Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt skärm för bedömning av digital bild

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-22 15:38

Tänkte gå igenom några enkla kriterier som en skärm behöver uppfylla för att man så bra som möjligt skall kunna se en digital bild så rätt som möjligt på en bildskärm. För att sedan skärmen skall komma till sin rätta måste också omgivningen runt om skärmen ses över.

En skärm bör kunna återge exv ett vitt papper med samma vithet och i samma färgtemperatur som när du betraktar papperet från ljuset av ett 5000K ljusbord.
Detta gäller främst för bilder som senare skall gå till trycksak.

Flertal skärmar och grafikkort klarar inte detta utan att ge en gulaktig, felaktig och kontrastlös bild.

Skärmen skall klara av en kalibrering med extern kalibrator i vald färgtemp 5000K och därefter uppvisa samma vithet som exemplet ovan

Kontrast och ljushet bör kunnas ställa in separat. Detta har tidigare inte kunnats göra med flertal av bla Apples platta skärmar. Enligt info jag har fått skall detta kunna göras med de nya skärmarna.

Omgivningen skall ha ett konstant nersänkt ljus helst i samma färgtemperatur som skärmen, inga reflekterande ljuskällor. Keps på skärmen att rekommendera.
Inga andra ljuskällor i närheten av skärmen , det räcker att titta in i en annan ljuskällas färgtemperatur en kort stund och den kalibrerade skärmen uppfattas på ett felaktigt sätt . Det tar en stund för ögat/hjärnan att åter ställa om. Inga starka färger på väggar runt om skärmen. Grått är att föredra.

När det gäller återgivna färger / nyanser på skärm:
Ett enkelt sätt att se vad just din externt kalibrerade skärm kan återge är att i proof setup i Photoshop jämföra din skärmprofil med vald arbetsrymdsprofil. Gå in i custom / egen och välj din kalibrerade skärmprofil som ligger bland de andra profilerna. Tillägg 26/10 Välj därefter gamut varning
Den grå varningen som kommer upp talar om vad din skärm inte kan återge i färgkulörer och nyanser. Och som du kan se är det mycket skärmen inte kan återge.

Eizo har kommit ut med en skärm som är först med att kunna återge de färger och nyanser som finns inom Adobe RGB färgrymd.
Detta underlättar bildarbetet och färre överaskningar kommer att ske vid tryck eller utskrift .

Det har tidigare dividerats om rätt färgtemperatur på skärm, man är åter tillbaka till 5000K som den rätta referensen för bilder som skall tryckas = den färgtemperatur som en bra ljusbord återger.

För många kommer en omställning till 5000K medföra att allt ser ganska dassigt ut. Vill man arbeta så korrekt som möjligt är det dock dessa enkla regler som gäller. Hur ofta har jag inte i leden före tryck sett människor sitta och titta på mina bilder med en alldeles för blå och kall skärm, i blandljus eller solljus från ett fönster och dessutom göra försök att korrigera mina bilders färger.

Skärmen är alltså dagens ljusbord när den är rätt inställd och kalibrerad.

mvh

Senast redigerat 2004-10-26 12:01

Mycket intressant och precis något jag satt och funderade över, efter jag läst en bok om digitalfoto.

Finns det några märken, förutom Eizo, som man kan tänkas kika på? Typ i lite olika prisklasser, beroende på våra plånböcker och profession (alla amatörer har inte råd med samma som proffsen, även fast vi vill).

Ursprungligen av CyberPet:

Mycket intressant och precis något jag satt och funderade över, efter jag läst en bok om digitalfoto.

Finns det några märken, förutom Eizo, som man kan tänkas kika på? Typ i lite olika prisklasser, beroende på våra plånböcker och profession (alla amatörer har inte råd med samma som proffsen, även fast vi vill).

Tydligen är det NEC som tillverkar själva TFT:n i Eizos skärmar och nu har de själva släppt en skärm under eget namn. Enligt distributören ska NEC:s egen ha fler och bättre gammainställningar och kosta mindre, men eftersom jag hörde det av en säljare kanske man ska påståendet om att de är bättre med en nypa salt. Dåliga lär de dock knappast vara.

NEC med en miljard färger!
Borde t.o.m. duga åt Miri

Kolla här

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-23 13:01
Ursprungligen av Micke W:

NEC med en miljard färger!
Borde t.o.m. duga åt Miri

Kolla här

Undrar vad den kommer att kosta. Kul att det går framåt på monitorsidan, den del som återger minst vad det gäller färgvalörer i hela kedjan. Även denna skärm klarar Adobe RGB nyanser.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-03 02:14
Ursprungligen av ohennig:

Tydligen är det NEC som tillverkar själva TFT:n i Eizos skärmar och nu har de själva släppt en skärm under eget namn. Enligt distributören ska NEC:s egen ha fler och bättre gammainställningar och kosta mindre, men eftersom jag hörde det av en säljare kanske man ska påståendet om att de är bättre med en nypa salt. Dåliga lär de dock knappast vara.

Nec tillverkar inte TFTn till Eizo.

Nej han på bilden (svar till ovan ) demostrerade Eizo skärmen på Blå Tåget.
mvh

Ursprungligen av miri:

Nec tillverkar inte TFTn till Eizo.

Jag fick också veta det på tåget. Skulle naturligtvis ha skrivit en rad om det själv. Ska försöka ta reda på varför Nec-distributören hävdade det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-22 16:28

Jag skulle testa olika skärmar, Apples , Sony, Lacie osv.
Ett av kriterierna är att de orkar förmedla vit yta vid 5000K utan att vara kontrastlösa.
Några av kalibreringsverktygen talar om att inte luminans och kontrast räcker till.
mvh

Ursprungligen av miri:

Jag skulle testa olika skärmar, Apples , Sony, Lacie osv.
Ett av kriterierna är att de orkar förmedla vit yta vid 5000K utan att vara kontrastlösa.
Några av kalibreringsverktygen talar om att inte luminans och kontrast räcker till.
mvh

Sitter med en apple studio display "17. Ligger den på 5000K?

Ursprungligen av thefinger:

Sitter med en apple studio display "17. Ligger den på 5000K?

Jag har inte testat den, men med 99,9% sannolikhet gör den inte det.
Skulle snarare gissa på 6500 - 7300 Kelvin.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 00:56
Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag har inte testat den, men med 99,9% sannolikhet gör den inte det.
Skulle snarare gissa på 6500 - 7300 Kelvin.

Hej Daniel
länge sedan jag såg något inlägg från dig.
har du fått ordning på din digitala arbetsplats?
Pratade med Stefan O om nya lampor, D50lampor som skulle vara bra som omgivningsljus. Framtagna för ljusterapi om jag minns rätt.
Hälsning Mikael

Ursprungligen av miri:

Hej Daniel
länge sedan jag såg något inlägg från dig.
har du fått ordning på din digitala arbetsplats?
Pratade med Stefan O om nya lampor, D50lampor som skulle vara bra som omgivningsljus. Framtagna för ljusterapi om jag minns rätt.
Hälsning Mikael

Jodå, jag fått riktig bra ordning på min digitala arbetsplats.
Jag bifogar en pdf där man kan se alla uppmätta värden av
omgivningsbelysning, färger på väggar osv.
Allt är väl inte 100%, men ialla fall 97% perfekt.
Nya rör från Just Normlicht över arbetsbänken och en skärm
som tillåter hårvarukalibrering typ Eizo Coloedge-serien eller
de nya Nec Spectraview står på önskelistan. Nästa mjukvaruinköp
blir BasICColor Display som är ledande på profilering av LCD.

Idag inhandlade jag neutalt gråfilter som tar bort 1 bländarsteg. Det ska jag
klippa till och sätta framför ljusrören i min betraktningsbox för att dämpa ljusstyrkan
men samtidigt behålla 5000 K och oförändrade spectralfördelning. Får väl se om det
lyckas.

Lamporna Stefan O håller på att testa är av märket Solux och kommer
att säljas av Phototrade här i sverige. Stefan har rapporterar att de i dagsläget
håller 4500 K (om jag minns rätt) men om man laborerar med överspänning kan
få upp dem till exakt 5000 K. Jag väntar med spänning på resultat och Stefan låter
possitiv.

Det gick inte att bifoga PDF-filen. Jag kan maila den till de som vill se den (230 K).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 15:33
Ursprungligen av Daniel Roos:

Nya rör från Just Normlicht över arbetsbänken och en skärm
som tillåter hårvarukalibrering typ Eizo Coloedge-serien eller
de nya Nec Spectraview står på önskelistan. Nästa mjukvaruinköp
blir BasICColor Display som är ledande på profilering av LCD.

Då kan jag berätta att du får BasICColor 3.0 på köpet när du köper en SpectraView-skärm, men den är brandad med NEC.

Ja jag såg det. Tyvärr tillåter inte min ekonomi en ny bildskärm i den prisklassen just nu. Så det får nog bara bli BasICColor 3 som kostar en tusenlapp och förhoppningsvis gör min CinemaDisplay 20" en aning vassare på färgfronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 15:52

Jag vet vad du menar, jag valde att hoppa över datoruppgraderingen för ett tag framöver och satsa på skärm, men det berodde till stor del på att mina tidigare skärmar var bortom räddning!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 20:20
Ursprungligen av Daniel Roos:

Jodå, jag fått riktig bra ordning på min digitala arbetsplats.
Jag bifogar en pdf där man kan se alla uppmätta värden av
omgivningsbelysning, färger på väggar osv.
Allt är väl inte 100%, men ialla fall 97% perfekt.
Nya rör från Just Normlicht över arbetsbänken och en skärm
som tillåter hårvarukalibrering typ Eizo Coloedge-serien eller
de nya Nec Spectraview står på önskelistan. Nästa mjukvaruinköp
blir BasICColor Display som är ledande på profilering av LCD.

Idag inhandlade jag neutalt gråfilter som tar bort 1 bländarsteg. Det ska jag
klippa till och sätta framför ljusrören i min betraktningsbox för att dämpa ljusstyrkan
men samtidigt behålla 5000 K och oförändrade spectralfördelning. Får väl se om det
lyckas.

Lamporna Stefan O håller på att testa är av märket Solux och kommer
att säljas av Phototrade här i sverige. Stefan har rapporterar att de i dagsläget
håller 4500 K (om jag minns rätt) men om man laborerar med överspänning kan
få upp dem till exakt 5000 K. Jag väntar med spänning på resultat och Stefan låter
possitiv.

Det gick inte att bifoga PDF-filen. Jag kan maila den till de som vill se den (230 K).

Att omgivningsljuset har stor betydelse såg jag på några bilder som jag redigerade på en nyinköpt bärbar pc. Den skärm denna pc har är det grymaste jag har sett hitilsdax vad det gäller färgåtergivning och betraktningsvinkelt. Vid kalibrering i avstämt omgivningsljus=min arbetsplats får jag en perfekt skärm . Men en bärbar är till för att ta med sig ut på fältet. Exempel: På en flygplats redigerade jag ett 10 tal bilder i väntan på nästa plan. Vid kontroll senare på min arbetsstation var dessa bilder för varma.

Det är alltså av största vikt att man betraktar bilden i ett rätt omgivningsljus eller väntar med färgkorrigeringen tills man kommer tillbaka till arbetsplatsen

mvh

Hej,

Jag funderar på att köpa en LaCie Photon - är det någon som
har koll på om den verkligen håller (vad den lovar)? Jag har inte råd
att köpa någon Eizo Coloredge eller Nec spectraview...

Jag har en Sony 19" G420 - lite bättre än Lacie´s CRT (enligt mig), men
den är för gammal nu (fyller fyra i vår).

Einar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 14:45
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Hej,

Jag funderar på att köpa en LaCie Photon - är det någon som
har koll på om den verkligen håller (vad den lovar)? Jag har inte råd
att köpa någon Eizo Coloredge eller Nec spectraview...

Jag har en Sony 19" G420 - lite bättre än Lacie´s CRT (enligt mig), men
den är för gammal nu (fyller fyra i vår).

Einar

Jag använde den förra modellen Photon 18, och den var hopplösa att kalibrera, nu har det ju gått ett par år sedan så förbättringar har säkert skett, men jag känner mig lite bränd eftersom de klassade och inte minst, prissatte 18"-modellen som en professionell skärm för färgarbete...

Ursprungligen av sputnik:

den förra modellen Photon 18, och den var hopplösa att kalibrera

ja, det låter ju inget vidare...

Kan inte sånt här bara fungera AUTOMATISKT! Eller är det bara att slänga upp 40-50 papp vart 3:e-5:e år (dyraste skärmen och kalibratorn som går att få tag på) för att få det att funka....?

Tja, det kanske finns någon Samsung eller NEC eller Eizo som är bra till ett reasonable price
(men den måste ju va godkänd av Stefan Ohlsson )

Jag har precis köpt en Durst 1200 CLS 501 - det är grejer det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 20:04
Ursprungligen av Einar Lindgren:

ja, det låter ju inget vidare...

Kan inte sånt här bara fungera AUTOMATISKT! Eller är det bara att slänga upp 40-50 papp vart 3:e-5:e år (dyraste skärmen och kalibratorn som går att få tag på) för att få det att funka....?

Tja, det kanske finns någon Samsung eller NEC eller Eizo som är bra till ett reasonable price
(men den måste ju va godkänd av Stefan Ohlsson )

Jag har precis köpt en Durst 1200 CLS 501 - det är grejer det!

Ta en titt på NEC:S UX-serie, det är samma paneler som i SpectraView-serien, skillnaden är att SW-skärmarna kollas manuellt, mäts upp och förses med ett certifikat där värdena anges (samt att du får kalibreringsprogramvara och keps). UX-serien ligger bra i pris tycker jag.

Ursprungligen av sputnik:

Ta en titt på NEC:S UX-serie.

Tack! Det ska jag göra. Man får väl BYOK --- your very own keps

är 5000 k en ny standard?
enligt broshyren som sff, yfo, kameradoktorn mfl samanställde för ett tag sen så rekomenderas 6500 k. eller beror det på vad man ska göra med bilderna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-22 17:52
Ursprungligen av pope74:

är 5000 k en ny standard?
enligt broshyren som sff, yfo, kameradoktorn mfl samanställde för ett tag sen så rekomenderas 6500 k. eller beror det på vad man ska göra med bilderna?

Nya ISO standarden är 5000K

Tillbaka till 5000k efter diverse utvärderingar .
5000k är ingen ny standard , den var med från början , men pga att tidigare skärmar oftast var för dåliga och de flesta fick för gulaktigt resultat så diskuterades en temperatur som lättare kunde återges.

Vad det gäller tryck är ljusbordets 5000k referens.
Vilket också är logiskt. Varför titta på bilder i olika färgtemperatur.Den ena varmare än den andre?

Frågor som denna kommer att avhandlas på
Digital Bild för grafisk produktion 24 nov Stockholmsmässan.
Spännande dag med flera av våra bästa föreläsare inom området.
Petter Lundberg, Anders Nilsson, Per Gunnerholm, Stefan Ohlsson, Lars Kjellberg och för första gången i Sverige Anders Uschold från Tyskland.

mvh

Senast redigerat 2004-10-25 18:36

Fast frågan är hur man kollar om skärmen klarar 5000 k när man står där i butiken. Det är ju problemet ofta ute i landet att man inte får se skärmarna "in action" förrän det är försent. Visst, man kan lämna tillbaka dem eller skicka tillbaka dem om man handlar på Internet, men det är ett jäkla besvär.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-22 19:59
Ursprungligen av CyberPet:

Fast frågan är hur man kollar om skärmen klarar 5000 k när man står där i butiken. Det är ju problemet ofta ute i landet att man inte får se skärmarna "in action" förrän det är försent. Visst, man kan lämna tillbaka dem eller skicka tillbaka dem om man handlar på Internet, men det är ett jäkla besvär.

En bra vägledning kan vara att läsa am. Macworld och PC tidningar, flera av dessa testar bra skärmar i mellanprisläget.
som exv denna http://reviews.cnet.com/Samsung_SyncMaster_173P/4505-3174_7-30630207-2.html?tag=tab
mvh

Många ljusbord med dagsljus ger snarare 6200K. Stefan Ohlsson, SFF (Svenska Fotografernas Förbund) som kan anses vara en auktoritet på området har i alla fall tidigare hävdat 6000K, 6500K eller något däremellan är ett bättre val än 5000. I och för sig är väl ljusbordens tid snart vara förbi då många fotografer (de flesta) går över till digital fotografering. Jag kommer i alla fall att fortsätta med 6500K på min skärm!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-25 20:49
Ursprungligen av Björn Nordström:

Många ljusbord med dagsljus ger snarare 6200K. Stefan Ohlsson, SFF (Svenska Fotografernas Förbund) som kan anses vara en auktoritet på området har i alla fall tidigare hävdat 6000K, 6500K eller något däremellan är ett bättre val än 5000. I och för sig är väl ljusbordens tid snart vara förbi då många fotografer (de flesta) går över till digital fotografering. Jag kommer i alla fall att fortsätta med 6500K på min skärm!

ISO International Organization for Standardization har antagit 5000K som standard för trycksaker.
Om du läser första inlägget från mig så står det att rekommenderade Kelvintal har åkt upp och ner .
Nu finns det en antagen standard .

vill du veta mer om ljusbord kan du läsa denna text
http://www.madeco.se/content.asp?ArticleID=34581&CategoryID=5611&ArticleOutputTemplateID=433&ArticleStateID=2
mvh

Tillägg: Fö tror jag inte Stefan har sagt att färgtemp på ett ljusbord skall hålla 6200K, att man tidigare kunde acceptera en färgtemp på skärm upp till 6500K är sant, men allt förändras och nu har en standard fastslagits på 5000K vad det gäller bedömmninga av trycksaker på skärm.

Tillägg2: 24 nov på Stockholmsmässan kommer spörsmål liknande denna avhandlas.
Stefan kommer att vara en av föredragshållarna.

Senast redigerat 2004-10-25 21:17
Ursprungligen av Björn Nordström:

Många ljusbord med dagsljus ger snarare 6200K. Stefan Ohlsson, SFF (Svenska Fotografernas Förbund) som kan anses vara en auktoritet på området har i alla fall tidigare hävdat 6000K, 6500K eller något däremellan är ett bättre val än 5000. I och för sig är väl ljusbordens tid snart vara förbi då många fotografer (de flesta) går över till digital fotografering. Jag kommer i alla fall att fortsätta med 6500K på min skärm!

Samma här. Jag har bl a en CinemaDisplay som egentligen inte alls ska gå att kalibrera. På den justerar jag bilder som oftast ska tryckas. Jag har "ställt in" den med Apples programvaror. I 99 fall av 100 ser det ut som det var tänkt när jag kollar provtryck.
Fast jag kanske bara har tur?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-25 21:31
Ursprungligen av Nurell:

Samma här. Jag har bl a en CinemaDisplay som egentligen inte alls ska gå att kalibrera. På den justerar jag bilder som oftast ska tryckas. Jag har "ställt in" den med Apples programvaror. I 99 fall av 100 ser det ut som det var tänkt när jag kollar provtryck.
Fast jag kanske bara har tur?

antagligen, det går att få ljud från ett ostämt piano också
mvh

Ursprungligen av miri:

antagligen, det går att få ljud från ett ostämt piano också
mvh

Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?
Jag har hållit på med digital bildbehandling i 10-12 år och lärt mig mycket av "trial and error". Jag minns inte när jag sist var tvungen att justera en bild för att det inte stämde på provtrycket. Det är åratal sen.
Så mitt piano är ganska välstämt.

Bevaka tråden