Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic eller protools

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket av Logic's eller Protools instegsversioner ska man satsa på?

Valet styrs i första hand av två kriterier.

1. det ska vara den användarvänligaste gränssnittet
2. Ju mer gränssnittet och handhavandet på minner om FinalCutPro, destobättre.

Du vet säkert redan det, men det är värt att poängtera; för att använda ProTools måste du ha DigiDesigns hårdvara.

Själv är jag ProToolsare. Har aldrig provat Logic, så frågan får någon annan svara på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 13:02

Du ska ha logic

Ursprungligen av durre:

Du ska ha logic

Varför tycker du logic framför protools?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-12 14:34
Ursprungligen av durre:

Du ska ha logic

Du ska ha Protools

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 13:56

Du ville ha användarvänlighet och ett tjusigt gränssnitt. Jag har visserligen begränsad erfarenhet av protools men jag tycker helt enkelt att logic är mkt lättare att arbeta i.

åhå...
åh varför tycker du det då?

Av att dömma efter dina kriterier så skulle jag satsa på Logic om jag vore du!

•Det har ett bra väldigt rent gränssnitt med stora möjligheter att skräddarsy.
•Det är fruktansvärt prisvärt med alla de pluggarna som du får till
•Du kan använda vilken hårdvara du vill

Om jag förstår sig rätt så vill du lägga på ljud på film... Logic funkar väldigt bra tillsammans med FCP.

En fråga till dig:
Hur mycket MIDI vs Audio tänkte du använda dig av?

Ursprungligen av EricBradley:

Av att dömma efter dina kriterier så skulle jag satsa på Logic om jag vore du!

•Det har ett bra väldigt rent gränssnitt med stora möjligheter att skräddarsy.
•Det är fruktansvärt prisvärt med alla de pluggarna som du får till
•Du kan använda vilken hårdvara du vill

Om jag förstår sig rätt så vill du lägga på ljud på film... Logic funkar väldigt bra tillsammans med FCP.

Ja, just så. I första hand lägga ljud till film och då har det hittills handlat om att lägga egeninspelat atmosfärljud, egeninspelad musik och från CD importerade musikfiler.

Citat:

En fråga till dig:
Hur mycket MIDI vs Audio tänkte du använda dig av?

Midi inbillar jag mig att jag inte kommer att använda mig av alls nästan. MEN jag är dessvärre proppfull med fördomar och tror därför att midi nästan enbart är av intresse för 'digitaliserade musikanter'.
Slå jättegärna hål på mina fördomar. Jag kanske kan ha stor glädje av att jobba med midi även om jag inte är musiker...?
Så svaret på din fråga om hur mycket MIDI vs Audio jag tänkte använda mig av, bör bli någonstans i trakten av 2/98 %. Men med lite utbildning kring midi så kanske den siffran kan hyfsas en smula.

Ursprungligen av David Slättne:

Ja, just så. I första hand lägga ljud till film och då har det hittills handlat om att lägga egeninspelat atmosfärljud, egeninspelad musik och från CD importerade musikfiler.

Låter som sagt som om Soundtrack borde fungera bra för dina behov. Eller kanske t.o.m. Garageband.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-12-12 20:41

Jag har en polare som ljudlägger filmer i Nuendo, har själv aldrig provat det (kör PT ) men det är ju billigare än ProTools och ytterliggare ett alternativ till Logic.

Instegsvarianten av Logic (LE7) är begränsad till 12 Audiotracks och sgs obegränsat midi.
Vet inte om grtänssnittet påminner om FCP, men snyggt är det. Kan tycka att det är lite pilligt med vissa saker (ung om du knappar på kanten av ruta X så ,får du upp alla varianter av Y) Typ RTFM!
Pluggar måste vara AU kompatibla och inte nog med det LE7-kompatibla oxå! Finns uppgafdringar.
>Nåväl låter som jag är negativ, men jag använder nu LE7 (tidigare LE6Express) och fixar man bara grundinställningen så är det ganska trevlig. Arbear mest med Audio, inte speciellt mkt MIDI.
Priset är tilltalnde likaså.

• Avstängd
  • 2004-12-13 08:10
Ursprungligen av rudmark:

Instegsvarianten av Logic (LE7) är begränsad till 12 Audiotracks och sgs obegränsat midi.

12 audiotracks? Öhhh näe....det är inte begränsat till 12 audiospår. Logic Express 7 stöder:

Up to 255 stereo tracks
Support for up to 12 input and output audio channels...vilket är nåt helt annat.

Jag antar att du gör ljudläggningen i Final Cut Pro? Om du inte använder MIDI särskilt mycket eller på ett avancerat sätt är ProTools enligt min mening överlägset Logic i användarvänlighet. Jag använder båda och de har för mig olika användningsområden.

ProTools använder jag till:

• Redigering, skapande och mixning av ljudlandskap, framförallt där musiken inte är taktbaserad utan tidsbaserad.

• Inspelning av rent akustisk musik, dvs utan MIDI.

Logic använder jag till:

• "Låt"-inspelning, framförallt om jag använder synthar och MIDI. Logics MIDI-del är mycket bättre än ProTools.

• Experimenterande med MIDI, exempelvis kan man lätt "sträcka" ett musikaliskt material i tiden mot ett annat osv.

Köper man ProTools köper man ju också hårdvaran. Jag kör med Digi-002r och har bara haft bra erfarenheter med det. Det går ju att använda till de övriga programmen också. Fördelen är att alllting är gjort för att fungera tillsammans. En fördel med Logic är att man kan ta in QT-filmer direkt in i Logic och redigera ljudet mot, men gör man inte sånt i just Final Cut? (Det går att köpa till någon form av DV-Toolkit till ProTools, men jag vet inte hur den fungerar - dessutom kostar den runt 10 000 SEK.)

Det är nog mycket tycke och smak. Båda programmen kan göra det du vill göra. Det bästa är om du kan få testa några timmar med någon som kan programmen.

• Avstängd
  • 2004-12-13 12:11

Jag röstar för Logic, mycket trevligt program - billigt också om du väljer Logic express. Så slipper du vara låst till Pro tools Kalle Anka program (Tro mig; det är riktigt gubbigt - dom som föredrar det gör det för att "det är ungefär som en sån däringa bandspelare"...

Ja, vad ska man säga?

Ingenting antar jag...smaken är väl olika, sedan kan man lägga sig på valfri nivå när man vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Avstängd
  • 2004-12-13 12:39
Ursprungligen av David Lennartsson:

Ja, vad ska man säga?

Ingenting antar jag...smaken är väl olika, sedan kan man lägga sig på valfri nivå när man vill dela med sig av sina erfarenheter.

Har du hört talas om...smileys?

Jo, men det var ju lite syrligt ändå i en diskussion som handlar om att ge erfarenheter om de olika programmen och kanske inte det mest matnyttiga inlägget om det enas eller det andras varande.

Hursomhelst verkar detta dela folk i olika läger. De flesta jag känner arbetar parallellt med ProTools och Logic. De är enligt min mening bra på olika saker, och då är det intressant att veta vad man ska göra i programmet.

Ursprungligen av David Lennartsson:

Jo, men det var ju lite syrligt ändå i en diskussion som handlar om att ge erfarenheter om de olika programmen och kanske inte det mest matnyttiga inlägget om det enas eller det andras varande.

Hursomhelst verkar detta dela folk i olika läger. De flesta jag känner arbetar parallellt med ProTools och Logic. De är enligt min mening bra på olika saker, och då är det intressant att veta vad man ska göra i programmet.

ja för min del så handlar det inte om att producera musik utan att redigera inspelat ljud för i första hand två syften, dels ljudläggning till FCP-projekt och dels fristående ljudmiljöer eller kanske något som liknar radioproduktion om man så vill.
Om nu dessa två program är i stort sätt lika bra på detta så vinner det som har det mest intuitiva gränssnittet och/eller det gränssnitt som skiljer sig minst från FCP. Man har ju annat å göra än att slå i manualer vetja!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 12:21
Ursprungligen av fitzy:

Jag röstar för Logic, mycket trevligt program - billigt också om du väljer Logic express. Så slipper du vara låst till Pro tools Kalle Anka program (Tro mig; det är riktigt gubbigt - dom som föredrar det gör det för att "det är ungefär som en sån däringa bandspelare"...

Vi (i mitt band) använder protools, för att det är kompatibelt med de studior vi har arbetat i. Vi spelar in i vår lokal med Pro Tools Le och Digi 002. Vi kan sedan ta filerna till en "riktig" studio för mix, eller eventuellt kompletterande inspelningar. Vi tar alltså inte bara ljudspåren, utan hela projektet med oss.

Om man behöver ljudkort är Pro Tools Le inte dyrt (det ingår), om man inte behöver ljudkort är det ju det.

Vi använder oss ej av midi.

Vänligen, Ylan

Om du kör Avid så är det ju naturligt att använda ProTools.
Kör du FCP så kanske valet ska vara Logic, fast jag kan inte uttala mig kring hur det går att integrera Logic och FCP. Dock fungerar det bra med Avid och ProTools.

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:38

Numera är Logic 7 ett "i n s p e l n i n g s p r o g r a m" av midi & audio m.m.m.m. ProTools ä r framförallt ett "l j u d i n s p./r e d. - p r o g r a m". Det låter ju h.s.helst att det ä r ProTools du beskriver att du skulle behöva.

(Använder Logic själv, men skulle inte välja det som en renodlad audioeditor, ProTools är bättre på detta.)

Om integreringen är jätteviktig med FC Pro, ta reda på lite hur den är gjord. I framtiden kommer den ju inte att bli sämre i.a.fall.

• Oregistrerad
  • 2004-12-14 08:53

Hmm...
Jag har inte sällan upplevt att folk inte riktigt förstår vad de pratar om när det handlar om ProTools. Mjukvaran är väl i ärlighetens namn inte så där våldsamt grym. En steroidpumpad audioeditor, typ. Men inget man producerar musik med, direkt. För sådana ändamål är ju Logic eller Cubase de två givna valen. De är i princip likvärdiga.
Att jämföra ProTools med Logic är lite som att jämföra Paint Shop Pro med Adobe Illustrator. Samma område, men helt olika funktioner.
ProTools hårdvara sparkar ju däremot rejält med stjärt, tack vare sin dsp-kraft. Den kostar dock hundratusentals kronor (Nej, jag anser inte att Digi001 kan räknas som ProTools).

Jag jobbar ju huvudsakligen i ProTools. Visst är det en audioeditor, men i mitt tycke den mest lättanvända och effektiva. Jag använder också Logic och Cubase och i jämförelse är ProTools utan konkurrens enligt mitt sätt att jobba. Det kan ju vara så att ProTools likhet med analog hårdvara, bandspelare/mixer mm, har en anledning. Visst kan man göra allt i Logic också men det är smidigare och går fortare i ProTools.

Sedan räcker ju Digi-002r (digi-001 är också bra) väldigt långt, total kostnad ca 11 000 kr. Att köpa ett system som är mer kraftfullt till Logic skulle kosta bra mycket (Logic 10 000 kr + FW-ljudkort 6-20 000 kr). Det är klart att HD-systemen är fina, med för att redigera ljud till film, då inte latency är ett problem, skulle nästan M-box räcka om det är stereo som är slutljudet och för surround borde digi-002r räcka långt.

jag tittar ju efter lättversioner av programmen å då kostar Logic Express 3000:- sedan har ju G5:an en optisk ingång som jag förmodar räcker väldigt långt. Men jag är öppen för att det förhåller sig annorlunda. Berätta gärna!

• Medlem
  • 2004-12-14 16:27

I vår hemstudio använder vi Digi001. De enda tråkigheterna är 1) max 24 kanaler 2) när processorkraften tar slut pga. alla plugins 3) bara två balanserade ingångar. Men det funkar fint ändå. De tekniska begränsningarna gör det lättare att arbeta kreativt. Istället för att gång efter annan gå ner sig i variationsdjungeln. Frihet upplevs genom sin begränsning. Har du bara fyra kanaler får din påhittighet så mycket större betydelse. Det gör det roligare att arbeta.

Och jag är säker på att ni minns hur roligt det var med er gamla skraltporta.

Nu hårddrog jag retoriken lite för sakens skull. Men jag reagerar på att Protools (LE), till skillnad från Logic, inte skulle anses vara ett fullvärdigt inspelningsprogram. Visst, jag saknar också de där 10 extra kanalerna, eller ett bandeko. Men det är din kreativitet som är grejen. Not your fancy gadgets. Ofta kan det vara mer produktivt/fruktbart/roligt att använda verktyg på lite annorlunda sätt än det är tänkt (däremot antagligen inte kostnadseffektivt, men nu handlar det ju om hemstudios, där man inte betalar x000 kr/h). Och nej, jag pratar inte om att hugga ved med skiftnyckel. Däremot om t ex Soundedit16.

Logic verkar finfint. Min tröskel är just bara tanken på att sätta sig in i ett nytt arbetssätt.

Ursprungligen av lufra:

Däremot om t ex Soundedit16.

Vad är soundedit16 för nåt? var finns? vad kostar?[/QUOTE]Logic verkar finfint. Min tröskel är just bara tanken på att sätta sig in i ett nytt arbetssätt.[/QUOTE]Det här argumentet väger tungt. Den som ska jobba med det här programmet är nyligen switchad från duktigt udda plattform och han håller som bäst på att bli tjenis med FinalCut. Det är därför jag framhåller vikten av att inte behöva stångas med ytterligare ett helt eget gränssnitt om det går att undvika. Därför kommer valet att landa på Logic Express om släktskapet med FCP är påfallande.
Det behövs inte så förtvivlat många tracks men 2 är förmodligen 4 för lite.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 18:56

Allt som kan sägas har nog sagts. Bevisligen en fråga om tycke och smak. Båda kan förmodligen användas och du kommer nog bli nöjd med vicket som. Singla en slant och köp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 19:00

Soundedit 16 är ett ypperligt program, men har inte utvecklats på några år och finns bara till OS 9. Macromedia har tydligen precis slutat sälja det. Som någon sa innan tror jag på Soundtrack. Det är så likt FCP:s gränssnitt det kan bli, och följer väl dessutom med FCP? Logics gränssnitt har egentligen inte utvecklats alls sedan Apple köpte Emagic, det är ganska knepigt att komma in i.

Ursprungligen av C-mon:

Soundedit 16 är ett ypperligt program, men har inte utvecklats på några år och finns bara till OS 9. Macromedia har tydligen precis slutat sälja det. Som någon sa innan tror jag på Soundtrack. Det är så likt FCP:s gränssnitt det kan bli, och följer väl dessutom med FCP? Logics gränssnitt har egentligen inte utvecklats alls sedan Apple köpte Emagic, det är ganska knepigt att komma in i.

Jag har suttit och bråkat en del med Soundtrack och ganska direkt kört fast i importen av ett stereospår. Om jag importerar ett stereospår så får jag två fina vågformer. Som jag tolkar det är det en höger och en vänster. Dessa två vågformer får samsas om ett (1) track. Alltså får dessa två vågformer dessutom samsas om en och samma panorerings-pot. Följdaktligen kan jag efter behag lägga höger och vänsterkanlen till vänster, höger eller i mitten. Men inte fan kan jag separera dom för att tex höra ljudet i den stereo som det grafiskt presenterats i. Vad är det jag inte fattar?
För övrigt verkar ST vara ett jättefräsigt program för hissmusiker. Om det även är tänkt för ljudläggare så verkar dom ha kamouflerat det ganska ordängklit.

Bevaka tråden