Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med bilder i PDF

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ni allvetande människor.

Vi får annonser som högupplösta pdf:er från kunder. Från vissa har bilderna börjat bete sig konstigt.
De faller bort vid utskrift. (Det jobbiga är att de ser helt ok ut på skärmen och i vår tryck-pdf.)

Öppnad man bilderna i photoshop ser upplösningen ut som på bifogad skärmdump.

Vi har bett kunderna göra om och göra rätt men lik förbannat ser det ut som på dumpen.

Tryckeriet pratar om att det är opi-bilder vilket det verkligen inte är. (Eller??)
Dessutom har en sådan annons gått igenom hela tryckeriets varningsmaskineri och kommit med i tidningen - utan bilder.

Är det någon kunnig som känner igen problemet och hur det kan lösas??

Djupt tacksam

Kör ni PDF:erna genom någon koll / behandling när ni får in dem? t.ex. Pitstop.

Vad Photoshop säger när du försöker öppna en PDF är i regel helt ointressant, eftersom en PDF normalt består av både vektor- och pixelgrafik och då rapporterar Photoshop bara de senast använda värdena, dvs det säger inget om vad filen egentligen innehåller.

har du Acrobat 6 Professional har du utmärkta preflight-verktyg inbyggda som kan hitta i princip alla konstigheter

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kör ni PDF:erna genom någon koll / behandling när ni får in dem? t.ex. Pitstop.

Vad Photoshop säger när du försöker öppna en PDF är i regel helt ointressant, eftersom en PDF normalt består av både vektor- och pixelgrafik och då rapporterar Photoshop bara de senast använda värdena, dvs det säger inget om vad filen egentligen innehåller.

har du Acrobat 6 Professional har du utmärkta preflight-verktyg inbyggda som kan hitta i princip alla konstigheter

Tack för snabbt svar. Jag öppnar inte hela pdf:en utan använder verktyget "Slutredigering" i Acrobat 6.0.2 professional för att öppna bilden direkt i photoshop från Acrobat. Det är ju något underligt att upplösningen rusat i höjden och storleken åt andra hållet.

Vi har haft exakt samma problem med flera annonser. Bilderna ser ut så i upplösning.
Tryckeriet framhärdar att det är opi-bilder. Kunden skrattar åt oss när vi frågar.

Preflighten på Acrobat ser ut så här. Jag kan inte utläsa några större problem ...eller?

Vi har inte pitstop - vad kan pitstop göra åt problemet? Mer än att varna?

Nej det ser ok ut i rapporten. Vansinnigt svårt att säga vad det kan bero på. Faller bilderna bort vid lokala utskrifter, eller enbart i tryck.

Görs layouten i InDesign eller Quark, och i så fall i vilken version? Skapas PDF-filen via direktexport eller via Distiller, och i så fall med vilka inställningar?

Av nån anledning ligger det ofta opi-kommentarer i pdfer från Quark-användare även om bevisligen den inbakade bilden är i full upplösning. Med såna pdfer har jag haft problem med att de placerade pdferna saknar bilder när jag väl pdfat hela indesign-dokumentet. Genom att spara om quark-pdferna till eps direkt i Acrobat och sen distilla om så rensas opi-kommentaerna bort och pdferna funkar som de ska igen.

Jag använder inte quark själv så jag har ingen aning om ur man ska förklara för quarkarna hur detta ska stängas av.

Edit: Såg på din skärmdump att inga opiproblem listades.Testa "lista alla potentiella problem" istället och se vad den säger.

Ursprungligen av Björn Öst:

Av nån anledning ligger det ofta opi-kommentarer i pdfer från Quark-användare även om bevisligen den inbakade bilden är i full upplösning. Med såna pdfer har jag haft problem med att de placerade pdferna saknar bilder när jag väl pdfat hela indesign-dokumentet. Genom att spara om quark-pdferna till eps direkt i Acrobat och sen distilla om så rensas opi-kommentaerna bort och pdferna funkar som de ska igen.

Jag använder inte quark själv så jag har ingen aning om ur man ska förklara för quarkarna hur detta ska stängas av.

Edit: Såg på din skärmdump att inga opiproblem listades.Testa "lista alla potentiella problem" istället och se vad den säger.

Såg ditt tillägg först nu, jo där finns en (eller snarare 8 trots att bilderna är fyra, hmmm) varningar om att opi används.

När jag gjort eps och sen pdf igen är varningarna borta. Visserligen ersatta av teckensnittsvarningar. Men det känns mer hanterbart.

LYSANDE!!

Visserligen fattar jag fortfarande inte felet men så länge jag kan åtgärda det spelar det ingen roll!

Björn kan vara inne på något!

Det finns (fanns) situationer med rippar som felaktigt tolkar bilder som OPI-bilder pga av kommentarer, läs längst ned på följande dokument:

http://www.adobe.com/support/techdocs/327342.html

Jag har ingen aning om det är det som händer i det här fallet så jag återgår till frågan, från vilket program skapas PDF-filen och hur?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Björn kan vara inne på något!

Det finns (fanns) situationer med rippar som felaktigt tolkar bilder som OPI-bilder pga av kommentarer, läs längst ned på följande dokument:

http://www.adobe.com/support/techdocs/327342.html

Jag har ingen aning om det är det som händer i det här fallet så jag återgår till frågan, från vilket program skapas PDF-filen och hur?

Hej,

original pdf:en från kund vet jag inte hur den skapas. Jag tror en av de vi haft problem med gjort Pagemaker (dock inte säker). I detta läge kan vi skriva ut pdf:erna utan att bilder faller bort.

Vi stoppar in kund-pdf:erna i indesign CS och exporterar direkt från Indesign. På denna pdf faller bilderna bort. Ibland bara på utskrift och ibland även på skärmen.

Jag provade nu att göra en eps av originalpdf, montera i indesign och skapa pdf och då verkar det funka. (Förutom att typsnitten fick tokspel).

När du valt epsformat i droplistan i acrobats "spara som..." så ser du en knapp bredvid menyn där det står inställningar. Klicka igenom allt där och kolla att det verkligen är inställt på att baka in typsnitt.

P.S Och vi gör som sagt nya pdfer av epserna via distiller och monterar dessa, aldrig några problem med typsnitten då, förutsatt förstås att de varit korrekt inbakade från början.

Bugar och tackar för all hjälp. Riktigt värdefullt!

1
Bevaka tråden