- miri
- Medlem ●
- Lund
- 2004-10-26 00:12
Ibland tycker jag att du är en aning onödigt "vetenskaplig", det viktigaste är väl vad man ser och vad man får ut, utan att behöva rätta sig efter ISO-normer?
Jag har hållit på med digital bildbehandling i 10-12 år och lärt mig mycket av "trial and error". Jag minns inte när jag sist var tvungen att justera en bild för att det inte stämde på provtrycket. Det är åratal sen.
Så mitt piano är ganska välstämt.
Men hallå Nurell.
Läs nu igenom mitt första inlägg.
Det handlar bara om några enkla kriterier som bör uppfyllas för att betrakta en bild så bra som möjligt inför tryck.
Hur stämt ditt piano är, kan du bara veta om det står ett nystämt piano brevid eller om du har fullt gehör är pianostämmare eller prof musiker. Det finns ingen pianostämmare som skulle stämma ett piano fel, om så är han inte ett proffs.
Likaså är de kriterier som har kommit med den nya iso standarden vad det gäller Kelvin, skärm och trycksak: Det är bara att testa din skärm, kör med en extern kalibrator och välj 5000K. Får du ett pappervitt resultat jmf med ett papper som du ser i 5000K från ett ljusbord så är skärmen bra.
Du kommer snabbt att upptäcka om din skärm klarar 5000K.
Likaså som att ha ett något ostämt piano , så har du nu en skärm som du inte vet hur ostämd den är för skärmen "låter piano" men låter den rätt......
Låt oss säga att tre personer kom hem till dig, alla tre upplever sannolikt din skärm något annorlunda än vad du gör. Vårat färgseende är inte detsamma.Vi sätter oss nu ner och gör varsin visuell kalibrering. Vilket resultat är det rätta? Alltså för undanröja första hindret till en felkälla så är det en extern kalibrerad skärm som gäller. Sedan kan varken du eller jag rå för om vi uppfattar en färg annorlunda.
Ett av kriterierna för att man skall uppnå så bra kalibrering som möjligt är att man skall kunna ställa contrast separat. Detta har inte kunnats tidigare på Apples platta skärmar. Men enligt den Apple representanten jag träffade kan man numera även ställa contrasten på de nya skärmarna. Bara ett konstanterande inget annat. (Vilket också står i början av den länk som Anders K förmedlade)
One of those features is the ability to calibrate a High End CRT at all regions in order to deal with purity issues (mostly called 'full display calibration').
But then again, based on current pricing, you can buy three Cinema displays for the price of one High End CRT.
Nu har utvecklingen gått framåt sedan detta skrevs och jag tror inte att man får 3 Apple Cinema skärmar för exv vad en Eizo eller Barco skärm kostar med samma skärmstorlek.
Införandet av standarder kommer därmed underlätta för oss alla som jobbar med bilder, och att vi skall kunna se bilden ungefär likvärdigt.
Ännu enklare blir det när vi ser Adobe RGB färger på skärmen. Just nu så tittar både du och jag på en skärm som klarar av att visa ett bra mycket mindre antal färger och nyanser än själva bilden innehåller. Den ena på en kalibrerad skärm och 5000K den andra på en skärm som är visuellt kalibrerad efter 6500K
Skillnaden kan vi först upptäcka när vi ser på samma bild och skärmarna står brevid varandra.
Eller så följer du även ISO standarden med en kalibrering av din skärm och vi kommer sannolikt se bilden betydligt mer likt på våra olika skärmar.
mvh
mvh