Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store till Sverige i April?

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kanske ser i syne men det har lagts till en hel del svenska artister i iTunes Musicstore den sista månaden. Såna som jag har sökt tidigare men inte hittat på den finska iTMS. Allt från Elin Sigwardsson, Per Gessles alla album, Pain, Hammerfall etc.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-04-19 13:17

hoppas det inte bara är ett önsketänkande

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-19 14:18

Vad kostar en låt ungefär? och hur fungerar betalningen?

Jag gjorde en remix åt ett av de stora skivbolagen. När jag pratade med min kontaktperson så nämnde han i förbifarten att "den kommer även att säljas via Itunes Music Store som lanseras i Sverige under April".
Därför tror jag att det är lansering på gång. Sedan så kan jag tänka mig att det är den 28 eller 29 April som gäller av ett symboliskt skäl, det är nämligen 2-års jubileum för ITMS den 28 April.

Betalning sker via betalkort. Du ansluter ditt kort och varje gång du köper en låt dras kostnaden på ditt kort. Hur mycket det kommer att kosta i Sverige har jag ingen aning om, men troligtvis rätt dyrt så att vi blir lite besvikna.

Martin, hur mycket av en CD:s pris är konstaden för pressning och distribution?
Alltså, hur mycket skulle skivbolagen kunna pressa priset för låtarna på iTMS?

Ursprungligen av Kristofer:

Martin, hur mycket av en CD:s pris är konstaden för pressning och distribution?
Alltså, hur mycket skulle skivbolagen kunna pressa priset för låtarna på iTMS?

Kostnaden för distribution och pressning är inte speciellt höga varierar något från bolag till bolag. Effektiv distribution bidrar dessutom till merförsäljning. Många CD säljer mest på förhandsordrar till butik vilket är en anledning till att bolagen inte är så intresserade att bara sälja över nätet.
Ett hett svenskt CD svenskt album (inte så många) kan sälja över 10.000 ex. innan det ens är släppt.

iTunes pris per låt i Sverige kommer nog ligga lite under en tia vilket är rimligt sett till utbud. Apple tjänar inte mycket på iTMS i sig annat än goodwill. Kostnaden för deras servrar och iTMS marknadsföring är enorma. Men de tar väl å andra sidan in en och annan krona på iPod försäljningen.

Oj...svår fråga. Vi på 99musik tryckte ju upp en riktig CD. i 300 exemplar. Pressning, 4-färgs tryck på skiva, 4-färgstryck på enkelsidigt inlay och konvolut + glasmaster kostade 11.000 ink moms ungefär.
Ju större volym desto billigare och storbolagen lär ha rätt mycket bättre dealar.

Men man måste ju räkna in produktionskostnader som kan ligga från 100.000 SEK upp till ett par miljoner, beroende på produktion, för att göra skivan. Mastering, NCB-avgifter + lite annat. Väldigt svårt att säga med andra ord, dessuto har jag inte fullt så bra koll på skivproduktion på så "hög" nivå som de stora bolagen sysslar med.

Dessutom har Apple numera en person som heter Fredrik Hallstan som är ansvarig för PR och kommunikation för ITMS i Sverige, så visst är det nära.....

Tråkigt att jag inte är sugen på att handla just nu, gillar att samla på plast, men kul för Apple. Och andra.

När väl näthandeln av enstaka låtar tar fart så innebär det en annan positiv sak för oss konsumenter. Marknaden för alla dessa samlingsplattor, Absolute Music, Mega Hit Mania, Hits for Kids, etc, etc kommer ju att försvinna helt och hållet.
Vad är meningen med sådana skivor när man kan plocka enstaka låtar bäst man vill?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

När väl näthandeln av enstaka låtar tar fart så innebär det en annan positiv sak för oss konsumenter. Marknaden för alla dessa samlingsplattor, Absolute Music, Mega Hit Mania, Hits for Kids, etc, etc kommer ju att försvinna helt och hållet.
Vad är meningen med sådana skivor när man kan plocka enstaka låtar bäst man vill?

Jo fast att de säljer beror ju på att folk är bekväma och inte är så musikintresserade. Plus att det ofta är kidsen som bestämmer inköpen av musik och spel i de flesta hushåll. Vet många runt 30 med barn som inte köper skivor med artister de själva gillar som fn. Men däremot sä köper de Hits for kids och Absolute Music för husfridens skull.

Ursprungligen av Errol Garner:

Jo fast att de säljer beror ju på att folk är bekväma och inte är så musikintresserade. Plus att det ofta är kidsen som bestämmer inköpen av musik och spel i de flesta hushåll. Vet många runt 30 med barn som inte köper skivor med artister de själva gillar som fn. Men däremot sä köper de Hits for kids och Absolute Music för husfridens skull.

Usch, ska se till att mina barn lyssnar på ordentlig musik. Men det kanske är en utopi...

Ursprungligen av Leftrustle:

Usch, ska se till att mina barn lyssnar på ordentlig musik. Men det kanske är en utopi...

Ja, så tänkte nog dina föräldrar också....

Ursprungligen av Errol Garner:

Ja, så tänkte nog dina föräldrar också....

Tss, jag har i stora drag samma musiksmak som farsan, så med mig har dom lyckats.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

När väl näthandeln av enstaka låtar tar fart så innebär det en annan positiv sak för oss konsumenter. Marknaden för alla dessa samlingsplattor, Absolute Music, Mega Hit Mania, Hits for Kids, etc, etc kommer ju att försvinna helt och hållet.
Vad är meningen med sådana skivor när man kan plocka enstaka låtar bäst man vill?

Har aldrig förstått meningen med dem överhuvudtaget. Fler konceptalbum till folket!

Jo, också märkt det, plus att landsvarningen är borta sen länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 12:34

Åandarasidan så säger Oscar Bjers såhär om iTunes i den här artikeln häromdagen:

Citat:

Jag hade hoppats att vi redan hade haft den här. Det finns ingen officiell tidsplan, vilket självklart är lite frustrerande. Jag försöker med alla medel få hit den

Precis det "finns ingen officell tidsplan" det är luddigt och kan innebära en massa olika saker.

pris

ska bli intressant att se vad det kostar med svensk svindyr moms och dyl...

allt över 10kr är tok flopp.. det har vi redan facit på här i sverige

stora trummvirveln inför poplife, det dröjde en dag innan trummpinnen hade slagit hål på det skinnet

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 10:10

dom flesta som säljer musik via internet idag säljer väl för 9.90 så jag skulle tippa på att det blir maxpriset för en låt.

på tok för dyrt tycker jag...

9.90 för en låt är jag lätt med på men om man följer den amerikanska modellen innebär detta att ett helt album skulle kosta 99 kr vilket är en tjuga för mycket om du frågar mig. Det finns trots allt en hel del skivor som kostar 139-149 kr och om det skiljer så lite i pris mellan den digitala och fysiska produkten så är ju valet lätt (eller?).

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 19:42
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 19:57

jag är inte så bra på språket men jag fick ut att dom kommer lansera samtidigt som sverige, danmark och norge
Nu är ju bara frågan när...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 08:19
Ursprungligen av nr3:

jag är inte så bra på språket men jag fick ut att dom kommer lansera samtidigt som sverige, danmark och norge
Nu är ju bara frågan när...

Torsdag 28/4 enligt artikeln ... Jawohl, sehr gut!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 19:59

Music.ch claims (German) that Apple will be launching the iTunes Music Store for Switzerland as well as Denmark, Sweden and Norway on April 28th (Thur... )

Kom preics upp på Macrumors.com! Härligt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 21:08

blir säkert med lanseringen av itunes 4.8 då som skulle vara säkrare med itunes music store.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-25 13:23

nej och åter nej!

Itunes store kommer ej till sverige än, pessimist som jag är.
Jag tror inte på ryktet att itunes music store kommer,jag tror på det när jag se den framför mig i min dator. Vi for vänta och vänta längeeeeeeeeeee,ok

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 13:26

Det här är helt förödande för min plånbok!!
Har redan bränt en massa stash på warp, bleep och liknande... Bra musik måste hållas så långt borta från mina fingrar som möjligt!! Helst distribuerade med flyg/båt och/eller lastbil, levererade fysiskt på plast inslagna i mer plast och prissatta alldeles för högt!!

Fear of a Music Store Thursday...!

/jensa

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-25 14:17

hmm.

www.itunes.se ägs av Apple (http://www.nic-se.se), men leder till något mobilsignalsdravvel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 14:25

Japp nu leder det till något mupp företag PAMA records,, men Apple har väl köpt den domänen nu..
Får se vart den pekar på fredag..

*domainname.name: apple.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 1995-02-28

*domainname.dns.data:
apple.se. NS nserver.apple.com.
apple.se. NS nserver.euro.apple.com.
apple.se. NS nserver2.apple.com.

*contract_number: 100-018-552
*status: UPPRATTAT
*holder: Apple Computer AB
*orgno: 556237-7647
*contact_info.coaddr: Claes Eklund
*contact_info.address: Borgarfjordsgatan 7
*contact_info.zipcode: 164 93
*contact_info.postal_town: Kista
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: +46 (0)8 7033000
*contact_info.fax: +46 (0)8 7033001
*contact_info.contact: Claes Eklund
*contact_info.email: webmaster.se@euro.apple.com

Bevaka tråden