Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil som inte går att ta bort?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 20:57

Menar du filen som innehåller de konstiga tecknen? I så fall är det nog värre, eftersom filen existerar men inte kan göras något med...

Ursprungligen av Wire:

Kan du bifoga filen till denna tråd?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 21:37

Kan du kopiera filnamnet och klistra in det i en annan fil, och bifoga den?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 21:47

Jag antar att du menar att klistra in namnet i filen, och inte i filens namn. Det är inga problem, men jag har redan gett dig all info jag har, nämnligen den att om filens namn innehåller '\303\265\256\303\271\241' så uppstår detta problem. T.ex. 'K\303\265\256\303\271\241en macintosh' (Köp en macintosh, där 'öp ' är ersatt med de två mysko-tecknen.)...

Ursprungligen av Wire:

Kan du kopiera filnamnet och klistra in det i en annan fil, och bifoga den?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 21:50

Här kommer filen...

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:06

Oops, den blev lite fel med den första filen - här kommer en ny en...

Det är egentligen en ftf, men namngiven som txt.

Ursprungligen av mellberg:

Här kommer filen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-26 21:50

HAr du möjlighet att starta i MacOS 9 och prova att ta bort den därifrån?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 21:53

Inte just nu. Problemet för mig är inte att få bort filen, utan mer att rädda den. Eller de filer - dom är ju trots allt närmare 100-talet.

Men jag håller på att förbereda G4 för att installera Jaguar oxå. Tänkte prova att se om jag kan ändra namnet på den i Jaguar och eventuellt återskapa det, för att på så vis komma fram till vad som är fel...

Ursprungligen av Netzach:

HAr du möjlighet att starta i MacOS 9 och prova att ta bort den därifrån?

Jag börjar luta åt att det här är en skada, inte på filen, utan i din disk directory. Felkod -43 betyder att filen inte finns. Den typen av fel brukar man kunna få då man har en diskskada, vilket inte är ett bra tecken alls...

Inte för att skapa oro, men du har väl backup på dina kritiska dokument?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 21:56

Jag har backup.

Men jag håller inte riktigt med dig om att det skulle kunna luta mot att det är fel i disk-trädet, eftersom felet uppkommit på 4 av 5 diskar. På den femte disken har jag aldrig haft filer PC filer med åäö liggandes och därmed har jag sluppit detta problem.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag börjar luta åt att det här är en skada, inte på filen, utan i din disk directory. Felkod -43 betyder att filen inte finns. Den typen av fel brukar man kunna få då man har en diskskada, vilket inte är ett bra tecken alls...

Inte för att skapa oro, men du har väl backup på dina kritiska dokument?

Mellberg, behöver du verkligen installera jaguar, räcker det inte med att boota från cd:n?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:10

Ja, kanske det, men när jag nu startade ifrån CDn så kommer jag rakt in i installatorn. Så jag installerar den snabbt...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mellberg, behöver du verkligen installera jaguar, räcker det inte med att boota från cd:n?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:08

Jag tror problemet ligger i att adressera filen rätt. Det går att lösa. Frågan är bara hur. Intressant problem, faktiskt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:15

Synnerligen intressant!

Hoppas att installationen av Jaguar, som jag kör nu, kan ge mer. Hoppas att jag kan återskapa problemet....

Ursprungligen av Wire:

Jag tror problemet ligger i att adressera filen rätt. Det går att lösa. Frågan är bara hur. Intressant problem, faktiskt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:13

Prova att byta ut de konstiga tecknen mot '?' - ett frågetecken. Kan du kopiera/flytta/radera då?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:18

Alla dom här filerna som förmodligen innehållit ett 'ö' från början, och antagligen har sitt ursprung från PC, går det inte att göra NÅGONTING med! Inte radera eller byta namn eller använda i iTunes eller liknande i alla fall. Jag har ju trashat filerna som jag inte längre vill ha, men som någon annan skrev så tas dom aldrig bort från trashen när man kör empty...

Ursprungligen av Wire:

Prova att byta ut de konstiga tecknen mot '?' - ett frågetecken. Kan du kopiera/flytta/radera då?

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:32

Okej, kära medlemmar, jag har nu installerat Jaguar... Vill ni höra resultatet?

Under Jaguar kan jag lätt byta namn på de filer som innehåller '\303\265\256\303\271\241'. Jag döpte till och med om en annan fungerande fil till att innehålla dessa två tecken.

Jag bootade sedan om i Panther och kollade läget. Den filen som föut inte kunde göras något med, och som jag byt namn på i Jaguar, lyckades jag nu byta namn på igen. Den filen där jag la till de två konstiga tecknen var nu omöjlig att göra något med.

Problemet är alltså att om man namnger filen fel i Jaguar och sedan konverterar till Panther så uppstår detta problem.

Tack för allt visat intresse!

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:22

Fan, jag vill oxå ha en sån där krånglande fil...

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:25
Ursprungligen av Wire:

Fan, jag vill oxå ha en sån där krånglande fil...

Har inga kvar - iTunes löste mina problem

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:41

Tack för visat intresse??? Den här tråden har bara börjat!

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:43

Ja då får du väl installera Jaguar och skapa dig din egen fil att leka med...

Ursprungligen av Wire:

Tack för visat intresse??? Den här tråden har bara börjat!

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:43

Testa det där med att byta ut alla konstiga tecken mot '?' - frågetecken.

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 22:45

Ledsen, Wire, men det går inte... Dessutom så skall jag koppla ned nu, måste jobba imorgon - sorry.

Ursprungligen av Wire:

Testa det där med att byta ut alla konstiga tecken mot '?' - frågetecken.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-26 22:47

OK, får labba själv. Återkommer om jag hittar en lösning utan att boota i Jaguar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 08:13

Ringde och felanmälde denna 'bug' till apple nu på morgonen...ifall någon undrar.

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 10:15

Jag pratade med Apple idag för att höra om denna bug har blivit åtgärdad. Senast 21 April hade någon på Apple i US gjort en anteckning på denna bug, där det framgick att denna bug inte ännu var åtgärdad och att Apple avvaktar ifall fler varit med om problemet. Tydligen är det bara jag som buig-rapporterat...

Däremot verkar Apple bekräfta detta problem i samma notering.

//Mellberg

Jag bumpar denna tråd i och med att jag har ett problem liknande det som här löstes genom att installera jaguar. Detta är inget alternativ i och med att jag inte äger skivorna.
Har en fil som inte vill raderas och visst skulle jag kunna gömma den men det gnager på mig att den inte går att ta bort.
I detta fall inehåller filnamnet Vietnamesiska tecken och när du lägger den i paperskorgen och tömmer så försvinner den inte.
Jag har försökt via terminalen att dels byta namn och dels ta bort den. Jag har även försökt använda cocktail men inget verkar fungera filen existerar helt enkelt inte

Här är lite outputs av kommandon i terminalen

XXX:~/Desktop/test/test XXX$ ls
Tie????ng Vie????t.html
XXX:~/Desktop/test/test XXX$ ls -la
ls: Tiếng Việt.html: No such file or directory
total 0
...
XXX:~/.Trash XXX$ sudo chmod -R 777 *
Password:
chmod: test/Tiếng Việt.html: No such file or directory
...
XXX:~/.Trash/test XXX$ sudo mv Tie\314\202\314\201ng\ Vie\314\202\314\243t.html tmp.html
mv: rename Tiếng Việt.html to tmp.html: No such file or directory

Någon som har något förslag på hur detta kan lösas.
Kan tilläga att filen inte är 0Kb utan 118Kb

Ett sätt är att förvandla en trilskande fil till .dmg och sedan slänga.

Inte riktigt med där. Menar att skapa en dmg fil i skrivverktyg och sedan släppa den i dmg filen så går det inte orginalfilen kommer ju fortfarande vara kvar.

Tänkte möjligen fel, DroppStuff då? Och välja Delete Original

Under Finder finns Säker Papperskorgstömning, har du provat det?

Bevaka tråden