- miri
- Medlem ●
- Lund
- 2004-10-22 15:38
Tänkte gå igenom några enkla kriterier som en skärm behöver uppfylla för att man så bra som möjligt skall kunna se en digital bild så rätt som möjligt på en bildskärm. För att sedan skärmen skall komma till sin rätta måste också omgivningen runt om skärmen ses över.
En skärm bör kunna återge exv ett vitt papper med samma vithet och i samma färgtemperatur som när du betraktar papperet från ljuset av ett 5000K ljusbord.
Detta gäller främst för bilder som senare skall gå till trycksak.
Flertal skärmar och grafikkort klarar inte detta utan att ge en gulaktig, felaktig och kontrastlös bild.
Skärmen skall klara av en kalibrering med extern kalibrator i vald färgtemp 5000K och därefter uppvisa samma vithet som exemplet ovan
Kontrast och ljushet bör kunnas ställa in separat. Detta har tidigare inte kunnats göra med flertal av bla Apples platta skärmar. Enligt info jag har fått skall detta kunna göras med de nya skärmarna.
Omgivningen skall ha ett konstant nersänkt ljus helst i samma färgtemperatur som skärmen, inga reflekterande ljuskällor. Keps på skärmen att rekommendera.
Inga andra ljuskällor i närheten av skärmen , det räcker att titta in i en annan ljuskällas färgtemperatur en kort stund och den kalibrerade skärmen uppfattas på ett felaktigt sätt . Det tar en stund för ögat/hjärnan att åter ställa om. Inga starka färger på väggar runt om skärmen. Grått är att föredra.
När det gäller återgivna färger / nyanser på skärm:
Ett enkelt sätt att se vad just din externt kalibrerade skärm kan återge är att i proof setup i Photoshop jämföra din skärmprofil med vald arbetsrymdsprofil. Gå in i custom / egen och välj din kalibrerade skärmprofil som ligger bland de andra profilerna. Tillägg 26/10 Välj därefter gamut varning
Den grå varningen som kommer upp talar om vad din skärm inte kan återge i färgkulörer och nyanser. Och som du kan se är det mycket skärmen inte kan återge.
Eizo har kommit ut med en skärm som är först med att kunna återge de färger och nyanser som finns inom Adobe RGB färgrymd.
Detta underlättar bildarbetet och färre överaskningar kommer att ske vid tryck eller utskrift .
Det har tidigare dividerats om rätt färgtemperatur på skärm, man är åter tillbaka till 5000K som den rätta referensen för bilder som skall tryckas = den färgtemperatur som en bra ljusbord återger.
För många kommer en omställning till 5000K medföra att allt ser ganska dassigt ut. Vill man arbeta så korrekt som möjligt är det dock dessa enkla regler som gäller. Hur ofta har jag inte i leden före tryck sett människor sitta och titta på mina bilder med en alldeles för blå och kall skärm, i blandljus eller solljus från ett fönster och dessutom göra försök att korrigera mina bilders färger.
Skärmen är alltså dagens ljusbord när den är rätt inställd och kalibrerad.
mvh