- Gäst
- Oregistrerad ●
Vi tänkte köpa in två CS Premium-paket till företaget. Jag har dock för mig att jag hört rykten om en uppgraderad svit inom kort. Eftersom behovet inte är akut skulle det ju kännas rätt sunkigt att köpa licenserna idag och behöva betala för en uppgradering i början av nästa år. Tyvärr hittar jag inte nån information om en uppgradering nu. Är det nån som vet något om detta?
De som vet med säkerhet kommer inte att tala om det för dig, och de som talar om för dig vet inte med säkerhet.
Normala uppgraderingsintervaller för Adobe är 18 månader, InDesign CS lanserades om jag minns rätt förra hösten så en uppgradering skulle enligt det resonemanget ligga under våren /sommaren nästa år.
Det är med andra ord som vanligt när det gäller nya versioner, behöver man dem inte så är det alltid bättre att vänta, behöver man dem så är det alltid bättre att köpa dem på en gång så att man kan använda dem utan att vänta.
Bara rykten förstås, men Think Secret publicerade en artikel för snart tre månader sedan: Adobe Creative Suite 2.0 slated for early 2005 release.
Detta är intressant och lite nedslående om det är sant: "This is part of the calendar-driven upgrade cycle, as opposed to the feature-driven cycle," one source commented, regarding Creative Suite 2.0. "It's like printing money, regardless of the quality of new features, or lack thereof."
Ditt resonemang stämmer nog rätt bra... Eftersom vi ska köpa ytterligare några Acrobatlicenser ringde jag Adobe för att höra hur det var med 7.0-uppgradering om man köper en 6.0 idag. Den får man kostnadsfritt om man kontaktar deras kundtjänst. Det fanns dock inge generella regler för att man får det senaste om en ny version levereras inom en viss tid från köpet. Personen jag talade med trodde dock att en licens inköpt i december förmodligen skulle få uppgraderas gratis om det kom en ny i januari. Några kommentarer om nya versioner lämnar de dock inte ut vare sig de lanseras imorgon eller om ett år.
En kollega undrade om man inte skulle köpa programmen direkt från USA istället. Med tanke på den låga dollarkursen finns det faktiskt ganska stora summor att spara. Är det någon som köpt program från USA? Vem levererar till sverige t.ex.? Fungerar programmen likadant som om jag köper en engelsk version här i sverige (support, uppgraderingar mm)?
Alla erfarenheter eller funderingar är välkomna.
Under de senaste fem åren har Adobe haft sådana s.k. "grace periods" för alla produkter, dvs att licenser inköpta väldigt nära lanseringen av en ny version har berättigat till en fri uppgradering, det har gällt för alla fullversioner, dock inte uppgraderingar.
Att det skulle vara särskilt stora summor att tjäna på att köpa från USA är inte sant, om man jämför priserna på svenska Adobe Store och amerikanska så är skillnaden cirka 1200:- . med hänsyn tagen till frakt och moms.
Amerikanska Adobe Store kommer inte att sälja till någon utanför USA och en licens inköpt där berättigar inte till fri support, vilket en licens köpt i Sverige gör. Med andra ord så har du ingen support alls, eftersom svenska Adobe inte har något betalalternativ.
Nu ska man säga att sannolikheten för att någon skulle upptäcka det är obefintlig, för det är ingen skillnad på en internationell engelsk version inköp i USA eller i Europa, men nog låter det som mycket besvär för 1200:-
Alla kommersiella företag fungerar på kommersiella villkor, även Adobe. Det går inte att ha fyratusen anställda som agerar planlöst och utan kalender, och självklart har därför Adobe tidsplaner som man vill hålla, men det är också så att man under den tiden vill hinna få in så många funktioner som användarna är beredda att betala för som möjligt - det är ju de funktionerna som ska göra att folk vill köpa programmen!
Mattias Malm: det blev lite fel i dina citat där...
Alla kommersiella företag fungerar på kommersiella villkor, även Adobe. Det går inte att ha fyratusen anställda som agerar planlöst och utan kalender, och självklart har därför Adobe tidsplaner som man vill hålla, men det är också så att man under den tiden vill hinna få in så många funktioner som användarna är beredda att betala för som möjligt - det är ju de funktionerna som ska göra att folk vill köpa programmen!
Jo, det är klart att de måste drivas av vinstintresse, men det har uppenbarligen fungerat fram till nu att låta uppdateringarna vara funktionsbaserade. Om man bestämmer sig för att alltid släppa en ny version varje år oavsett hur många nya finesser och funktioner de bakat in är det säkert ett bra beslut för företaget, rent ekonomiskt, men ett sämre för kunderna. Alla kunder är nog inte så insatta att de kan värdera precis vilka funktioner som är värda att betala för, andra känner sig nog tvingade att hänga med. Och drivkraften att göra riktigt bra uppdateringar från Adobes sida kanske minskar också.
Med tanke på att d.v.s illegala kopior av vissa program från CS 2 sviten finns runt på nätet, varav en del är GM:s vad det verkar som. (Nej, jag har inte dom, och tänker inte ladda hem dom heller...) Så lär det inte vara omöjligt att det är på gång i början av 2005.
Med tanke på att d.v.s illegala kopior av vissa program från CS 2 sviten finns runt på nätet, varav en del är GM:s vad det verkar som. (Nej, jag har inte dom, och tänker inte ladda hem dom heller...) Så lär det inte vara omöjligt att det är på gång i början av 2005.
Nej, de är inga Golden Masters. GM's görs EFTER att programmet lanserats och endast några få dagar från att leveranserna påbörjas. Det går inte att sluta sig till releasedatum utifrån att det finns illegala betaversioner i cirkulation. Utvecklingen av nya versioner ligger om lott, dvs utveckligen av CS 2 påbörjades redan innan CS 1 var slutförd. En betaversion kan med andra ord vara mycket tidig eller mycket sen. Enbart att det det finns betaversioner säger inte så mycket.
På grund av mina tidigare anställningsförhållanden och uppdrag så kan jag ju inte säga något annat än såna här rent allmäna saker
Det fanns ju en hel del intressant att läsa i denna tråd nu. Tack för alla svar.
Att det skulle vara särskilt stora summor att tjäna på att köpa från USA är inte sant, om man jämför priserna på svenska Adobe Store och amerikanska så är skillnaden cirka 1200:- . med hänsyn tagen till frakt och moms.
Richard, att besparingen inte skulle bli större än 1200 kr tror jag inte stämmer. Visserligen tillkommer frakt, men moms som läggs på här får man ju ändå dra av, så den spelar ju ingen roll ändå. Hade det handlat om ett paket med CS vore det kanske ingen idé, men nu handlar det troligen om 2 CS Premium + 2 Acrobat + 1 Photoshop. Då blir frakten per paket mindre samtidigt som totalbesparingen blir mycket större.
Frågan om vilka rättigheter den licensen ger är då mer intressant. Givetvis har man rätt att införskaffa programmet i USA och använda det var man vill. Rimligtvis borde man också ha rätt till support i USA där produkten köpts. Att man inte har rätt till support i Sverige kan jag förstå, men tycker att ett globalt företag som Adobe borde ha världsomspännande support. Är det din uppfattning att så är fallet, eller är det Adobe Sveriges uttalade ståndpunkt?
Bara rykten förstås, men Think Secret publicerade en artikel för snart tre månader sedan: Adobe Creative Suite 2.0 slated for early 2005 release.
Jag visste att jag läst det nånstans tidigare. Tack för länken. Källan hade ju rätt när det gäller Acrobat 7, och det känns ju rimligt med en snar uppdatering...
På grund av mina tidigare anställningsförhållanden och uppdrag så kan jag ju inte säga något annat än såna här rent allmäna saker
Det låter som om du vet mer än du vill säga Och vet du nåt så är det troligen INTE att det INTE är nåt på gång. Om man vet nåt brukar det vara ATT det är nåt på gång... Eller är det jag som resonerar mig fram till något som jag bara hoppas? Troligen...
Det känns som jag kommer avvakta till början av januari med beställningarna. Man jobbar ju inte så mycket i de kommande helgerna ändå. Frågan om köp i USA eller Sverige ska jag fundera lite till på. Vill vi ha svensk support, och licenser inköpta i USA inte berättigar till det, känns det ju dumt att lägga massa pengar på program och ändå vara en skurk. Funkar det dock med support från USA ser jag inga problem att handla därifrån. Finns det förresten olika engelska versioner (engelsk / internationell engelsk)?
Edit: Sorry Adrian. Kopiera och klistra kan gå för fort ibland.
Nej, de är inga Golden Masters. GM's görs EFTER att programmet lanserats och endast några få dagar från att leveranserna påbörjas. Det går inte att sluta sig till releasedatum utifrån att det finns illegala betaversioner i cirkulation. Utvecklingen av nya versioner ligger om lott, dvs utveckligen av CS 2 påbörjades redan innan CS 1 var slutförd. En betaversion kan med andra ord vara mycket tidig eller mycket sen. Enbart att det det finns betaversioner säger inte så mycket.
Okidoki. Eftersom jag själv inte laddar hem sådant där (faktiskt!) så vet jag inte. Men en del av programmen verkar vara rätt så redo för action dock vad jag läser mig till. Jaja, det kommer när det kommer. Och jag tippar på i början av nästa år (jan-mar).
Hur är det nu?
Är Creative Suite fortfarande bara ett "startpaket" som Design Collection var? Måste man fortfarande uppgradera de ingående programvarorna separat eller har Adobe ändrat sig och erbjuder en paketuppgradering av hela "sviten"?
Hur är det nu?
Är Creative Suite fortfarande bara ett "startpaket" som Design Collection var? Måste man fortfarande uppgradera de ingående programvarorna separat eller har Adobe ändrat sig och erbjuder en paketuppgradering av hela "sviten"?
Det stämmer bra...
Hur är det nu?
Creative Suite är enligt Adobe en (1) applikation. Man köper alltså INTE de olika programmen i samma låda bara. CS kommer kunna uppgraderas till nya versioner av CS om jag förstått det rätt. Man får t.ex. inte installera Photoshop på sin dator och de andra programmen i sviten på kollegans dator. Undantaget är Version Cue som får installeras på en filserver.
Creative Suite är enligt Adobe en (1) applikation. Man köper alltså INTE de olika programmen i samma låda bara. CS kommer kunna uppgraderas till nya versioner av CS om jag förstått det rätt. Man får t.ex. inte installera Photoshop på sin dator och de andra programmen i sviten på kollegans dator. Undantaget är Version Cue som får installeras på en filserver.
Är det så? Jag har tydligen kass koll på saker och ting. Blir att införskaffa en till licens då. Vi splittade paketet, jag och frun, hon fick PS och jag Illustrator och InDesign.
Ja, ja, jag måste ändå skaffa PS snart så det får väl bli så. Men lite surt var det allt, var så nöjd med att köra alla program lagligt.
Är det så? Jag har tydligen kass koll på saker och ting. Blir att införskaffa en till licens då. Vi splittade paketet, jag och frun, hon fick PS och jag Illustrator och InDesign.
Ja, ja, jag måste ändå skaffa PS snart så det får väl bli så. Men lite surt var det allt, var så nöjd med att köra alla program lagligt.
Enligt den person jag talade med på Adobe igår är det så. Jag gissar att programmen inte kan uppdateras separat heller eftersom de är köpta som en del av CS. Synd att mjukvaruföretagen är så stelbenta när det gäller rättigheterna för hur program får utnyttjas.
Enligt den person jag talade med på Adobe igår är det så. Jag gissar att programmen inte kan uppdateras separat heller eftersom de är köpta som en del av CS. Synd att mjukvaruföretagen är så stelbenta när det gäller rättigheterna för hur program får utnyttjas.
Detta måste var nytt för CS eller? Jag hade ingen aning om detta. Det låter klart trist.
Men det är fortfarande så att man får ha Adobes mjukvara installerad på två datorer så länge det inte används samtidigt, eller? Någon som vet nåt om det?
Jag vet faktiskt inte. Nu har jag bara en bärbar hemma, men tidigare under året när jag hade både stationär och bärbar hade jag inte dåligt samvete för att jag installerat InDesign på båda maskinerna. Jag tror aldrig det inträffade att jag använde båda ID-installationerna samtidigt...
Jag vet faktiskt inte. Nu har jag bara en bärbar hemma, men tidigare under året när jag hade både stationär och bärbar hade jag inte dåligt samvete för att jag installerat InDesign på båda maskinerna. Jag tror aldrig det inträffade att jag använde båda ID-installationerna samtidigt...
Jag tror fakiskt det var en diskussion om det här på 99mac för ett litet tag sedan. Jag hade hört av en vän att fallet var så, och nån här på forumet hade visst kollat med Adobe att det fungerar just så. Nu ska man ju kanske inte okritiskt gå på vad som sägs på ett forum eller vad en kompis hört på avvägar... Men jag ska söka här och se vad som sades då.
För visst känns det lite orimligt att pröjsa två licenser när man bara använder en av datorerna åt gången? Frågan är bara hur det tillämpas på CS när det som du säger betraktas som EN programvara. För visst borde det innebära att vi kör CS olagligt när jag har Illustrator och InDesign på min PB och min fru har PS på sin...? Ja, ja, då får man väl öppna plånboken igen.
det låter orimligt att man skall köpa två licenser om man har en bärbar och en stationär...men jag hade inte blivit förvånad om så vore fallet...
men - jag tror ingen gör ngt på så små volymer.
det är värre om större företag köper in en licens och fler än 5-10 personer använder samma licens.
det låter orimligt att man skall köpa två licenser om man har en bärbar och en stationär...men jag hade inte blivit förvånad om så vore fallet...
men - jag tror ingen gör ngt på så små volymer.
det är värre om större företag köper in en licens och fler än 5-10 personer använder samma licens.
Nej, de kommer knappast och kontrollerar. Men jag tycker om att veta att jag betalat för verktygen jag använder.
Mattias, anledningen till att jag kan adobes regler bra är att jag har varit antälld där under flera års tid som produktansvarig för ett gäng produkter på den svenska marknaden och jag är fortfarande rätt uppdaterad på reglerna. Jag är inte längre anställd, men eftersom flera av mina avtal fortfarande gäller och jag är betatestare så får jag inte säga något om kommande versioner, även om jag skulle veta.
Kostnadsbesparingen är som jag nämde, räknat på dagens dollarkurs. I USA har man inte fri obegränsad support, vilket vi har i Sverige, vilket delvis förklarar prisskillnaden mellan samma program inköpt där och här
Som andra säger så är CS-paketet betrakat som ett program ur licenshänseende, därmed kommer det rimligen att komma EN uppgradering, men eftersom det är första gången det blir aktuellt är det bara att vänta och se hur det kommer att se ut.
Licenserna får legalt installeras på en bärbar och en stationär, för samma användare, och ingen samtidig användning får ske. Det innebär t.ex. att Skamuel för att följa licensreglerna skulle behöva köpa en uppsättning till åt frugan.
Som andra säger så är CS-paketet betrakat som ett program ur licenshänseende, därmed kommer det rimligen att komma EN uppgradering, men eftersom det är första gången det blir aktuellt är det bara att vänta och se hur det kommer att se ut.
Licenserna får legalt installeras på en bärbar och en stationär, för samma användare, och ingen samtidig användning får ske. Det innebär t.ex. att Skamuel för att följa licensreglerna skulle behöva köpa en uppsättning till åt frugan.
Tack för klargörandet, Richard. Bra att få veta från någon som vet hur det ligger till.
Bara att bita i det sura äpplet och hala upp plånkan snarast då.
Trodde verkligen Adobe skulle fixa 64-bitars stöd för Adobe Photoshop och ta bort nuvarande 2GB limit:en på hur mkt RAM som Photoshop kan hantera till nästa version som antagligen blir Photoshop 9.0 att behöva vänta till 10.0 känns konstigt..
Vore kul om Photoshop 9.0 hade stöd för Core Image precis som Steve sa på WWDC så skulle Photoshop tillsammans med Core Image bli ett riktigt bra program iofs det e redan nu men det vore tufft!
Trodde verkligen Adobe skulle fixa 64-bitars stöd för Adobe Photoshop och ta bort nuvarande 2GB limit:en på hur mkt RAM som Photoshop kan hantera till nästa version som antagligen blir Photoshop 9.0 att behöva vänta till 10.0 känns konstigt..
Vore kul om Photoshop 9.0 hade stöd för Core Image precis som Steve sa på WWDC så skulle Photoshop tillsammans med Core Image bli ett riktigt bra program iofs det e redan nu men det vore tufft!
Eftersom Core Image är mac only och Adobe vill ha plattformsoberoende lösningar så ska man nog se det som ett utslag av Steves önskan snarare än en realistisk uppfattning om Adobes affärsintresse.