Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt skärm för bedömning av digital bild

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-26 00:12
Ursprungligen av Nurell:

Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?
Jag har hållit på med digital bildbehandling i 10-12 år och lärt mig mycket av "trial and error". Jag minns inte när jag sist var tvungen att justera en bild för att det inte stämde på provtrycket. Det är åratal sen.
Så mitt piano är ganska välstämt.

Men hallå Nurell.
Läs nu igenom mitt första inlägg.

Det handlar bara om några enkla kriterier som bör uppfyllas för att betrakta en bild så bra som möjligt inför tryck.

Hur stämt ditt piano är, kan du bara veta om det står ett nystämt piano brevid eller om du har fullt gehör är pianostämmare eller prof musiker. Det finns ingen pianostämmare som skulle stämma ett piano fel, om så är han inte ett proffs.

Likaså är de kriterier som har kommit med den nya iso standarden vad det gäller Kelvin, skärm och trycksak: Det är bara att testa din skärm, kör med en extern kalibrator och välj 5000K. Får du ett pappervitt resultat jmf med ett papper som du ser i 5000K från ett ljusbord så är skärmen bra.
Du kommer snabbt att upptäcka om din skärm klarar 5000K.

Likaså som att ha ett något ostämt piano , så har du nu en skärm som du inte vet hur ostämd den är för skärmen "låter piano" men låter den rätt......

Låt oss säga att tre personer kom hem till dig, alla tre upplever sannolikt din skärm något annorlunda än vad du gör. Vårat färgseende är inte detsamma.Vi sätter oss nu ner och gör varsin visuell kalibrering. Vilket resultat är det rätta? Alltså för undanröja första hindret till en felkälla så är det en extern kalibrerad skärm som gäller. Sedan kan varken du eller jag rå för om vi uppfattar en färg annorlunda.

Ett av kriterierna för att man skall uppnå så bra kalibrering som möjligt är att man skall kunna ställa contrast separat. Detta har inte kunnats tidigare på Apples platta skärmar. Men enligt den Apple representanten jag träffade kan man numera även ställa contrasten på de nya skärmarna. Bara ett konstanterande inget annat. (Vilket också står i början av den länk som Anders K förmedlade)

One of those features is the ability to calibrate a High End CRT at all regions in order to deal with purity issues (mostly called 'full display calibration').
But then again, based on current pricing, you can buy three Cinema displays for the price of one High End CRT.
Nu har utvecklingen gått framåt sedan detta skrevs och jag tror inte att man får 3 Apple Cinema skärmar för exv vad en Eizo eller Barco skärm kostar med samma skärmstorlek.

Införandet av standarder kommer därmed underlätta för oss alla som jobbar med bilder, och att vi skall kunna se bilden ungefär likvärdigt.
Ännu enklare blir det när vi ser Adobe RGB färger på skärmen. Just nu så tittar både du och jag på en skärm som klarar av att visa ett bra mycket mindre antal färger och nyanser än själva bilden innehåller. Den ena på en kalibrerad skärm och 5000K den andra på en skärm som är visuellt kalibrerad efter 6500K
Skillnaden kan vi först upptäcka när vi ser på samma bild och skärmarna står brevid varandra.

Eller så följer du även ISO standarden med en kalibrering av din skärm och vi kommer sannolikt se bilden betydligt mer likt på våra olika skärmar.

mvh

mvh

Senast redigerat 2004-10-26 01:09
Ursprungligen av Nurell:

Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?

det känns självklart att haka på en standard som jobbats fram av branschens alla aktörer. jag vill vara trygg i mina leveranser till olika utenheter, bra icc-profiler är ett viktigt verktyg för att optimera bilder för olika tryckerier och papperskvaliteter. du är helt fri att jobba som du vill, men jag tror att du i längden kommer att tjäna på att kalibrera din utrustning enligt gällande standarder.

här finns några bra argument: http://www.colormanagement.nl/acdcolor/faq.html

jag har jobbat med min 20" cinema display i drygt ett halvår nu, kalibrerar med i-one-display. kommer inte att gå tillbaka till crt, är helnöjd med det resultat som passerat via skärm ut till trycksaker och andra former av utskrifter. arbetade tidigare med lacie, x-rite och optical.

i senaste versionen av colormatch (3.0), finns nu möjlighet att justera luminansen även på cinema display.

Ursprungligen av Anders K:

det känns självklart att haka på en standard som jobbats fram av branschens alla aktörer. jag vill vara trygg i mina leveranser till olika utenheter, bra icc-profiler är ett viktigt verktyg för att optimera bilder för olika tryckerier och papperskvaliteter. du är helt fri att jobba som du vill, men jag tror att du i längden kommer att tjäna på att kalibrera din utrustning enligt gällande standarder.

här finns några bra argument: http://www.colormanagement.nl/acdcolor/faq.html

jag har jobbat med min 20" cinema display i drygt ett halvår nu, kalibrerar med i-one-display. kommer inte att gå tillbaka till crt, är helnöjd med det resultat som passerat via skärm ut till trycksaker och andra former av utskrifter. arbetade tidigare med lacie, x-rite och optical.

i senaste versionen av colormatch (3.0), finns nu möjlighet att justera luminansen även på cinema display.

Jag använder självklart också ICC-profiler för separation av bilderna, olika för olika papperstyper och olika tryckerier.
Tråden handlade väl från början av kalibrering av färgrymd inom RGB, eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-01 11:22
Ursprungligen av Nurell:

Jag använder självklart också ICC-profiler för separation av bilderna, olika för olika papperstyper och olika tryckerier.
Tråden handlade väl från början av kalibrering av färgrymd inom RGB, eller har jag missat något?

CMYK profiler kan skilja sig väldigt mycket mellan varandra.
Det är alltså inte självklart att en cmyk profil från ett tryckeri eller tillverkare behöver vara bra.
mvh

Ursprungligen av Nurell:

Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?
Jag har hållit på med digital bildbehandling i 10-12 år och lärt mig mycket av "trial and error". Jag minns inte när jag sist var tvungen att justera en bild för att det inte stämde på provtrycket. Det är åratal sen.
Så mitt piano är ganska välstämt.

Jag skulle vilja se dina digitala bilder.

Miglia

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-04 11:48
Ursprungligen av Miglia:

Jag skulle vilja se dina digitala bilder.

Miglia

Detta är lite orättvist. Bilderna kan mycket väl se väldigt bra ut.

Vad tråden handlar om är en standard som underlättar att bilderna skall ses så bra som möjligt på skärm.

mvh

Ursprungligen av miri:

Detta är lite orättvist. Bilderna kan mycket väl se väldigt bra ut.

Vad tråden handlar om är en standard som underlättar att bilderna skall ses så bra som möjligt på skärm.

mvh

Jo visst, man kan ju ställa sina bilder så att dom ser bra ut på en dålig skärm, risken är den att det ser dåligt ut på alla andra skärmar.
Det är detta som är problemet. Om du vill vara säker när du lämmnar i väg dina bilder så skaffar man en riktig skärm och kalibrator. Hälst av allt så ska man själv CMYK:a bilden också om den ska gå i tryck. Då har man garanterat ryggen fri. Vill man inte göra detta så får man skylla sig själv att bilden ser förjävlig ut i trycket. Den som förlorar på de är ju fotografen själv.

Ursprungligen av Nurell:

Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?
Jag har hållit på med digital bildbehandling i 10-12 år och lärt mig mycket av "trial and error". Jag minns inte när jag sist var tvungen att justera en bild för att det inte stämde på provtrycket. Det är åratal sen.
Så mitt piano är ganska välstämt.

Jesus kristus. Denna diskution är helt sanslös. Inte trodde jag att okunskapen inom färgstyrning var så stor bland grafiker/fotografer. Jo visst kan man få ljud från ett ostämt piano men en oren ton är väll samma som dålig digital bild.

  • Medlem
  • 2004-11-04 02:31
Ursprungligen av Miglia:

Jesus kristus. Denna diskution är helt sanslös. Inte trodde jag att okunskapen inom färgstyrning var så stor bland grafiker/fotografer. Jo visst kan man få ljud från ett ostämt piano men en oren ton är väll samma som dålig digital bild.

Jamen snälla, läs vad han skriver. Han får ut bra resultat ur sitt instrument och jobbar professionellt. Ibland fungerar faktiskt erfarenhet och goda ögon. Lite magstarkt att rya om att han skulle framställa dålig digital bild.

För mig, å andra sidan, fungerar det uselt utan ett kalibrerat och profilerat flöde, men jag har aldrig känt behov att frångå 6500 K på skärmen.

Ursprungligen av Miglia:

Jesus kristus. Denna diskution är helt sanslös. Inte trodde jag att okunskapen inom färgstyrning var så stor bland grafiker/fotografer. Jo visst kan man få ljud från ett ostämt piano men en oren ton är väll samma som dålig digital bild.

Förväntar du dig att jag ska bemöta dina inlägg så tar du fel.

Jag läser med större och större förvåning om allt tekniskt snack när det gäller digitalfotografering och publicering – bildskärmar hit och kalibrering dit, olika CF-kort, CMOS och CSS-chip, upplösning, Canon mot Nikon, gluggar med ljusstyrka 0.9 etc. –, men ingenstans läser jag om att göra bra bilder; att fånga ögonblicket åt framtiden. Jag trodde det var vår huvudsakliga uppgift som fotografer att klippa ut den där lilla delen av verkligheten som visar det som hände, som visar den person vi fotograferar hur han/hon är, och som förmedlar till läsaren/tittaren en känsla av närvaro.

Färg är relativt och beroende på hur vi uppfattar den – hur många av oss fotografer har den lilla färgstickan "med rätt färg" med oss och har den med i varje bild vi fotograferar – utom när färgöverenstämmelse är av yttersta vikt, vid produktfotografering i studio tex. Inte har jag det i alla fall. Naturligtvis ska man försöka få det att se ut så nära verkligheten som bara möjligt är, men det blir i alla fall så som jag som fotograf såg det och kommer ihåg det. Man ska naturligtvis se till att vit- och svartpunkt är rätt satta, men sedan... Den röda klänningen på kvinnan du fotograferade, hur röd var den, vilken röd färg hade den. Det går inte att återskapa utan att ha färgstickan med, och ska kanske inte heller gå att återskapa. Det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att bilden är bra som bild, inte en tekniskt perfekt bild, vare sig den är digital eller analog. En tekniskt perfekt bild kan många gånger vara fullständigt urtråkig (behöver naturligtvis inte vara så), eftersom du inte tänker på det du ska när du fotograferar, att vara uppmärksam, utan tänker på det tekniska istället. Hur många gånger brydde man sig om färgöverensstämmelse när allt fotograferades i svart-vitt, eller ens med negativ färgfilm. Man kopierade de svartvita kopiorna så att de skulle gå att trycka och man kopierade färgkopiorna så att de inte såg allt för skräckfilmsaktiga ut (vitt är alltid vitt). Men nu när allt är digitalt har fotograferandet, bildskapandet, kommit så i skymundan av all teknisk apparatur att många verkar ha glömt varför de blev fotografer. Titta på nyhetsinslag på TV när alla stillisar står och kollar på lcd-skärmen på baksidan av kameran, i stället för att vara uppmärksamma och fotografera. Inte gjorde vi det när vi hade film i kamerorna – då väntande man på att få se resultatet efter framkallningen; någonstans visste man att det var rätt exponerat (lite överexponering gjorde visserligen inget) och man intresserade sig för bilden, man visste också att det satt, men nu verkar det som om alla är så rädda för att det inte ska vara tekniskt perfekt, att många glömmer att göra bra bilder till förmån för olika tekniska undersökningar, som alla som gick på fotoskolor kommer ihåg som en del av undervisningen och som vissa uppfattade som roligare än själva fotograferandet, istället för att lära sig bildspråk och att ta bra bilder. (Detta är absolut ingen kritik mot dig Mikael Risedal ((miri)), du är en bra fotograf med ett bra bildspråk. Men ibland blir det lite för mycket teknisk mumbo-jumbo bara. Det är bra att veta hur kameran fungerar, så att man inte står där när det gäller och undrar hur man ska göra, men det viktigaste är, och förblir, att vi som professionella fotografer skapar bra och intressanta bilder).

Visserligen är min skärm kalibrerad med kalibrator och jag har dagljuslysrör (D50) i taket vid datorn, men jag tycker inte att mina bilder är bättre färgöverenstämmande nu, än när jag kalibrerade min skärm med Apples inbyggda kalibrering, när jag ser mina bilder i tryck bredvid min skärm. De ser lika ut i trycket som på skärmen. De flesta av oss har också någon liten färgblindhet, vi uppfattar också färger olika och vi kommer alltid att göra det, vad än alla färgkonsortier och sammanslutningar säger om vad som är rätt färg eller inte.

När jag var liten hade vi i färgkritlådan i skolan en färg som hette "hudton" – jag är säker på att min kompis Sanna inte skulle uppfatta den som rätt hudton när det gäller henne.

Rolf

Ursprungligen av Nurell:

Förväntar du dig att jag ska bemöta dina inlägg så tar du fel.

Det är de jag kallar brist på kunskap.

Ursprungligen av Miglia:

Det är de jag kallar brist på kunskap.

Jag tycker inte att du ska komma här och döma ut mig som en klåpare, din lille sprätt.
Jag bemöter inte dina inlägg helt enkelt för att du har en otrevlig ton och kallar mig för oduging utan att du vet ett smack om mig och vad jag gör och kan.
Jag har ett fungerande flöde och sen skiter jag fullständigt i vad du tycker om det.

Någon som har haft förmånen att se och klämma på LaCie´s nya 321 TFT och vet hur den stå sig i konkurrensen? Ska snart köpa in några nya burkar och 2 nya skärmar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-06 02:28
Ursprungligen av exzero:

Någon som har haft förmånen att se och klämma på LaCie´s nya 321 TFT och vet hur den stå sig i konkurrensen? Ska snart köpa in några nya burkar och 2 nya skärmar.

Jag skulle vänta, med tanke på att en ny standard är på väg vad det gäller bildskärmar.
Nästa generation skall kunna visa Adobe RGB färgrymd .
Detta betyder att för min del så är det att kasta pengar i sjön att köpa en dyr TFT skärm som Apple eller motsvarande.
Vad kostar LaCie skärmen ?

Mvh

18995 + moms hos Macoteket.

Ursprungligen av miri:

Jag skulle vänta, med tanke på att en ny standard är på väg vad det gäller bildskärmar.
Nästa generation skall kunna visa Adobe RGB färgrymd .
Detta betyder att för min del så är det att kasta pengar i sjön att köpa en dyr TFT skärm som Apple eller motsvarande.
Vad kostar LaCie skärmen ?

Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-09 13:30
Ursprungligen av exzero:

18995 + moms hos Macoteket.

Är behovet akut skulle jag gå på en billigare skärm och invänta vad som händer med övriga aktörer på markanaden och visning av Adobe RGB färger.
För alla som arbetar prof. med bild är en sådan skärm ett "måste" inom kort enligt min mening.
Detta betyder att alla dagens skärmar kommer att vara omoderna jmf med Eizo och andra som följer med i den nya Adobe RGB standarden.
mvh

Ursprungligen av Nurell:

Samma här. Jag har bl a en CinemaDisplay som egentligen inte alls ska gå att kalibrera. På den justerar jag bilder som oftast ska tryckas. Jag har "ställt in" den med Apples programvaror. I 99 fall av 100 ser det ut som det var tänkt när jag kollar provtryck.
Fast jag kanske bara har tur?

en bra utvärdering av cinema displays finns här:
http://www.colormanagement.nl/acdcolor/contents.html

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 21:48

Jag låter repron ha allt ansvar för bilderna - till varje användningsområde. Jag eller ngn annan som arbetar för monterar dem ”bara”...

jag höll på att köpa en Barcho när 23an kom.. och då bestämde vi alla inblandade så här....

De sköter sitt - jag mitt:-))) OK OK jag bestämmer över proofen....

Vill ni läsa RGB boken som Ohlsson skrev så tanka ned den via denna länk:

http://www.google.com/search?q=rgb+boken&ie=UTF-8&oe=UTF-8

ja ni hittar länken DÄR:-)))

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-25 21:57
Ursprungligen av fjellis:

Jag låter repron ha allt ansvar för bilderna - till varje användningsområde. Jag eller ngn annan som arbetar för monterar dem ”bara”...

jag höll på att köpa en Barcho när 23an kom.. och då bestämde vi alla inblandade så här....

De sköter sitt - jag mitt:-))) OK OK jag bestämmer över proofen....

Vill ni läsa RGB boken som Ohlsson skrev så tanka ned den via denna länk:

http://www.google.com/search?q=rgb+boken&ie=UTF-8&oe=UTF-8

ja ni hittar länken DÄR:-)))

Tack för det Fjellis. Även om boken har något år på nacken så säger Stefan 5000K på ljusbord.
Skall orginal beskådas så färger återges så nära orginalet som möjligt vid tryck 5000K på skärm

Det viktiga är att en ISO standard är tagen även för bildskärm och trycksak

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 22:54

Enligt Stefan Ohlsson skal den gå att kallibrera..... han VET vad jag har...

tack för länken....

Jag har en ColorVision Spyder med OptiCal och en CRT-skärm och har testat att kalibrera den både efter 5000K och 6500K.

1) Kalibrera skärmen och skapa profil för denna efter 6500K och öppna en bild i Photoshop i Adobe RGB. Utför en färgkorrigering så att ser så neutral och korrekt ut som möjligt. Spara.
2) Kalibrera om skärmen efter 5000K. Öppna samma bild och, voila, den ser fortfarande helt korrekt och färgneutral ut!

När man ändrar skärmens färginställning är det framför allt vitpunktens färgtempratur som ändras. Det är alltså inte så att en korrekt justerad bild efter 6500K ser gulaktig ut i 5000K! Detta är i alla fall man erfarenhet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-26 11:17
Ursprungligen av Björn Nordström:

Jag har en ColorVision Spyder med OptiCal och en CRT-skärm och har testat att kalibrera den både efter 5000K och 6500K.

1) Kalibrera skärmen och skapa profil för denna efter 6500K och öppna en bild i Photoshop i Adobe RGB. Utför en färgkorrigering så att ser så neutral och korrekt ut som möjligt. Spara.
2) Kalibrera om skärmen efter 5000K. Öppna samma bild och, voila, den ser fortfarande helt korrekt och färgneutral ut!

När man ändrar skärmens färginställning är det framför allt vitpunktens färgtempratur som ändras. Det är alltså inte så att en korrekt justerad bild efter 6500K ser gulaktig ut i 5000K! Detta är i alla fall man erfarenhet.

Visst och den är rätt (din erfarenhet) skärmprofilen kompenserar att det ser lika ut på skärmen vad det gäller färgneutralitet.

Men nu kommer det viktiga: För att få en skärms färger att se rätt ut skall (som jag skrivit se första inlägg) omgivningsljus ha samma färgtemperatur.
Dvs betraktningsljuset i rummet skall ha samma färgtemperaratur.

För att betraktningsljus + ljusbord+ skärm skall ses lika bör en kalibrering ske i 5000K
Varför- Jo för att inte någon i ledet från skärm- tryck skall se bilden i annorlunda färgtemp.
Därav den nya ISO norm som kommer som säger att en skärm bör ha samma färgtemperatur som ett ljusbord på 5000K har.

förstår Du / Ni skillnaden ? I ena fallet ser Du /ni på en skärm som ser neutral ut i 6500k men som är kallare/blåare än bilden i 5000K.

Senast redigerat 2004-10-26 11:57
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-27 23:41

Idag var blå tåget i Malmö. På Photokina fick jag aldrig chansen att titta på nya Eizo skärmen ordentligt.
Denna första skärm med sin utsökta Adobe RGB färgåtergivning.
Jag brukar inte skrika vill ha- men efter att sett denna skärm står den högst upp på önskelistan.
Alla andra skärmtillverkare kommer snart förstå fördelarna med denna skärms färgåtergivning och förhoppningsvis följa efter. 40000+moms är mycket pengar men den är just nu LCD skärmarnas RR.

Har även haft tid att läsa igenom Ander K utmärkta informativa länk.
http://www.colormanagement.nl/acdcolor/faq.html

För den som ytterliggare vill förkovra sig i ämnet hittade jag denna informativa länk på 4 sidor.
Inget är nytt under solen, artikeln skrevs 2001
http://www.creativepro.com/story/feature/12054-1.html

det finns tom en QT VR film hur han har byggt upp sitt digitala mörkrum och på golvet står en Apple maskin.

mvh

Senast redigerat 2004-11-02 15:01
Ursprungligen av miri:

Idag var blå tåget i Malmö. På Photokina fick jag aldrig chansen att titta på nya Eizo skärmen ordentligt.
Denna första skärm med sin utsökta Adobe RGB färgåtergivning.
Jag brukar inte skrika vill ha- men efter att sett denna skärm står den högst upp på önskelistan.
Alla andra skärmtillverkare kommer snart förstå fördelarna med denna skärms färgåtergivning och förhoppningsvis följa efter. 40000+moms är mycket pengar men den är just nu LCD skärmarnas RR.

Jag kan bara hålla med dig. Jag var på tåget hela dagen och jobbade, och jag kom av någon anledning att stå väldigt mycket vid CG220:an. För den som inte hade chansen att se den kanske mitt första intryck av skärmen kanske kan ge en vink om färgåtergivningen: "Hm, det här måste vara en dummy med en påklistrad bild".

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 15:06
Ursprungligen av ohennig:

Jag kan bara hålla med dig. Jag var på tåget hela dagen och jobbade, och jag kom av någon anledning att stå väldigt mycket vid CG220:an. För den som inte hade chansen att se den kanske mitt första intryck av skärmen kanske kan ge en vink om färgåtergivningen: "Hm, det här måste vara en dummy med en påklistrad bild".

"här är den påklistrade bilden" plus dialogruta uppe för att ställa in och simulera hur en vanlig skärm kan återge bildens färger

Ursprungligen av miri:

"här är den påklistrade bilden" plus dialogruta uppe för att ställa in och simulera hur en vanlig skärm kan återge bildens färger

Borde nästan ha sett dig under dagen. Det är dock inte jag på bilden ovan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-29 11:05

Avslutningsvis för min del så lägger jag med en bild med tidigare ISO direktiv på värden angående
färgtemperatur mm . ISO direktiv för skärm och bilder som skall tryckas.
För bilder som skall tryckas rekommenderas D50.
Problemet med denna färgtemeratur är( som tidigare beskrivet) att vissa skärmar kan ses och uppfattas som för gulaktiga. Pga detta så förordar andra att skärmen istället kalibreras med extern kalibrator efter 6500K.
Lika viktigt som att ha sin skärm kalibrerad är att omgivningsljuset runt skärmen ses över, här finns också ISO rekommendationer för hur det bör se ut.
Du kan läsa texten bättre om du öppnar bilden i ett eget fönster.

Mvh

Jag har nu läst igenom denna tråd och måste verkligen hålla med miri om det han säger och jag kan garantera att det stämmer. Jag jobbar själv som fotograf och har senaste månaderna läst allt jag kommit över kring färghantering i det digitala mörkrummet. För tillfället går jag SFF:s auktorisationskurs i digitalbild.

Mitt digitala mörkrum är helt fritt från färger. Golv, tak, väggar, skrivbord etc. är allt i antingen neutralt vitt eller grått. Väggen bakom bildskärmen är målad med en matt grå färg (NCS 3000). Arbetsrummet har en dämpad belysning från D50-lysrör utan reflektioner i bildskärmen.
På arbetsbordet står en Cinema Display 20" (ej den nya alu-skärmen) som är kalibrerad med en EyeOne Display och colormatch. Bredvid skärmen står en nyinköpt ImagePro 5000 betraktningstavla från JustNormlict så jag kan jämföra Proof-utskrifter med skärmen.

Däremot så vill jag påstå att man faktiskt kan avika lite ifrån 5000° K när man kalibrerar skärmen. Eftersom tryckpapper och skrivarpapper oftast innehåller optiska vitmedel så kan man se en avikelse när man jämför jämför ett softproof på skärmen med ett förprovtryck från skrivaren. Vad som händer är att pappret ser ut att ha en kallare bas än skärmens vitpunkt.
När jag tog upp detta problem med Stefan Olsson berättade han att han upplevt samma problem och själv använder en vitpunkt på 5200° K för att få det att stämma bättre med betraktningsljuset.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-04 10:50

Tyvärr är det så illa att många faktiskt inte har riktig kontroll på vad de gör. Detta gäller inte enbart fotografer, det gäller omhändertagandet av en bild som skall tryckas.

Skickar jag en bild till tryck, till 5 olika ställen så får jag oftast 5 olika resultat vad det gäller färgåtergivningen av orginalbilden. Skillnaderna bara i en färg kan vara enormt stor. Tryckeriernas profiler kan skilja sig avsevärt ifrån varandra. Lika stor möda som vissa fotografer lägger ner att få en bild så bra som möjligt bör det också läggas ner arbete för att få bilden så bra som möjligt i tryck.
Här skiljer sig det mycket mellan en bra och en sämre tryckprofil.

Därför är det viktigt att alla som på ett eller annat sätt tar hand/arbetar med en bild följer en standard.

mvh

Senast redigerat 2004-11-04 11:57
Bevaka tråden