Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil som inte går att ta bort?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 13:10

i mitt itunes biblo så ligger det en fil/låt med namn nåtti stil med "Lena Ph- det g[nått konstogt chinese tecken]nt.mp3" och nu är det så att filen går inte att ta bort och det går inte att ändra namnet på den. jag har försökt med FileBuddy men den vill inte försvinna. tacksam för hjälp.

Onyx har möjligheten att ta bort filer, har du provat det?

• Oregistrerad
  • 2004-12-25 18:21

Starta terminalen.
skriv bakom rot8:~> rm -Ri 'filen'
Eftersom du antagligen har jätteproblem att skriva filnamnet så markera filen och dra in den i terminalen och droppa den där…
Får du något käckt felmedelande så posta det här…

• Medlem
  • 2004-12-25 21:58

Har en liknande fil...

Så här går det för mig... (noterade även att jag inte fick dra filen till terminalen...)

Citat:

[m:~] ola% rm -Ri Desktop/Direct\ Connect\ Downloads/Bj\355\266\206\355\274\240Afzelius\ -\ Vem\ d\355\265\216\355\260\244e\ Carlos.mp3
rm: : No such file or directory

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-25 22:00

man rm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 23:37

Har precis samma problem, fast med en Ebba Grön-låt (:D). Där är ö:et utbytt mot ett mkt mysko unicode-tecken. Filen verkar existera men ändå inte. Den tar upp 0 kB och syns inte i någon öppnadialog och Terminalen säger "No such file ...". Men likt förbannat ser man den. Det går inte att kopiera den för det står då att den inte kan kopieras eftersom den inte finns. Om man lägger den i Papperskorgen så indikerar papperskorgssymbolen att den är full och det går att trycka på Töm Papperskorgen, men då ligger den ändå kvar utan felmeddelande (alla andra filer i papperskorgen försvinner dock). OnyX, Cocktail, TinkerTool, Terminal mfl säger att det inte går att tvångsradera filen, för den finns inte.
Filens existens är lika mystisk som ljuset. Eller som skillnaden mellan rymden (tomrum - vakuum - inget alls) och det som fanns innan rymden skapades (mindre än vakuum - absolut inget - bortom rum och tid/rumtid).

I ytterligare någon tråd om problemet har någon svarat att den enda lösningen är att formatera om. Backa up allt utom den mystiska filen och formatera om. Eller kanske något om att tvångsradera den osynliga papperskorgsfilen ".Trash".
Som att försöka förgöra den tomma tiden eller rummet så att endast ingentinget återstår. Oändligheten + Oändligheten = Oändligheten. Inte två oändligheter. Men det finns ett oändligt antal oändligheter, varav vissa är längre än andra, trots att alla är oändliga. Tänk på det du.

• Oregistrerad
  • 2004-12-25 23:56

Rajje, öppna den med texthanteraren och skriv "hej"…

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-26 03:39

man wire

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 08:51

Detta problem har jag med upp emot 100 filer, och jag misstänker att det har med Panther att göra.

När jag hade Jaguar så laddade jag ned en del filer som hade sitt ursprung från PC (åtminstone filnamnet), för åäö blev till konstiga tecken. Oftast så byttes ett en av dessa bokstäver och två efterföljande tecken ut till några konstiga UNICODE tecken, t.ex. 'Det Gör Ont' blev till 'Det G[UNICODE-tkn]Ont'.

Men med Jaguar var det inget problem att ändra om filnamnet till det rätta, men värre var det efter att ha installerat Panther! Det gick inte att ändra namnet på de filer som förmodades innehålla ett 'ö' ursprungligen, men däremot var det inga problem om de formodades innehålla 'å' eller 'ä'. Jag provade med att ändra namn både i Findern och i Terminalen. Jag provade även att ta bort filerna med Findern och i Terminalen, men allt misslyckades. Om jag minns rätt så kan man inte ens kopiera filen...

För att komma runt problemet så kopierade jag alla filer som var OK till en annan HD och sedan formaterade jag om den drivern som innehåll filer med detta problem.

Men jag har fortfarande HDs med detta problem, och har funderat på att installera Jaguar för att se om jag kan rädda filerna...

Ingen som kollat filerna i Visa Info?
Man kan ändra filernas behörighet där och sedan slänga dem.
Se efter vem som äger filerna, du eller Systemet

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 09:58
Ursprungligen av Pocahontas:

Ingen som kollat filerna i Visa Info?
Man kan ändra filernas behörighet där och sedan slänga dem.
Se efter vem som äger filerna, du eller Systemet

Jag provade med chmod i terminalen. Jag kommer inte ihåg hur rättigheterna såg ut, men jag kom i alla fall inte vidare...

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 09:31
Ursprungligen av rot8:

i mitt itunes biblo så ligger det en fil/låt med namn nåtti stil med "Lena Ph- det g[nått konstogt chinese tecken]nt.mp3" och nu är det så att filen går inte att ta bort och det går inte att ändra namnet på den. jag har försökt med FileBuddy men den vill inte försvinna. tacksam för hjälp.

välkommen till klubben, fick mycket hjälp i en tidigare tråd men det var inget som hjälpte och formatera om var lite för mycket jobb, så ja la dom i en mapp långt långt undanstoppad.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 10:43

mellberg, det stämmer det du säger om jaguar och panther. jag kom också ihåg att jag hade sånna här unicode filer i förra systemet, men då gick det att ändra filnamnet eller öppna det i textredigeraren och ta bort texten... och spara om som en txt fil. Men icke i Panther. Skit system ;D

Kanske kan det här scriptet hjälpa?

Ta och ge det bifogade scriptet ett försök, men var noggrann med att inte välja någon annan fil än den du verkligen vill ta bort...

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 13:30

Går det att skriva i filen i Terminal?

sudo echo "Lite text" >> 'filen'
# eller skriva över den
sudo echo "Lite text" > 'filen'

Unix-strul

När jag hade Linux och Win XP på samma dator har jag för mig att det krånglade nåt infernaliskt med filnamnen om man kopierade filer Linux>XP ellel XP>Linux, så kompatibiliteten mellan Unix och Windows kanske inte är så bra vad filnamnen anbelangar?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:51

Jag fick inget fel vid själva prompten, men eftersom inga program kan öppna filen så har jag lite svårt att verifiera vad som blev skrivet till filen eller ej...

Ursprungligen av Wire:

Går det att skriva i filen i Terminal?

sudo echo "Lite text" >> 'filen'
# eller skriva över den
sudo echo "Lite text" > 'filen'
  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 18:04

I terminalen kan man se att filens namn innehåller \355\265\256\355\271\241. Så det är INTE ett tecken som jag skrev tidigare - utan två mysko tecken som kanske kan liknas vid nåt kinesiskt...

Jag har försökt att skapa en ny fil som innehåller dessa tecken med touch-kommandot, men antingen går det inte eller så gör jag fel. Kan man skriva '\355\265\256\355\271\241' i filnamnet och hoppas på att terminalen omvandlar detta till två UNICODE tecken, eller skall jag skriva på något annat sätt?

T.ex. 'touch "Test\355\265\256\355\271\241Fil.txt"', där enkel-fnutt är utelämnad men inte cituations-teknet...

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 18:43
#Om
sudo echo "Lite test" > filen
#fungerar, borde du kunna läsa innehållet med
sudo cat filen 
  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 19:25

Detta fungerar inte - får ett fel som säger 'No such file or directory'...

Ursprungligen av Wire:
#Om
sudo echo "Lite test" > filen
#fungerar, borde du kunna läsa innehållet med
sudo cat filen 
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 19:00
Ursprungligen av mellberg:

I terminalen kan man se att filens namn innehåller \355\265\256\355\271\241. Så det är INTE ett tecken som jag skrev tidigare - utan två mysko tecken som kanske kan liknas vid nåt kinesiskt...

Jag har försökt att skapa en ny fil som innehåller dessa tecken med touch-kommandot, men antingen går det inte eller så gör jag fel. Kan man skriva '\355\265\256\355\271\241' i filnamnet och hoppas på att terminalen omvandlar detta till två UNICODE tecken, eller skall jag skriva på något annat sätt?

T.ex. 'touch "Test\355\265\256\355\271\241Fil.txt"', där enkel-fnutt är utelämnad men inte cituations-teknet...

Det räcker att skriva t.ex. touch \303\245\303\244 (åä)

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 19:24

Har du provat detta själv? När jag gör som du skriver skapas en fil med namnet '303245303244'...

Ursprungligen av Wire:

Det räcker att skriva t.ex. touch \303\245\303\244 (åä)

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 19:39
Ursprungligen av mellberg:

Har du provat detta själv? När jag gör som du skriver skapas en fil med namnet '303245303244'...

Det fungerar bra. Men man måste ha 'Teckenuppsättningskodning' i 'Terminal' inställd på 'Unicode (UTF-8)'.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 19:45

Jag hade Character Set Encoding satt till UTF-8 sedan innan...och det funkade inte!

Är det något annat jag missat?

Ursprungligen av Wire:

Det fungerar bra. Men man måste ha 'Teckenuppsättningskodning' i 'Terminal' inställd på 'Unicode (UTF-8)'.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:50

Ditt script hjälpte tyvärr inte. Jag får fel -43 - precis som när man försöker ta bort filen i findern...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ta och ge det bifogade scriptet ett försök, men var noggrann med att inte välja någon annan fil än den du verkligen vill ta bort...

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 19:48

Om du skriver 'åäö' i Terminal, får du då utskrivet '\303\245\303\244\303\266' ?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 20:00

Stämmer, jag får precis det som du skriver...

Ursprungligen av Wire:

Om du skriver 'åäö' i Terminal, får du då utskrivet '\303\245\303\244\303\266' ?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 20:06

När jag skriver 'touch \303\245\303\244\303\266' skapas en fil som i 'Finder' visas som 'åäö'. Listar man med 'ls' visas filen som 'a??a??o??', "hidden double byte". Fungerar det lika för dig?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 20:13

Nej, det fungerar inte så hos mig...

Filen som jag skapar genom din instruktion får namnet 303245303244303266, och listas precis så med ls oxå. Det fungerar likadant på både G4an och G5an, som kör 10.3.5 respektive 10.3.6...

Finns det nåt som jag gör som kanske är fel? Kan det vara några inställningar som skiljer?

Ursprungligen av Wire:

När jag skriver 'touch \303\245\303\244\303\266' skapas en fil som i 'Finder' visas som 'åäö'. Listar man med 'ls' visas filen som 'a??a??o??', "hidden double byte". Fungerar det lika för dig?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 20:43

Kan du bifoga filen till denna tråd?

Bevaka tråden