- Errol Garner
- Medlem ●
Jag har suttit och bråkat en del med Soundtrack och ganska direkt kört fast i importen av ett stereospår. Om jag importerar ett stereospår så får jag två fina vågformer. Som jag tolkar det är det en höger och en vänster. Dessa två vågformer får samsas om ett (1) track. Alltså får dessa två vågformer dessutom samsas om en och samma panorerings-pot. Följdaktligen kan jag efter behag lägga höger och vänsterkanlen till vänster, höger eller i mitten. Men inte fan kan jag separera dom för att tex höra ljudet i den stereo som det grafiskt presenterats i. Vad är det jag inte fattar?
För övrigt verkar ST vara ett jättefräsigt program för hissmusiker. Om det även är tänkt för ljudläggare så verkar dom ha kamouflerat det ganska ordängklit.
David Soundtrack fungerar som ett kombinerat ljud och musikläggar/komponeringsprogram som arbetar i realtid alltså är det väldigt snabbjobbat och välljudande om du tycker det låter som ett program för hissmusiker så beror det nog på vem som suttit bakom spakarna. Om det inte har framgått tydligt nog så kan du alltså välja själv vad du vill spela in eller importera och vilka effekter du vill använda. Effekterna som ingår är för övrigt väldigt bra en del exakt samma som i Logic.
Angående panoreringen så har du nog missförstått dess funktion på ett stereospår. prova lite till så fattar du nog.
"Hissmusiker" Jisses! Tänk om det finns som yrkesgrupp!
Shit, det gör det ju.
Jag har inte testat Soundtrack men det låter väldigt fel att bara ha en panoreringsratt på ett stereospår. Då kan man ju inte justera stereobredden. Usch.
Jag minns att jag läste att Dust Brothers använde Protools när de gjorde soundtracket till Fight Club, och det funkade ju uppenbarligen finfint.
"Hissmusiker" Jisses! Tänk om det finns som yrkesgrupp!
Shit, det gör det ju.
Jag har inte testat Soundtrack men det låter väldigt fel att bara ha en panoreringsratt på ett stereospår. Då kan man ju inte justera stereobredden. Usch.
Jo det kan man, ett sätt att göra det är med pluggar från http://sfxmachine.com/
Skulle jag bara rösta för lätt att komma in i så skulle inte Logic få min röst de första 3 timmarna.
Cubase var lättare. Protools (som jag inte testat verkar lättast) Timme 4: Logic.
Dvs alla program har sin stötestenar och underliga gen/senvägar.
T.ex.fan ta DVDStudio Pro i två timmar men sedan gudomligt (men segt) OSV
hm.... det där med hissmusiker var inte menat att låta så föraktfullt som det kanske lät. Apple gör ju ett stort nummer av att man utan att vara musiker snabbt kan skapa royaltyfri musik som låter hyggligt med hjälp av SoundTrack. Och då tänkte jag att hissmusiken verkar fortfarande ha en plats i universum. Jag måste erkänna att jag inte prövat ST så där vansinnigt mycket. Jag har givit det en chans att låta mig gissa hur det ska användas men inte så mycket mer. Den enda manual jag 'läst' är apples reklamfilmer om ST och dom verkar göra gällande att det enda man har ST till är att bygga musik av musikaliska legoklotsar och ett visst mått glädje. Det tycker jag verkar sympatiskt och kul samtidigt som jag inte kan låta bli att fundera över om aPple menar att man vänder sig till olika kunder med ST respektive GarageBand, vars ide verkara vara densamma.
Men om här finns någon som kan tipsa mig om hur jag meckar med utpanoreringen av höger och vänster kanal som båda hamnat i samma track (utan att för den skull verka vara ohjälpligt ihopbouncade) så ska jag gärna ge ST en andra chans.
angående "lätt att komma in i"...det är väl bättre att lära sig ett bra program (logic) än att lära sig ett dåligt Kalle Anka program (cubase)
Nu måste jag verkligen protestera! Cubase är ett mycket bra proffsprogram som dessutom är enkelt och användarvänligt!
Nu måste jag verkligen protestera! Cubase är ett mycket bra proffsprogram som dessutom är enkelt och användarvänligt!
Yeah right. Om cubase är pc är Logic mac. Cubase har millioner knappar och en massa skit - ser förjäfvligt ut. Precis som ett pc app.
SX har jag testat och det suger apfett. Riktigt omusikaliskt och ...pinsamt.
*suck*
Nu vill jag inte sänka mig så lågt att jag skulle påstå att Logic "suger apfett" (en sådan sysselsättning kan jag bara tänka mig att vissa plastik-vetrinärer i Hollywood sysslar med..). Nä, Logic är nog bra. Men personligen tycker jag ändå SX3 är mycket bättre på många sätt (t ex midi-hanteringen).
Men, må var och en använda det program han/hon trivs bäst med.
Utom att lägga mig i Sx3 å Logic debatten utan istället tillägga lite saker till Protools Le som jag själv kör. Du behöver inte köpa till Dv-toolkit om du kör Ptle och vill ha bild, jag har ett videokort MiroMotion Dc30 som har Svideo och Komposit in och utgång. Det tar hand om all Qt uppspelning och under osx fixar det även Dv-bild. Som även Pt6 klarar under Le numera, det begränsas dock till 1Mb/s om man inte kör bilden ut via Fw. Har man en kamera med dv in och nåt analogt format ut så är det ju en smidig lösning som inte drar någon direkt kraft från processorn, + att man får toppenbild. När det gäller kvaliten på bilden spelar den ingen större roll, jag kan köra ner mot 400kb/s i komprimering och ändå få helt ok bild att sitta att jobba med.
Lufra och alla andra -> Du har ju 32 kanaler i Ptle, även om ni kör os9. Och när det gäller ljudläggning så klarar man sig långt på det. Det skulle vara om man kör rubbet på en gång, dialog, atmos, Fx, tramp och musik i en session. Jag själv har gjort det på ett par novellfilmer och då var jag väl uppe i nära 30 spår. Flöt på helt ok på min G4 800Mhz / 768Mb Ram. Har även det äldsta AudioMedia III kortet (kan man få för en tusing beggat, samma för mirokortet). Men i fortsättningen när jag ljudlägger så tar jag varje del för sig i en session, sedan om man vill ha allt i en session när man mixar så kan det bli problem kanske. Men då får man förmixa, som man ändå alltid gör.
Kortfattat, jag håller inte alls med den eller de som sa / säger att ProTools Le inte är ett fullt system. Absolut inte när det gäller ljudläggning, när man inte behöver köra tokmycket Rtas pluggar. Men det är klart det finns mycket brister i PT som tex Cubase Sx har. Tex skulle jag vilja kunna lägga in spåren i mappar. Sedan verkar Pt6 under osx vara mkt ostabilare (än så länge) än 5an under os9.I allfall för många användare, endel funkar det tydligen klockrent för.
Luzer: Men så du säger. För närvarande är musikdatorn otillgänglig så jag kan inte gå och kolla, men mer än 24 kanaler har vi aldrig kunnat ha här. Kanske Protools LE 6 har 32 kanaler, men PT5 + OS 9 – inte då!
Jag utesluter dock inte helt möjligheten att jag har missat något, vilket vore hemskt trevligt. Gick till Digidesign och tittade, och jo, PT 6 för osx verkar inte riktigt ha alla läsk i backen än. Synd. Vore mäktigt.
Vi kör som tidigar nämnts Pro Tools Le. Vi fick problem i helgen (efter att vår LaCie disk rasat), med att vi fick starkt brus i lyssningen. Det visade sig att det (förmodligen) var vår reservdisk som var för långsam. Nu har vi fått en ny LaCieskiva och allt är frid och fröjd.
Jag tror att många som haft problem med Pro Tools har kört på för slöa system.
Vänligen, Ylan
Luzer: Men så du säger. För närvarande är musikdatorn otillgänglig så jag kan inte gå och kolla, men mer än 24 kanaler har vi aldrig kunnat ha här. Kanske Protools LE 6 har 32 kanaler, men PT5 + OS 9 – inte då!
Jag utesluter dock inte helt möjligheten att jag har missat något, vilket vore hemskt trevligt. Gick till Digidesign och tittade, och jo, PT 6 för osx verkar inte riktigt ha alla läsk i backen än. Synd. Vore mäktigt.
PT 5 under OS9: 32 spår. Finns att ladda ner från Digidesign.
Lufra -> Jag har själv kört ProTools 5.1.2 tror jag det är med 32 spår. Går aldeles utmärkt. Skall se om jag hittar uppdateringen på digidesigns hemsida, men dom alla vet, det är en djungel där:\
Fast det funkar inte med Mbox om du har det jag kollade inte så noga eftersom jag själv har Am3.
Här är länken iaf: http://www.digidesign.com/download/32Tmacle/
Och du måste ha 5.1.1 men det skall nog gå att uppgradera gratis till det om du har 5.0 nu.
Jag kör Pt6 under osx nu och det går slöare än i 5´an, men det är roligare att jobba under osx
Ta en titt på Nuendo
Jag är naturligtvis oerhört tacksam för alla uppslag men Nuendos priser verkar börja på ca 20.000 spänn som nämnde i början på den här tråden så tittar jag på instegsmodellerna av Logic och Protools. Någonstans mellan 3000 och 6000 pix borde man kunna hitta nått vettigt för tycker jag. Att det inte är några problem att få såna här saker att kosta är jag väl medveten om.
...men som sagt, tack för uppslaget.
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vad skulle vara svårt?
Jag är fö. mycket nöjd med min mbox. Rekomenderas starkt!
Jag tänkte mest att om man har fysiska reglar så är det lättare att se, uppleva eller känna om de ligger lika... än om det är rattar. Men det var bara en spekulation.
Kul att du är mycket nöjd. Protools-alternativet känns inte så avlägset längre...
Nu är jag väl antagligen bara väldigt korkad; men om jag förstår dig rätt så vill du ha reglar istället för rattar för gain?
När man väl lirat in materialet behöver man ju inte bry sig om gainreglagen på m-boxen, då sköts ju resten i ProTools.
(Jag brukar inte fatta så dåligt som nu )
nä det väl inte jag heller dårå...
(kryper tillbaka till hörnet med det där gamla och drar det över mig... ...igen)
phu!
(torkar svetten ur pannan och kikar ut genom ett hål i prickiga sugapåtummentrasan för å kolla att kusten verkligen är klar) (och tänkar att nu måste jag nog skärpa upp fokuseringen i mina inlägg i den här tråden så jag inte blir utvisad till off-topic-land)
Jag har bara bra erfarenheter från PT LE 6 (OS 10.3.4, PT LE 6.4 Digi-002r), nu kommer ju 6.7 med också.
MBox ska ju fungera bra om det räcker med två in/ut. Det går ju fortfarande att använda 32 kanaler samtidigt i programmet, vilket hittills räckt för allt jag gjort. ProTools vill helst ha en bra, extern hårddisk, ex LaCie FW (7200 rpm) för att fungera bra. Dessa är ju inte så dyra idag och det har du väl hursomhelst då du ändå jobbar med film.
Man kan nog räkna med att de flesta proffsstudior har både ProTools och Logic antar jag, om man vill ta sitt arbete vidare för slutmixning någonstans.
Du måste nog sätta dig någon timme och testa. Mitt tips är ju fortfarande ProTools om MIDI inte är viktigt, det är så smidigt att redigera i.
Priset lär ju bli ung samma.