- joha88
- Medlem ●
- Lund
I dagens Computer Sweden står det Vila datorn dyrare än att ha kylskåp Detta är lite av finnesen med att köra Mac OSX. Att starttiden är 2-3 sek.
Hade en diskussion om detta med min fru igår! Om att vi inte skulle stänga Macen för den mår bättre då. Men är det någon som vet hur mycket som förbrukas under viloläget?
Om det har med hårdvaran att göra talar vi om en PowerMac G4 upphottad med dubbelpipor och 1.25 G RAM som kör Tiger...
2-3 sekunder? Jag hoppas att det är tiden som det tar att väcka den från vila, för annars har jag världens långsammaste mac eftersom den tar 10-20 ggr så lång tid på sig för att komma igång från power-on.
Men det är ju inget specifikt för OSX, jag kan försätta en modern PC med XP i viloläge och väcka upp den på 2-3 sekunder också.
Vill du veta hur mycket den drar egentligen (tillsammans med skärmen också) så köp en energimätare på ClasOlsson för 149 kr så får du exakta siffror både effektmässigt och i kronor och ören.
Om Apples information stämmer, och kylskåpen fortfarande drar mindre ström, ja då är jag imponerad.
I CS artikeln verkar de ju ha med ALLA husets apparater som är i vila och inte bara datorn.
Men jag tror knappast att min imac drar mer i viloläge än vårat kylskåp.
//Jakob
Vill du veta hur mycket den drar egentligen (tillsammans med skärmen också) så köp en energimätare på ClasOlsson för 149 kr så får du exakta siffror både effektmässigt och i kronor och ören.
Jag har en sån och en Mini så jag kan mäta. Kan tyvärr inte starta om nu, men ska försöka fixa imorgon. Återkommer med siffror.
/Y
Jag har en sån och en Mini så jag kan mäta. Kan tyvärr inte starta om nu, men ska försöka fixa imorgon. Återkommer med siffror.
/Y
kan ingen kolla upp en PMG5? har haft ganska höga räkningar sedan hon kom hem!
Jag förstod det som att det som idg-artikeln menar var >vänteläge< istället för >viloläge<.
vad jag har förstått så i Windows-världen finns ett vänteläge som fungerar som macens viloläge fast drar mer ström(?) medans windows viloläge drar lika lite ström som macens men är inte lika snabb att komma igång igen. Och som någon redan påpekat att det var hushållets samtliga stereos/tv;s etc
rätta mig gärna om jag har fel
Har en G4/2X1,25 som jag nu har mätt med en energimätare från Clas Ohlssons för 149:-
I "sleep" drar datorn 14W!
Sen beror det ju på vad man har för monitor(er), men eftersom det finns så många olika
uppsättningar, så är det ointressant just nu.
Om jag inte är är helt ute och cyklar tar det då 72,5 timmar att förbruka 1kW.
Har en G4/2X1,25 som jag nu har mätt med en energimätare från Clas Ohlssons för 149:-
I "sleep" drar datorn 14W!
Sen beror det ju på vad man har för monitor(er), men eftersom det finns så många olika
uppsättningar, så är det ointressant just nu.
Om jag inte är är helt ute och cyklar tar det då 72,5 timmar att förbruka 1kW.
Testa att se hur mycket den drar då den är avstängd också. Köpte själv en sån där apparat på Clas Ohlssons för ett tag sen för att kolla hur mycket datorn drog (iMac 17"), och den visade ingen skillnad mellan viloläge och avstängd, så vitt jag kommer ihåg. Det var över 10 W här också, har jag för mig. Funderar på att köpa grenkontakt med vippbrytare, så att ingen ström används när datorn är avstängd.
Någon som kan förklara för mig varför datorn mår bättre av att vara på hela tiden? Helst med någon referens/länk. Har för mig att Apple själv föreslår att om datorn inte ska användas på mer än 8 timmar så bör den stängas av (borde kolla upp länk, men jag har jobbig hemtenta), men jag vet inte var de fått siffran ifrån.
Hoppas att det kommer fram lite mer siffror, då kan jag ge morsan lite fakta så hon slutar tjata om "den där burken som står och blinkar hela tiden."
Finns ju siffror på Jörgen U:s länk. Sleep 4W, avstängd 1.5W. Låter väldigt lågt dock.
Jag förstod det som att det som idg-artikeln menar var >vänteläge< istället för >viloläge<.
vad jag har förstått så i Windows-världen finns ett vänteläge som fungerar som macens viloläge fast drar mer ström(?) medans windows viloläge drar lika lite ström som macens men är inte lika snabb att komma igång igen.
rätta mig gärna om jag har fel
Viloläge på en peze innebär att man inte kan väcka den remote via modem eller nätverkskortet.
Viloläge på en peze är i princip att du stänger av den, men innan man stänger ner sparar swap och minnesinnehåll på disken : Ganska likt hur man kan spara "current state" i VPC (som ju oxå startar på ett kick - inte VPC då men Windowsinstallationen på VPC). Tänk på ett virus som varit infruset i en glaciär.
En Mac är ju i princip igång, men har fösjunkigt i ganska djup meditativ dvala och går bara att väcka ur sin trance på vissa sätt... Tänk på en igelkott på vintern
Men det är ju inget specifikt för OSX, jag kan försätta en modern PC med XP i viloläge och väcka upp den på 2-3 sekunder också.
För mig fungerar det kanske varannan gång, antagligen positivt räknat. Ibland lyckas datorn inte slå av sig och oftare misslyckas booten så man får boota från noll igen ändå. Så min står jämt på. Athlon XP2100+ som förbrukar 60-70watt, plus resten av hårdvaran då såklart
Hur mycket förbrukar den när den är vaken?
Efter att ha varit i gång en timma med div. nedladdningar, internetsurf och mailskrivande - alltså
inga tyngre arbetsuppgifter går den nu med lågt fläktvarv och drar 180W.
Nu bör det alltså ta 5,5 timmar att förbruka 1 kW.
Jag har inte kollat vad jag betalar per kWtimma, men det drar nog iväg till en hundring i månaden
att ha datorn igång hela tiden.
... och sen tillkomer allt det andra ...
Med samma huvudräkning skulle det då bli c:a 20:- i månaden om den står i "sleep".
(Vad det nu skulle vara bra för)
/Yankee
P.S.
Enligt MackTracker skall denna G4 dra som mest 400W, när allt är i full gång
och då talar vi 245:-/mån.
Min PB kan inte dra mycket då jag kan ha den i vila utan nätanslutning i flera dagar utan att det märks på batterimätaren. Jag tror det är nätdelen som drar den mesta tomgångsströmmen så exemplet iBook som Andersson nämner är nog vad nätdelen drar.
Det gäller nog även stationära datorer, i de switchade nätdelarna är det en hel del verksamhet även om datorn i övrigt är i vila.
Klart intressant diskussion.
Dock blev jag lite orolig.
Eftersom jag bor i en studentlägenhet, där el ingår i hyran, har jag aldrig tänkt på hur mycket det kostar att ha datorn igång. Men säkerligen kommer jag bli tvingad att sluta studera och skaffa mig ett arbete inom en snar(?) framtid. Så min fråga till er som betalar elräkningen separat.
Vad kostar elen ungefär per kWh? (för trött för att googla) :rolleyes:
Jag kom dessutom på att jag har sjukt mycket elektronik som är igång dygnet runt. Det kommer mer eller mindre innebära att jag måste ändra min livsstil. GAH!
Jag har Telge Energi och senaste prislistan från dom ser ut såhär:
Bundna priser i maj - leveransstart 1 juli 2005
priset inom parentes är inklusive energiskatt, elcertifikat och moms
6 mån: 33,5 öre/kWh (76,9 öre/kWh)
1 år: 33,9 öre/kWh (77,4 öre/kWh)
2 år: 34,5 öre/kWh, (78,2öre/kWh)
3 år: 34,7 öre/kWh, (78,4 öre/kWh)
... och det är ju priserna inom parentes du får betala.
/Yankee
Klart intressant diskussion.
Dock blev jag lite orolig.
Eftersom jag bor i en studentlägenhet, där el ingår i hyran, har jag aldrig tänkt på hur mycket det kostar att ha datorn igång. Men säkerligen kommer jag bli tvingad att sluta studera och skaffa mig ett arbete inom en snar(?) framtid. Så min fråga till er som betalar elräkningen separat.
Vad kostar elen ungefär per kWh? (för trött för att googla) :rolleyes:
Jag kom dessutom på att jag har sjukt mycket elektronik som är igång dygnet runt. Det kommer mer eller mindre innebära att jag måste ändra min livsstil. GAH!
Förhoppningsvis har du väl också mer pengar när du börjar arbeta? Eller är du en väldigt rik student?
Mälarenergi & Nacka Energi ger
Nätavgift 16 öre/kWh + 405kr/år
El fast avgift 120kr/år
Elpris 32öre/kWh
Energiskatt 25,4öre/kWh
Elcertifikat 2,6öre/kWh
Moms 25%
Vilket ger 91,25öre/kWh plus 656,25kr/år
Eftersom jag bor i en studentlägenhet, där el ingår i hyran, [...]
OT: Det är det här som är så dumt med alla studentlägenheter. Allt är inbakat i hyran, och man har inget incitament till att inte duscha i en halvtimme, stänga av elektronik/lampor när man går hemifrån osv. Detta är ofta första boendet, där ens vanor läggs till grund.
Jag har Östkraft (Tekniska Verken) och betalar ~96 öre per kWh inklusive alla avgifter jag kan hitta på fakturan (el, elcertifikat, nätavgift, moms). Sen tillkommer ju abbonemang och årsavgift.
Det var satans.
Som det ser ut nu har jag en PowerBook 12" och en stationär PC. PC:n använder jag som filserver och den står därför på dygnet runt. PowerBooken stänger jag av när jag lägger mig. Så om jag fattar rätt, kostar ~5 timmar med datorn igång (PC:n) ca 1 kWh vilket vi för enkelhetens skull uppskattar till 90 öre. 24/5 * 0.9 = 4.32; 4.32 * 31 =133.92 ~ 134 kronor. (uträkningen kan vara missvisande) :rolleyes:
134 kronor för 1 dator / månad är nästan vad man betalar för bredbandet.
Det är ganska mycket.
Nu blir jag ledsen i ögat, samtidigt som jag undrar hur mycket min stackars mamma fick betala i elräkning under tiden jag parasiterade på henne. På den tiden var det fyra datorer som stod på dygnet runt + en massa hemelektronik.
Usch, min verklighetsuppfattning är katastrofal, någon borde tvinga ut mig i det "riktiga" samhället! :eek:
I dagens Computer Sweden står det Vila datorn dyrare än att ha kylskåp Detta är lite av finnesen med att köra Mac OSX. Att starttiden är 2-3 sek.
Hade en diskussion om detta med min fru igår! Om att vi inte skulle stänga Macen för den mår bättre då. Men är det någon som vet hur mycket som förbrukas under viloläget?
Om det har med hårdvaran att göra talar vi om en PowerMac G4 upphottad med dubbelpipor och 1.25 G RAM som kör Tiger...
Varför mår macen bättre av att inte stängas?? Upplys mig gärna.
"Förhoppningsvis har du väl också mer pengar när du börjar arbeta? Eller är du en väldigt rik student?"
Njao, jag lever på vanlig studentlån + bidrag + lite intjänade pengar från extrajobb och dylikt. Men det går liksom precis ihop med de levnadsstandarder jag har.
Jag får helt enkelt sätta datorn på vilka alternativt stänga av den när jag går hemifrån. Men surt sa räven. Jag hatar att sätta på och stänga av datorer. Datorer ska vara lättillgängliga!
Jag räknade ut att min PC med skärm drar ungefär 280W och Macen en bråkdel. sammanlagt, med dagens elpriser, skulle det kosta mig ca 170 kronor i månaden att ha dessa igång
Varför mår macen bättre av att inte stängas?? Upplys mig gärna.
Det blir en lliten strömspik när nätagget slår på. Desutom får hårddisken jobba ganska hårt vid uppstart. Macen har ett väldigt bra viololäge, det enda som är igång är lite spänning för att hålla innehållet i internminnet och att lyssna på inmatningsenheter. Använd viloläget