Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic eller protools

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hörde en kille idag säga att Protools lirar bättre på windows idag och att de rekomenderar detta före mac så om nu detta stämmer kör Logic.

Ursprungligen av draags:

Hörde en kille idag säga att Protools lirar bättre på windows idag och att de rekomenderar detta före mac så om nu detta stämmer kör Logic.

Den killen måste jobba med att sälja PCs. 90 av 100 Protools rullar ju på macar.

Anledningen till att SVT byter till PC beror nog delvis på att AVID försöker styra över Post Production-redskapen till PC. Avid äger Digidesign som tillverkar ProTools.

Nya mjukvaror lanseras först på PC, sen långt efter på Mac.

Vi Mac-användare väntar fortfarande på stöd för AVIDs unity-nätverk samt AVOption V10 (Videohårdvara från AVID).

Det här gör att mediaföretag inte har så mycket att välja på. Vill man arbeta med AVIDer och ProTools i nätverk är det PC som gäller.

Skiftet G4-G5 har även ställt till det en del, övergången var allt annat än smärtfri.

En stor nackdel med ProTools LE jämfört med TDM är att man inte kan "bränna" automationsparametrar på en viss region, dvs vill man ha en vill man automatisera t.ex en EQ måste man spela in inställningarna i realtid. Samma sak gäller Logic (om jag inte missminner mig).
Audiosuite är inget alternativ eftersom man vill behålla orginalregionerna samt lätt kunna ändra en inställning på pluggen.

LE saknar även write-to-end och andra viktiga automatiseringsfunktioner.

LE kan inte läsa OMF-filer från AVID, då måste man köpa ett toolkit för 10 000

Arbetar man professionellt så är ett bantat ProTools HD att föredra framför ett Fläskigt LE system.

Tyvärr så är pluggar och tillbehör dyrare till TDM än till RTAS (LE)

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-12-29 16:54
Ursprungligen av draags:

Mjae, jag har också hört det. Men det beror lite på vad man använder protools till också. Jag som ljudlägger måste köra på mac om jag vill slippa köpa Dvtoolkit också. Annars kan jag inte köra video, (kan iofs köra dv ut kanske men då måste jag tjacka en kamera eller D/A omvandlare så det blir likförbannat dyrare). Och jag pratade med en ljudläggare på Svt för några veckor sedan, dom hade precis gått över till pc och han sa att det var inte alls kul, allting gick segare och det flöt inte lika gött som det gjorde tidigare när dom körde mac.
Men kör man bara musik så förvånar det mig inte om dom flesta gått / går över till pc. Numera går det ju att få en pc lika stabil som macarna i princip. Till en billigare penning dessutom.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-01 19:15

Håller med, saknar ofta att kunna bränna automatisering utan att behöva routa å spela in i realtid i LE. Däremot fixar väl inte Tdm att läsa Omf´er heller. Man måste använda sig av Digitranslator fast det följer väl snarare med tdm medans man bara får en demo med i Le. Men man måste ju kunna köpa digitranslator separat utan att behöva ha ett tdm system. Låter lite väl saftigt att man måste köpa dvtoolkit tycker jag.

Jag är faktiskt på jakt efter ett hyfsat billigt corekort, har kommit över ett 888 interface (bara 16bit dock) gratis ) och jag har fått för mig att allt flyter på lite bättre i tdm också. Nu kan man ju köra upp till version 6.4 även med dom gamla mixsystemen också.

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:24

Nä, Digitranslator följer inte med på köpet, aven om du fläskar på med HD 3. Kostar dyrt även om du köper det största TDM'et alltså.Och det gäller även MachineControl. Snååålt Digi!!!

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 03:40

Logic, Protools. Cubase och Nuendo är numera mer eller mindre lika bra på hantera audio och midi för dom som inte har snappat upp det. Vilket som är bäst för att synka upp med video osv. skiter jag i.

Logic är optimerat för mac av nån uppenbar anledning.

Protools går att köra utan hårdvaran med massor av kanaler, det gäller bara att få tag i rätt version.

Cubase används av majoriteten av musikskapare runt om i världen. Kan ha nånting med att det var världens första datorbaserade snortajta sequenser. Den som påstår att det inte är lätt att göra musik med Cubase/Nuendo förstår förmodligen sig inte på nån sequenser över huvud taget.

I de mest kommersiella studiosarna finns det en Mac som rullar Logic, Digidesign I/O, ett SSL bord, några Neumann U87:or och ett par stora Genelecs, men vem fan bryr sig?

Sluta tramsa:)

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-12 13:26

Tar upp en gammal tråd i förhoppningen att ni som skrivit på den är kvar. Ni verkar så kunniga
Själv är jag ganska nötig på ljud.

Jobbar på en högskola, vi har just nu ett ProTools 6 LE med Digi 002 Rack. Det funkar väl någotsånär, men både jag och studenterna tycker den är lite jobbig att jobba i.
Vi använder det mest till att ta in tal och fixa till atmosfärljud. Mest för att ingen fattar hur man ska använda det..

Frågan är nu om man ska uppgradera till Protools 7.1 LE eller byta till Logic och om man klarar sej med Logic Express eller måste köpa Pro.

Hjälp snälla?

Ursprungligen av Creops:

Jobbar på en högskola, vi har just nu ett ProTools 6 LE med Digi 002 Rack. Det funkar väl någotsånär, men både jag och studenterna tycker den är lite jobbig att jobba i.
Vi använder det mest till att ta in tal och fixa till atmosfärljud. Mest för att ingen fattar hur man ska använda det..

Jobbigt att jobba i?
Kan du utveckla den biten?
Jag tycker att Pro Tools LE är super enkelt att jobba med i skolmiljö.
Vi använder det mycket till intervju, radio och talredigering och totala noviser hanterar programmet bra efter bara någon timme. Jag har aldrig upplevt att någon elev tycker att programmet är jobbigt att jobba i.

För att göra det enkelt.

Pro Tools, om du sysslar framförallt med live-inspelning. Band, tal och voiceovers är enklare att jobba med i ProTools.

Logic, om du även tänker jobba med programmering och använder MIDI, mjukvaru-instrument.

Pro Tools är , enligt mig, sämre på MIDI, mjukvaru-instrument, etc (Sådant som man använder om man programmerar musik). Däremot är Pro Tools, enligt mig, bättre om man spelar och ska mixa ett "tradionellt" rock/pop-band.

Cubase SX känns mera som ett färgglatt tivoli nuförtiden.
Jag var en trogen Cubase-användare i 7 år innan jag till slut (tack och lov) bytte till Logic. Cubase var ok, men när jag väl lärde mig Logic så insåg jag hur mycket mera Logic passade mig.

Senast redigerat 2006-06-12 13:49
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-12 15:56

Ok, får väl kolla lite noggranare på Protools eftersom det är mest live-inspelningar.

• Medlem
  • 2006-06-12 16:11

Här är mina fem ören..

Jag har kört Cubase SX i flera år.. MEn bytte till Mac och Protools nyligen.. Kör nu PTLE7.1.1

Likaväl som jag aldrig kommer byta tillbaka till PC kommer jag antagligen aldrig byta bort ProTools..

Jag testade Logic Express lite (eftersom jag bytte till mac).. Men JAG personligen (som är rätt van att jobba med inspelningsprogram trots allt) tyckte gränssnittet var det värsta jag någonsin varit med om. ProTools är MYCKET enklare för enklare projekt. Att jag tycker så beror nog på att protools är ganska "analog mixer"-aktigt i arbetssättet. Däremot så finns ju problemed med att beroende hur du klickar på en knapp, så har den olika funktioner. Så det finns otroliga mängder funktioner gömda, men för att göra enklare inspelning, typ spela in, klipp lite, mixa lite, lägg på lite effekter, så är protools helt klart enklast och mest logiskt.

Utöver det så är ljudmotorn i Protools mycket bättre än övriga program. (ja det är den).

Midin sägs vara kass, jag har inte märkt av det, men jag sysslar inte heller med avancerad midi, jag är nöjd när jag kan sätta velocity i princip.. De gånger jag använder midi är det för att simulera "live" instrument.. Så oftast har jag inget behov av mer invecklad midi.. utan bara lägger in mina slag och ställer hårdhet på dom..

Givetvis är det en smaksak, men det finns en anledning till varför alla stora studios kör protools.. Jag är dock helt övertygad om att man kan få en riktigt fet setup med logic eller cubase också..

En gammal men intressant tråd.

Logic Pro är i första hand ett verktyg för musikproduktion. Ska man arbeta huvudsakligen med ljudläggning till film så tycker jag fortfarande PT är bättre av flera skäl.

Logic har börjat anpassa sig till arbete med film, men fortfarande huvudsakligen som musikkomponeringsverktyg.

Pro Tools har flera fördelar och ett par pluggar som är fullkomliga killer-apps. De stavas AutoTune och VocAlign. AutoTune finns till alla sequencers, men Logic kan inte göra destruktiv effektläggning vilket minimerar användningen av pluggen markant. Om du ska arbeta med ljudeffektläggning är dock AutoTune mindre intressant.

VocAlign är dock ett verktyg som man svårt kan vara utan. Det används för att läppsynka nyinspelningar av dialoger. Enkelt kan sägas att din presumtiva skådis läser in strofen i studion, så nära originalet som möjligt, och sedan korrigerar VocAlign ljudfilen så att rytmen i dialogen blir exakt synkad med bilden. Den här typen av verktyg finns inte till Logic.

Slutligen kan sägas att PT har bättre surroundbussar vilket gör det bättre som verktyg ifall du vill att slutresultatet skall vara surround.

/Jont

Ursprungligen av Jont Olof:

Logic kan inte göra destruktiv effektläggning vilket minimerar användningen av pluggen markant.
/Jont

vad menar du ??

Har också suttit framför Cubase Sx och jag instämmer. Ser för jävligt ut. Tror mer på Nuendo i så fall.

ProTool har snabbare automation fortfarande. Du kan inte göra snabba panoreringar i Logic... Inte ens den snabbaste Macen hjälper dig då, det är PT som gäller (fortfarande, hallå Apple).

• Oregistrerad
  • 2006-06-27 16:51

Vad menar du med att man inte kan göra snabba panoreringar i Logic?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 21:03

Protools har ingen latencykompensering i LE.
Protools jobbar med fixed point och inte floating. Kan man ju diskutera vilket som är bäst. Logic kan man dra in ljud i från Finder. I PT måste man om jag inte missar nåt importera. Några tänkvärdheter när man väljer program...

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-07-22 23:41

Vocalign i all ära men det bästa tycker jag ändå är att försöka luta sig så lite som möjligt på pluggarna. Skulle snarare säga att timestretch är svårt att klara sig utan. Sen till jonjon, du kan visst dra in ljud direkt i PT från finder.

Creops -> Om ni tycker PT är krångligt att jobba i så kommer det inte underlätta för att ni uppgraderar till 7.x. Förstod inte riktigt heller om ni tycker det är krångligt för att ni inte vet hur programmet fungerar eller om ni saknar funktioner i det. Personligen tycker jag PT är överlägset när det gäller redigering. Både i enkelhet och snabbhet som lixom går hand i hand där.

Asså seriöst. Har jobbat med både Logic och Pro-Tools ett tag nu. Har ganska nyligen fått ett FCP Studio-kit att sätta tänderna i. Jag måste säga att soundtrack pro verkar vara fruktansvärt bra att jobba med mot FCP. De programmen är typ gjorda för varandra. Så mitt tips är ta dig en titt på Soundtrack.

Ursprungligen av Mikemusic:

Asså seriöst. Har jobbat med både Logic och Pro-Tools ett tag nu. Har ganska nyligen fått ett FCP Studio-kit att sätta tänderna i. Jag måste säga att soundtrack pro verkar vara fruktansvärt bra att jobba med mot FCP. De programmen är typ gjorda för varandra. Så mitt tips är ta dig en titt på Soundtrack.

Om man ska göra live-inspelningar så är Soundtrack helt värdelöst. Soundtrack är till och med mer begränsande än GarageBand.
Soundtrack är bra ifall man vill göra generisk bakgrundsmusik till en video och slippa betala royalties till riktiga kompositörer.

• Medlem
  • 2006-07-29 01:06
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om man ska göra live-inspelningar så är Soundtrack helt värdelöst. Soundtrack är till och med mer begränsande än GarageBand.
Soundtrack är bra ifall man vill göra generisk bakgrundsmusik till en video och slippa betala royalties till riktiga kompositörer.

...du vet att det är skillnad på "Soundtrack" (loop-musik) och "Soundtrack Pro" (ljudredigering i still med bias peak)?

Ursprungligen av Ma:

...du vet att det är skillnad på "Soundtrack" (loop-musik) och "Soundtrack Pro" (ljudredigering i still med bias peak)?

Jag måste ha drömt! För jag fick för mig att trådskaparen skulle spela in ett rockband eller liknande, därav min feta diss av Soundtrack för det ändamålet. Vet inte varför jag fick för mig att denna diskussion handlade om flerkanalsinspelning?
Jag ska läsa nogrannare nästa gång!

• Medlem
  • 2006-07-29 02:23
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag ska läsa nogrannare nästa gång!

Bra! (och plåstra om tårna noga nu)

så här ser jag det ..

Ljudpålägning för Film .... SOUNDTRACK PRO
http://www.apple.com/finalcutstudio/soundtrackpro/

Ljudinspelning / Score / Musikskapande för Film .... LOGIC PRO
http://www.apple.com/logicpro/

Jag skulle varken använda ProTools eller Logic för att lägga på färdigt inspelat material på en film ... det är soundtracks jobb ...

Logic & Pro Tools är inspelnings program där Logic är mer användvänligt och mer en Sequencer än Pro Tools är ...

Själv har jag i flera år kört PC med Cubase men enbart för ren musik produktion ... nu harr jag switchat och det är Logic + Mac som gäller för mig ...

..its not the tool ... its the craft

Varför får inte Live vara med och leka?
http://www.ableton.com/

Det får vara hur det vill med Pro Tools men Logic är 328% coolare.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-09 11:04

En fråga till er som kan protools. I den versionen som jag har 6.4 måste man vara inloggad som administratör för att använda programmet. Detta är ju helt förkastligt eftersom datorn används på en skolan. Har det ändrat sej i senare versioner?

Sen undrar jag om det är samma problem med Logic?

Bevaka tråden