- Gäst
- Oregistrerad ●
Förvånansvärt tyst i trådarna om iWorks. Betyder detta att intresset är ljumt. Betyder det att "pages" inte har en chans mot envåldshärskaren och viruset MS Word. Jag skulle så innerligt hoppas att så inte är fallet. Tycker grundligt illa om word men har tvingats använda det av olika skäl. Vad tror ni om pages är väl min fråga.
Förvånansvärt tyst i trådarna om iWorks. Betyder detta att intresset är ljumt. Betyder det att "pages" inte har en chans mot envåldshärskaren och viruset MS Word. Jag skulle så innerligt hoppas att så inte är fallet. Tycker grundligt illa om word men har tvingats använda det av olika skäl. Vad tror ni om pages är väl min fråga.
Jag tror att Pages är en produkt som får växa fram lite med tiden.
Det är en första inkarnation sedan säkert 5 år tillbaka, så jag tror det är rätt naturligt att folk inte kastar sig över produkten med ett stort "WOW" - hur det än är så är basen av installerade Office X/2004 licenser rätt stor överlag idag.
Priset är dock helt rätt! Och jag, som inte har en Keynote-licens sedan tidigare, har faktiskt redan beställt iWork - för att Keynote i sig är värt dessa pengar, och sedan för att få med Pages att leka med av ren nyfikenhet.
När jag väl har det i min hand, då vet jag mer om det blir läge att lägga ner Word i malpåsen.
/Michael
Jag läste en artikel på amerikanska Mac World, och skribenten såg inte Pages som en konkurrent till Office, utan mer som ett komplement. Page verkar mer vara något i stil med PageMaker. Tror att Apple är mycket försiktiga vad gäller MS Office, det vore mycket illa om MS lämnade Mac OS.
Så länge som Word är de facto-standard i världen, måste vi macanvändare också köra Word. Förändringen kan inte ske här, utan i Linuxvärlden.
Vänligen, Ylan
Håller med om att Pages kommer att få det svårt att slå sig in bland Word-folket, men av ett annat skäl än att "vi måste använda Word eftersom Windowsfolket gör det". Om man väl kan garantera 100% kompatibilitet med Word genom att Apple får rätt till Microsofts dokumentation av Word-formaten (alla 200 stycken; för olika versioner, templates och annat) så finns det inte riktigt skäl till att behålla Word bara för att andra använder det.
Det saknas en oerhört viktig del för att iWorks ska bli en MS Office-konkurrent: ett kalkylbladsprogram. Jag kan tänka mig massor av gränssnittsförbättringar till Excel som skulle passa perfekt för Apple att angripa. Exempelvis mer grafisk dra-och-släpp-hantering av att förbinda celler, mer dynamisk hantering av vilka celler som uppdaterar andra och att kunna ha ett helt nätverk av beroenden samt naturligtvis ett intuitivt och enkelt gränssnitt utan miljoner knappar överallt som förpestar miljön. Exempel: tre celler summeras i en fjärde, som tillsammans med några andra blir ett medelvärde någon annanstans osv, allt visualiserat och skapat grafiskt, där beroenden ritas ut som linjer som förbinder grupper av celler, med funktionssymboler på själva linjerna..
Access tror jag inte är fullt så viktig som Excel att angripa, men med tiden kanske Apple måste fundera på det med. Om man inte kan ersätta hela MS Office kommer folk av ekonomiska skäl och bekvämlighetsskäl att behålla Office-paketet.
Jag tror inte att Apple kan lita på att Office för OS X kommer att fortsätta utvecklas i lika hög grad om M$ känner att Apple inkräktar på deras turf med billigare datorer så det är nog helt rätt att försöka stå på egna ben beträffande kontorsprogram.
Blev lite halvbesviken när jag såg presentationen som gav lite MS Publisher-känsla (är allergisk mot den amerikanska fascinationen för "family newsletters"). Ska dock bli spännande att undersöka själv, 370 spänn (studentpris) är det ju värt, särskilt i kombination med uppdaterad Keynote.
Blev lite halvbesviken när jag såg presentationen som gav lite MS Publisher-känsla (är allergisk mot den amerikanska fascinationen för "family newsletters"). Ska dock bli spännande att undersöka själv, 370 spänn (studentpris) är det ju värt, särskilt i kombination med uppdaterad Keynote.
För en student kanske följande kan vara intressant (saxat från Apples iWork|Pages-sida)
Word Processing Features (det vill säga, vettiga funktioner istället för möjligheten att göra pseudobroschyrer om familjens Mallis-semester):
Globally find and replace words, phrase — even styles
Check spelling with the built-in spell checker
Easily create charts and tables of contents
Create and manage styles
Insert “bookmarks” — that let you jump to other pages within your document — or hyperlinks — that take readers to the Internet or their internal intranet
Divide documents into sections and create left- and right-facing pages — great for bound documents
Easily format a page for multiple columns
Add time stamps, page numbers or page counts to document headers and footers
Turn hyphenation on with a click
Add footnotes: Pages lets you number (using Arabic or Roman styles) continuously through your document or restart footnote numbers with each page or section
Select and apply formatting to noncontiguous elements
Customize the toolbar with the tools you use all the time
Det vill säga, ungefär det som en normal student skulle behöva. Om man dessutom får till bra språkverktyg (läs: synonymordlista) för svenska skulle det vara toppen. Men för ca 370 spänn är det ju fortfarande väldigt bra även om man bara får svensk rättstavning.
Studentpris 370 kr, var fasiken hittar men det? Har försökt att gå via både mecenat och "education store"...
Jag hoppas att man så småningom kan använda EndNote tillsammans med Pages!
Det går säkert om pages stöder RTF, vilket APPLE antagligen inte kan låta bli. Men för att vara lockande måste det finnas en CWYW-funktion som i Word.
Pages är knappast någon konkurrent till Word överhuvudtaget. Snarare är det en ersättning för AppleWorks eller något enklare layoutprogram.
För egen del kan jag inte se någon situation alls där jag skulle vilja använda pages. Som ordbehandlare är det inte ens i närheten av närheten av Word och som layoutprogram är det inte i närheten av InDesign som jag använder.
Däremot tror jag att det kan fungera utmärkt för de som vill göra lite enklare layouter och som tidigare använt Word för det
Hur vet du det?
Därför att jag till skillnad från de flesta som uttalar sig kan Word ganska ordentligt, och baserat på den demo man sett av iWorks så kan man göra en kvalificerad gissning om målgrupp och därmed vilken typ av funktion som finns och nivån på dem.
men visst, ingen vet ju med säkerhet än
men visst, ingen vet ju med säkerhet än
Nej, så är det. Jag är rätt nyfiken på Pages, men anledningen till att det inte pratats så mycket om det är nog att man vill se mer av vad det bjuder på innan det är så mycket att snack om.
Att iWorks börjar med i är ju annars en anledning att anta att det är mera konsument- än proffsinriktat. Jag har en känsla av att Apple gör sig själva en ordentlig otjänst om de riskerar att tränga ut Office från Macen.
Annars så såg det ju ut att vara ganska roligt att arbeta med enligt demon. Det blir säkert en stor hit på konsumentmarknaden.
Jag misstänker att Pages behöver växa till sig. Keynote 1 var ju inte riktigt 100%-igt kompatibelt med Powerpoint och Pages lär ju inte heller vara det med Word i första versionen. Men i vilken fall som helst är det ju en fröjd att använda Keynote i stället för Powerpoint.
Apple verkar gå sakta fram, det var väl 1,5 - 2 år sedan som Keynote kom. De vill väl inte stöta sig med MS. Strategin är kanske att gå sakta fram mot en komplett officedödare medan mac-användarskaran växer. Så länge MS säljer lika många office-paket som tidigare är det väl ingen fara på taket...
Det jag inte fattar med Keynote 2, som jag tycker verkar vara det intressantaste programmet i sviten, är varför de inte lagt till en funktion att exportera till iPod photo?
Nu kanske inte iPod Photo är så jättekraftfull, men några enklare övergångar borde den klara. En fjärr till den också så hade det varit klart. iPod Photo känns mer och mer ofärdig, faktiskt...
Jag anser att Pages största fördel är det verkar hantera referenser bättre än Word, eller i alla fall att det gör det och inte är Word
Har också använt Latex en hel del, om Pages har ett referenssystem som liknar Latex' men är så användbart som alla andra Appleprodukter skulle jag bli överlycklig. Äsch, jag kommer att skaffa iWork ändå.
Har den stöd för matematik på samma sätt som LaTeX? Om inte så är det inget alternativ.
Har den stöd för matematik på samma sätt som LaTeX? Om inte så är det inget alternativ.
Det har du rätt i, men för de dokument som inte innehåller matematiska formler. LaTeX svaghet tycker jag är när man vill ha bilder i sitt dokument, det går men är lite besvärligt.
/hpe
Det spelar ingen roll hur bra än Pages är. Microsoft tappar inga kunder för det.
De som idag betalar för Office kommer att bli tvingade till det även i framtiden. Inte för att man jublar över att få jobba med Word utan för att fortsätta vara 100% kompatibel med filer man får från Windows-användare.
Med tanke på att det säkert bygger på den vanliga texthanteraren i OS X, så är den ju helt säkert inte sämre än den. Det tycker jag är ganska lovande.
Däremot undrar jag vem som ska utnyttja alla layoutfunktioner... Hela upplägget känns extremt amerikanskt. Templatedriven layout är sämre än dålig hemgjord layout, särskilt om den ser ut som de exempel man visade på keynoten. Apple verkar lägga en ansenlig mängd resurser på templates i deras olika program, och jag kan bara fråga mig vem som använder det... I iPhoto använder jag alltid det enklast möjliga (vitt eller svart).
Templates är programvaruföretagens variant av att koka soppa på en spik. Istället för att anställa en massa programmerare som för dyra pengar får jobba flera år för att skapa riktiga funktioner hyr de någon formgivare som skapar ett antal malladokument på några veckor, och många tycks ju märkligt nog värdesätta det också.
Fråga er bara vad Pages-demon skulle ha varit utan mallar - eller för att hårddra det, vad innehåller Pages som inte AppleWorks haft i flera år?
Jag ska inte sitta och skriva folk på näsan att det är fult att använda templates, men en sak som är lite besynnerlig är att Apple skapar templates som de aldrig skulle använda för sitt eget företag. Alla bilder ligger lite på sniskan, har fjäderkanter och inställsamma färger. Ungefär precis vad Apple inte står för. Det gör att jag tror att man fördummar sina kunder en aning. En person som väljer en stilig Apple-dator vill nog göra stilig design också. Nu har jag inte grottat in mig så mycket i dessa templates, men tonvikten ligger ju inte på stilren design. Vilket nog hade imponerat mer om det hade gjort.
det är inte så atypiskt för amerikansk design, som kan vara mycket brokigare än vår svala nordiska stil. Vi uppfattar lätt deras saker som lite överlastade
Jag tycker att ni överskattar den allmänna kontorsmänniskans/hemmapularens formsinne. Har sett betydligt fler fula än snygga kreationer kan jag lova. Powerpoint vill jag inte ens tänka på... (givetvis så finns det de som vet vad de gör också, men det försvinner lätt i mängden skräp) Ska man ha full kreativ frihet så är inte Pages det program man ska köpa, men det är ju inte heller dessa Apple riktar sig mot med denna mjukvara.
Ang att Apple inte använder sina egna mallar... Det temat som Jobs använde till sina egna keynotes förut finns ju med i version 1.0 av programmet
Jag tycker att ni överskattar den allmänna kontorsmänniskans/hemmapularens formsinne. Har sett betydligt fler fula än snygga kreationer kan jag lova. Powerpoint vill jag inte ens tänka på... (givetvis så finns det de som vet vad de gör också, men det försvinner lätt i mängden skräp) Ska man ha full kreativ frihet så är inte Pages det program man ska köpa, men det är ju inte heller dessa Apple riktar sig mot med denna mjukvara.
Ang att Apple inte använder sina egna mallar... Det temat som Jobs använde till sina egna keynotes förut finns ju med i version 1.0 av programmet
Jag har aldrig använt Keynote... Vad jag menar är att de i sin marknadsföring, och sin kommunikation i största allmänhet ligger väldigt långt ifrån både sina egna templates och många andra amerikanska företag. Varför försöker de inte tvinga på folk sina formideal? Det vore väl det mest självklara?
Keynote-temat som används är väl också ett av de mest sansade som finns att välja på misstänker jag?