Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ironisk tråd: Nackdelar med Mac

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och så finns det inget register heller!

• Medlem
  • 2004-11-23 18:14

Fast heder åt Apple som tog bort möjligheten att starta datorn via tangentbordet!

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 19:26

Så ologiskt! Vill man stänga av datorn klickar man på ett äpple! Det är ju inte lätt att förstå.

På Windows förstår man ju direkt att det är Starta-knappen man skall klicka på när man vill stänga av.

Senast redigerat 2004-11-23 19:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:12

Det finns ingen diskettstation. Visserligen har jag inte använt disketter sedan 1996, men ändå. Var är den? Tänk om jag behöver kunna öppna en diskett en vacker dag? BUUU!
Var är symbolen med vilken man avmonterar hårddiskar, USB-minne och liknande? Det är ju så dåligt att man bara man markera enheterna och trycka på Apple-E.
Vad är startmenyn? Det står ju ingenstans hur man startar den här helvetesmaskinen! Dåligt Apple!
Sen är jag irriterad över att man aldrig behöver ställa in saker, och fippla med drivrutiner och Regedit, att saker och ting "bara funkar". Datorer ska inte fungera!

BUUU FÖR APPLE!!!!

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 09:20
Ursprungligen av Mondo:

Det finns ingen diskettstation. Visserligen har jag inte använt disketter sedan 1996, men ändå. Var är den? Tänk om jag behöver kunna öppna en diskett en vacker dag? BUUU!

Du kan få låna min USB-diskettstation som jag köpt för att kunna installera Windows som kräver drivrutiner på diskett (!) om man har ett annat disk-interface än standard SCSI eller IDE på hårddisken Windows skall installeras, jättebra, jag kommer sakna att använda min USB-diskettstation när jag nån gång om flera år kanske måste ominstallera operativet på någon av mina Macar

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-05 15:47

Som lite salt i såren så har någon smugit sig in på Apple och stulit högerknappen på min mus,hur vet man när och var man ska högerklicka nu?
Jag är faktiskt orolig när -bäst före datum-går ut på min kravodlade Apple dator.och var i återvinningen den skall slängas om det blir dags.

Tänk på alla arbetslösa antivirusprogramtillverkare.
Det är faktiskt tur att Bootcamp är uppfunnet så att man återigen måste läsa manualer vid XP krångel,och ringa alla EXE killar och på så sätt måste hålla kontakten med gamla polare.

Macen är en ren rip-off av Windows. Alla innovationer i Windows finns nu också i OS X.

• Medlem
  • 2004-11-23 19:51
Ursprungligen av ackiboa:

Macen är en ren rip-off av Windows. Alla innovationer i Windows finns nu också i OS X.

Nej, det gör det inte! Min PC talar om för mig att jag dragit ut en nätverkskabel, att det trådlösa nätet inte är tillgängligt (har inget), att jag stoppat i musen och att den tänker installera saker om 30 sekunder. Små trevliga fönster som hoppar upp på ett sätt så man inte kan ignorera dom! Så långt har inte Mac kommit än.

Dessutom ser man på en Windows-maskin direkt när det är dags att starta om.
Och så varnar den för att hårddiskutrymmet håller på att ta slut i god tid, typ 500MB kvar!
Visa den Mac som är så förutseende!!!

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 20:50

Värst tycker jag att det är med flugskiten. Syntes aldrig på min dell! Det här vita eländet blir ju helt prickigt. Ser med fasa fram mot nästa sommar.

Ni skämtar ni... om allvarliga ting...
Det här är ju ett jätteproblem ju... för ens ego... man känner sig vääääärdelös med Mac....

Jag har verkligen försökt...!!!

Först köpte jag ett Airportkort till bärbara, och tänkte att jag skulle få ha kul hela helgen med att testa olika drivisar för att få det att funka, kanske rent av få möjlighet att installera om systemet och göra om allt en tre-fyra gånger när allt tvärhänger sig ...?
Gissa om jag såg fram emot att så småningom, efter kanske bara några dagar, få framstå som tekniskt geni för vänner och bekanta?
I helsicke... det bara funkade... omedelbart...

Bedrövligt!

OK, skam den som ger sig! Bluetooth! Det ska väl rädda några kvällar-nätter och helger? Jag menar... nån ordning ska det väl vara...? Det där med datorer ska ju vara svårt!? Man SKA väl få svära lite, härja å gapa å domdera, få ur sig lite agressioner, rensa själens mörkaste vrår och efter installationen känna sig som en bättre människa? Primalvråla lite och känna att man är inne i omöjlighetens mörker?
Sorgligt. Det var ju bara att trycka in manicken. Och ingen 40-sidig installationshandbok!

Skitlöjligt.

Skam den som ger sig! Matrox-kort! Nu vare väl själva faaaaa... om det inte skulle trassla?
Firmwareuppdatering, en massa MB systemtillägg, nu jeeeevlars skulle jag få känna att jag verkligen hade lyckats med något komplicerat! Nåt svårt! Vara duktig och kunna skryta för polarna om vad jag presterat!? Spegla mig i vackra kvinnors beundransglansiga ögon? Och kanske redan efter en tre- fyra veckor kunna luta mig bakåt, ta en firargrogg och tanka in nån kortare filmsnutt som hackade bara lite som en tröskmaskin?
Nähä då... samma elände... bara att göra som det stod i tunna instruktionshäftet... efter en kvart funkade allt...

Jag ger upp... det är ju inte en enda människa som tycker jag är duktig... ska gå o köpa en Dell i morron...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 00:09

Mac? Skämtar ni? Det finns ju inte ens nån start-meny. Hur fan ska man då veta vart man ska starta? Och vart är BIOS-pipet när man startar? Fy apple. Ni vet ju uppenbarligen inte hur man bygger datorer.

Rätt irriterande att jobba med macsupport blir det... förra veckan fick jag till exempel... ehh... näe... dom jobbade bara på...

Veckan innan däremot!

Då...

näe...

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 09:22

Saknar faktist också START-knappen... På OSX finns det ju inget naturligt ställe att börja på

Varför finns det ingen grön kulle som standardbakgrund till macen? Va? Det är tamejtusan en mänsklig rättighet!

Sen vill jag att listen högst upp ska vara blå med grön text och ett JÄTTE-stort grönt äpple till vänster. Nu missar jag hela tiden när jag försöker klicka fram äpplemenyn.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-24 09:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Varför finns det ingen grön kulle som standardbakgrund till macen? Va? Det är tamejtusan en mänsklig rättighet!

Har sett att bilden finns som extra tillbehör på Mac. En riktig dator skall inte vara komplett!!!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-24 09:50

Mac motverkar mitt läsintresse!!

Min bredbandsmodem åtföljdes av en sexsidig installationsinstruktion.....och bara en halvsida var för MacOS!...Windows fick fem och en halv.....snacka om diskriminering!!

Tycker det är rätt dumt med dialogrutor som har knappar som säger Ersätt, Omstart osv. Vad är det för fel på OK? På det här sättet behöver man ju inte läsa texten i dialogrutan och kan således missa väldigt viktig information.

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 14:22

Vem fan vill kunna se alla sina foton samtidigt i iPhoto? Satan va rörigt det blir... Inte alls roligt att ha den valmöjligheten =/ Dessutom öppnas programmet automatiskt när man sätter i kameran Bara o klicka på en knapp för att importera allt...
Minns den gamla goda tiden, med drivrutiner för kameran och egensortering av korten i datummappar. Då hade man i alla fall något att göra på fritiden ;D

Det som känns allra drygast, är när jag sitter framför Appleworks och inte behöver spara stup i kvarten, ifall porgrammet skulle hänga sig Känns som jag ska tappa data hela tiden :S

Fan Apple de har tagit bort reset knappen, hur fan ska man kunna starta om datorn när den alltid hänger sig!

Mac? Apple? Finns dom fortfarande?

MAC är ett företag som bara har tagit efter andra och snart lär vara döda. Ingenting fungerar med en APPLE, man kan inte ens köra samma nätverk som Windows.

Ciryon

"På min arbetsplats hade vi en apple för 15 år sen. Windows XP är mycket bättre!"

Ursprungligen av Kristofer:

"På min arbetsplats hade vi en apple för 15 år sen. Windows XP är mycket bättre!"

Påminner mig om argumentet

"Macen är långsammare än PC, jag vet, jag har provat. En 75 MHz 5200 från 1995 är sååå långsam jämfört med en 3 GHz Pentium-PC!"

Och så ska vi inte glömma

"Macen är ju en leksak! Jag menar, att ha en sån där fånig mus, och fönster, och ikoner... Det är bara leksaker. Det kan ingen riktig dator ha."

det är så sjukt ologiskt att program som jag försöker installera kommer upp som en avbildning. och det värsta av allt, man ser ju inte på så sätt om det är en hårddisk, cd-skiva eller diskett som jag försöker installera ifrån. sedan det här att man bara drar programmen till programmappen, det kan väl aldrig bli rätt. jag vill ju ha en mapp på hårddisken som heter program där alla program blandas med inställningsfiler, readme-filer och uninstall. bättring apple

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-30 22:36

"Mac" är så jäkla ologiskt! För det första kan man inte surfa med Safari eftersom det inte finns någon "Gå till den här länken" knapp! Sen ligger ju båda skroll-knapparna längst ner! Hur ska jag då kunna veta vilken som skrolla upp och vilken som skrollar ner när de inte ligger högst upp och längst ner!

Dessutom har Apple helt glömt bort Start menyn! Jag tänkte först att de kanske har råkat sätta ett äpple där istället för startmenyn men icke. Där fanns det inget vettigt alls! Och till råga på allt finns det inga pop-ups! Hur ska jag egentligen kunna veta vad "|>" symbolen som ligger emellan >> och << i iTunes betyder när det inte kommer upp en tydlig gul pop-up mitt på skärmen som talar tydligt om vad, när, varför och hur jag avaktiverar den, när jag drar musen över knappen!

• Oregistrerad
  • 2005-06-18 09:19
Ursprungligen av Kristofer:

jaså?

Ta det här med markören som bara försvinner över texten liksom, när man skrollar nedåt med piltangenterna i webbläsarfönstret. Måste ju va en bugg eller en miss i programeringen eller nått. Skärpning MAC asså!

Öppet brev

Kära Steve,

Jag skulle gärna switcha till Mac om du bara satte tillbaka diskettenheten. Det jag framför allt saknar är möjligheten att spara ett worddokument på en diskett, ta ut den med en liten knapp på datorlådan under skrivbordet och ge bort disketten till en kollega, för att två timmar senare upptäcka att "Enhet A: inte kan läsas, Abort, Retry, Cancel" eftersom worddokumentet jag jobbar med frågar efter en diskett som är på väg till andra sidan Sverige. Snälla Steve, om du pratar med Bill kanske han kan förklara för dig hur bra det är att ha en knapp att trycka ut disketten med.

Jag skulle gärna switcha till Mac om du kunde förstå att man aldrig skall byta ip-adress och andra nätverksinställningar för att man jobbar på flera olika nätverk. Naturligtvis ska man ha en dator på varje ställe och inte bära med sig sin egen dator. Dina konkurrenter på Microsoft har förstått detta och så de har inte såna dumheter som "Nätverksplats" och trams. Framför allt har de också insett att man alltid vill starta om sin dator efter det att man har ändrat nätverksinställningar. Ska det vara så svårt att fatta?

Jag skulle gärna switcha till Mac, Steve, om du kunde se till att man hann gå ut och ta en kopp kaffe medan filsökningen jobbar. Som det nu är skulle jag bara hinna fram till dörren och inte ut i kafferummet. Begriper inte ni på Apple att det skulle förstöra mitt sociala liv på jobbet.

Jag skulle gärna switcha till Mac, bara det inte var så simpelt. Häromdagen prövade jag att dra en mapp med mp3-filer till fönstret på iTunes medan den höll på och spela musik. Vet du vad, Macen satte genast igång att skapa en spellista med mappens namn och kopiera över filerna i iTunes-biblioteket. Så ska det inte vara! Man måste använda filhanteringsfönster som hela tiden ser olika ut beroende på vilket program man använder. Jag är riktigt upprörd Steve! Hur skulle det se ut om alla tog den enklaste vägen hela tiden. Tänk vad mycket värdefull tid vid datorn jag skulle missa. Bättring!

Med bästa hälsningar
/morgan

• Medlem
  • 2004-11-24 20:30

Filer som heter 002 ska naturligtvis listas för filer som heter 1! Nollor är också siffror!

Apple är ett äpple, är det inte en frukt som man äter? vad har det med datorer att göra?

Bevaka tråden