Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpte du din senaste nya Mac?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 02:51

Tror den kommer från Scribona. En preppad Pb 667mhz kostade då nästan 39 papp. Halvfet dator man skulle få för samma pris idag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-05 08:15

Jag köpte min 12" iBook ifrån Mecanet Apple Store i början av 2004, billigaste stället bra att köpa ifrån Apple store med tanke på uppdateringar och sådant.

Köpte från MacSupport. Kändes tryggt och servicen var jättebra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-05 10:41

Köpte på Macoteket i Linköping efter februarilönen...ville inte vänta den tid det tar att få datorn om man beställer via nätet. Nu fick jag istället kånka hem på en stor brun låda direkt, och börja leka med iBooken samma kväll!

Var dock lite obehagligt att slanta upp pengarna i en affär, betala på nätet känns mindre "äkta", även om båda sker med kort.

Jag har inte köpt en ny dator sedan min första 1997. Den, en Powermac 4400 (wow!), köpte jag från Niltek, tror jag att det var. Sedan dess har jag bara köpt begagnat, via Speedmania (när ni sålde till privatpersoner Martin. Mycket bra kundservice.) och via 99macs radannonser (två lyckade köp via dig, Martin ). Men nästa blir nog en ny, när Apple uppdaterar sina powerböcker nästa gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 11:33

iMac G4 17" 800 Mhz Apple Store. PB G4 15" 1,5Ghz Apple Store. Bra service och bra priser vid dessa tillfälle.

Köpte min G4 867 MP hos Redagruppen 2003.

Rolloq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 14:57

Applestore Mecenat för att det var billigast. Tog två veckor och när budbilen var någonstans och snurrade på östgötaslätten fick jag ett mobilnummer direkt till föraren och kunde möta honom på stan... Hur smidigt är det jämfört med postens idiotrutiner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 17:49

Hittade den billigaste för tillfället med en av "priskollarna" för Mac på Computer City (eller liknande, minns inte vilket). En PowerMac G5 1,6GHz i grundutförande. Billigaste stället i Stockholm för tillfället, och jag hade turen att den levererades med Superdrive när alla andra bara levererade med combo vid lägsta pris. En lyckosam felpacketering kanske?

Gjorde för övrigt Lumpen i tio månader för att kunna ha råd med en PowerMac. Hela muckarbidraget gick åt efter att man inkluderat extra RAM och ett Radeon 9800pro. Ens ekonomiska läge tillåter ju trots allt inte att man kör på PowerMac egentligen, och jag tänker inte jobba förrän jag pluggat klart. X-D

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 21:44

Powerpc, lidköping, för det är den närmaste affären för mig.

Sören

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 07:37

Köpte min Globe på NK i Stockholm. Funkade finfint. Jag är helnöjd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-06 09:04

Billigaste datorerna för mig finns på AppleStore Mecenat:

iMac G4 1 GHz, 15" 768 MB RAM - 512 MB-sticka extra köpte jag löst (2004)
iBook G4 1.2 GHz 14" Superdrive 512 MB RAM köptes direkt hos AppleStore (2004)
Mac Mini 1.42 GHz 512 MB RAM köptes direkt hos AppleStore(2005)

Ruskigt intressant att 57% som köpt en ny Mac sedan 2001 av en svensk återförsäljare valt AppleStore.

Undrar om 99mac representerar ett snitt av Macanvändare dock?

Ursprungligen av Björnström:

Ruskigt intressant att 57% som köpt en ny Mac sedan 2001 av en svensk återförsäljare valt AppleStore.

Undrar om 99mac representerar ett snitt av Macanvändare dock?

Detta representerar kanske inte snittet av Macanvändare men är enligt min mening förvånande med tanke på hur diskussionerna brukar gå på detta forum kring att Apples produkter syns för dåligt.

Det förmodligen viktigaste sättet att synliggöra Apple och Apples produkter är enligt min mening att det i så många städer som möjligt finns vettiga ställen att köpa produkterna på och där man kan få service och där handlaren satsar på lokala aktiviteter och marknadsföring. Apple kommer knappast nån gång sätta in annonser i den lokala blaskan då inte ens tillverkare som HP mfl gör det.

Vem har råd i längden med den typen av aktiviteter om trogna Mac-användare som här på forumet till 50-70% handlar på nätet istället för lokalt?

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-06 12:08

2002-03-20; QS 800 hos Sekvencia. Hos dom gick det att välja bort modem, välja annat grafikkort och lägga till mer minne precis som vid BTO. Jäkligt irriterande att man inte kan konfigurera sin beställning hos återförsäljarna nuförtiden.

  • Medlem
  • 2005-05-06 13:21

Jäkligt irriterande att man inte kan konfigurera sin beställning hos återförsäljarna nuförtiden. [/QUOTE]

Visst kan du det. Du kan beställa samma individuella konfig hos ÅF som du gör via AppleStore.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-06 13:38

Jepp. Och fördelen med en återförsäljare är att man har någon att ställa knepiga frågor till!

För mig är det i varje fall viktigt att kunna anpassa ev personliga krav till just det jag själv behöver.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-07 00:09
Ursprungligen av Cihan:

Jäkligt irriterande att man inte kan konfigurera sin beställning hos återförsäljarna nuförtiden.

Ursprungligen av joe:

Visst kan du det. Du kan beställa samma individuella konfig hos ÅF som du gör via AppleStore.

Då vet vi att det går hos MacSupport, tack Joe! Men jag vill minnas att det inte går hos dom som har lite större fokus på oss icke företagskunder, tyvärr. Rätta mig Macoteket och Inlife om jag har fel!

Hmm, den senaste köpte jag nog av TechnoIT i Umeå. Kunnig och trevlig personal.

99mac-användarna kan nog kanske inte ses direkt som snittet. Eller rättare sagt, de som svarar på dessa frågor kan inte automatiskt ses som snittet.

macoteket, men min röst borde nog ogiltigförklaras eftersom att det jag köpte var en processor-uppgradering till en G4/400 som jag köpte begagnad.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-06 14:22

Knepig fråga… Nuvarande iMac är en "hem-PC", så den är väl inte min i formell mening? Ska jag rösta Macoteket där jag köpte iBooken då?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 14:33

Mini hos Kullander x2

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-06 14:50

iBook från Appestore med csnn rabatt (använde någon annans kort)

Köpte min iBook från Grafit i Luleå och kan varmt rekommendera dem.
Har haft problem med batteriet. Första gången fick jag ett ersättningsbatteri efter bara några dagar. Det fungarade i några månader. Andra gången fick jag ett nytt ersättningsbatteri, men det hjälpte inte så jag skickade datorn till Grafit och fick snabbt tillbaka en fungerande dator (med det nya ersättningsbatteriet).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 14:46

Köpte i YFO Göteborg

För att de förbeställde mac mini med 512MB eller 1GB. Köpte en 512MB bara någon dag efter releasen.

Vad kan man säga, allt bara fungerar. Ibland glömmer man berömma någon, ungefär som på fotbollsmatcher, man glömmer domaren när han gör jobbet, men blir förbannad när han inte gör det. Tack YFO - kungstorget, för snabb och bra service!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 15:28

Köpte min på via Apple Store på telefon och fick studentrabatt = mecenat/CSN, men röstade fel... Tryckte på AppleStore av bara farten, men det spelar kanske inte nån större roll.

Jag kör en PowerBook 15". Har haft mycket strul med den och till slut fått den utbytt , men servicen från Apple har hela tiden varit fantastisk. Man behöver ju inte ens åka och lämna eller hämta den nånstans. Det fixar ju budfirman! Jag är mycket nöjd.

Snart blir det nog en iPod mini från Mecenat iPod-store.

fuskade lite

har inte köpt den än..
men kommer lägga en order hoskullander & kullander
på en imac 20" på måndag. dvs. i övermorgon.

ooh jag längtar så

Jag och brorsan köpte våra första mac-datorer på Kullander & Kullander just för att det låg så lättillgängligt. Även att servicen alltid är bättre i butik än vad det är om man hade beställt på internet.

Jag tror dock inte att vi hade köpt datorerna från Kullander, eller någon annan som helst butik, om vi inte hade fått studentrabatten på 10%.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 21:02

Klämbutiker?

12" Powerbook i julas av Jansson Data i Helsingborg. (Eftersom min ekonomi då tillät det...)

Min undran kring detta är:
Hur många "näthandlare" har utnyttjat kläm&test-butiker för att syna varan före köp??
Jag har gjort det.

MEN:
Det är enormt viktigt att dessa butiker får sälja ibland (annars lägger de ner!)
Apple borde ge butikerna ännu bättre återförsäljarrabatt så att de kunde hålla priser närmare nätbutikernas.

(Saknar en "Clever"-smiley)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 21:06

PB 15 fr Applestore med CSN-rabatt.

Bevaka tråden