- Fredric
- Medlem ●
- Stockholm
Såklart är det yber viktigt att skärmen är bra och rätt kalibrerad, men en sak som stör mig är att 99,9% av alla tester man läser så är det så extremt rutten kvalitet på testerna,, att titta på tester av en kamera / objektiv/ film / skärm då man visar bilder på en rostiga rör ger inte mig så mycket.. Sedan håller de flesta skärmarna så bra kvalitet att det är inga problem i 99 fall av 100, därför tycker jag att det är lite fånigt med denna extrema teknik runkeri.. Det som var bäst för 2 åren är tydligen inte längre användbart?? lite extremt i mina ögon..
Det som var bäst för 2 åren är tydligen inte längre användbart?? lite extremt i mina ögon..
Det var tyvärr inte bättre då heller och definitivt inte det bästa i skärmväg...Apple har tidigare inte lagt ut några specar på sina skärmar, kan bero på att dom inte har haft något att skryta med. Dagens skärmar är bättre men inte helt i topp och deras TCO märkning lämnar en del övrigt att önska...
TCOdevelopment ville egentligen ha en skarpare gräns när det gällde höjdjusteringen av platta skärmar men så blev det inte. Nu räcker det att den möjligheten finns att montera i efterhand för TCO -03 men det är ganska dyrt då man i Apples fall är hänvisad till justerbara VESA fästen.
Flera andra tillverkare av platta skärmar tillhandahåller den funktionen som standard.
Säkert kommer det en framtida standard som kräver det i standard utförande och inte bara som tillval.
iof så tänkte jag inte bara på Apple när ja sa att det som var bäst för 2 år sedan inte längre funkar för vissa??
Men inget kommer att få mig att byta till PC sålänge man inte kan köra OSX på dom maskinerna,, så det spelar ingen roll att PC är 10000:- billigare än G5an,, bara OSX är säkert värt 20000:- /år bara det i intjänad tid på strul och fix!!
Och vad är 10000:- inte ens ett halvt dagsarvode??
Och vad är 10000:- inte ens ett halvt dagsarvode??
Om du bara fotograferar kampanjer för byråer kanske... men jag håller ändå med i sak. Avdragsgillt är det också. Rent ekonomiskt finns det ingen anledning att spara så små summor för en egenföretagare, det handlar mer om principer i så fall tror jag. Plus att vissa inte kan leva med att det finns något som är snabbare.
Jag gick runt på Computer City idag, kollade verkligen runt bland PC burkarna, tycker inte att PC burkarna var så jävla billiga om man skulle ha en som matchar en ny Powermac G5, det handlade om några tusen. Tyvärr så får man dessutom en känsla av kiviks markand, fattar inte att någon PC fabrikant tänkt till på formfaktorn ännu, dom ser fortfarande ut som skit och inget jag vill ha på mitt kontor brevid dyrt inköpta möbler....
Visst är det så att de flesta fotografer och digitala labb i NY / LA / London / Paris sitter med G5or och skärmar både ifrån Apple och en hel del Eizo, iallafall dom jag har träffat och jobbat med...
Men det beror nog på att dom inte har någon koll på vad dom pysslar med, dom kanske borde ta hjälp av ...... tjänster!!!
Att utföra en arbetsuppgift- då skiter jag ärligt talat om det står det ena eller andra på burken. Skillnaden är nada eller ingen, utvecklingen går så snabbt att det är bortkastade pengar IMHO att köpa en en dyr Apple maskin för utförandet av ett arbete.
Photoshop går inte bättre, snabbare , med ett Apple logga på burken.
Men det är jävligt mycket dyrare.
Om du Fredric och resten ser ett mervärde i att köpa en maskin för 18- 20000 kr och uppåt , det är upp till er. Jag har en annan åsikt. Bra Pc maskiner sjunker i pris, bättre bestyckade från grafikkort till håddiskar.
Citerar en av Sveriges ledande färggurus- jag är allergisk mot dyra skärmar som inte tillför något.
Jag är allergiskt mot Apples överpriser. Som inte tillför något vad det gäller bildarbete.
Och det är det jag talar om-inget annat
Mikael
Att utföra en arbetsuppgift- då skiter jag ärligt talat om det står det ena eller andra på burken. Skillnaden är liten eller ingen, utvecklingen går så snabbt att det är bortkastade pengar IMHO att köpa en en dyr Apple maskin för utförandet av arbetet. detta är mina reflektioner .
Photoshop går inte bättre, snabbare , med ett Apple logga på burken.
Mendet blir jävligt mycket dyrare.
Mikael
Photoshop liksom de flesta program för kreativa rullar oftast bättre på en mac helhetsmässigt. I längden blir det inte heller dyrare med mac snarare tvärtom.
Att det skulle vara jävligt mycket dyrar med macar som du skriver stämmer inte. Bra PCs är inte heller så billiga.
Sen så är priset inte så viktigt om man är yrkesman och har företag merkostnaden för en mac motsvarar inte mer än en dag hyfsat fakturerat arbete inte så farligt om man har datorn i 3 år.
Photoshoplik som de flesta program för kreativa rullar oftast bättre på en mac helhetsmässigt. I längden blir det inte heller dyrare med mac snarare tvärtom.
Att det skulle vara jävligt mycket dyrar med macar som du skriver stämmer inte. Bra PCs är inte heller så billiga.
Sen så är priset inte så viktigt om man är yrkesman och har företag merkostnaden för en mac motsvarar en eller några dagars arbete inte så farligt om man har datorn i 3 år.
En jävla myt som flertal vill tro på
Mvh mikael
Mvh mikael
Knappast en myt eftersom de flesta som verkligen vet vad de båda plattformarna kan prestera oftast väljer mac, på musiksidan så är det en förkrossande majoritet av proffsen som valt mac. För fotografer och grafiker är det också helt klart mac som gäller av ett flertal goda skäl..
Mvh mikael
Tja, jag har en 3,2 mhz PC också som jag brukade köra Avid på. Det gick INTE snabbt om man jämför med min dual G5 med Final Cut. Dessutom kraschar PCn lite då och då, och eftersom den har använts till spel och videoredigering har inte Linux varit ett realistiskt val tyvärr. Min G5 har aldrig kraschat under produktion. Aldrig.
PCn får vara kvar dock, eftersom Cossaks 2 bara finns till PC. Framöver tänkte jag byta ut den mot en PS3 när den kommer ut.
http://www.barefeats.com/macvpc.html Här hittar du bra jämförelser mellan Opteron, FX55 och G5 vad gäller Photoshop. Sen om du ändå villl satsa pengarna på en Opteron är det din sak, men billigare blir det inte.
.... så sant..
Men jag måste även säga eftersom nu utvecklingen går så fort så kanske man ska tänka på att byta burk med jämna mellanrum. Innan jag köpte min G5 hade jag en G4 som jag betalade 28000:-,, min bror köpte vid samma tid en PC,, tror att det var en Compaq för 22000:- jag sålde min för 11000:- efter några år, min bror fick 2-3000:- för sin......
Hur var det med gungorna och karusellen..
.... så sant..
Men jag måste även säga eftersom nu utvecklingen går så fort så kanske man ska tänka på att byta burk med jämna mellanrum. Innan jag köpte min G5 hade jag en G4 som jag betalade 28000:-,, min bror köpte vid samma tid en PC,, tror att det var en Compaq för 22000:- jag sålde min för 11000:- efter några år, min bror fick ett 2-3000:- för sin......
Det vittnar väl mer om köparens insikt eller dåraktighet
jag har kompisar som säljer sina 2 x1GHz för 5-6000 inkl moms, vilket i och för sig är ett rätt vettigt pris
Mikael
Metro image i London är sitter tydligen med fel burkar och skärmar, måste ringa paul och berätta det!! Fleshtone, A&I Labs i LA har tydligen ingen koll, Dupont Paris vet inte heller vad dom sysslar med,, och inte tala om alla labb och digitala studios i NY som är helt på läktaren..
Skånefoto vet..
God natt
::
Något Laphroig-influerat kommer här ett nattligt inlägg av en gammal forumsvarg. Jag är ingen fotograf, men en del av mitt intresse för Mac är grundat i ett intresse för form och design - tror mig helt enkelt ha ett "öga" för saker, och det har även sagts mig vid några tillfällen. Har vid ett tillfälle jobbat som bildredigerare med Photoshop, på den tiden med en PPC-uppgraderad Quadra 950. Som senare byttes till en 9500/180 MP. Det var en läcker burk att "få" som sin "egen". Nåväl. När jag ser på bilder på min nya Cinema 20" så tror jag nu efter några veckor fortfarande knappt det är sant, det är så fantastiskt fin bild. Jag har testat de allra flesta kombinationer man kan tänka sig av datorer och skärmar under åren. När jag väljer en 50% grå bakgrund så ser det 50% grått ut. Ser inga färgtoningar eller ojämnheter. Har aldrig använt en skönare, mer tydlig skärm. Och väljer man svart blir det visst svart.
Men Barefeats ljuger!!!!!
För FotoLeif som jag känner sa att hans hemmabyggda PC för 800:- är 20 gånger snabbare och bättre än en Mac för 40 000:- Alla vet ju att PC är bättre, för varför skulle annars så få använda Mac om det nu var så bra??
För FotoLeif som jag känner sa att hans hemmabyggda PC för 800:- är 20 gånger snabbare och bättre än en Mac för 40 000:- Alla vet ju att PC är bättre, för varför skulle annars så få använda Mac om det nu var så bra??
Fanken, han har rätt! Jag måste försöka dumpa mac:en så fort som möjligt! hm, om jag har tur kanske nån vill byta en dual G5 mot en 486:a eller så....
Du kan byta nästa år
Mikael
Ja, det tänker jag göra. Jag prioriterar att ha en högpresterande dator. Idag har jag en dual G5 som utklassar mina bägge P4:or. Nästa år köper jag en Intelbaserad mac. Oddsen är att Leopard kommer att vara mycket bättre än Longhorn så det är nog inte mycket som talar för att jag väljer något annat än Apple för seriösa applikationer. Hur är det man säger? Linux for servers, Mac for graphics and Windows for Solitaire. Eller hur Mikael?
Är inte den här tråden väldigt gammal och unken nu?
T.o.m Jobs vet det nu
Mikael
Jag måste säga att jag fattar inte vad du vill Miri, du har inte fattat vad alla här gillar med Apple!!!
OSX är hela grejen, dessutom förpackat i de snyggaste burkarna på marknaden. Om du nu får en snabbare PC för hälften av pengarna spelar väl ingen roll, vissa köper Acne jeans på NK för 1499:-, andra köper Mac Gordon på Dressman för 149:-, olika sätt att leva, tänka, konsumera....
Jag måste säga att jag fattar inte vad du vill Miri, du har inte fattat vad alla här gillar med Apple!!!
OSX är hela grejen, dessutom förpackat i de snyggaste burkarna på marknaden. Om du nu får en snabbare PC för hälften av pengarna spelar väl ingen roll, vissa köper Acne jeans på NK för 1499:-, andra köper Mac Gordon på Dressman för 149:-, olika sätt att leva, tänka, konsumera....
Nej du har inte fattat-det kan vi vara överens om
Mikael
Snälla rara,, vad är det du vill?
Ja du kan köpa en snabbare PC! Det har ingen sagt emot, men det kanske inte är därför man väljer Apple. Jag och många med mig gillar OSX, varför måste du hålla på och idiotförklara oss hela tiden för vi har valt bort windows...
Ingen slump att du blir portad här av och till...
Visst du måste tydligen ha den snabbaste maskinen man kan få så du på kortaste möjligaste tid kan ta fram dina bilder på bröllop på brösarps backar eller dina kameratester på tegelväggar, det är ditt val, vi har gjort våra....
Gräv ner yxan nu..
MMM G5 skulle vara bättre än Intel & AMD därför Apple går över till Intel!
Det kommer att vara mycket intressant nu när Apple har går över till Intel cpuer när det kommer till pris/prestanda. Nu kommer Apple tvingas att sätta lägre priser om de ska kunna få sålt något.
Om Macarna kommer att kosta som de gör nu när de har Intel Inside ja då kommer Apple inte få sålt många datorer.
Man kan säga vad man vill om Pc och Win men Pc kommer in på områden där macen var 100%, numera är det 70% Pc 30% Mac nästan överallt.
Sveriges radio kör bara Pc = Dell, SVT kör Pc de flesta tidningar kör Pc, macen endas kvar som små öar.
En enda fråga som jag undrar över : Om PC & Windows är så jävla dåligt som många vill få det till, Varför kör majoriteten av mycket viktiga Media företagen och myndigeheter på PC.
Likaså gäller det börsbolagen, sjukhus, Polis & domstolar, Banker m.m. Endast på PC. Datorerna står på 24/7 där upptime är på månader.
Om nu Macen är så överlägsen då borde pris & prestanda inte vara aktuellt för inköparna för en driftsäkra system är ju det man vill ha eller hur?
Skulle dessutom Mac bli som Pc då hade Virus också varit där!
Förresten så finns det redan 10 kända virus till Macen OS X, där 4 st räknas till mycket farliga.
MMM G5 skulle vara bättre än Intel & AMD därför Apple går över till Intel!
Det kommer att vara mycket intressant nu när Apple har går över till Intel cpuer när det kommer till pris/prestanda. Nu kommer Apple tvingas att sätta lägre priser om de ska kunna få sålt något.
Om Macarna kommer att kosta som de gör nu när de har Intel Inside ja då kommer Apple inte få sålt många datorer.
Man kan säga vad man vill om Pc och Win men Pc kommer in på områden där macen var 100%, numera är det 70% Pc 30% Mac nästan överallt.
Sveriges radio kör bara Pc = Dell, SVT kör Pc de flesta tidningar kör Pc, macen endas kvar som små öar.
En enda fråga som jag undrar över : Om PC & Windows är så jävla dåligt som många vill få det till, Varför kör majoriteten av mycket viktiga Media företagen och myndigeheter på PC.
Likaså gäller det börsbolagen, sjukhus, Polis & domstolar, Banker m.m. Endast på PC. Datorerna står på 24/7 där upptime är på månader.
Om nu Macen är så överlägsen då borde pris & prestanda inte vara aktuellt för inköparna för en driftsäkra system är ju det man vill ha eller hur?
Skulle dessutom Mac bli som Pc då hade Virus också varit där!
Förresten så finns det redan 10 kända virus till Macen OS X, där 4 st räknas till mycket farliga.
Vilka "virus" är det?
En av anledningarna att PCs säljer mer än macar beror på tre saker bra tillgänglighet låga inköpskostnader kopplat till höga supportkostnader och många konsulttimmar.
Många företag skulle ha sparat mycket pengar om de valt macar istället för PCs men tyvärr är de flesta företag i händerna på datorkonsulter som väljer det datorkonsulterna tjänar på istället för vad företaget de jobbar åt skulle tjäna på i längden. Sen finns det så klart programvara som endast existerar till PCs då har ju företaget inget val.