- Marco
- Medlem ●
- Munkedal
När vi ändå är inne på uppgradering så suger det att uppgraderingarna av Quicktime kostar. Kolla på Microsoft, de släpper alla nya versioner av sådana grundpelare i operativsystemet gratis. För Quicktime kan väl ändå anses vara en av grundkomponenterna i Macs OS. Utan QT fungerar inte mycket.
Quicktime har ju aldrig kostar något för att kunna spela upp filmer, om nu inte vill Titta på film i helskärmsläge, Lägga upp ett filmbibliotek, Redigera filmer själv Skapa bildspel mm och uppgraderar till Quicktime Pro.
Trodde att det bara var på PC som Quicktime hade begränsningen att man inte kan maximera fönstret på skärmen. Stämmer detta? När jag nu får hem min Mac kan jag alltså inte spela upp filmer på fullskärm? Verkligen dåligt. Eller löser man det genom tredjepartsprogram för uppspelning?
Jag tyckte mig se någonstans att Qucktime 7 kostar, men det kanske bara gäller Pro. Låter rimligt med tanke på begränsningarna om man inte uppgraderar till Pro.
Nåväl, denna tråden handlar om iLife. Om det stämmer att iLife faktiskt redan finns i alla Macar så är 745 kr inget annat än ett dyrt uppgraderingspris.
Trodde att det bara var på PC som Quicktime hade begränsningen att man inte kan maximera fönstret på skärmen. Stämmer detta? När jag nu får hem min Mac kan jag alltså inte spela upp filmer på fullskärm? Verkligen dåligt. Eller löser man det genom tredjepartsprogram för uppspelning?
Jag tyckte mig se någonstans att Qucktime 7 kostar, men det kanske bara gäller Pro. Låter rimligt med tanke på begränsningarna om man inte uppgraderar till Pro.
Nåväl, denna tråden handlar om iLife. Om det stämmer att iLife faktiskt redan finns i alla Macar så är 745 kr inget annat än ett dyrt uppgraderingspris.
Jo, billigare är bättre än dyrare... Men GarageBand verkar ju fått en ordentlig uppgradering - flerkanalsinspelning mm. Och notskrift! Coolt enligt mig, och med alla andra nya funktioner i de övriga programmen känns priset definitivt överkomligt.
Men herregud människa. Det står dej fritt att avstå!
Jag har inte räknat men ett snabbt överslag säger mej att du påpekat att du inte vill betala de cirka 800 kronorna för iLife cirka fem ggr bara i den här tråden! Det är helt ok att du inte vill det och jag tror ingen har missat det nu.
Smatidigt framstår det som tämligen uppenbart att du är väldigt sugen på att använda det...
/jens
Vad är det med dig då? Du har väl ingen aning om hur intresserad jag är!
Mitt intresse av iLife 5 för egen del kan illustreras med hur många gånger jag ens har dragit igång de olika delarna av iLife 4 sedan jag köpte det i våras:
iPhoto: 15
iMovie: 1
iDVD: 0
Garageband: 2
iTunes, som är gratis: oräkneliga
Läs tråden igen. Om du inte ser annat innehåll i mina inlägg än att jag tycker det är dyrt kanske du borde skaffa glasögon eller gå en kurs i svenska.
Vad är det med dig då? Du har väl ingen aning om hur intresserad jag är!
Mitt intresse av iLife 5 för egen del kan illustreras med hur många gånger jag ens har dragit igång de olika delarna av iLife 4 sedan jag köpte det i våras:
iPhoto: 15
iMovie: 1
iDVD: 0
Garageband: 2
iTunes, som är gratis: oräkneliga
Läs tråden igen. Om du inte ser annat innehåll i mina inlägg än att jag tycker det är dyrt kanske du borde skaffa glasögon eller gå en kurs i svenska.
okidok, whatever floats your boat. Men då förstår jag än mindre varför du är så upprörd över priset på iLife... Du vill inte ha det, du vill inte betala för det och du använder det heller ej...
Det löste sig, men jag hade nog tur. Gick in på beställningsformuläret för uppgradering och friserade sanningen lite. Man kan tydligen välja inköpsdatum i en meny. Så nu har jag beställt iLife '05 för 175 kr. Puh!
Vad är det för beställningsformulär? Jag beställde min iBook 8/1 så det kanske funkar för mig med?
Vad innebär detta? Jag tänkte beställa en iBook idag. Kommer jag få med iLife '05 direkt i datorn då, eller är jag tvungen att uppgradera och betala 175 kr för detta? Inte för att det är några pengar att tala om, men jag bara undrar. Om de inte skickar med programmet nu, när börjar de med det?
Vad innebär detta? Jag tänkte beställa en iBook idag. Kommer jag få med iLife '05 direkt i datorn då, eller är jag tvungen att uppgradera och betala 175 kr för detta? Inte för att det är några pengar att tala om, men jag bara undrar. Om de inte skickar med programmet nu, när börjar de med det?
Borde ju ske från och med att iLife 5 släpps i slutet av Januari.
Ring supporten och tjata så ger dem dig serienumret. Eller vänta tills du får hem din iBook. Jag gjorde det förstnämnda :).
Första gången jag ringde sa de att jag skulle få uppgraderingen för 175 kr, eftersom mina 10 ångerdagar infaller efter den elft januari. Sen ringde de tillbaka och sa att "cheferna" suttit i möte och tolkat villkoren annorlunda.
Därav mina sura inlägg tidigare i tråden.
ringde igen på eftermiddagen och tjatade lite till, fick serienumret då.
Hej!
Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag har alltid använt enbart PC, men går nu i tankar på att skaffa en iMac G5 eftersom jag gått och förälskat mig i designen... Äger även en iPod som fungerar suveränt, så jag blev nog indragen i Apple-världen genom iPod:en.
Hursomhelst; jag har förstått att iLife 4 ingår om man köper ny iMac. Kommer detta nu att ersättas av iLife 5, så att om jag idag beställer en ny iMac från t.ex. Apple Store så kommer jag att få iLife 5 installerat? Eller ligger iLife 4 kvar ändå, och man uppgraderar till version 5 "vid sidan om"?
Jag kommer nog att ställa många dumma frågor om jag nu går och skaffar en Mac. Tur att det verkar finnas så många duktiga människor här - så man inte är ute helt på hal is.
Tack på förhand!
/ Henrik
Hursomhelst; jag har förstått att iLife 4 ingår om man köper ny iMac. Kommer detta nu att ersättas av iLife 5, så att om jag idag beställer en ny iMac från t.ex. Apple Store så kommer jag att få iLife 5 installerat? Eller ligger iLife 4 kvar ändå, och man uppgraderar till version 5 "vid sidan om"?
Om du köper de närmaste dagarna är risken stor att det är iLife 4 som följer med datorn och att du för 175kr får uppdatera till iLife 5 via denna sidan: http://www.apple.com/se/ilife/uptodate
Om det däremot dröjer nån vecka innan du beställer borde iLife 05 följa med.
/ Henrik
Jag tänkte köpa en iBook idag (efter keynoten såklart, väntade på den) men så kom ju den uppdaterade programvaran (iWork '05 och iLife '05). Ringde supporten idag och frågade, och man får tydligen uppdatera själv och betala lite om man beställer idag. Väntar man till 29 januari (det releasedatum som står på Apple.se) så skulle man dock säkert få de nya programmen, och eventuellt kunde man få dem lite tidigare också. Blir alltså att vänta ytterligare två veckor, lite surt men det får det vara värt.
var kommer siffran 745 kr ifrån?
Från Apples egen webbbutik, var annars?
http://www.apple.com/swedenstore/
Kostar Photoshop CS lika mycket för innehavare av PS 7-licenser som för folk som inte har PS alls?
Jag har redan betalat för stommen i programmet (iLife 4) och räknade inte med att det (låga) priset var subventionerat för att jag senare skulle köpa några tillägg för nästan dubbelt så mycket pengar som stommen kostade.
Jag förstår att det kan svida lite, men fokusera på det väldigt låga priset istället för avsaknaden av uppdateringspriser.
Samtidigt så är det nog många som är lite sugna på att uppdatera såväl OS X, iLife och iWork när den tiden kommer. Och att köpa alla de paketen blir nog lite dyrt... Eller de bägge senare följer med OS X "paketerad version"? Annars kan man ju nästan lika gärna köpa en Mac mini bara för att få skivorna, den kostar ju inte mycket mer än programvaran i sig...
Ring Apple och säg till dom att du vill ha det för 175 kr! Om de inte vill tillmötesgå dig avbeställer du datorn och beställer den igen.
PS. Hur klarar du av att beställa en produkt från Apple dagen innan man vet att de släpper nya produkter?
Jag är inte någon Mac-fanatiker, det här är min första Mac. Visste inte att det var något nytt på gång. Det är ju inte direkt något som basuneras ut högt annat än inom initierade kretsar.
Angående avbeställning så är datorn redan på väg till mig med bud. Supporten på Apple Store sa till mig att invänta leverans. De tycker alltså att jag ska skicka tillbaka eMacen samt beställa en ny precis likadan, för att få uppgraderingen billigare. Snacka om ologiskt!
Jag är inte någon Mac-fanatiker, det här är min första Mac. Visste inte att det var något nytt på gång. Det är ju inte direkt något som basuneras ut högt annat än inom initierade kretsar.
Angående avbeställning så är datorn redan på väg till mig med bud. Supporten på Apple Store sa till mig att invänta leverans. De tycker alltså att jag ska skicka tillbaka eMacen samt beställa en ny precis likadan, för att få uppgraderingen billigare. Snacka om ologiskt!
Tror nog att det löser sig för dig Apple brukar lösa det mesta även om det ibland kan vara lite omständigt.
OK. Så ni är villiga att vara utan datorn i två veckor för att ni skall tjäna in 175kr?
Det är inte ens två arbetstimmar om man tjänar 16 000kr/mån.
Är en Mac så lite värd att ni inte ens skulle betala 2x175kr/mån (4 veckor, duh) för den?
Var går logiken ihop?
Köper man en helt ny uppsättning av iLife på en av de kända ställen man handlar på !!!! - så kostar den 595 (plus moms) dvs 1,65 per dag under ett år... eller räknat på 2 år - 81 öre per dag
Då får man dessutom hela 4 program ... så jag fattar inte gnället en del håller på med...
För mig är det en principsak. Hade jag lagt ordern 3 timmar senare så hade jag fått uppgraderingen billigt. Hur kul känns det att inte ens ha fått hem sin dator ännu, samtidigt som Apple räcker lång näsa åt mig. Som tur är kunde jag uppgradera ändå. Skriver förresten detta på min nya eMac :).