Hej!
Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med QuarkXPress, men med InDesign är det absolut möjligt, även om de västerländska versionerna saknar de typografiska verktyg som finns i den asiatiska (japanska). Alla versioner av InDesign stödjer dock Unicode, vilket är tacksamt eftersom olika skriftsystem kan blandas i samma dokument. För att undvika de problem du beskriver skulle jag rekommendera att du ser till att även få underlaget som Unicode, lämpligen i Word-format (vilket ju också är det vanligaste), samt att du monterar texten i InDesign-dokumentet istället för att kopiera den. Skulle du få underlaget i någon annan kodning (GB 2312 och Big5 är vanligast för förenklad respektive traditionell kinesiska) förutsätter det nästan att man känner till lite om hur kodningen fungerar.
Hur mycket text rör det sig om? Är det någon enstaka mening eller är det en längre text? Liksom med västerländsk typografi så finns det regler som man bör känna till, även om dessa är tämligen få för kinesisk text. Främst gäller det hur kinesisk text ska kombineras med västerländsk, samt hur radbrytningen ska göras.
Nuförtiden skrivs kinesiska huvudsakligen i samma riktning som västerländsk text, i synnerhet förenklad kinesiska (som används i Singapore och Kina, Hongkong undantaget), även om det finns undantag (t.ex. en del tidningar och tidsskrifter). Vad gäller typsnitt så kan du börja med att titta på de typsnitt som följer med både Mac OS 9 och Mac OS X (du kan dock behöva göra en anpassad installation). Om du ska blanda västerländsk text med kinesisk bör du välja typsnitt som passar någorlunda väl samman med varandra (i första hand så kallade "Kai ti" (skript) eller "Song ti" (serif) med antikvor och "Hei ti" (sans serif) med linjärer). Tänk även på att asiatiska typsnitt designas inom typsnittets teckenceller (jag är ingen typsnittsformgivare så jag är lite osäker på den benämningen...), och alltså inte vilar på baslinjen som västerländska typsnitt. Konsekvensen av detta är att du får minska graden på den asiatiska texten till cirka 90% av den västerländska (samt eventuellt justera den något mot baslinjen).