Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt skärm för bedömning av digital bild

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ICC-profiler från de tryckerier som jag jobbar med. Jag håller inte bara på med foto, trycksaksproduktion och annonser också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-04 11:37
Ursprungligen av Nurell:

Jag har ICC-profiler från de tryckerier som jag jobbar med. Jag håller inte bara på med foto, trycksaksproduktion och annonser också.

Nu är vi inne på ett helt annat område än denna tråd först handlade om:

Vi kan utvidga hela tråden från att se en bild rätt - till vad krävs av en bra tryckprofil

Är någon av dessa profiler du arbetar med bra?
Har du tittat på färger. enskilda färgers återgivning , färgton i denna profil jmf med din RGB bild.
Har du jmf den tryck profil du arbetar med någon annan profil från en annan tillverkare?
Beskriv gärna de resultat som de olika profilerna uppvisar.
Finns det någon cmyk profil i Photoshop som du anser vara bra vid en jmf med din RGB bild ?
Har du skrivit ut en bild och tittat på färg övergångar i en speciell färg.
Varför blir rött mer orange i en viss profil?

Kort sagt, hur vet du att de profiler du arbetar med är bra?

Låt oss återgå till det tråden handlade om.

mvh

Senast redigerat 2004-11-04 13:34
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-04 12:09

Håller med dig vad det gäller kreativitet, bildens budskap etc etc.
Syftet med bilden kan vara mycket olika.

F.ö finns det tillfällen som en referens behövs vid fotografering , exv den röda klänningen du beskriver. För att den skall återges så rätt som möjligt (om kunden tycker detta är viktigt och är ett kriterie för fotograferingen) så använder jag färgkortet QP-card som referens. Lättare att hasa med sig än en MacBeth tavla. Svårare än så behöver det inte vara. En referensbild med kortet sedan är det bara att låta kreativiteten flöda vad det gäller resterande bilder tagna i samma ljus.

Jag förstår också att vissa bilder, ögonblicksbilder bilder inte behöver uppfylla kriterierna vad det gäller rätt färgåtergivning. Budskapet med bilden, färgsättning, förvrängning mm är upp till var och en som fotograferar och layoutar .

Detta förändrar dock inte trådens syfte : att förstå vad en standard är. Varför en standard behövs.

mvh

Senast redigerat 2004-11-04 13:12
Ursprungligen av miri:

Detta förändrar dock inte trådens syfte : att förstå vad en standard är. Varför en standard behövs.

miri, jag beundrar ditt tålamod.

...Detta förändrar dock inte trådens syfte: att förstå vad en standard är. Varför en standard behövs...

Nej, naturligtvis förändrar det inte trådens syfte.

Jag håller med dig i att en standard behövs. Jag vill också att mina bilder ska se ut i trycket som de gjorde på min skärm. Och jag använder också färgsticka om det är kritiskt med att färgerna ska vara de rätta, och jag brukar plåta av ett vitt papper för på så sätt ställa in min egen vitbalans i kameran och på så sätt få en hyfsat rätt färgtemperatur vid fotograferingen för att det sedan ska bli så rätt och så lätt som möjligt att färgkorrigera bilderna i Photoshop. Jag vill också att det är ett jämt flöde från min dator till kundens dator till tryckeriets. Att alla håller sig till samma standard är en förutsättning för att ditt resultat i din dator blir det samma i magasinet när det är tryckt.

Det jag opponerar mig emot är, som jag uppfattar det, den styrning som får det tekniska att verka viktigare än bildens innehåll, både för fotografen och tryckeriet, att ju mer dyra prylar du har, desto bättre bilder blir det. Och detta stämmer till en viss del, men bara tekniskt. En "dålig" bild är alltjämt dålig, sen spelar det ingen roll om du har det allra bästa som går att få i kamera, dator och skärmväg, gjort alla inställningar rätt i Photoshop etc. Och detta löser man inte genom det tekniska. Det verkar finnas en förkärlek bland fotografer att diskutera teknik hellre än bildinnehåll. Detta tycker jag är synd. Ibland uppfattar jag det också som om det finns ett påbud från vissa i teknik-, och tryckeribranschen, att så här är en rätt färg. Det finns naturligtvis inte någon rätt färg, bara hur vi uppfattade den och hur jag som fotograf vill ha den att se ut i bilden; såtillvida det inte är av allra yttersta vikt att färgen ska vara samma i verkligheten som vid trycket, och då använder man en färgsticka för att få det resultatet.

(Höjden är nog QP-cards första gråskale-kort. Om man kollade på den tryckta bilden på lådan som korten kom i, (en fräknig och rödlätt tjej som hade ett gråskale-QP-card framför sig) såg man att det vita, svarta och grå på den tryckta bilden INTE överensstämde med hur kortet såg ut i verkligheten).

Rolf

Ursprungligen av Rolf Höjer:

...Det verkar finnas en förkärlek bland fotografer att diskutera teknik hellre än bildinnehåll...f

jag diskuterar gärna bildskapandet, men den här tråden behandlar väl just – teknik!?

Ofta uppfattas det som platta skärmar har dålig kontrast. Läste på Macworld om en ny skärm från Samsung (711T) med höga kontrastförhållanden. Nu kommer jag inte in på sajten för att läsa mer om skärmen, men vad tror ni?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-09 18:13
Ursprungligen av CyberPet:

Ofta uppfattas det som platta skärmar har dålig kontrast. Läste på Macworld om en ny skärm från Samsung (711T) med höga kontrastförhållanden. Nu kommer jag inte in på sajten för att läsa mer om skärmen, men vad tror ni?

En skärm som har fått bra kritik är Samsung TFT 21" 213T silver TCO-03!

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?head=19&page=1358

9995:-inkl moms på JME data vilket är betydligt billigare än Macotekets pris 11244:-

Senast redigerat 2004-11-09 18:24
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-27 01:00

Bildseminarium 24/11 i Stockholm.
Petter Lundberg går igenom färghanteringens principer från skärm till tryck. Allt skulle vara mycket enklare om ISO standarden vad det gäller bildflödet följdes . Även Petter rekommenderar att skärmen kalibreras i D50 och att omgivningljuset har samma färgtemperatur.
klicka på bilderna så kan du läsa texten bättre

Senast redigerat 2004-11-27 01:20
Bevaka tråden