Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken och OS X - Vad händer?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
>Nifo
Varför är det jobbigt att byta bank? Du kan väl ha två
Gå till Föreningssparbanken och öppna lönekonto, tala med din arbetsgivare att du bytt bank.

Man kanske inte vill stödja en bank som struntar i mac-användare...

• Medlem
  • 2003-01-30 19:13

Jag är lat. Inget annat. Det SKA ju inte behöva vara såhär. Låt mig gissa...det sitter gamla gübar vid spakarna. En kunnig personal hade ju vetat vad det handlade om...

Kan inte nån med mer råg i rösten än jag, ringa upp huvudkontoret och låta dem veta vad vi tycker.

Fredrik

Du sitter för mycket vid datorn, tror att du behöver komma ut och röra på dig.
Läste du inte i i dagens GP om att man riskerar blodpropp vid datorn

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Engångskoder är IMHO smidigare än knappande på en säkerhetsdosa stup i kvarten. Min tjej kör FSB, men hon brukar överlåta räkningarna till mig, det är helt enkelt för omständigt att knappa in på FSB.

Har inte testat engångskoder, så det kan jag inte uttala mig om, men dosan tycker jag fungerar bara fint. Det är lite knappande, men det är knappast komplicerat. När man är van går det snabbt.

PS. Det heter faktiskt "omständligt", men det är det typ ingen som vet... DS.

(Off topic, men ändå...jag var bara tvungen)

Skumt att man aldrig har tänkt på det!?! Jag var tvungen att kolla i en ordbok och det stämde ju!

Så nu vet jag iallafall.

(Man har väl förmodligen blandat in lite "omständighet" som är nåt annat...)

• Medlem
  • 2003-01-31 17:26

Följande brev kommer att skickas till SHB. Ett i mängden kan tänkas, men ju fler vi är tillsammans...

- - - - - - - - -

Med anledning av uteblivet OS X stöd för internetbanken hos SHB

Ibland så förstår jag mig inte på det sätt som företag, och däribland banker behandlar sina kunder. Ni har ju tjänsten internetbank eftersom ni dels vill göra saker och ting enklare för era kunder, men även för att kunna dra ner på vissa kostnader. Frågan är
varför ni inte behandlar alla internetkunder lika? Är det inte underligt att framtidens
operativsystem, OS X, från Apple inte stöds av er internetbank? Vad ni måste förstå
är att vi är många som sitter med underbara datorer från Apple. Det har redan dis-
kuterats på landets största macforum, http://99mac.com hur illa ni behandlar oss mac-kunder. Trots stora påtryckningar från oss så har ni valt att gå ut med väldigt vag information. Ni har flera gånger sagt att en säkerhetslösning för OS X är på väg. Vi har väntat och verkligen hoppats att ert intresse av att ge alla kunder samma service, men gång på gång har vi blivit besvikna. Flera av de macanvändare jag varit i kontakt med har bytt bank, eller är på väg att byta bank. Jag tror inte att ni inser vidden av att så många OS X användare går över till en konkurrerande bank. Personligen har jag börjat tro att ni inte har några som helst kunskaper eller intresse i att förstå vad som håller på att gå åt helvete. Det är bara att beklaga. Många användare har OS 9 kvar på sin dator enbart, och det tål att betonas, ENBART på grund av er oförmåga att sätta er in i era kunders behov. Det är så man skäms att vara kund i er bank. Jag önskar ett
skriftligt och genomgående svar på hur ni tänker tackla problemet och inte nåt flams
om att ni är på gång med en lösning. Ett konkret svar så att vi som är på gång att byta bank i så fall kan göra det med en gång.

Vakna, Svenska Handelsbanken!

- - - - - - - - -

Hur många liknande brev har ni skrivit? 200? Jag vet inte om det är så bra skrivet, men nån nytta gör det väl i alla fall.

/Fredrik

[ 31. januari 2003, 17:29: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-31 17:32

När man ändå skickar till huvudkontoret kan man ju lämna in ett ex till sin lokale bank. Om man nu har affärer med dem. För de är ju kanske mer intresserade av dig som kund än de på huvudkontoret.

Får man använda brevet?

• Medlem
  • 2003-01-31 19:23

Visst får du / ni det. Man kan ju rakt av skriva under med "Förbannade Macanvändare" eller liknande generell underskrift. Jag är rätt trött på att välja fina ord, även om jag började brevet snällt. Gå in med brevet till ert lokala kontor, så kanske det händer något? Jag kommer troligtivs att få ett skrivet svar från SHB, så om då kontoren hört av sig så kanske det blir annat ljud i skällan...

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 19:30

Personligen har jag legat i krig med SHB i fyra år angående Mac-stödet, men än har inget hänt. Och SHB:s internetbank har sett i stort sett likadan ut sedan 1997 eller -98.

Det är också märkligt att MacWorld inte har skrivit om den här viktiga frågan med däremot fortfarande låter Ingmar Öhberg blaja om diverse föråldrade "spridprogram".

[ 31. januari 2003, 19:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2003-01-31 19:38

Bara 4 år?

Då går vi in på det femte. Jo, knepigt är det sannerligen att OSX och HSB inte tas upp i SMW.

/fredrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Personligen har jag legat i krig med SHB i fyra år angående Mac-stödet, men än har inget hänt. Och SHB:s internetbank har sett i stort sett likadan ut sedan 1997 eller -98.

Det är också märkligt att MacWorld inte har skrivit om den här viktiga frågan med däremot fortfarande låter Ingmar Öhberg blaja om diverse föråldrade "spridprogram".

OS X har bara funnits i 2 år. Vad gällde kriget tidigare? Stöd för fler browsers?

Den där mannens artiklar om spridprogram känns otroligt blassé idag när alla surfar versiontracker dagligen. Att en gång i månaden få tips om 2-3 program... tja... kanske passar det somliga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 20:50
Citat:

citera: OS X har bara funnits i 2 år. Vad gällde kriget tidigare? Stöd för fler browsers?

Jepp. SHB stöder ju inte den vanligaste webbläsaren för Mac, den förvalda webbläsaren Internet Explorer... vilket är ganska amatörmässigt.

Jag tror dock inte ett dugg på brev av typen "förbannad macanvändar".

När min arbetsbörda avtagit om 2-3 veckor så ska jag med hjälp av Mattan sätta upp något slags gemensam sak i ärendet.

Vi två tror på saklig information.
* Berätta varför OS X är bra även för SHB (säkrare)
* Berätta varför vi tror att antalet Mac-användare kommer att öka framledes, inte minska.
* Berätta att Apple har börjat att fasa ut OS 9 (troligen även Classic inom något år)
* Berätta att vi tröttnat på att vänta och vad följderna av detta blir (vi slutar som kunder).
* Kräva ett svar på hur det tänker göra. Inget svar är samma som att svara nej och då byter vi bank.

Ingen är tvungen att ansluta sig till detta "upprop" men tycker ni det låter intressant så vila på hanen ett tag till så kan vi göra detta gemensamt.

[ 31. januari 2003, 20:58: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 21:02

Nyckelorden för Handelbanken och alla banker är:

Det får inte kosta något!

[ 31. januari 2003, 21:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2003-01-31 21:17

Jaja, alla får väl bidra på sitt eget sätt. Jag tänker i vilket fall skicka brevet till Stockholm. Att det dessutom görs en lista är väl aldrig fel? Jag tror att det, tyvärr, handlar om ren slapphet från SHB´s sida. Men men...

/Fredrik

[ 31. januari 2003, 21:18: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-01 21:44

JAg avvaktar, Täpp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 11:27

"Jag kan inte utlova om och i så fall när ett säkerhetsprogram för OS X kommer att presenteras." Det var det svar jag fick från Handelsbanken Internet, vilket är skandal! Min sista åtgärd innan jag helt byter bank (har redan automatisk överföring till Föreningssparbanken där både Mac OS X och Safari funkar utmärkt) kommer att vara att ta reda på vem, eller vilken instans, som kan fatta beslut om Mac OS-stöd - för att få ett ansikte på den/de ansvariga som då kan utsättas för direkt påtryckning.
Jag vill uppmana alla som byter bank, eller nyligen gjort det, att skriva ett brev till SHB och förklara att orsaken är det urusla Mac-stödet - gärna med kopia hit!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: maca:
"Jag kan inte utlova om och i så fall när ett säkerhetsprogram för OS X kommer att presenteras." Det var det svar jag fick från Handelsbanken Internet, vilket är skandal! Min sista åtgärd innan jag helt byter bank (har redan automatisk överföring till Föreningssparbanken där både Mac OS X och Safari funkar utmärkt) kommer att vara att ta reda på vem, eller vilken instans, som kan fatta beslut om Mac OS-stöd - för att få ett ansikte på den/de ansvariga som då kan utsättas för direkt påtryckning.
Jag vill uppmana alla som byter bank, eller nyligen gjort det, att skriva ett brev till SHB och förklara att orsaken är det urusla Mac-stödet - gärna med kopia hit!

Som sagt... vi kommer att hjälpa till med detta om ca 2-3 veckor. Håll ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 12:07
Citat:

citera: "Jag kan inte utlova om och i så fall när ett säkerhetsprogram för OS X kommer att presenteras."

Nu måste vi sätta press på Handelbanken så at de fixar en säkerhetslösning som funkar med Mac OS X! Jag skriver gärna under en namnlista.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-02 12:41

Problemet med SHB har hela tiden varit att man valde "fel" lösning för att skapa säkerhet med ett särskilt program som inte alls hänger med i utvecklingen av nya browsrar. Således är det inte bara ett OS X-problem utan ett jätteproblem för SHB. Varför man inte gett upp och infört en liknande lösning som FSB eller SEB är ett mysterium. Kanske har dom grävt ner för många millar i nuvarande sunklösning.

Själv kör jag SEB och Ikano, funkar hur bra som helst. Kan använda Chimera, Mozilla, IE. Räcker bra för mig. SEB har den bästa internetbanklösningen jag sett hitills inkluderande en onlinesupportfunktion. Jag vet att SEB har jobbat hårt (och gjort ett bra jobb) på att bredda antalet kompatibla bläddrare. Att se till att man har stöd för alla Netscape/Mozilla-kloner och IE borde vara heltäckande för dom flesta.

Jag hade Handelsbanken förut (var kanske 6 år sedan). Fick beskedet i två år att ett Mac-stöd var på gång inom sex månader och till slut vandrade jag in på kontoret och bad dom avsluta mina konton för att de inte hade stöd för Macintosh och påpekade att det var mycket lättare för mig att byta bank än att byta dator. Eftersom Handelsbanken har en "Microsoftare" som IT-ansvarig som dessutom uppenbarligen är dum i bollen så förstår jag inte ens varför ni försöker få Handelsbanken att göra det alla andra banker uppenbarligen klarar av. De kommer aldrig att klara av det. Då banker förstår så lite och då bara något så obetydligt som pengar så måste de drabbas av mer kostnader än intäkter på grund av sitt dåliga Mac-stöd. Kostar det mer än det smakar att hålla kvar vid sin egenartade lösning och leverantör så kanske det kommer att sippra fram till företagsledningen att det inte är bra om ett per decennier eller så. Men jag gissar att företagsledningen inte är medvetna om problemet, de anser detta vara en IT-fråga och då hamnar det få "Microsoftarens" skrivbord och han skiter i det. Byt bank!

/Ola

[ 02. februari 2003, 14:09: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 15:39

Jag ska alldeles bestämt byta bank, men jag vill att det ska svida lite i skinnet Handelbanken och deras it-chef. Jag vill att han ska skämmas och svettas.

SHB:s it-gubbe må vara en Microsoftie, men jag har däremot inga konkreta belägg för att han är en komplett nolla.

En namninsamling är på sin plats. Så här kan brevet formuleras:

Citat:

citera:Det här brevet representerar 2 500 Macintosh-användare. Svenska Handelsbanken har under flera år underlåtit att erbjuda en fungerande lösning för Apples nya Unix-baserade systemprogram Mac OS X och har dessutom behandlat de kunder som använder Mac OS 9.x och äldre system på ett nonchalant sätt.

Därför kommer vi att härmed avsluta våra konton i Svenska Handelsbanken och se oss om efter väl fungerande lösningar och en mer professionell inställning hos SHB:s konkurrenter.

Vänligen

(2 500 namnunderskrifter, satta i fyra kolumner och utskrivna på papper)

• Medlem
  • 2003-02-02 19:48

Hur ska vi få ihop alla underskrifter då? Ska de skickas in som bilder så ni kan klistra upp dem i nåt dtp-program, Word el. dylikt. Ska upp till Sthlm i morgon så väntar någon lista i city så kan jag skriva på. Originalunderskrifter ser lite saftigare ut...eller hade ni bara tänkt er namnen?

/Fredrik

Ok... några riktlinjer:

1. Det jag och Mattan har tänkt åstadkomma är ett brev som beskriver hur det ser ut idag i andra banker och på SHB. Vi kommer sen att KRÄVA ett SVAR om framtiden. Man kan inte kräva att de GÖR SOM VI VILL, men man kan kräva ett svar.

2. Vi tänker inte skriva ett brev där det står att vi redan bestämt oss för att hoppa av. Tror ni SHB agerar om det redan står klart att alla tänkt hoppa av eller?

[ 02. februari 2003, 20:19: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 20:26

Jag kommer byta bank. Jag väljer att ta andra strider med andra ord. (Just nu mot ICA Banken som jag f.n. hatar p.g.a. som har skött mitt ärende riktigt dåligt).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 20:26

Du har rätt: det är klokare. Då får SHB möjlighet att komma med en lösning.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-02 20:59

Jag har ingen lust att byta från SHB som vi bytte till för två år sedan från SEB.
Jag håller med att SEB lösning är bra. Jag var med redan från starten och det funkade med macen redan från början. Jag vet att det fanns några eller någon macägare med i från banken sida tidigt. Stöttr på honom i mina många samtal för att utröna om det även var stöd för macen, på den tiden.
Jag tycker SHB lösning inte är lika bra. Men det kan man leva med bara det funkar med X.

Jag avvaktar, se Täpp.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 03:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Hur ska vi få ihop alla underskrifter då? Ska de skickas in som bilder så ni kan klistra upp dem i nåt dtp-program, Word el. dylikt. Ska upp till Sthlm i morgon så väntar någon lista i city så kan jag skriva på. Originalunderskrifter ser lite saftigare ut...eller hade ni bara tänkt er namnen?

Just nu har vi bara tänkt oss namn+stad. När det blir dags att skicka iväg brevet så kan det vara lämpligt att få ihop en 5-10 orginalunderskrifter som skriver på IRL.

• Medlem
  • 2003-02-03 10:39

Trots att jag är kund i FSB, som faktiskt försöker vara mig till lags, lägger jag mig i deiskussionen. Jag har en vag föreställning om hur en it-ansvarig resonerar om h*n får brev med önskemål eller synpunkter på servicen eller bristen på sådan. Föreställ er två olika brev:
1. Man formulerar sig vänligt och klargör att man gärna stannar kvar som kund om man får den service man önskar, eftersom man trivs som kund etc, men man ser sig tvingad att byta bank om man inte kan använda bankens tjänster
2. Man gastar att man ät skitförbannad och hotar med att byta bank för att servicen är såinihelvetesjävlaskitdålig om inte banken gör som man vill.

En av två rimliga reaktioner är att vänta: Den som tar emot det första brevet blir
A. motiverad att göra något åt problemet för att behålla kunden
B. glad att slippa en bråkstake.

Den som tar emot det andra brevet blir
A. motiverad att göra något åt problemet för att behålla kunden
B. glad att slippa en bråkstake.

Jag tror man kommer längre med ett leende...

Baron

Citat:

Jepp. SHB stöder ju inte den vanligaste webbläsaren för Mac, den förvalda webbläsaren Internet Explorer... vilket är ganska amatörmässigt.

Enligt ett brev jag fick från SHB berodde det på att Internet Explorer för Mac inte var säkert nog (följde inte alla standarder som krävdes). Netscape däremot mötte säkerhetskraven.

Något sådant stod det, jag kommer inte ihåg detaljerna.

(Enligt andra "källor" så har de säkerhetsproblem med IE för PC också. Mycket resurser kanske går dit om det är sant?)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Simonsj:

Citat:

Enligt ett brev jag fick från SHB berodde det på att Internet Explorer för Mac inte var säkert nog (följde inte alla standarder som krävdes). Netscape däremot mötte säkerhetskraven.

Något sådant stod det, jag kommer inte ihåg detaljerna.

(Enligt andra "källor" så har de säkerhetsproblem med IE för PC också. Mycket resurser kanske går dit om det är sant?)

Jag har fått samma svar. Sök här på forumet efter tidigare trådar i ämnet.

SHB säger till 5% mac-ägare att Explorer är osäkert men man accepterar Explorer till de övriga 95% användarna. Med vetskap om allt strul och osäkerhet som finns på den plattformen. Ganska ihåligt resonemang.

Bevaka tråden