Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggaste macen?

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-05-29 10:05

Jag håller starkt på att den gamla iBooken Lime var den snyggaste datorn Apple har gjort!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 10:19

G4 Cube eller 20th Anniversary Mac (Spartacus).

[ 29 Maj 2002, 10:28: Meddelandet ändrat av: Linus ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-29 10:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
G4 Cube eller vad den där jubileumsmacen heter, 20th anniversary?

japp The 20th Anniversary Macintosh den e jävligt snygg men den släpptes bara i ett väldigt lite antal va?

G4 Cube eller PowerBook G4 är lite av mina favoriter. Kan inte heller komma på nån riktigt ful mac sen iMacen kom.

/Sebastian

Jo... Cuben är i särklass den snyggaste datorn som överhuvudtaget tillverkats.

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-29 11:38

Snyggast 1: Powerbook G3 (Pismo) Ingen dator ser så välkomande ut, svagt runda former.

(PB G4s fyrkantiga titanium stuk är ju ganska fantasilöst egentligen.)

Snyggast 2: Skärmen på en iMac G4

Fulast: Performa 5260 (även kallad hockeyhjälmen pga den extremt runda (och kassa) 14" skärmen.

Fulast 2: Powermac 4400 var ju ingen skönhet direkt heller!

//mattan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 11:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Fulast: Performa 5260 (även kallad hockeyhjälmen pga den extremt runda (och kassa) 14" skärmen.

//mattan

Fulast skulle jag nästan vilja kalla gamla iBooken faktiskt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-05-29 11:56
Citat:

Håller med. Men om det vore en PC skulle den klassas som snygg (nästan iallafall)!
Det var dock en ok maskin när den kom.

Tycker för övrigt 5200-serien var helt ok. Bra design med allt-i-ett. Funkade ju bra med iMac några år senare.

Snyggst då?

Självklart PowerBook G4! (starkt partisk...)

Jag är också svag för Pismo/Lombard. Elegant, inte så klumpig som föregångaren, inte så kantig som efterträdaren. Utsökt kombination av elegans och funktion.

Nya iMac Globe är tjusig. Jag tror nästan att den klår kuben, men det är en match.

"Dasslocket", ja, den är läcker, men ack så klunsig. Den perfekta iBooken skulle vara nåstans mellan den gamla och nya, lite rundad men nättare.

Powerbook 500-serien då, med noskonerna på sidorna? Tja, kanske inte toppen av allt, men kul i alla fall. Svarta 5500 (var det väl?) hade ju också en viss charm.

Fulhet då:

Gamla Mac II var faktiskt riktigt rejält ful, en trist låda helt enkelt. Det uppvägdes väl av att den var så snabb för sin tid, men... Sen kom ju en lång rad av lådor med lite rundad front, småtrista men lite bättre i alla fall.

5200, kanske den sämsta Mac-investeringen man nånsin kunnat göra, tycker jag inte är så ful. Skräpdator, men inte direkt ful. Är 5260 värre?

Color Classic, är den ful eller snygg, med sin puckel och det där?

Citat:

quote:Fulast skulle jag nästan vilja kalla gamla iBooken faktiskt.

Instämmer, i a f av "nyare" burkar! Att ha ett rundat skal fast en kantig skärm är inte snyggt alls.... apple kunde ha valt en rundad skärm och revolutionerat hela skärmindustrin. Kanske inte så praktiskt, men dom har gjort det förut (pucken)

20th anniversary helt klart. Kommer ihåg när jag gick och titta på en sådan då de kom till Sverige. Jag höll på att döööö.

Annars är Pismo och Wallstreet två godingar. Avsevärt mycket snyggare design på dem än på de nya PB.

Min gamla iMac är inte helle särskilt ful, tvärtom.

LC II var ena stygga rackingar.

Jag tycker att den snyggaste Macen är PM 8600/9600/G3 MT.
Den lådan går inte av för hackor!

Sen ligger faktiskt G4 QS bra till.

Så tycker jag!

- Slice -

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-29 13:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
5200, kanske den sämsta Mac-investeringen man nånsin kunnat göra, tycker jag inte är så ful. Skräpdator, men inte direkt ful. Är 5260 värre?

Nja, fanns det inte en 14" och en 15" modell eller minns jag fel, var det 5300an?

Jag färgas väl lite av att den var så kass oxå?

Många som gillar 20th Macen, gillar ni B&O oxå då?

//mattan

Pismon rular (såg ni bilden på Coppolas fotostudio med 3 Pismos breve varandra, nice!)

Fast jag vill ju ha en G4a ändå

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-29 13:27
Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Nja, fanns det inte en 14" och en 15" modell eller minns jag fel, var det 5300an?

Jag färgas väl lite av att den var så kass oxå?

Många som gillar 20th Macen, gillar ni B&O oxå då?

//mattan

Pismon rular (såg ni bilden på Coppolas filmstudio med 3 Pismos breve varandra, nice!)

Fast jag vill ju ha en G4a ändå

Citat:

[QB
Många som gillar 20th Macen, gillar ni B&O oxå då? [/QB]

Kan man undvika att gilla B&O - skulle väl vara priset då... men annars näe...

• Avstängd
  • 2002-05-29 13:46

Helt klart Cuben, fast dom "gamla" iBookarna är söta dom mé

iMac G4 !!!

B&O vadå för ngt?

Givet är B&O ett märke i klass med Apple på design-sidan.

Lik PowerBook G4

• Medlem
  • Borås
  • 2002-05-29 14:38

Min röst faller helt klart på iMac G4 !

Ingen som gillar PowerBook Duo? Den håller jag som snyggast, så mysigt liten och slimmad som den var.

Måste säga att jag tycker att samtliga G4or, med undantag för nya iMac (tower, powerbook och xserve alltså), är de snyggaste datorer som någonsin existerat. Jag blir så lycklig av att titta på min G4 400, trots att den inte ens är lika snygg som Quicksilvern.

Vill någon ha en Spartacus tror jag att jag har en över förresten.

Håller på den ursprungliga iMacen. Givetvis bondi blue, inte de efterföljande mångfärgade. Kommer nog aldrig att göra mig av med min rev b iMac.
(Trots att fläkten låter som en medelmåttig hårtork.)

Eventuellt kan iMac Snow komma i närheten av bondi, men bara i närheten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 16:18

Dr Bowman, montera en sådan här från Braun:

Ser ut som en kosmonauthjälm från 1963, men ändå.

[ 29 Maj 2002, 16:19: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-31 22:08

Gamla iBook (Bluberry eller Limen, indigo eller grafit passade inte tycker jag i synnerhet inte när den var blank), synd bara att storleken var i häftigaste laget.

Powerbook 100 är en glömd klassiker då den var liten behändig och nyskapande när den kom. Colorclassic är en annan höjdare, liksom Performa 5xxx och iMac(dom är praktiska).

För att släppa ett flejmbejt så tycker jag att cuben hamnar i utvisningsbåset som designflopp för den medföljande kabelhärvan , har aldrig förstått varför inte Apple kunde slänga in ett par diskanthögtalare i hörnen på Studiodisplayerna, så hade man sluppit åtminstone några kablar.

Sen får man inte glömma allt annat tjusigt Apple har gett oss i form av bildskärmar, skrivare, cd-spelare, batteriladdare mm.

Snyggast (tycker jag): Colour Classic

Min röst faller på Kuben. Helhäftig dator. Andraplatsen tas nog av nya iBook för sin stilrenhet.

Citat:

Snyggast 1: Powerbook G3 (Pismo) Ingen dator ser så välkomande ut, svagt runda former.

Mm. Jag drömde om en Powerbook G3 och hade tänkt att köpa en. Men jag väntade till efter januari och då blev det en Tibook istället.

Men jag gillar designen på Powerbook G3 bättre.

Jisses, mondo65.

Ser ut som att jag får åka ut på jakt för en sån där har de minsann inte hos min lokala elhandel...

Kuben är nog snyggast. Vet inte varför, men det tilltalar mig verkligen.
Förbaskat synd att de slutade tillverkade dem. Men vem vet, den kanske gör comeback någon gång.

Bevaka tråden