- nillon
- Medlem ●
- Svedala
Första G4:an är den snyggaste Powermacen som Apple släppt. Den är snygg, helt enkelt, och det går inte att göra några egentliga förbättringar på designen. Jag undrade faktiskt hur de skulle överträffa sig själva när G5:an skulle släppas. De gjorde de inte.
Visst, G5:an är riktigt läcker.. På snudd till vinnare, men detta för att man hunnit lessna på G4:an.
Min röst hamnar på dom tidiga kompaktmacarna; SE, SE/30, Classic.
Colour Classic känns lite off tycker jag, som en svullen Classic. Lite som en Ford MustangII jämfört med den "riktiga" Mustangen
I "modern" historia är nog iMacGlobe så snyggt som det kan bli.
Det trista med alla dom maskinerna är väl att det är rätt svårmeckat - iaf. om man jämför med bwg3 och g4:orna...
Men snyggare blir det inte!
Jag lägger utan tvekan min röst på den ursprungliga iMacen. Bondi blue för att den var först, eller Snow för att den egentligen har snyggare finish. För mig känns det som om det var med iMacen som Apples ständiga försök att överträffa sig själva i design startade. Det var med den som något nytt verkligen hände.
Nya G5:an har jag bara sett på bild, men jag har en känsla av att den också skulle hamna bland de främsta för mig. Men man kan inte riktigt avgöra den saken förrän man har känt materialet i sina händer. Apple-datorer är till för att smekas!
Med risk för at tvara tråkig. Jag tycker att G5:an och nya PB är helt sjukt snygga! Gillar allt i borstat metall.
Annars är Cuben häftig. Ångrar att man inte köpte en sådan.
Sällar mig till skaran som hyllar Pismon fast PowerBook 2400 ser inte helt fel ut den heller men jag har aldrig sett en i verkligheten, lite batmankänsla över båda datorerna.
http://www.powerbookcentral.com/pbgifs/PB2400c.gif
Fast de som säger att kuben är funktionell? Sladdar på undersidan är inte vad jag kallar funktionellt...
Skrevs ursprungligen av Mondo
Skulle inte Apple kunna bygga något i stil med Spartacus, fast med 17-tums bredskärm, G5-processor och Superdrive?
Och kaffekokare, glöm inte kaffekokaren!!
kan inte nån göra en röstning?
Skrevs ursprungligen av Polonius
Första G4:an är den snyggaste Powermacen som Apple släppt. Den är snygg, helt enkelt, och det går inte att göra några egentliga förbättringar på designen.
Första G4 ser ju ut som B/W G3 fast med annan färg. Jag blev mer imponerad av B/W G3 för att den var något nytt. Det enda som skiljer är ju som sagt färgen. jag vill minnas att det ju folk som lackade om sina G3 när G4:an kom.
Har jag en QS för att den är snyggast eller är QS snyggast för att jag har en?
AlBook 15" och QS är snyggast. Gärna tillsammans.
Skrevs ursprungligen av MigueI
Många snygga Apple-datorer som bara kom till prototyp-stadiet, kan man hitta i boken: "Apple Design" av Paul Klunkel.
Förlag: Graphis P.
ISBN: 1888001259
PS: Någon som vet vart i Sverige man kan komma över den?
jag har kollat med förlag i sverige, men de tar inte in den....köpte min på redlightrunner.com
Boken är mycket fin, många bilder, jag skall läsa igenom den också, men det har inte blivit av än...
Skrevs ursprungligen av rhesus
Första G4 ser ju ut som B/W G3 fast med annan färg. Jag blev mer imponerad av B/W G3 för att den var något nytt. Det enda som skiljer är ju som sagt färgen. jag vill minnas att det ju folk som lackade om sina G3 när G4:an kom.
"
"
Kan nån zooma in kalendern på väggen?:-)
Skrevs ursprungligen av Dasse
Kan nån zooma in kalendern på väggen?:-)
Tyvärr funkar inte mitt CSI-"zooma in hur många procent som helst med perfekt skärpa"-plugin till photoshop i dag. Det måste vara inkompatibelt med PPC980-processorerna. Eller nåt.
Å andra sidan har du ju en iMac i bakgrunden, så det kan kanske vara en liten dateringshjälp.
/s-o
Skrevs ursprungligen av s-o
Tyvärr funkar inte mitt CSI-"zooma in hur många procent som helst med perfekt skärpa"-plugin till photoshop i dag. Det måste vara inkompatibelt med PPC980-processorerna. Eller nåt.
Å andra sidan har du ju en iMac i bakgrunden, så det kan kanske vara en liten dateringshjälp.
/s-o
hehe
Skrevs ursprungligen av tei
Dasse, när skall du börja tillverka genomskinliga mac-skal som vi andra kan köpa av dig?
Det skall jag göra, men för att gjuta större delar behöver man gjuta under vaccum för att slippa luftbubblor, när jag är klar med maskinen (som blandar och gjuter under vaccum) tänkte jag börja gjuta Apple/Macgrejjer......
Jag har tänkt på att tillverka macringklockor, alltså en ringklocka för lägenheten i klassisk (randig beige) macdesign med de klassiska varningsljuden istället för tråkigt ringande.....Det finns ju hur mycket som helst man kan göra (redlightrunner.com), det är BARA vaccummaskinen jag väntar på...
Man kan ju utveckla macqvariumen....
några förslag ??
Det skall jag göra, men för att gjuta större delar behöver man gjuta under vaccum för att slippa luftbubblor, när jag är klar med maskinen (som blandar och gjuter under vaccum) tänkte jag börja gjuta Apple/Macgrejjer......
'
Jag längtar redan!
Skrevs ursprungligen av tei
'
Jag längtar redan!
Kul!, Jag har ju pratat med dig förut !!..... har du testat detta på din IIfx ?
IIfx är utrustad med ett eget påskägg (easter egg). Genom att ställa datumet till den 13:e mars, 1990 och starta om med äpple + alternativ + F + X får man se en bild på teamet som utvecklade datorn.
Jag testade det lite snabbt men det funkjade inte...jag vet inte om det beror på att jag hade system 7.5.3, man kanske måste ha orginalsystemet...
Kul!, Jag har ju pratat med dig förut !!..... har du testat detta på din IIfx ?
IIfx är utrustad med ett eget påskägg (easter egg). Genom att ställa datumet till den 13:e mars, 1990 och starta om med äpple + alternativ + F + X får man se en bild på teamet som utvecklade datorn.
Jag testade det lite snabbt men det funkjade inte...jag vet inte om det beror på att jag hade system 7.5.3, man kanske måste ha orginalsystemet...
Mmm, läste nyss om det där på macnytt. Dags att gå ner till bastun och gräva fram fx:en, tror jag. jag menar, det är ju lördag!
Skrevs ursprungligen av s-o
Där har vi nog pudelns kärna. Apple är oerhört skickliga på att:
a) Göra design som känns oerhört ny och fräsch när den presenteras
och
b) Göra design som får förra årets modell att verkligen se betydligt äldre ut.
/s-o
..hrmm, tror inte det är ett apple-specifikt fenomen. Gamla pece ser också otroligt "stenålders" ut (stämmer iof även på nya pece...) Har nog att göra med det faktum att utvecklingen av datorer är så himla accelererad. En dators livslängd är max 2-3 år och ska man ha "det värsta" så är det max 6 mån som gäller.
Men jag tror vi kommer se en retrotrend inom något decenium. 2017: iMac-retro med plattskärm med "ryggsäck" och pastellfärger.
Personligen gillar jag AlBook 15", QS och Cube + nya iPod förstås.
Skrevs ursprungligen av dala
Personligen gillar jag AlBook 15", QS och Cube + nya iPod förstås.
Är det bara jag som tycker att TiBook är mycket snyggare än AlBook? Den senare är för bullig, tycker jag. Dessutom gillar jag kontrasten mellan det mörka tangentbordet och titanfärgen.
Cube är grym. Ojoj, jag måste verkligen skaffa en sådan!
Att köpa (när pengar väl finns) :
* Cube + apple tft alternativt den sista crt:n, den med ADC
* TiBook
* Newton 2100
* eMate
* G4 quicksilver