Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sibas reklam

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 18:29

Med inspiration från inlägg på Sweclockers skriver jag detta som är så ofantligt roligt.

Ett reklamutskick från Siba:

"HP Pavilion 772, Dator
Processor: ADM Athlon XP 2200+ på 1.80 GHz
Det betyder att hårddisken – datorns hjärna – arbetar supersnabbt. Vanliga datorer ligger på mellan 500 och 800 MHz – och det är snabbt! Denna datorn springer över dem! En gigahertz (1 GHz) motsvarar en miljard svängningar i sekunden.
(ADM Athlon XP 2200+ är bara namnet på modellen….)"

Mer roligheter finns i reklambladet.

Jösses... man förstår ju att det är svårt att bli av med "Mhz-myten" efter att ha sett detta.

Läste lite i deras "svenssontext" om datorköp. man blir ju mörkrädd.

"En tower-PC är av typen som står på högkant under arbetsbordet. Den som står på bordet kallas Desktop-PC. Innehåll och kvalitet är samma, så det är bara platsen som avgör vilken du väljer."

- - -

Under rubriken "Förvilla bort den stackare som ändå försöker ta sig igenom texten"

"CD-brännare är bra att ha. Speciellt om du lägger ner vikt på att ha backup av bilder, video eller annat som tar mycket plats. En CD-brännare kan också användas som en vanlig CD-ROM-station. Självklart bör du ha en CD-ROM station. Köp en som också kan lagra på CD-ROM-skivar, alltså en så kallad CD-brännare. Därmed kan du alltså köpa CD-brännare i stället för CD-ROM-station. Det sparar du mycket pengar på!"

Ska man skratta eller gråta?

Bäst kanske deras slogan är:

• PÅ SIBA TALAR VI KLARSPRÅK! •

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 19:20

LOL! He he he, mycket bra!

Citat:

quote: Det betyder att hårddisken – datorns hjärna – arbetar supersnabbt.

Hårddisken, det är den där stora beiga plastlådan som står under skrivbordet va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 20:16

HAHAHA!!
nu då...
TV-reklam, en gubbe står o försöker sälja en dator utanför en husvagn och kan ingenting om datorer.

Sen byts videon ut mot interiör i Sibabutik, en kvinna stiger fram och säger "Kom in till Siba istället. Vi kan datorer.".

Siba var precis som den okunniga gubben. Jag tänkte på Siba direkt när jag såg honom. Det är mycket sorgligt, men man får en rätt rolig stund när man läser reklambladet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 21:08

Det festligaste är att annonsbladet är gjort på Mac (naturligtvis). Tryck på cmd-D och kolla själv.

Puuh... jag blir alldeles matt av den här trycksaken. Nog för att jag visste att SIBA bara handlar om att kränga prylar men jag har aldrig reflekterat över deras reklamblad (går väl direkt i insamlingen). Detta är dock något av det sämsta jag sett i tryckt väg av ett större företag.

De har som mål att prata klarspråk och göra det lättare för folk, men lyckas bara med att krångla till det. Så här t ex:

Internminne 512 MB DDR - Det betyder att den har ett otroligt stort minne, så att du kan använda så många program du vill på en gång. 512 MB ger datorn en minneskapacitet på 500 miljoner tecken!

Lite mer godsaker:

Syftningsfel
Man kan programmera en av knapparna så att den blir en kopieringsmaskin

Stavfel
3st programmerbara quikstart knappa.
Automatsik patronjustering...
åtråvärd även för de kräsnaste!
... även det oönkskade.

Obegripligheter
En snabb dator för dig som surfar och spelar. Du kanske får bifogade recept från farmor i din mejlbox. Då kan denna datorn vara något för dig!

Hade denna datorn ställt upp i Formel 1, hade den vunnit med flera varv. Den är otroligt snabb, har minne som en miljard elefanter och har mång funktioner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det festligaste är att annonsbladet är gjort på Mac (naturligtvis). Tryck på cmd-D och kolla själv.

Det kan ju även vara tryckeriet som gjort PDF-filen och att originalet är gjort i vad som helst

En kompis var en gång inne i en Sibabutik och tittade lite på deras datorer, så kom det fram en försäljare och frågade: "Ursäkta - men kan jag hjälpa till med något?", varvid kompisen ögnade honom uppifrån och ner en stund och svarade: "Nej, jag tror inte det!"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 21:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
En kompis var en gång inne i en Sibabutik och tittade lite på deras datorer, så kom det fram en försäljare och frågade: "Ursäkta - men kan jag hjälpa till med något?", varvid kompisen ögnade honom uppifrån och ner en stund och svarade: "Nej, jag tror inte det!"

• Avstängd
  • 2002-08-12 21:34

Nån borde skjuta den saten som skrev texten. Skam är för klent för att användas som beskrivning på vad han/hon borde känna...

• Medlem
  • 2002-08-12 21:43

PÅ siba här i Sundsvall så hade dom stavat Macintosh fel på en skylt som satt på en iBook..

Jag påpekade felet, men dom sade bara.. Jaja och verkade inte bry sig......

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 21:53

Datorerna på stormarknader som Siba, Onoff, Elgiganten Power i regel är avstängda och inte får användas.

Varför står de uppställa över huvudtaget när de ändå ofta är vandaliserade, smutsiga osv?

Om man fingrar på ett tangentbord i ett tag sekunder hoppar det upp en försäljare som gubben i lådan och säger "Vill du ha hjälp med något?" Fan, om jag vill ha hjälp med något så säger jag till, capich? Som kund vill bli behandlad med respekt. Det är jag som betalar din lön, jävla nasare.

Om man frågar något om detaljerna i produkten eller upplägget svarar det ofta "Jaha ja ja, men det är en del av paketet sörrö. Du får fråga vår marknadschef Sune Kretin på huvudkontoret Korpilombolo om du vill veta mer." Sedan vänder sig försäljaren till någon annan kund som är mindre besvärlig.

Macarna står oftast längst in i en skrubb eller i ett hörn med sämsta tänkbara exponering.

Datorerna är ofta utgående modeller med föråldrade OS och program och säljs till överpris.

[ 24 Augusti 2002, 19:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Den absolut knäppaste formuleringen i pappersutskicket måste väl vara när det står något i stil med att datorn har minne som "miljarder elefanter". ¿Qué? Är de inte riktigt kloka??

Jag skulle vilja se kunden som läst om datorn med 500 miljoner tecken, men frågar efter en enklare och billigare dator.

"jag skriver så långsamt - jag tror jag klarar mig med 100 tecken eller så"

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 23:47

själv har jag hittat en egen favorit;

"Hastigheten på PC´n

För att datorn ska fungera, behöver någon sköta den, skicka meddelande i alle riktningar, räkna ut tal för NASA och samla in tusentals av sidor på Internet på en sekund."

Sköna grejer. Låter som en copy har haft väldigt kul på en kafferast (tillsammans med konstiga små piller).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 01:05

LOL!

Citat:

quote: "Hastigheten på PC´n
För att datorn ska fungera, behöver någon sköta den, skicka meddelande i alle riktningar, räkna ut tal för NASA och samla in tusentals av sidor på Internet på en sekund."

Det vet väl varenda människa att det sitter en liten japan vid namn Intel-san där inne och knegar så att svetten lackar med att tugga kod år NASA och hämta sidor på Internet. Det står ju på burken: "Intel Inside"!

[ 13 Augusti 2002, 01:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Gud vad jag har skrattat åt detta! Hoho, komik på riktigt hög nivå!

Någon kanske borde skriva en atikel och skicka den till kvällstidningarna.
Den skulle bli riktigt kul. Några Photoshoppade bilder för att illustrera hårddisken, elefantminnet och recept från farmor vore inte heller fel.
Förstasidesstoff?

Citat:

quote: Har du tänkt använda PC´n till redigering av film och bilder, då är det viktigt att ha en dator med
stort minne. 64Mb bör räcka till.

Ha ha ha ha ha ha!!!!!!! 64 Mb minne, räcker det ens till att skicka ett mail nuförtiden? Redigera film och bilder med 64 Mb? Tillåt mej asgarva.

• Avstängd
  • 2002-08-13 11:23

64Mb räcker om man kör Linux eller BSD men knappast till Windows ;D Bravo SIBA

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
64Mb räcker om man kör Linux eller BSD men knappast till Windows ;D Bravo SIBA

Den här reklamen är skrattretande för personer som har något hum om datorer men för den som är helt grön i ämnet så är det skandal, men siba kommer garanterat sälja mycket datorer efter det här.

Tänk den som inte vet nånting och läsar att 64Mb räcker jättebra men hos siba får man 512Mb. Kan ju inte bli bättre än så tänker han. Stackars människor som går på sibas reklam.

Man kanske skulle gå till siba en timme om dagen och när en säljare försöker sälja en dator till någon med de mest idiotiska argumeten så är det bara till lägga sig i och ifrågasätta allt. Då kommer kunden snabbt vända sig nån till någon annan butik.

Vem tror ni bär ansvaret för denna katastrof? Är det den arbetströtte, tonårige sommarjobbaren som ville skoja lite. Eller är det den gamle teknikfientlige sättarstofilen som helt enkelt inte kan något om datorer men aldrig vågat erkänna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 12:01

Här sitter vi och har kul åt ett kommunikationshaveri och en mental kortslutning.

Det är tragiskt egentligen att datorbranschen även på henamvändarsidan har kommit att domineras av GHz, MHz, kbit/s och MB i RAM när det egentligen borde handla om vad man kan göra med datorn med fokus på användaren och dennes behov.

Det är lite sorgligt tycker jag. Här sitter ett blåbär ute på Sibas lager och totar ihop denna smörja. Jag tycker fanimej synd om dem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-13 12:09

Alltså, vilken jävla klåpare är det som har skrivit detta???

Är dom så här kassa eller är det ett marknadföringsknep? Jag bara undrar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 12:12

De är så här kassa tyvärr.

VArför inte ringa SIBA och fråga?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 12:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Vem tror ni bär ansvaret för denna katastrof? Är det den arbetströtte, tonårige sommarjobbaren som ville skoja lite. Eller är det den gamle teknikfientlige sättarstofilen som helt enkelt inte kan något om datorer men aldrig vågat erkänna...

Bra fråga. Det är hur som helst ett under att det har kunnat gå ut så här. Alla mängder av stavfel är ju en sak, men resten...jag vet inte ens om jag ska skratta eller gråta. Har de ingen som läser igenom materialet!?

Någon som vet vem som står bakom?

Tyvärr har det brustit när intentionerna skulle omvandlas till verklighet.

Tankegångarna var nog att man skulle försöka ta ner nivån på tekniktugget (vilket är helt OK). De som köper datorer hos Siba (m.fl.) är förmodligen inte de som kan mest om datorer. Dessa personer ser inte på en dator som en familjemedlem (som det lätt blir hos totala datornördar i alla läger) utan en ny kaffebryggare - typ.

Det är nu reklambyråns brainstormande urartar (efter X antal för många latte). Man plockar upp Farbror Barbro från gömslet i källaren där han/hon skrivit säljtexter för eterneller de senaste 25 åren.

- Farbror Barbro, kan du inte peta ihop en schysst grej på Sibas datorer.
- Mmmm datorer, det är krångligt det.
- Precis du ska få Svensson att liksom hajja grejen, att känna att det är lite cosy liksom med datorer.
- Jaaaa, vad fint. Alla ska ju tycka om varandra, och datorerna också. För datorer är ju också nästan människor.
- Kanon Barbro, sätt igång!

Och se´n gick det som det gick!

Intentioner om att ta ner tekniktugget är väl bra. För svensson spelar det dock ingen roll om det heter 500 megabyte eller 500 millioner tecken. Det är ju lika obergripligt i alla fall.

Bevaka tråden