Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWorks - wordkiller?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 17:44

Ingår en hel del märkliga antagande i ditt resonemang Richard, även om jag på nåt vis inte heller tror att det kommer ersätta word för dem som använder word

Ursprungligen av thomk:

Ingår en hel del märkliga antagande i ditt resonemang Richard, även om jag på nåt vis inte heller tror att det kommer ersätta word för dem som använder word

Ja det är mina åsikter, om du inte trivs med dem får du skaffa dig egna

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-13 18:13

Jag är överlycklig! Jag har bestämt mig för att min nya G5:A inte ska få några äckliga Microsoft bassilusker och nu kan Microsoft office dra åt fanders! Brinn ondskans redskap!

Lite lustigt. Jag sökte på iWork via Google, och hittade det här. Namnet iWork finns lite här och där, men det verkar nästan som att de nyligen har döpt om programmet till iBiz, men inte hunnit ändra det överallt på sin hemsida. Se här till exempel.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Lite lustigt. Jag sökte på iWork via Google, och hittade det här. Namnet iWork finns lite här och där, men det verkar nästan som att de nyligen har döpt om programmet till iBiz, men inte hunnit ändra det överallt på sin hemsida. Se här till exempel.

psst...

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61293

Ursprungligen av Anders Täpp:

Där ser man.

Jag hittade nyss en reflektion i en blog om Office versus iWork på MacCentral. Författaren, Philip Michaels, är inne på att det snarare är ett komplement än en konkurrent till Office. Antagligen är det så, men vi får se när iWork släpps.

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 19:03

....jag är framför allt sugen på keynote 2....

Ursprungligen av patzy:

....jag är framför allt sugen på keynote 2....

Samma här.

Pages tror inte jag gör ett jota för att ändra på Office position. Folk kanske kommer att använda Office mindre men de kommer lika fullt att behöva ha det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 18:13

För mig är Pages precis vad jag vill ha. Jag håller på med ganska basic texthantering och layout. Irriterar mig på Appleworks GUI och brist på Mac OS X anpassning. Tycker word är för plottrigt och omaccigt. Tror att det är till personer som mig Apple siktar in sig på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 19:07

Ursäkta för det långa inlägget, men:

Jag gillar inte Pages ... Det är ett stort steg bakåt åt Microsoft-hållet av vad jag har sett. Precis som iDVD.

Istf att man gör det lätt att göra snygga/bra/fungerande grejer själv (vilket annars är väldigt typsikt Apple), så gör de så att alla använder de fula och tråkiga medföljande temanen (=hela världen blir fulare eftersom alla i världen använder deras program ...).
I bla Windows upplever jag det som att istället för att man lätt ska kunna förstå hur saker fungerar, så gömmer man hur de fungerar så att man inte ska besväras av dess alldeles för komplexa konstruktion. Man får bara en Start-meny där allt finns - undrar man en sån simpel sak som var Startmenyns objekt egentligen ligger på hårddisken, blir det genast väldigt komplicerat. Programmen i Dock ligger i Programmappen allihopa och den mappen är inte undangömd alls, utan är tvärtom till för att användas och lätt att hitta i sig.

Teman begränsar otroligt mycket - man kan göra allt som de säger att man kan göra med mallen, men bara det och inget mer. Man känner sig otroligt instängd och som att man har och göra med ett riktigt lekprogram.
Nu har jag inte testat Pages, men jag har testat iDVD (där jag inte för mitt liv kan begripa hur man gör en sån enkel sak som att flytta en knapp några steg till höger) och det är fruktansvärt - det är helt baserat på teman och det står "Dra en bild hit" och "Skriv text här" överallt - inget kan man anpassa själv utan man kan bara dra den bild man vill ha till ett ställe som Apple valt åt mig. Jo, lite går det att anpassa, men att göra det är fullkomligt omöjligt om man inte har blivit utbildad i saken (säger jag, som kunde börja jobba i FCP på en minut utan någon form av instruktioner!).
Jag har även använt PowerPoint och Publisher. I de programmen kan man börja med ett tomt dokument om man vill, men sen är det skitsvårt att arbeta med eftersom alla verktyg är så oändligt ologiska. Börjar man med ett förgjort tema, så är det samma sak som i iDVD - "Dra en bild hit". Bilden man drar förlorar sin genomskinlighet, ändrar storlek utan att man bett om det och allt blir i allmänhet inte alls som man vill - och man kan inte göra något åt det eftersom man är låst till temats begränsningar.

NEJ - ett program ska inte vara byggt runt teman (det kan dock få ha teman också om de är bra), utan koncentrera sig mest på de riktiga funktionerna! Pages är så byggt runt teman att det var det enda de demonstrerade på Keynote.
Jag hade förväntat mig att om Apple gjorde en ny avancerad ordbehandlare, så skulle den vara extremt enkel (dock ej simpel) och logisk och med nya revolutionerande och väldigt användbara funktioner, samt en perfekt lösning av de vanliga funktionerna som man behöver för avancerad ordbehandling. Men istället fick vi detta - en Publisher-klon kombinerat med en lite avancerade Textredigerare ...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-13 21:01
Ursprungligen av Rajje (Förkortad):

Jag gillar inte Pages ... Det är ett stort steg bakåt åt Microsoft-hållet av vad jag har sett. Precis som iDVD. Ett program ska inte vara byggd på teman osv.

iDVD är ett annat program... iDVD är ett program för att skapa snabba och snygga menyer som även en nybörjare ska kunna klara av. Det är inte meningen att iDVD ska vara avancerat utan det ska bara ta några minuter att göra en meny. Jag har föresten inga problem med att flytta runt knappar/mappar eller byta bakgrund osv. Page är ett annat program. Word använder sig också av teman men alla är så läskigt fula så att man ändå kör med standard och ändrar själv. Samma sak är det med Page om man bortser med de fula teman delen... Jag har då inte testat Page så vi får väl se...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 16:32
Ursprungligen av Rayden:

iDVD är ett annat program... iDVD är ett program för att skapa snabba och snygga menyer som även en nybörjare ska kunna klara av. Det är inte meningen att iDVD ska vara avancerat utan det ska bara ta några minuter att göra en meny.

Ja, jag vet att det är tänkt för det. Men att det är meningen att det ska vara dåligt gör väl det inte bättre?
Som sagt så hade det varit bättre om de hade gjort ett program där det är så enkelt att skapa sina egna DVD-meny-utseenden så att en nybörjare hade kunnat lära sig det på några minuter, än att göra ett program helt baserat på teman som är så simpelt och begränsat att det inte finns något nytt att lära sig ens om man ville - man är helt låst till att ändra endast den ruta där det står "dra bild hit" etc ...

Ursprungligen av Rayden:

Jag har föresten inga problem med att flytta runt knappar/mappar eller byta bakgrund osv

När jag försöker flytta en knapp så att den inte ligger utanför det TV-säkra området (vilket den av någon anledning gör som standard) så hoppar den bara tillbaka när jag drar den, oavsett hur många "autojustera"-knappar etc jag kryssar bort.

Ursprungligen av Rayden:

Page är ett annat program. Word använder sig också av teman men alla är så läskigt fula så att man ändå kör med standard och ändrar själv. Samma sak är det med Page om man bortser med de fula teman delen... Jag har då inte testat Page så vi får väl se...

Ja, det är sant att övriga Pages kan vara bra, men det faktum att de inte visade någon av Pages funktioner, förutom olika teman, får mig att anta att Pages som vanligt ordbehandlingsprogram inte är något speciellt - snarare som Textredigerare med några extra funktioner för tex tabeller (det bästa hade kanske varit om de hade lagt in funktionerna i just Textredigerare och inte i ett nytt program).

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-14 17:24

Troligtvis måste man ju kunna börja med ett omt dokument i pages. Anledningen till att dom inte tog upp så mycket annat än teman är väl att det är den nya grejen i pages. Så simpelt att bara flytta runt och så. Kan tänka mig att rapport-templatet är perfekt för studenter. Det är en ordbehandlare helt enkelt med massa templates om man vill använda sig av det.

Och det där med iDVD, det är ju som FCP och iMovie. Vill du ha ett bra DVD-skapar-program köp DVD Studio Pro 3 där kan du göra allt och lite till. iDVD är ju som det tidigare sagts sakapat för att lätt och snabbt kunna slänga ihop något snyggt utan att behöva tänka på avancerade saker. Samma sak med iMovie annars skulle väl inte den nya versionen av iMovie och iDVD innehålla snabbknapp för att skapa film med ett musklick.

Jag tror Pages kan vara en blandning av just dessa två typer av program. Vill du så kan du göra allt från grunden men om du är lat så tar du ett template och använder det

Är lite förvånad över att ingen verkar tro att man kan skapa ett tomt dokument i programmet.

Ursprungligen av nr3:

Troligtvis måste man ju kunna börja med ett omt dokument i pages. Anledningen till att dom inte tog upp så mycket annat än teman är väl att det är den nya grejen i pages. Så simpelt att bara flytta runt och så. Kan tänka mig att rapport-templatet är perfekt för studenter. Det är en ordbehandlare helt enkelt med massa templates om man vill använda sig av det.

Risken med templates och rapportmallar för studenter är att det ofta följer amerikanska standarder och utseender. En brevmall i Word ser ofta väldigt "osvensk" ut, kanske inte så viktigt, utom för just studenter som ofta har akademiska gamla krav på oss!

I övrigt så ska en ordbehandlare vara "simpel" eller enkel om man så vill. Det som behövs (som t ex m$ word saknar) är smidig hantering av bilder och andra layoutelement, och där verkar Apple tagit ett steg i rätt riktning. Hoppas jag. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2005-01-17 09:39

Har inte de flesta skolor Word-mallar som studenterna ska använda till sina rapporter? Så var det på högskolan i Jönköping.

Efter 4,5år där är jag ganska trött på just Word-mallar. De brukar braka ihop när man mellan skola och hemma, mellan olika Word-versioner.

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Har inte de flesta skolor Word-mallar som studenterna ska använda till sina rapporter? Så var det på högskolan i Jönköping.

Efter 4,5år där är jag ganska trött på just Word-mallar. De brukar braka ihop när man mellan skola och hemma, mellan olika Word-versioner.

Jo, det har vi i Kalmar oxo. Problemet är att iaf våra inte är utformade för att användas verkar det som, det kör sig med mina stilmallar osv....

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-17 13:20

Words mallar är riktigt kassa. De funkar oftast på den dator som de är skapade på men börjar man skicka runt ett dokument skapat från en mall så uppstår en massa konstigheter. Det är som viskleken, ett fel leder till ett annat och till slut är inte en stavelse rätt.

Det är som om mallen suger till sig alla dåliga inställningar från olika användare. Av ren jävelskap dessutom. Det är väl words metaskräpdata som spökar...

Windows och MS program är på något vis känsliga för olika personliga inställningar. Så har jag aldrig upplevt det med Apples egna program så det är bara att hoppas att Pages kan bli den snabba, enkla och fungerande ordbehandlaren (+ lite mer) som behövs.

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 19:24
Ursprungligen av Ulf Boström:

Förvånansvärt tyst i trådarna om iWorks. Betyder detta att intresset är ljumt. Betyder det att "pages" inte har en chans mot envåldshärskaren och viruset MS Word. Jag skulle så innerligt hoppas att så inte är fallet. Tycker grundligt illa om word men har tvingats använda det av olika skäl. Vad tror ni om pages är väl min fråga.

Jag tror att Word måste dö. Det är en anakronism som bara lever i kraft av sin volym, och därmed lever det på lånad tid. Men tyvärr kan inte dödsstöten komma från macvärlden. Därtill äro vi för få. Pages kommer kanske att revolutionera privatlayoutandet, men kan inte var ett hot mot t ex Indesign. Däremot är Word en illustration över något, framförallt att det inte räcker med att var bättre, eller att livet är för kort för att slåss mot väderkvarnar.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-13 21:34

Jag som jobbar på digrepro skulle vara mycket tacksam och glad om så många som möjligt började använda Pages istället för Word, Excel och - men också framförallt Powerpoint. Det är väldigt bra program när dom används till det dom ska, men några program att göra tryckorginal är det definitivt inte. Skulle nästan vara ekonomiskt försvarbart att dela ut iWorks + Mac Mini till dessa.

Citat:

Jag är överlycklig! Jag har bestämt mig för att min nya G5:A inte ska få några äckliga Microsoft bassilusker och nu kan Microsoft office dra åt fanders! Brinn ondskans redskap

Jag kan bara hålla med. Just nu känns det lättare att skapa snyggare dockument i "Textredigerare" än i word. Så otroligt dålig programvara som dessutom, bara för att följa klassisk PC-sed, tenderar att oväntat avsluta sig själv precis när man inser att man glömt köra rune-s. Mycket irriterande.

Nej, min favorit just nu är OmniGraffle, en riktigt riktigt bra produkt som gör det ruggigt enkelt att skapa snygga sidor. Dock har detta program lite problem med längre text-flöden och jag önskar att det kunde dra sig lite mer åt text-editorhållet. Men som sagt; Word. Brinn ondskans redskap!

Ursprungligen av martenbjork:

Jag kan bara hålla med. Just nu känns det lättare att skapa snyggare dockument i "Textredigerare" än i word. Så otroligt dålig programvara som dessutom, bara för att följa klassisk PC-sed, tenderar att oväntat avsluta sig själv precis när man inser att man glömt köra rune-s. Mycket irriterande.

Nej, min favorit just nu är OmniGraffle, en riktigt riktigt bra produkt som gör det ruggigt enkelt att skapa snygga sidor. Dock har detta program lite problem med längre text-flöden och jag önskar att det kunde dra sig lite mer åt text-editorhållet. Men som sagt; Word. Brinn ondskans redskap!

OmniGraffle är verkligen förträffligt, kan inte annat än hålla med. Men när tonvikten ligger på text så har det lite för stora begränsningar. Att göra en numrerad lista tex, det är alldeles för krångligt. Jag hoppas på Pages för själva ordbehandlingen och layoten, och att sedan göra resten med OmniGraffle och importera det till Pages. Har beställt en kopia, men det lär väl dröja innan man får lägga vantarna på den.

Vet någon hur det brukar vara med förseningar på mjukvara? Är det lika illa som på hårdvarufronten?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 12:49
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Vet någon hur det brukar vara med förseningar på mjukvara? Är det lika illa som på hårdvarufronten?

Mjukvara (i alla fall Keynote 1, iLife -04, 10.3) har de släppt på dagen när. Programmen är ju färdiga, skulle det bli en helt sjuklig anstormning av köpare så handlar det ju bara om dagar för att pressa fler. Det blir ju inte som PM G5 dual 2.5 där det saknas komponenter för tillverkning.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-14 11:34

Kommer iWork på svenska?
Någon som vet?

Ursprungligen av Macus:

Kommer iWork på svenska?
Någon som vet?

Alla Apples program finns väl på svenska? Det finns ju dock inte olika versioner, utan det är en version för alla språk.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-14 13:02
Ursprungligen av capojava:

Alla Apples program finns väl på svenska? Det finns ju dock inte olika versioner, utan det är en version för alla språk.

Följande varning hittar man på Applestore:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/Bg1W3ZgO07LU3bBl4MnFj0F03MP/0.0.11.1.0.6.21.1.7.1.1.0.0.1.0

Ursprungligen av Macus:

Följande varning hittar man på Applestore:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/Bg1W3ZgO07LU3bBl4MnFj0F03MP/0.0.11.1.0.6.21.1.7.1.1.0.0.1.0

Aha, det hade jag missat, sorry. Om (läs: När) de tagit fram en svensk översättning så kommer den förmodligen bara dyka upp i en uppdatering av iWork i Software Update, så man behöver nog inte oroa sig för att köpa fel i alla fall.

Ursprungligen av capojava:

Aha, det hade jag missat, sorry. Om (läs: När) de tagit fram en svensk översättning så kommer den förmodligen bara dyka upp i en uppdatering av iWork i Software Update, så man behöver nog inte oroa sig för att köpa fel i alla fall.

Keynote har fortfarande inte kommit i någon svensk version, efter att ha funnits ute... tja, hur länge har det funnits?

Senast redigerat 2005-01-16 16:15
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-14 15:24
Ursprungligen av Hagelin:

Keynote har fortfarande inte kommit i någon svensk version, efter att ha funnits ute... tja hur länge har det funnuits?

Jag har gjort en svensk översättning av det. Med installerare och allt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-16 16:25
Ursprungligen av Kalle W:

Jag har gjort en svensk översättning av det. Med installerare och allt.

Var finns länken?

PS. Du har ju fått min översättning av SharePoints.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 17:22

Måste ha missat att dom kommenterade det under keynoten, tänkte bara att ingen nämnt det tidigare i tråden, folk verkade vara rädda för att det bara fanns färdiga templates att använda och ingen blank sida.

Bevaka tråden