i min erfarenhet har det blivit som så att, då jag gör hela projektet - start till slut - på datorn, att resultatet lutar åt det som är lättast att göra med datorn/program.
(själv startade jag med att göra allt på datorn. men, efter en tid kom jag på att alla mina designs hade liknande drag. när jag sedan började skissa, om än mycket grovt, upptäckte jag att det var lättare att realisera något man först skissat fram, på datorn, än att börja från 'scratch' på datorn.)
den stora finessen med att skissa på papper - hur taskigt det än ser ut - är att man kan lätt pröva olika variationer, positionering, etc... hur snabbt som helst. det går hur snabbt som helst att få en - i varje fall grov - idée om hur något kan se ut.
har man sedan det på papper, har man det som referans när man sedan skall realisera något. kommer man till en punkt där det är svårt att realisera något man har skissat på papper, på datorn, är det (imho) lättare att hittar alternativa sätt att lösa det på, än om man började på datorn och mer eller mindre var låst i det program tillåter att göra (lätt).
där, som sagt, min egen erfarenhet, your milage may vary