- hpe
- Medlem ●
Konstigt att du inte känner till QT (http://www.trolltech.com/products/qt/).
Har du testat Interface Builder? Inte för att det är plattformsoberoende men... (http://developer.apple.com/tools/interfacebuilder/).
Jag känner till QT, men det jag sett av QT så det inte riktigt uppbyggt på liknande sett som interfacen man bygger i VS, men jag kan hålla med om att det i stort kan ersätta VS
/hpe
Är det inte så att Open Office ÄR Star Office fast gratis, typ? Eller blandar jag ihop Star Office med nåt annat? För Open Office är ju gratisversion av en svit som finns att köpa också.
ICQ pro/lite, MSN Messenger = AdiumX (en helt grym IM-klient)
Internet Explorer = Va? Finns väl inga större fördelar med det programmet, drar bara in en massa spyware och skit i datorn ständigt. Kör Safari, Firefox, Mozilla, Camino eller Omniweb istället.
DC++ = DCGUI, helt grym DC-klient baserad på ett OpenSource-projekt för Linux. Finns som fristående program för mac med inbyggd fönsterhantering osv.
Windows Media Player = VLC
StarOffice = Office 2004 eller OpenOffice
WinAMP = ??? när det finns iTunes?
Är det inte så att Open Office ÄR Star Office fast gratis, typ? Eller blandar jag ihop Star Office med nåt annat? För Open Office är ju gratisversion av en svit som finns att köpa också.
Är inte Open Office en vidareutveckling av en gammal version av Star Office?
EDIT:
http://www.openoffice.org/about.html#history
Historical background
StarDivision, the original author of the StarOffice suite of software, was founded in Germany in the mid-1980s. It was acquired by Sun Microsystems during the summer of 1999 and StarOffice 5.2 was released in June of 2000. Future versions of StarOffice software, beginning with 6.0, have been built using the OpenOffice.org source, APIs, file formats, and reference implementation.
http://www.openoffice.org/FAQs/mostfaqs.html#8
Differences between StarOffice and OpenOffice.org
The source code available at OpenOffice.org does not consist of all of the StarOffice code. Usually, the reason for this is that Sun pays to license third-party code to include in StarOffice that which it does not have permission to make available in OpenOffice.org. Those things which are or will be present in StarOffice but are not available on OpenOffice.org include:
Certain fonts (including, especially, Asian language fonts)
The database component (Adabas D)
Some templates
Extensive Clip Art Gallery
Some sorting functionality (Asian versions)
Certain file filters
For more information on the current features of OpenOffice.org, please see the "Features" page.
A detailed comparison datasheet is available at Sun Microsystem's web site about OpenOffice.org.
AutoCAD i alla ära, men jag saknar ännu mer de riktigt avancerade CAD-programmen typ SolidWorks och PRO/Engineer. De finns ju ändå till UNIX/Linux, så jag tror mest det handlar om avsaknaden av bättre grafikkort typ FireGL.
En portning av Abaqus vore även trevligt. Abaqus kan ju köras på Power-processorer, baseras på OpenGL osv. Men inget Wildcat, FireGL eller Quadro-kort finns till macen... Tragiskt.
Annars saknar jag inget. Mathematica, Matlab och Office funkar finemang, om inte bättre, till macen, vad mer behöver man?
Professionella deklarationsprogram!
Det enda som kommer i närheten är Hogia som bara rullar i Classic (får gå på min gamla blå iMac men går inte att ta med). Programmet lär dö ut eftersom Hogia inte anser det värt att modernisera - och då får jag byta till PC.
ACDSee
Finns till osx.
XMLspy är det som just nu hindrar mig från att slänga ut windows-burken.
Ett användbart Dreamweaver
Soundforge
Eftersom jag nyligen konverterat till Mac och pysslar en del med webb, men ännu inte införskaffat mig Dreamweaver så undrar jag; vad är det för stor skillnad som gör att DW för Mac är sämre? Är det värt att skaffa eller finns det vettigare alternativ för Mac?
Det är väl framförallt prestandaproblem, se t.ex. diskussion här. Men även gränssnittet gör att programmet känns som ett klumpigt portat Windows-program.
Trots detta är det i mitt tycke bästa webbredigerarprogrammet till Mac, kommer inte överens riktigt med GoLive.
Johan Dansk, hur är ACDSee för Mac? Lika snabbt som windows-versionen?
ACDSee förtjänar att nämnas igen, liksom det inbyggda bildgranskningsläget i Windows.
Att det skall vara så svårt att sno ihop en bildbläddrare som kan användas på alla mappar, cd-rom, över nätverk osv osv. Alltsåj, jag vill inte indexera bilderna först som i de flesta bildprogram för mac. Apples Förhandsgranskning/Preview är ett skämt. GraphicConverter är kanske det närmaste man kan komma men är för klumpigt vid användning som browser. Canons ImageBrowser är på rött väg men stödjer bara jpg och raw - dumt.
Finns till osx.
Johan Dansk, hur är ACDSee för Mac? Lika snabbt som windows-versionen?
Till mac finns version 1.6 (att jämföra med ver 7 till Win). Långsamt och extremt kraschbenäget. I princip oanvändbart. Men man kan väl inte klandra ACDSystem för att inte vidareutveckla då tydligen inte fler än 6 (sex) betalade in sharewareavgiften...
Professionella deklarationsprogram!
Det enda som kommer i närheten är Hogia som bara rullar i Classic (får gå på min gamla blå iMac men går inte att ta med). Programmet lär dö ut eftersom Hogia inte anser det värt att modernisera - och då får jag byta till PC.
hej zagato, ge för f-n inte upp macen, det finns ett (demo) program som heter stelvio att ladda ner från www.ct.se ska själv handla! verkar vara mycket vassare än hogia.
UltraFind (text searching utility) saknar jag - nästan så det gör ont!
Någon som vet om det finns ett värdigt substitut?
Dreamweaver och Flash
(finns för mac men ändå inte...)
En XSLT-editor som bara jobbar med WYSIWYG...typ Golive eller Dreamwiever.
Oxygen är jobbig
XMLeditor? www.xmlmind.com
Allt vad GIS heter, hela ArcGIS-paketet, MapInfo, EMME/2. Vi kör nu OS9-versioner från 1998. För statistik publicerar SCB det mesta i PC-axis (just det). AutoCAD. WindPRO, SAS, STAN och ett antal ytterligare branschspecifika program. (Branschen är samhällsplanering).
Eller Omnis Studio, jäkligt kraftfullt men ganska duktig inlärningströskel också. Då är ju filemaker mycket lättare men nu kanske vi är så långt från den ursprunglig ambitionen att jag kanske borde skämmas...
Gigastudio 3
Själv saknar jag ett litet simpelt program som visar fondernas utveckling på grafiskt vis i ett litet fönster som man kan ha i bakgrunden, i stil med GeburtstagsChecker. Jag tror jag har sett liknande program på PC.