så otroligt mycket renare än t ex C++, med alla sina utvidgningar. Obj-C har objekt och meddelanden. Punkt slut. Inte en massa överlagrade operatorer och annat tjafs. Visst, det kanske blir lite mer kod, men den kod man till slut skriver känns otroligt ren, och det är mycket sällan jag i efterhand inte förstår vad den gör.

Protocol- och interface-koncepten tycker jag också är mycket kraftfulla! (Därmed inte sagt att de inte kan missbrukas.)

Minneshanteringen med ref.count och autorelease hör väl egentligen till Cocoa, men det funkar otroligt bra. Gör det det även med andra språk?

Edit: Det senaste jag läste var att nu hade/skulle man utöka C# med funktioner för att t ex vanliga "int" också skulle kunna innehålla värdet "nil". Säkert väldigt praktiskt, men det kluddar ju upp koden tycker jag. Rena enkla typer vill jag ha.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-12-31 11:39
Ursprungligen av tjogin:

Obj-C's syntax är hemsk.

Har du kollat in Cocoa Bindings och Core Data? Tycker du att Cocoa verkar knöligt är det nog något du borde göra...

EDIT: Oj, såg plötsligt att jag svarat på ett jättegammalt inlägg på första sidan. Sorry, du behöver inte svara

Mest saknar jag nog Internet Explorer. Inte för att det är det bästa utan för att det funkar på en hel hög mer avancerade sidor. Det kan jag faktiskt bli lite galen på. Man kan inte klanka ner på MS så mycket för att de dragit iväg med standarderna. De andra har ine varit så överdrivet sugna på att utveckla något nytt.

Webben har behövts utvecklas och numera är det som gäller att köra webapplikationer vilket både FF och Safari har större problem med än MS. Visst äckliga java finns.

En bra Flash klient saknar jag också.

Sen det jag blir mest galen på i Mac OS X är ett sätt att låsa arbetsstationen på ett smidigt sätt utan att behöva logga ut. Windowsknapp + L går bra mycket fortare än något på mac.

• Oregistrerad
  • 2005-04-05 13:22
Ursprungligen av bingolotto:

....Sen det jag blir mest galen på i Mac OS X är ett sätt att låsa arbetsstationen på ett smidigt sätt utan att behöva logga ut. Windowsknapp + L går bra mycket fortare än något på mac.

Du kan väl köra en screensaver som bara kan avbrytas med lösenord. Och fixa ngt smidigt sätt att sätta igång den när du vill "låsa" datorn. Annars håller jag med om att det vore smidigt att ha funktionen lättillgänglig från början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 13:31

Sen det jag blir mest galen på i Mac OS X är ett sätt att låsa arbetsstationen på ett smidigt sätt utan att behöva logga ut. Windowsknapp + L går bra mycket fortare än något på mac.

"Require password to wake this computer from sleep or screen saver" i "Security" i "System Preferences". Eller vad annars?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-05 20:33

Mest saknar jag nog Internet Explorer. Inte för att det är det bästa utan för att det funkar på en hel hög mer avancerade sidor. Det kan jag faktiskt bli lite galen på. Man kan inte klanka ner på MS så mycket för att de dragit iväg med standarderna. De andra har ine varit så överdrivet sugna på att utveckla något nytt.

Webben har behövts utvecklas och numera är det som gäller att köra webapplikationer vilket både FF och Safari har större problem med än MS. Visst äckliga java finns.

Nu är jag inte med på vad du menar egentligen. Är det ActiveX du anser behövs överallt? Vad är det annars för stöd du saknar i Firefox, och i W3Cs standarder?

• Oregistrerad
  • 2005-12-28 01:13

En bra Flash klient saknar jag också.

Jag använder Deskshade ( http://macrabbit.com ) för att låsa min mac. Går fint att ställa in tangentkombinationer som låser datorn.

Ursprungligen av tjogin:

Skön utvecklingsmiljö? Bra? VisualStudio? Det är nog det värsta åbäket till skräp-IDE jag någonsin använt. Tvingades sitta en hel sommar med det. Aaagh.

Ciryon

• Medlem
  • 2004-10-22 10:22

inte riktigt...

Ursprungligen av Pär:

Vad du vill är att sitta på en Mac och utveckla Winspecifika saker???

Jag vill utveckla saker som grafiskt fungerar på Mac och Win, med en snygg översättning mellan Win Forms och Aqua Cocoa. Enda sättet att utveckla för båda miljöerna idag är Java och det har stora brister för mig.

Jag vill kunna "rita" upp gränssnittet som i visual studio och sedan lägga till kod. Inte sitta och hacka alla grafik widgets.

/hpe

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 10:53
Ursprungligen av hpe:

Jag vill utveckla saker som grafiskt fungerar på Mac och Win, med en snygg översättning mellan Win Forms och Aqua Cocoa. Enda sättet att utveckla för båda miljöerna idag är Java och det har stora brister för mig.

Jag vill kunna "rita" upp gränssnittet som i visual studio och sedan lägga till kod. Inte sitta och hacka alla grafik widgets.

/hpe

Java - Swing - Ribs...
Fast det är ju en helt ny miljö

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-22 14:11
Ursprungligen av hpe:

/hpe

Då har jag nåt för dig här min vän!

QT

www.trolltech.com

Skriv på Mac, kör på linux,windows.
OpenSource dessutom (med möjlighet till andra licenser)
API:t påminner mycket om Java/C# (lika lätt). Känns inte alls som vanlig C++.

Start coding....

mvh
b0bben

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 18:35
Ursprungligen av hpe:

/hpe

Konstigt att du inte känner till QT (http://www.trolltech.com/products/qt/).

Har du testat Interface Builder? Inte för att det är plattformsoberoende men... (http://developer.apple.com/tools/interfacebuilder/).

Bevaka tråden