Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OnOff - finns ingen efterfråga på iPod!

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 14:37

Men det är väl knappast Charlotte Simonsson som är ute och cyklar. Hon återger bara vad en tomte på OnOff har sagt. Om han påstår att det inte finns någon efterfrågan på iPod hos OnOff har väl inte Charlotte någon anledning att tvivla på detta. Ni borde snarare mailbomba nötterna på OnOff i stället för sydsvenskans journalister.

Ursprungligen av Anton S:

Men det är väl knappast Charlotte Simonsson som är ute och cyklar. Hon återger bara vad en tomte på OnOff har sagt. Om han påstår att det inte finns någon efterfrågan på iPod hos OnOff har väl inte Charlotte någon anledning att tvivla på detta. Ni borde snarare mailbomba nötterna på OnOff i stället för sydsvenskans journalister.

Det är Charlotte Simonsson som är journalist. Det ÄR hennes jobba att hålla reda på fakta och sålla bort osanningar.
Det hade varit enkelt att ställa frågan: "Säljer ni iPod" eller "varför har ni inga iPod i hyllorna?"
Det är DÅLIG journalistik det är frågan om. Något som Sydsvenskan excellerar i.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 14:57
Ursprungligen av Erik R.:

Det är Charlotte Simonsson som är journalist. Det ÄR hennes jobba att hålla reda på fakta och sålla bort osanningar.
Det hade varit enkelt att ställa frågan: "Säljer ni iPod" eller "varför har ni inga iPod i hyllorna?"

Anledningen till att de inte har några iPod i hyllorna är för att OnOffs kunder inte efterfrågar just den produkten, det står klart och tydligt i artikeln. Det står också klart och tydligt att de inte säljer iPod längre. Så fort som det skrivs något om Apples produkter som inte enbart är superlativer verkar folk bli helt tokiga.

Ursprungligen av Erik R.:

Tja, riktigt excellenta har de väl inte varit. Även om Charlotte tangerat gränsen. Hjälp är dock på väg. SDS skall byta ledning till en trojka som skött Kristianstadsbladet. Huka er, för nu sjunker ubåten!

OnOffs kundkrets är väl inte så annorlunda än t.e.x Sibas?
Well, well.. Det är deras förlust... När ALLA andra säljer iPods så det bara RYKER om det..

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-29 15:37
Ursprungligen av Christopher Anderton:

OnOffs kundkrets är väl inte så annorlunda än t.e.x Sibas?
Well, well.. Det är deras förlust... När ALLA andra säljer iPods så det bara RYKER om det..

Stämmer kanske om man ser på det globalt, ja. Tittar vi på Svenska marknaden i stort stämmer det dock ej. iPod säljs långt ifrån hos ALLA, tvärt om! Här i Eskilstuna (90 000 invånare, högskola osv osv) finns det inte en enda affär där man kan köpa sig en iPod. Med den inställningen från Apples sida blir det inte många som får en iPod av tomten i Sverige...

Senast redigerat 2004-11-29 17:16
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-29 16:16
Ursprungligen av akesson:

Stämmer kanske om man ser på der globalt, ja. Tittar vi på svenska marknaden stämmer det dock ej. iPod säljs långt ifrån hos ALLA, tvärt om! Här i Eskilstuna (90 000 invånare, högskola osv osv) finns det inte en enda affär där man kan köpa sig en iPod. Med den inställningen från Apples sida blir det inte många som får en iPod av tomten i Sverige...

Dessutom marknadsförs inte iPoden överhuvudtaget annat än i storstäderna, mig veterligen.

Här i Gävle (Sveriges sjunde största stad, ca 90 000 inv., högskola.. många städer har ungefär denna storlek) har jag aldrig någonsin sett en iPod i verkligheten, varken i butik eller på någon person. Jag har heller aldrig sett minsta lilla antydan till reklam för iPod här.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-29 19:56
Ursprungligen av tjogin:

Dessutom marknadsförs inte iPoden överhuvudtaget annat än i storstäderna, mig veterligen.

Här i Gävle (Sveriges sjunde största stad, ca 90 000 inv., högskola.. många städer har ungefär denna storlek) har jag aldrig någonsin sett en iPod i verkligheten, varken i butik eller på någon person. Jag har heller aldrig sett minsta lilla antydan till reklam för iPod här.

Hmm. På vilket sätt är det bättre i storstäderna? Den enda reklamen för Apple jag någonsin sett i Göteborg har MacForum stått för, och de har inte varit extremt aktiva heller. Fast jag ger en liten reservation för att jag inte varit hemma i Sverige sedan september...

Annat är det här i Hamburg. Stora iPod-affischer på stan. I skolcafeterian på mitt universitet också, för den delen. Förmodligen relativt billig marknadsföring, som mycket väl skulle kunna funka även i Sverige...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-29 21:36
Ursprungligen av TERdON:

Hmm. På vilket sätt är det bättre i storstäderna? Den enda reklamen för Apple jag någonsin sett i Göteborg har MacForum stått för, och de har inte varit extremt aktiva heller. Fast jag ger en liten reservation för att jag inte varit hemma i Sverige sedan september...

Ptja, jag var i Sthlm förra veckan, då såg jag den välkända iPod-reklamen med siluetterna lite här & där på gatorna...

Därtill så snackar ju alla om hur otroligt stor efterfrågan det är på iPod, vilket jag tycker låter konstigt med tanke på att den inte säljs i någon butik överhuvudtaget här, inklusive kedjorna.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-30 02:12
Ursprungligen av tjogin:

Ptja, jag var i Sthlm förra veckan, då såg jag den välkända iPod-reklamen med siluetterna lite här & där på gatorna...

Därtill så snackar ju alla om hur otroligt stor efterfrågan det är på iPod, vilket jag tycker låter konstigt med tanke på att den inte säljs i någon butik överhuvudtaget här, inklusive kedjorna.

I ditt förra inlägg skrev du storstäderna, inte Stockholm... I min världsbild så innefattar det fler städer än Stockholm (lämpligtvis Göteborg och Malmö kanske, eftersom de är de bägge näst största städerna i Sverige). Men jag ska ärligt talat erkänna att det var riktigt länge sedan jag var i Malmö, så där kanske hänger någon affisch någonstans.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-29 16:33

OnOff och Apple

OnOff och Apple. Det vet väl alla det låter illa om man sätteri ihop de två. De har aldrig haft ett bra sammarbete. Om någon undrar varför så kan det finnas två alternativ:
1. Apple har dåliga produkter som ej säljer pg av kvalitetsbrister eller rent av är helt kassa.
2. Apple vill inte att OnOff säljer deras produkter pg av OnOffs bristande kunnande om Apples varor (OnOff vet helt enkelt inte vad Apple är för något).

- Det intrycket fick jag när jag ville köpa en iBook hos de då de hade en iBook undangömd bakom alla pc (det var dasslock modellen, länge sedan). Jag försökte pressa ur säljaren lite info om iBoken men han var som ett enda stor frågetecken och snabbt försökte få mig till pc'n där han var som en uppslagsbok:D . Och det var förstås inte fråga om hans okunskap, nej det var egentligen inget att ha - det var bättre med pc - snabbare processor (den hade mera MHz), kompatibiliteten osv, ja ni vet...

Så de som undrar varför OnOff inte säljer Apples produkter kan lätt finna svaret själv.

Ursprungligen av akesson:

Stämmer kanske om man ser på det globalt, ja. Tittar vi på Svenska marknaden i stort stämmer det dock ej. iPod säljs långt ifrån hos ALLA, tvärt om! Här i Eskilstuna (90 000 invånare, högskola osv osv) finns det inte en enda affär där man kan köpa sig en iPod. Med den inställningen från Apples sida blir det inte många som får en iPod av tomten i Sverige...

ALLA som säljer den givetvis. iPod är fortfarande den största hårddiskbaserade spelaren i SVERIGE.
Sedan beror ju det på affärerna om dom vill sälja den, The Phone House säljer ju dom i Umeå. Visst, marginalen är inte jättestor. Men å andra sidan vet jag att många av OnOffs dyrare produkter har ändå lägre marginaler.

Jag har ju en gammal bok "Apple Facts May 1994" som enligt uppgift gavs ut till säljare på tex SIBA. Boken nnehåller min-info om Apples produkter för att dom ibland ovetande säljarna skulle ha något att säga när kunden frågar, kanske dom borde ge ut en sån bok igen?

På onoff i gävle så kan man köpa en ca 3 år gammal powerbook för 23 000kr. Det som är tragiskt är att en dag så kommer dom att få den såld till det priset.

När jag först läste denna tråd tänkte jag att gud vad korkat skrivet. Sen när jag läste artikeln slog det mig istället hur korkade de flesta som skrivit i denna tråd är.

Vad jag undrar är hur många som skrivit i denna tråd som verkligen läst artikeln???

Det finns ju inte nåt alls i artikeln att bli upprörd över!!! Hur tänker ni egentligen? Skicka mail till journalisten av vilken anledning? Jag fattar ingenting.

Läser man hela artikeln står det ju:

Citat:

-Hårddiskspelarna ökar kraftigt i försäljningen, säger Marcus Rasmusson. Vi säljer nästan flest av dem nu.

Den fortfarande överlägsna storsäljaren är iPod, från Apple, vars modeller tidigare var dyra men som med sänkta priser och kritikerrosor blev det självklara valet för många.

Dessutom är iPod den enda MP3-spelare som är avbildad. Förvisso en 3G men ändå.

Det ni reagerar över är 1 mening.

Citat:

Enligt Joakim Olsson på Onoff finns det inte längre någon efterfrågan på iPod.

Vad är det för farligt med det? Det är ju hans åsikt, inte journalistens. Varför ska hon ifrågasätta detta? Hon har ju dessutom berättat i stycket ovanför att iPod är överlägsen storsäljare. Varför är det dålig journalistik? Inse att det är MP3-spelare och inte korrupta politiker hon skriver. Man kanske inte behöver ta det blodigt allvar.

I övrigt tycker jag det är en mycket bra artikel. Om ni tar er tid att läsa den inser ni att den varker hyllar eller sänker nån särskild modell.

Detta stärker bara min teori att många macanvändare lider av en paranoia om att alla är ute efter att skada Apple. Helt ärligt tycker jag ni är patetiska.

Jag håller med.

Ursprungligen av Rickard A:

Det finns ju inte nåt alls i artikeln att bli upprörd över!!! Hur tänker ni egentligen? Skicka mail till journalisten av vilken anledning? Jag fattar ingenting.

Läser man hela artikeln står det ju:

Dessutom är iPod den enda MP3-spelare som är avbildad. Förvisso en 3G men ändå.

Det ni reagerar över är 1 mening.

Vad är det för farligt med det? Det är ju hans åsikt, inte journalistens. Varför ska hon ifrågasätta detta? Hon har ju dessutom berättat i stycket ovanför att iPod är överlägsen storsäljare. Varför är det dålig journalistik? Inse att det är MP3-spelare och inte korrupta politiker hon skriver. Man kanske inte behöver ta det blodigt allvar. .....
Helt ärligt tycker jag ni är patetiska.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Men SIBA kan ha rätt. Jag var inne på Expert och frågade varför i hela friden jag skulle betala ca 2000 för en 512MB spelare (i Augusti var detta) när jag kunde få en iPod mini för 2600:-. De menade att folk vill ha miniatyrspelare och att en iPod mini faktiskt var för stor (!).
Men om HDspelare ökar mest, så måste ju iPoden vara ett starkt alternativ. Frågan är varför Apple inte kan tillverka en spelare som har så mycket mariginal att kedjorna vill sälja den? Detta med Apples låga mariginaler har varit ett problem länge och borde adresseras snarast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 20:01

Apple klarar sig alldeles utmärkt utan OnOff. Dessutom säljer många av OnOffs konkurrenter iPod och Mac så det sprutar om det.

Till och från vimlar det av iPod-affischer i Södertälje.

Till och med vi börjar sälja iPod nu. (mini) Och det är inte det vi normalt sysslar med så nog är det efterfrågan på iPod alltid. Ska bli kul att se hur det kommer att sälja hos oss...

/Stefan

• Medlem
  • 2004-11-29 22:02

Jag läste artikeln i fredags och tyckte inte att den hade några större fel. Faktarutan däremot var som att informera om hur långt ett snöre är. Så den skrev jag om. Plus en post i delen om vad man ska tänka på inför köpet.

Charlotte är jätteduktig och hon är "bara" praktikant.

• Oregistrerad
  • 2004-11-29 22:33
Ursprungligen av Baron:

Jag läste artikeln i fredags och tyckte inte att den hade några större fel. Faktarutan däremot var som att informera om hur långt ett snöre är. Så den skrev jag om. Plus en post i delen om vad man ska tänka på inför köpet.

Jag kan själv bli näst intill absurd i mina säljargument för Apple till min omgivning. De brukar undra om jag får någon slags provision av Apple. Tyvärr inte, men visst brinner jag för Apple och alla dessa spännande produkter.

Vi Macanhängar bör ibland ta det lite lugnt, och då menar jag att inte ta i så vi spricker. Det är ibland det vi gör nämligen. Vi tar i så att vi ibland uppfattas som fanatiker och lite onyanserade. Det var en annan tråd här på 99mac som tog upp ett test mellan iBook och lite Laptops som publicerades i Mikrodatorn för ett par veckor sedan. Bo Nordin som är chefredaktör på Mikrodatorn hade modet att svara på all kritik men ojdå vad det gick höga vågor bland oss Macanhängare. Lite jobbigt faktiskt. (Errol Garner var nog den som tog i mest den gången).

Den där Joakim Olsson på OnOff som nämns i artikeln i Sydsvenskan verkar visserligen vara ett lyckligt ovetande PUCKO som bör kontakta OnOffs informationsavdelning innan han gör sig pinsam i media. Visst, Charlotte kanske borde kommenterat Apples marknadsandel på över 80% för hårddiskbaserade musikspelare som en slags jämnvikt. Nåja, alla lär sig.

Joel Åsblom i Computer Sweden får ibland en lavin av mejl med ganska rejäla versaler ibland för att han slarvat med fakta på Apple och Appleprodukter. Visst, det är inte alltid rätt men han och någon enstaka kollegor på CS skriver dock om Apple. Mitt intryck är dock att de drar sig för det i det längsta just för att de vet att de får hatmejl från MacAnhängar så fort det är något de missat.

Jag tycker att det är helt ok att ge kritik till olika journalister men vi kan ju försöka att inte ha en så "Bror Duktig" framtoning. Dessutom bör man vara trevlig. Det måste ju vara positivt (för oss/för Apple) att vi MacAnhängare kommer med konstruktiv kritik och balanserade tillrättavisningar på fakta då och då.

Ok, då och då kan man ju be någon att fara åt helvete men det bör ju inte vara en regel. Nä, ta det lite lugnt och ta inte i för mycket.

Det där lät jäkligt mesigt, jag vet.

Ursprungligen av Martin Steffen:

Jag kan själv bli näst intill absurd i mina säljargument för Apple till min omgivning.
Vi Macanhängar bör ibland ta det lite lugnt, och då menar jag att inte ta i så vi spricker. Det är ibland det vi gör nämligen. Vi tar i så att vi ibland uppfattas som fanatiker och lite onyanserade. Det var en annan tråd här på 99mac som tog upp ett test mellan iBook och lite Laptops som publicerades i Mikrodatorn för ett par veckor sedan. Bo Nordin som är chefredaktör på Mikrodatorn hade modet att svara på all kritik men ojdå vad det gick höga vågor bland oss Macanhängare. Lite jobbigt faktiskt. (Errol Garner var nog den som tog i mest den gången).

Den där Joakim Olsson på OnOff som nämns i artikeln i Sydsvenskan verkar visserligen vara ett lyckligt ovetande PUCKO som bör kontakta OnOffs informationsavdelning innan han gör sig pinsam i media.

Det där lät jäkligt mesigt

Martin du kanske ta och föregå med gott exempel och inte hålla på med personangrepp.

Förövrigt så svarade inte Bo Nordin på all kritik mot MDs "test-duell" han undvek ju en hel del frågor och hade inte direkt övertygande svar på andra.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 00:06
Ursprungligen av Errol Garner:

Martin du kanske ta och föregå med gott exempel och inte hålla på med personangrepp.

Förövrigt så svarade inte Bo Nordin på all kritik mot MDs "test-duell" han undvek ju en hel del frågor och hade inte direkt övertygande svar på andra.

Errol, du har rätt. Jag ska lägga av med det. Jag kunde inte låta bli. Sorry! Även om Bo kanske inte producerade uttömmande svar på allt, så var det i alla fall imponerande att han ändå deltog i diskussionen. Det är minsann inte så ofta de där herrarna gör det.

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 21:48
Ursprungligen av Baron:

Är hon säkert
Hoppas inte "talibanerna" skrämt henne

Var inte "follow up:en" något att ta tag i nu i denna köphysterins era med tevesar som årets pryttel å allt?

Av de städer jag har varit i har jag aldrig sett så många vita hurlurar som i Stockholm som också är fullt av siluettreklamen, bla i jätteformat vid Sturegallerian. Kanske är det bra att de inte säljs på OnOff. Sen får man se hur man kan få en exklusiv produkt till amssorna och då kanske man behöver mer OnOff och mindre lättkränkta Mac-fanatiker som skickar mail till journalister....

OnOff var en jättebra butik på 80-talet!!!
Det är snart 20 år sen det, sen la man ner innovationstänket. Tycker personligen att det är konstigt att de överlever i konkurrens med Elgiganten och SIBA mfl.

• Medlem
  • 2004-11-29 23:16

Till ni som är arga:

Vill ni ha marknadsanalyser eller ingående redovisning av ipodförsäljningen i Sverige, läs MacWorld. Sydsvenskan är en dagstidning. Hade ni vetat liika mycket om allt annat som dagspressen skriver om som ni vet om Apple hade ni inte gjort annat än skrivit arga mail eller blivit upprörda på internetforum.

Ett sista inlägg från mig.

Det klagas alltid på att apples prylar inte får den uppmärksamhet i media de förtjänar. Och att när det väl skrivs är det bara massa fel. Nu skrivs en artikel där en Appleprodukt nämns som en storsäljare och dessutom som enda produkt visas i bild.

Vad händer? Jo det skickas ett gäng syrliga mail till journalisten över ett citat från en snubbe på OnOff!!! Det finns inga egentliga faktafel skriva av journalisten utan det positiva är övervägande. Är detta att uppmuntra journalister att skriva mer om Apple? Rätt eller fel i artikeln spelar ingen roll- macfanatikerna blir ändå inte nöjda förrän du hyllar Apples produkter.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 23:49

Det klagas alltid på att apples prylar inte får den uppmärksamhet i media de förtjänar. Och att när det väl skrivs är det bara massa fel. Nu skrivs en artikel där en Appleprodukt nämns som en storsäljare och dessutom som enda produkt visas i bild.

Vad händer? Jo det skickas ett gäng syrliga mail till journalisten över ett citat från en snubbe på OnOff!!! Det finns inga egentliga faktafel skriva av journalisten utan det positiva är övervägande. Är detta att uppmuntra journalister att skriva mer om Apple? Rätt eller fel i artikeln spelar ingen roll- macfanatikerna blir ändå inte nöjda förrän du hyllar Apples produkter.

Håller inte med dig.

För övrigt har du rätt i din kritik på hur bla jag hanterade min text i första inlägget här på denna tråd.
Jag har tagit bort det inlägget. Klargjort varför.
mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-30 00:23

En potentiell köpare som vill köpa en mp3 spelare läser den här artikeln och vad får han för vägledning - ju att iPod var en storsäljare fram till nu men eftersom det fanns ingen efterfrågan längre så har man uteslutit iPod ur sortimentet och dessutom det behövs inga spelare med hårddisk, det räcker med 512 Mb på kortet.
Om en stor kedja som Onoff slutar sälja en viss produkt då är det nog darför att produkten ifråga är inget att ha.
Eller hur?

Bevaka tråden