Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken och OS X - Vad händer?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-03 22:19

Repris men kanske någon missat denna.

Ett svar för ett tag sedan

Från: "internetsupport.privat" [i]
Datum: sön 27 okt 2002 19.38.18

Ämne: Re: Supportförfrågan/Privat från SHB nätplats

Hej Sten!

Tack för ditt mail.

Tyvärr kan jag inte komma med någon ny information angående Mac OS X. Det är således fortfarande ´Classic mode´ som gäller. OS X är Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om. Jag kan dock inte utlova om och i så fall när detta säkerhetsprogram kommer att presenteras.

Vad det gäller Netscape 6.x och 7.x specifikt, så fanns det när denna introducerades brister i SSL implementeringen. SSL är den teknik som sköter den säkra trafiken mellan klient och server. Denna brist är rättad i den senaste versionen 6.2. Vidare så är källkoden öppen vilket innebär att det kan finnas många versioner av denna läsare på marknaden, t.ex. förpackade av olika internet
leverantörer. För att kunna garantera funktionaliteten i vår Internettjänst måste vi testa och certifiera de läsare som vi tillåter i tjänsten. Detta är praktiskt omöjligt i ett scenario där en och samma läsare finns paketerad i många versioner.

Sedan en tid tillbaka pågår arbete med att korrigera våra öppna sidor så att de kommer att fungera tillfredställande med Netscape 6.2. Med utgångspunkt ifrån detta arbete kommer vi att titta på en fullständig anpassning av vår Internettjänst för denna läsare(och kommande versioner av 6.x) samt 7.0.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet

// Henrik Erlingsson

och bla bla bla....................

Senast redigerat 2008-02-25 10:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är också märkligt att MacWorld inte har skrivit om den här viktiga frågan med däremot fortfarande låter Ingmar Öhberg blaja om diverse föråldrade "spridprogram".

Nu är du faktiskt taskig. Öhberg behöver inte stoppas. Kom med konstruktiv kritik istället. Man får inte Handelsbanken att bli bättre genom att försöka mobba en Mac-entusiast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 09:24

OK, jag byter ut ordet "blaja" mot "skriva" så låter det lite bättre. Det är detaljerna som gör det. Att läsa om spel som kanske var moderna för 10 år sedan och om hur jobbigt och dyrt det vara att gå över från ADB- till USB-portar lockar inte till läsning tycker jag, men smaken är väl olika. Resten av februarinumret var dock mycket bra. Ingemar kan väl skriva om alla nya makapärer som finns för Mac OS X istället?

[ 04. februari 2003, 09:41: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-04 09:36
Citat:

Att läsa om spel som kanske var moderna för 10 år sedan och om hur jobbigt och dyrt det vara att gå över från ADB- till USB-portar lockar inte till läsning tycker jag, men smaken är väl olika. Resten av februarinumret var dock mycket bra. Ingemar kan väl skriva om alla nya makapärer som finns för Mac OS X istället?

Ävenom det är helt OT i denna tråd, håller jag med.

Februarinumret var kanon, men Ingemar har tyvärr tappat en del i respekt. Han måste lyfta blicken lite. Så tycker jag!

För övrigt är jag mycket nöjd med Föreningssparbankens Internettjänst! Funkar kanon i OS X, även Safari.

• Medlem
  • 2003-02-04 10:43

fungerar e-kortet i OSX och Safari?

Baron

Jag pratade idag med några som jobbar på företaget som utvecklar Handelsbankens iD2. De meddelade att de jobbar på en version för OS X. Hur långt bort det ligger vet jag inte men de är iallafall medvetna om problemet. Ljuset i tunneln?

[ 20. februari 2003, 09:46: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

>> De meddelade att de jobbar på en version för OS X

Det låter ju bra att dom håller på och jobbar med en version av säkerhetsprogrammet för OSX, men helst av allt skulle jag vilja att de började köra med plattformsoberoende lösning med dosa precis som SEB och FSB.

Mondo uttryckte ju det där med att kunna köra bankärenden på annan ort och dator rätt bra här i en annan tråd. Det går ju inte om man måste hålla på med säkerhetsprogram och sånt.

/henrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

Det är också märkligt att MacWorld inte har skrivit om den här viktiga frågan med däremot fortfarande låter Ingmar Öhberg blaja om diverse föråldrade "spridprogram".

Nu är du faktiskt taskig. Öhberg behöver inte stoppas. Kom med konstruktiv kritik istället. Man får inte Handelsbanken att bli bättre genom att försöka mobba en Mac-entusiast.

Jag måste (tyvärr) säga att jag håller med mondo helt och hållet! Öhberg är en av de största anledningarna till att jag tänker sluta prenumerera på MacWorld. Mer föråldrade och bakåtsträvande artiklar får man leta efter. Nej, jag tror minsann jag ska skriva en ny tråd om MacWorld.

Edit: ny tråd om detta här.

Ciryon

[ 20. februari 2003, 11:39: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 11:21
Citat:

citera:Jag pratade idag med några som jobbar på företaget som utvecklar Handelsbankens iD2. De meddelade att de jobbar på en version för OS X. Hur långt bort det ligger vet jag inte men de är iallafall medvetna om problemet. Ljuset i tunneln?

Sorry, det räcker inte. Man ska inte behöva installera program innan man kan använda internettjänsterna. På internetkaféer, hotell och många arbetsplatser får man inte installera tredjepartsprogram. Det måste Handelsbanken ta hänsyn till och satsa på en smartare lösning.

Citat:

citera:Jag måste (tyvärr) säga att jag håller med mondo helt och hållet! Öhberg är en av de största anledningarna till att jag tänker sluta prenumerera på MacWorld. Mer föråldrade och bakåtsträvande artiklar får man leta efter. Nej, jag tror minsann jag ska skriva en ny tråd om MacWorld.

Jag har förresten inget emot att Ingemar Öhberg skriver i MacWorld, men han kan väl skriva om alla nya grejor för Mac OS X istället för gammalt jox från 90-talet? Och vara så god att sluta upp med att skriva folk på näsan med påhittade termer som "spridprogram".

[ 20. februari 2003, 11:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 11:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Mondo uttryckte ju det där med att kunna köra bankärenden på annan ort och dator rätt bra här i en annan tråd. Det går ju inte om man måste hålla på med säkerhetsprogram och sånt.

Tyvärr så är SHB:s lösning ännu sämre, du kan inte ens använda PC och Mac även om du har full kontroll över bägge burkarna för certfikaten är format och du kan inte använda ett certifikat för PC på Mac. Det går däremot bra att kopiera PC-certifikatet till en annan PC. Brorsan har PC på jobbet och använder oftast den till att logga in. Hemma så måste han därför köra VPC om han skulle vilja kolla banken eftersom han inte kan ladda ner ett certifikat för Macen för då blir hans PC-certifikat ogiltigt.

(eller har detta blivit fixat?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 11:27
Citat:

citera: Tyvärr så är SHB:s lösning ännu sämre, du kan inte ens använda PC och Mac även om du har full kontroll över bägge burkarna för certfikaten är format och du kan inte använda ett certifikat för PC på Mac.

Nej, det stämmer inte. Det är en vanlig textfil och kan enkelt flyttas mellan plattformarna.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 12:15
Citat:

Nej, det stämmer inte. Det är en vanlig textfil och kan enkelt flyttas mellan plattformarna.

Ok, bra då har de fixat det iaf! Så var det inte från start (eller så har jag hajjat helt fel).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 13:22

Alltså, .p12-filen som innehåller din personliga nyckel är en vanlig textfil (dock med binärkod) och kan ligga var som helst på hårddisken och heta vad som helst. Det är den du kopierar till en annan dator med Mac eller Windows (det funkar tyvärr inte med Linux).

Certifikaten däremot installeras av installationsprogramet till iD2 Personal. Installeraren petar dit diverse filer här och där på hårddisken. Dels iD2 Personal SHB MAC i Program (Mac OS 9), dels en massa krafs i Netscape Communicator Folder (sgn, iD2PKCS11.Lib) och i Netscape Communicator Folder : Plug-ins (iD2WwbSigner.Lib och Websiger.class) plus två eller tre filer i Systemmapp : Programinställningar.

Installeraren är rätt buggig, så ibland får man göra om installationen ett par gånger innan det fungerar. På en Windows-burk vet det fan vad som händer. Hur som helst: en uråldrig och dålig lösning.

Det förvånar mig att Handelbanken, Sveriges näst största affärsbank vars it-avdelning antagligen har en budget på ett par miljarder årligen, inte har lyckats lösa det här på ett intelligent sätt.

[ 20. februari 2003, 13:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-20 21:23
Citat:

Installeraren är rätt buggig, så ibland får man göra om installationen ett par gånger innan det fungerar. På en Windows-burk vet det fan vad som händer. Hur som helst: en uråldrig och dålig lösning.

Men det funkar och du bara loggar in med password och slipper en massa engångskoder och liknande trams som andra banker använder sig av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 08:53

Jag skrev ett mejl till Handelbanken:

Citat:

citera: Det är en skandal att Sveriges näst största affärsbank inte har en internetbank som fungerar direkt i Mac OS X.

Här är en rak fråga: när kommer den?

I morse kom svaret:

Citat:

citera: Sedan en tid tillbaka stödjer Handelsbankens säkerhetsprogram ID2 Personal Mac Os 8.6-9.0. För ändamålet togs en version av vårt befintliga säkerhetsprogram fram i samarbete med vår leverantör. Handelsbanken använder detta program då vår säkerhetslösning är baserad på PKI vilket innebär att man utfärdar certifikat med vars hjälp man kan skapa elektroniska signaturer. Detta program används idag av alla våra Mackunder.

När Apple lanserade Mac Os X började vi undersöka om det var möjligt att ta fram en lösning som fungerar även på detta operativsystem. Tyvärr har detta arbete inte varit problemfritt och då inte enbart p.g.a. Mac Os X och vårt säkerhetsprogram, utan även p.g.a. fel i webbläsare. Vi försöker för närvarande på olika sätt att lösa dessa problem men har tyvärr ännu inte funnit en framkomlig väg.

Därför kan vi i nuläget inte säga när vi har en lösning tillgänglig för Mac Os X.

Hoppet verkar vara ute. Det är bara att byta bank antar jag.

• Oregistrerad
  • 2003-03-17 09:11
Citat:

Jag skrev ett mejl till Handelbanken:

Citat:

citera: Det är en skandal att Sveriges näst största affärsbank inte har en internetbank som fungerar direkt i Mac OS X.

Här är en rak fråga: när kommer den?

I morse kom svaret:

Citat:

citera: Sedan en tid tillbaka stödjer Handelsbankens säkerhetsprogram ID2 Personal Mac Os 8.6-9.0. För ändamålet togs en version av vårt befintliga säkerhetsprogram fram i samarbete med vår leverantör. Handelsbanken använder detta program då vår säkerhetslösning är baserad på PKI vilket innebär att man utfärdar certifikat med vars hjälp man kan skapa elektroniska signaturer. Detta program används idag av alla våra Mackunder.

När Apple lanserade Mac Os X började vi undersöka om det var möjligt att ta fram en lösning som fungerar även på detta operativsystem. Tyvärr har detta arbete inte varit problemfritt och då inte enbart p.g.a. Mac Os X och vårt säkerhetsprogram, utan även p.g.a. fel i webbläsare. Vi försöker för närvarande på olika sätt att lösa dessa problem men har tyvärr ännu inte funnit en framkomlig väg.

Därför kan vi i nuläget inte säga när vi har en lösning tillgänglig för Mac Os X.

Hoppet verkar vara ute. Det är bara att byta bank antar jag.

"Felet" i webbläsaren beror anagligen på att någon tog beslutet att anpassa tjänsten för IE och går ifrån html-standard.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 10:26

Folk "klagar" över att FSB har krånglig lösning på säkerheten med sin säkerhetsdosa men jag tycker den fungerar utmärkt!

Känner att handelsbanken är minst lika krångligt.
Nu är det ju självklart olika för varje individ men för mig är det som så att jag mest för över pengar mellan mina egna konton och vid dessa tillfällen behövs inte ens dosan användas!

Däremot när du vill överföra pengar till någon annan så måste du knappa in en kod som du får från din dosa.
Jag gillar lösningen därför att den är plattformsoberoende och nästan helt webbläsaroberoende.

Jag gör mina bankärenden i safari för närvarande och det tycker jag är väldigt smidigt!

• Medlem
  • 2003-03-17 11:40

Nifo, det är inte bara så att en del har kvar Mac OS 9 enbart p.g.a att de inte kan använda sin banks internettjänster. En del byter till PC eller skaffar en PC som komplement för att kunna utföra sina bankärenden.

Jag är ju ingen webkännare alls, men kan inte förstå vad som är så knepigt med att konvertera detta till OSX. Principen måste ju bygga på några krypteringsnycklar, dels den i den lokala filen, lösenordet och så kanske nån servernyckel. Att skicka runt lite sånt över nätet ska väl inte vara hela världen. Att interfaca med webläsare kan väl inte vara omöjligt, och att krypterade websidor har man ju stup i ett.

Jaja, kontroll, kvalificiering, godkännande och allt annat elände kanske kommer in också. Men vill man så går det. Och det går nog faktiskt lättast i macosx..

Jag är ju ingen webkännare alls, men kan inte förstå vad som är så knepigt med att konvertera detta till OSX. Principen måste ju bygga på några krypteringsnycklar, dels den i den lokala filen, lösenordet och så kanske nån servernyckel. Att skicka runt lite sånt över nätet ska väl inte vara hela världen. Att interfaca med webläsare kan väl inte vara omöjligt, och att krypterade websidor har man ju stup i ett.

Jaja, kontroll, kvalificiering, godkännande och allt annat elände kanske kommer in också. Men vill man så går det. Och det går nog faktiskt lättast i macosx..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-20 13:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petrus:

Men färstå att SHB använder sig av ett särskilt PROGRAM som GENERERAR nödvändiga digitala certifikat lokalt i klienten för att det ska funka. Och eftersom det programmet inte finns för OS X (det specialtillverkades väl en version för gamla Mac OS) så är det inte så lätt "skicka runt lite certifikat sisådär allmänt".

Det är SHB som valt en sunkig säkerhetslösning och målat in sig i hörnet. Det får tyvärr kunderna lida pin för (i synnerhet dom som kör Mac). Systemet med Digipass (Säkerhetsdosan) är ju mycket smidigare och medger en mycket lättare integrering med olika webbrowsers.

Om SHB vägrar byta lösning finns ingen annan lösning för kunderna med Mac än att byta bank.

Jag älskar SEBs Internetbank. Det är den enda nätbanken som fungerar som en bank ska fungera.

Se och lär alla andra banker! Kontakta SEB och be om en demonstration så får ni se hur det ska fungera.

Säkerhetsprogram och taskig kompatibilitet med olika webbläsare var kanske modernt 1860 men absolut inte 2003.

• Oregistrerad
  • 2003-03-20 23:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Jag älskar SEBs Internetbank. Det är den enda nätbanken som fungerar som en bank ska fungera.

Se och lär alla andra banker! Kontakta SEB och be om en demonstration så får ni se hur det ska fungera.

Säkerhetsprogram och taskig kompatibilitet med olika webbläsare var kanske modernt 1860 men absolut inte 2003.

Har du provkört andra banker?
FSB har ju kommit tvåa på världsbästalistan för sin Internetbank.
I jobbet med kundsupport har jag sett de flesta svenska bankernas lösningar och hjälp förtvivlade Macanvändare till en något drägligare tillvaro. Tycker man SEB funkar bra, gillar man nog också att att bli piskad och pryglad med jämna mellanrum

Det är dock ändå en vanesak.

Jag har inga problem med SEBs nätbank. Kan inte ens komma på något fel med den just nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-21 10:38

Så... Jag är redo att byta bank. Jag har slutligen tröttnat på Handelsbankens snorkiga och nonchalanta attityd gentemot Mac-användarna.

Men jag har fortfarande inte läst någon vettig artikel i datorpressen om internetbankerna, inte en enda riktig analys. Varför har inte exempelvis MacWorld skrivit om det här, ett ämne som verkligen berör alla Mac-användare?

Alltså, när informationsavdelningen på en seriös affärsbank kläcker ur sig standardfraser av den här typen (där man i och för sig erkänner att man är tekniskt inkompetenta jämfört med kollegerna) är måttet rågat:

Citat:

(Killen har f ö använt orden "i nuläget" minst tio gånger i den eviga e-postkonversation jag haft med honom.)

[ 21. mars 2003, 10:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-21 12:56

Har läst en del av de trådar om detta problem. Hur många har verkligen bytt från handelsbanken?

Har det satts ihop något brev till Handelsbanken?
Vi skulle ju skicka ett gemensamt, tror jag det var meningen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-21 13:03

Jag har Handelsbanken och är gärna med på ett gemensamt brev

Jag har också handelsbanken (både på firman och privat) och är med på ett brev till dem.

Har också Handelsbanken, är gärna med på ett brev!

• Avstängd
  • 2003-03-24 23:11

SHB Handelsbanken. Kommer jag inte byta från till någon annan bank i dagsläget.

Jag har konton i flera banker. Inga stora summor.
men har kontonen kvar ifall att.

Beroende på deras kundmottagning som jag upplevt i Sverige på ett flertal orter.
Det har också hänt att jag fått hjälp utomlands
från Handelsbanken även gällande andra banktransaktioner.

Men jag tror att SHB satsar på framtiden och löser "MAC problemen" till Mac användarnas fördel. För vi blir många fler Maccare* varje dag.

Bevaka tråden