Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ironisk tråd: Nackdelar med Mac

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-11-23 12:13

Eftersom de flesta som känner till Macens nackdelar är PC-ägare som aldrig använt en Mac :rolleyes: , skulle det kanske vara intressant att samla alla nackdelar i en tråd. Om inte annat för att vi själva ska veta vad vi går miste om när vi kör OS X.

Håll gärna innehållet kort och koncist. Vi har ju rykte om oss att predika för mycket. Jag kör först då:

* Det finns inga program till Mac.
- "Versiontracker OS X" kan lika gärna ges ut i notis format.
- Detta skrevs på en PC, för man måste ha program för att kunna surfa.
- iLife, som är hyllat som fin programvara, är bara vaporware eller hoax.
- Alla 56 objekt i min programmapp är tomma ikoner.

* Mac är bara till för grafiker.
- Office: Mac, iTunes, Dreamweaver, Safari, Toast och iCal är synonymt med Photoshop.

* Vi kan inte byta någon komponent i datorn.
- Ska därför skicka tillbaka mitt nya grafikkort till Apple Store.

* PC och Mac är inte kompatibla.
- Eftersom jag kan ta med jobbets filer hem via USB-minne, måste min Mac vara en PC.

-- Patrik

PS. Just precis. Glöm inte ironin! Det ska vara en tråd med glimten i ögat, inte en seriös PC vs Mac tråd (sådana är så jäkla trista).

• Medlem
  • 2004-11-23 13:18

Det finns inga spel till Mac!!
Mina 50 objekt i min spelmapp är egentligen bara tomma mappar som jag själv döpt till Battlefield, Halo, Age of Mythology, Ghost Master, Worms 3D, Sim City 4 mm.

- Jag kan varken läsa disketter eller ansluta något till com-porten, för jag har inte ens en!
- När jag försöker kopiera till ett annat medium så varnar Macen INNAN jag börjar kopiera om det inte finns tillräckligt med plats på det nya mediet. Gud så dumt.
- Macen skickar ingen information till Apple över mig och mina dokument.
- Apple kan inte bygga datorlådor som ser ut som riktiga datorlådor; Kantiga, raka, grå.

• Medlem
  • Harestad
  • 2004-11-23 14:48

Jag är riktigt dum som köpte en dator för 20 000 som man inte kan titta på film med.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 14:56

Det finns nästan inga bra virusprogram till macen.

• Medlem
  • 2004-11-23 14:55

Jag är mest korkad. Jag köpte en bärbar för 30.000:-, och sitter ändå med en nästan en tredjedel så snabb Mac och jobbar... Tänk vad jag kunde ha sparat om jag köpt en PC på 667 Mhz. Jag hade badat i 30.000 spänn, plus att jag hade sparat in skotningskostnaden för någon.

På Macen är grännsittet så fult att man vill spy.
Det är annat med Windows 98.

Jag blev lurad på datorlådan när jag köpte min iMac G5. Nu sitter jag här med enbart en skärm för 20 lakan, känns sådär.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 15:10
Ursprungligen av ackiboa:

Jag blev lurad på datorlådan när jag köpte min iMac G5. Nu sitter jag här med enbart en skärm för 20 lakan, känns sådär.

Ja precis. Vart tog datorn och alla sladdar vägen?

Ursprungligen av ackiboa:

omfg... klockren!

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-11-23 15:13

På min Mac sitter knapparna för att stänga och minimera fönstrena på fel sida!
Hur jäkla svårt kan det vara att skilja på höger och vänster, Apple?

Sen begriper jag inte var jag ska lägga alla .dll-filer. C: FINNS ju inte!!!
På skrivbordet ligger bara nån skum ikon som heter "80 gig". Inte kan man söka via start-menyn heller. Helt sjukt.
Aktivitetsfältet sväller helt omotiverat såfort man råkar snudda det med markören också. Måste vara nåt virus.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 15:19

När man slänger saker på en Mac får man ingen dialogruta som med en snygg animation visar hur dokumenten flyttas till papperskorgen. Snacka om low-tech!

Jag blir mycket irriterad på att inte programmen täcker upp hela skärmen! Jag vill verkligen tab-växla mellan olika dokument och mjukvaror för att se två-tre saker samtidigt.

Jag har nu äntligen efter mycket letande hittat ett Mac-program som HELT täcker skärmen och som omöjliggör att se bakomliggande saker. Hansa-en-sån-fröjd

Äntligen ett mycket bra Mac-program

Det jag saknar mest hos MACen är att få börja dagen med att uppdatera antivirusprogam

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 15:33
Ursprungligen av Skummi:

Det jag saknar mest hos MACen är att få börja dagen med att uppdatera antivirusprogam

Fick en god flaschback i dag när jag installerade Virutuell Pc.. Obs Obs du har inget virusskydd ha ha
inte ens ett välkomnande han man få!

:rolleyes:

//Magnus

• Medlem
  • 2004-11-23 15:37

Den dumma Mac:en jag sitter vid varnar aldrig när papperskorgen är full !

Och varför finns det inga Disc-Image-program typ Alcohol, Deamontools och liknande ?

Och varför öppnas exempelvis jpeg-filer i det program de är gjorda i istället för samma program hela tiden, urkorkat Apple!

Sen måste jag säga att Windows Media Player är gräsligt ful på Mac:en...

Jag saknar påpekanden om jag "utfört otillåtna åtgärder" också. Man vill ju veta när man gör fel.

Ursprungligen av Nurell:

Jag saknar påpekanden om jag "utfört otillåtna åtgärder" också. Man vill ju veta när man gör fel.

Inne på samma linje som dig men har i alla fall ett jättefint gem som ger mig tips om hur jag skall göra mitt jobb rätt.

Det är ju i alla fall alltid något.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 15:47

Mac? Är det inte bara för tjejer?

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-11-24 09:06
Ursprungligen av Nurell:

Ja - och ATT man gjort fel. Fast inte VAD man gjort för fel. Här har Microsoft verkligen lyckats hitta den perfekta avvägningen så att man bara mår lite halvdåligt, sådär.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-24 09:10

Man är ju tvungen att skriva "alias dir ls -lahp" för att kunna använda DOS-prompten normalt! Dessutom saknar jag alla meddelanden som säger att saker och ting faktiskt lyckades! Apple visar bara meddelanden när något inte fungerar! Jobbigt ju!

Har du gemet på Macen?
Jag har aldrig sett gem i min.

Ursprungligen av Nurell:

Har du gemet på Macen?
Jag har aldrig sett gem i min.

Buhu, snyft, jag har ju inte ens ett gem!!!! Det är ju en ful hoppande liten burk av nåt slag ju

Men Dä Ä Ju Ingen Rikti Data!

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 17:08

Ni skämtar va??
Jag tycker Macintosharna är jättefina!

så ja peter. Sluta att vara avundsjuk på min mac nu och dra fördel av att jag råkade glömma logga ur på din dator. Typiskt Pc-användare.

Nackdelar med min mac:
• Tjejer tycker att min dator är snyggare än mig.
• Min iMac tar ju ingen plats. Hur ska man då kunna jobba?
• Några fikaraster, när jag väl lyckas jobba, blir det inte heller:
avant:~ niklas$ uptime
17:44 up 17 days, 9:42, 2 users, load averages: 1.70 1.88 0.82

• Alla tror jag är jätteduktig på grafik och layout bara för att jag har en mac.
• Jag har inte haft några hårdvaruproblem i hela mitt liv. Hur ska jag kunna kalla mig datorkunnig då?
• Det är inga utmaningar att installera program eller att få dem att fungera med varandra.
• jag behöver aldrig vakna kallsvettig mitt i natten och fråga mig själv om jag installerade senaste virusskyddet.

• Medlem
  • 2004-11-23 17:57

Dumma Apple! Som tog bort diskettstationen, som jag använde flera gånger om året! Och som aldrig gett mig möjligheten att glömma en diskett i när jag startade och därför inte fått läsa den vackra varningstexten om att det inte är en systemdisk.

Och varför monteras volymer direkt på skrivbordet? Tacka vet jag system som tvingar en att tala om för datorn att det finns en ny volym, innan den över huvud taget syns!

Och det fånigaste av allt: en mac startar även om man saknar tangentbord eller mus!

Windows Update fungerar ju inte på macen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:05

Det finns inget avinstallationsprogram.
Finns ju inte ens virus för den här jävla plattformen.

Går ju frö fan inte att hitta autoexec.bat! Hur fan ska jag nu kunna tweaka systemet?

Och det går inte att skriva dir i teckenfönstret....

Bevaka tråden