Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skugga i Indesign – problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag monterar in en epsfil i Indesign och lägger en skugga på den. Varför blir den inte riktig i pdf filen? Skuggan blir som en fyrkant.

Vilket färgläge ligger objektet i? Har du färghantering på? I så fall vilka inställningar? Vilka PDF-export-inställningar har du? Vilket program betraktar du filen i?

Det ser spontant ut som felaktiga färginställningar, men om du inte hittar något annat så kan du prova att markera loggan och ange den till 99,5% opacitet och köra ett nytt test

Nu vet jag inte om detta stämmer, men jag hade liknande problem för ett tag sen som berodde på att skuggan låg ovanpå texten. Då valde jag texten och gjorde "bring to front" och allt blev bra igen. Fråga mig inte varför, men det funkade.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vilket färgläge ligger objektet i? Har du färghantering på? I så fall vilka inställningar? Vilka PDF-export-inställningar har du? Vilket program betraktar du filen i?

Det ser spontant ut som felaktiga färginställningar, men om du inte hittar något annat så kan du prova att markera loggan och ange den till 99,5% opacitet och köra ett nytt test

---

Objektet är en eps i CMYK-läge från Illustrator. Färghantering är på enligt bifogad skärmbild. Pdf-exportinställningar har jag provat flera olika med samma resultat. Bl a med standardinställningarna; "Skärm", "Tryck" och även "PDFX1SWE_Newspaper". Jag betraktar filen i Acrobat 6 Pro.

I det här läget ska jag bara skicka pdf filen som korrektur. Men jag har aldrig haft det här problemet med skuggorna förut. Text med skuggor i samma dokument fungerar som det ska. Jag har även provat ditt tips att lägga logotypen i 99,5% opacitet utan resultat. Det blir heller ingen skillnad med färghantering på eller av.

Nu har jag hittat en lösning på problemet. Om man kopierar logotypen i Illustrator och klistrar in i Indesign och lägger till skuggan så funkar det. Men ska det verkligen inte gå att lägga skugga på en eps fil?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 19:23

Är illustrationen ett eps? Med eller utan friläggning i så fall?
Hur är det monterat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 09:25

En tanke: När du exporterar, under avancerat-inställningarna. Kolla så "Förenkling" står på Hög upplösning, om inte prova ändra till det och se om det blir något bättre.

Ursprungligen av Linus:

En tanke: När du exporterar, under avancerat-inställningarna. Kolla så "Förenkling" står på Hög upplösning, om inte prova ändra till det och se om det blir något bättre.

Det är ikryssat.

Jag menar det är inställt på hög upplösning

Här kommer en till grej, som alla gamla rävar bör ta åt sig.

Förr i tiden (Q Xpress) så gjorde man alltid en osynlig ram runt sin logotyp/teckning, för att Quarkens bildblock inte skulle klippa bort hörnen. Det är dags att öppna alla gamla logotyper i Illustrator och ta bort den där säkerhetsmarginal-ramen.

Annars bråkar genomskinlighet och sånt, och man får göra ett rejält noggrant bildblock att ha bilden i, för att inte skapa "taggighet" på objekten som ligger under.

Sen vad gäller din konstiga ruta - hur konstigt det här än låter - testa att sätta på Förhandsvisa övertryck innan du skapar pdf/eps. Det är visst nån slags bugg som gör att detta kan funka!

Det är en bug i Indesign med illustrator-epser (gäller ev. freehand med, men inte testat) sparade med mac preview (default). Sparar du om dem med 8-bit tiff preview istället så funkar det. Det luriga är att det ser rätt ut när man kikar i Indesign med hög upplösning på previewerna men blir galet i tryck. Syns i PDFerna som tur är, bara man kommer ihåg att kolla även små loggor på sidorna...

Enklast att kolla om man är i riskzonen är att se om epserna får ogenomskinlig bakgrund vid normalt visningsläge. Får man det är det läge att spara om dem. Du kan ju testa om epserna uppför sig nåt bättre (utan att behöva spara om dem) ifall du låter Indesign generera förhandsvisning vid montering istället för att använda den inbyggda. Klicka i "visa importalternativ" för att komma åt den funktionen.

Ursprungligen av Björn Öst:

Det är en bug i Indesign med illustrator-epser (gäller ev. freehand med, men inte testat) sparade med mac preview (default). Sparar du om dem med 8-bit tiff preview istället så funkar det. Det luriga är att det ser rätt ut när man kikar i Indesign med hög upplösning på previewerna men blir galet i tryck. Syns i PDFerna som tur är, bara man kommer ihåg att kolla även små loggor på sidorna...

Enklast att kolla om man är i riskzonen är att se om epserna får ogenomskinlig bakgrund vid normalt visningsläge. Får man det är det läge att spara om dem. Du kan ju testa om epserna uppför sig nåt bättre (utan att behöva spara om dem) ifall du låter Indesign generera förhandsvisning vid montering istället för att använda den inbyggda. Klicka i "visa importalternativ" för att komma åt den funktionen.

Vilken klippa du är Björn!
Det funkar med 8-bit tiff-varianten. Jag testade även alternativ 2 med "importalternativ" och den enda skillnaden blev att den fyrkantiga skuggan fick en något mjukare oskärpekant. Men problemet är löst och jag får börja spara med tiff 8-bit färg istället för Macintosh 8-bit färg. Det var ju inga fel på färginställningarna eller sättet att exportera pdf filen på och det var ju skönt.
Men frågan är; finns det några nackdelar med att spara med tiff 8-bit färg för senare led i produktionen eller är det bara att köra på?

Det är inga problem alls, särskilt folk som jobbar i blandmiljöer har behövt spara med tiff preview för att inte bara få en grå ruta när bilderna sedan monterats på en PC. Lite synd bara när ett av Adobes egna program har det här problemet att inte "tiff preview" är förvalt, eller åtminstone gick att sätta som förval.

Iofs, kör man Indesign kan man ju ta steget fullt ut och montera .ai-filer istället. Fast då åker man ändå på att spara om när det ska skickas logger till tidningar och andra som lever kvar i Quarkåldern...

Edit: Finns en nackdel, kom jag på - den inbäddade tiffpreviewen drar upp filstorleken. Så mailar man logger till folk som sitter med modem kan det bli lite svulligt. Håller du nere loggans storlek i illustratordokumentet så blir också previewen mindre, då får du ner filstorleken en del.

Senast redigerat 2005-02-10 15:22
1
Bevaka tråden