Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-11 17:12

Vad är det som är skillnaden? Jämfört med vad?

Är det bara jag som inte kan spåra datorn på TNT längre?

Han syftar säkerligen på tangentborden mellan PC [Peeeezeee] och MAC [Mäc]. För min del är det inte någon som helst skillnad förutom vissa kommandon vilka man lär sig relativt snabbt så som fn+backspace för DEL osv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-12 11:24
Ursprungligen av Sajbermaku:

Han syftar säkerligen på tangentborden mellan PC [Peeeezeee] och MAC [Mäc]. För min del är det inte någon som helst skillnad förutom vissa kommandon vilka man lär sig relativt snabbt så som fn+backspace för DEL osv.

Jaha okej. Well, jag har ju använt min iBook nu och jag känner att ibland nu är jag skriver på ett PC-tangentbord att jag halkar mer på det än på iBooken för jag har ju lärt mig hur det är att skriva på iBooken nu, litegrann i alla fall. Ibland när jag skriver så råkar den byta ett annat fönster typ.. Irriterande.

Today is the day!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-12 11:21

Bluefish, jag tror nog att det är för att den snart är levererad till dig. Mycket nöje ;P

Fan vad enkelt det är! sitter på en träbänk i skolan inloggad mot nätet och det flyter på hur enkelt som helst! Hade man vetat att det kunde bli så här roligt med en dator hade jag switchat för längesedan!

Hur som helst. Det där med tangentbord är en värdslig sak! Däremot att lära sig OS uppbyggnaden är en liten mer personlig fråga men som är ack så mycket trevligare! Gillar att sitta och bli självlärd i ett sådant här underbart system! Goda ord från en lycklig ägare!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-12 20:18
Ursprungligen av almdudler:

Fan vad enkelt det är! sitter på en träbänk i skolan inloggad mot nätet och det flyter på hur enkelt som helst! Hade man vetat att det kunde bli så här roligt med en dator hade jag switchat för längesedan!

Hur som helst. Det där med tangentbord är en värdslig sak! Däremot att lära sig OS uppbyggnaden är en liten mer personlig fråga men som är ack så mycket trevligare! Gillar att sitta och bli självlärd i ett sådant här underbart system! Goda ord från en lycklig ägare!

Fan vad nice det låter Idag satte jag mig med min iBook vid köksbordet och kände direkt hur underbart det var med den trådlösa friheten. Inga kablar alls. Otroligt! Ska ta med mig min älskling på onsdag till skolan, får se om jag hittar något w-lan, men jag tror inte det.. De verkar ha tagit bort allt >.<
Jo, det är ju det. Nu skriver jag rätt fort, men jag kommer åt vissa knappar iblasternd som gör att jag råkar byta fönster, haha. Eller så kommer jag åt styrplattan så att den flyttar på sig när man skriver.

Jo, jag kan rätt mycket om OS X förut, men det är alltid kul att lära sig något nytt! Underbart.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2005-09-12 13:07

Äntligen sitter jag med den, för mig, optimala datorn. Jag köpte en iBook 12" i Onsdags och i helgen stoppade jag in 1gb extra RAM så nu sitter jag med 1.5gb RAM och det är som natt och dag. Det är helt underbart att jobba med denna dator och redan nu känner jag att jag aldrig skulle vilja ha en PC-laptop mer. Tyvärr jobbar jag med PC hela dagarna annars eftersom jag jobbar som datatekniker men sen kommer jag hem på kvällarna och myser med min iBook

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 16:46

Hur är leveranstiden för iBook 12" idag?

Skall lämna tillbaka min hemPC-iBook och köpa en sprillans ny. Men om det tar veckor blir övergången besvärlig ...

Tänker köpa på AppleStore och beställa en med 80GB hårddisk.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Hur är leveranstiden för iBook 12" idag?

Skall lämna tillbaka min hemPC-iBook och köpa en sprillans ny. Men om det tar veckor blir övergången besvärlig ...

Tänker köpa på AppleStore och beställa en med 80GB hårddisk.

räkna med minst 2 veckor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-12 20:23
Ursprungligen av ze0n:

Äntligen sitter jag med den, för mig, optimala datorn. Jag köpte en iBook 12" i Onsdags och i helgen stoppade jag in 1gb extra RAM så nu sitter jag med 1.5gb RAM och det är som natt och dag. Det är helt underbart att jobba med denna dator och redan nu känner jag att jag aldrig skulle vilja ha en PC-laptop mer. Tyvärr jobbar jag med PC hela dagarna annars eftersom jag jobbar som datatekniker men sen kommer jag hem på kvällarna och myser med min iBook

Det låter väldigt kul. Jag installerade också 1 GB för någon dag sen, så underbart! En helt annan känsla så att säga. Går inte att beskriva riktigt, men allt flyter på så mycket bättre. Själv sitter man tyvärr med en stationär PC i skolan men hemma med min underbara iBook

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 23:56

09 sep 05 90 75 truck arrived at final destination CNSHA50 15 sep 05
09 sep 05 30 10 departed direct NLAMS07 12 sep 05
08 sep 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 14 sep 05
08 sep 05 40 60 Arrived at EDC NLAMS07 15 sep 05
06 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
06 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
05 sep 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
05 sep 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
05 sep 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 14 sep 05
<--- varför finns det info om ngn truck i shanghai? det här tracker-informationen är svår att tolka!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 08:06
Ursprungligen av mordikai:

09 sep 05 90 75 truck arrived at final destination CNSHA50 15 sep 05
09 sep 05 30 10 departed direct NLAMS07 12 sep 05
08 sep 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 14 sep 05
08 sep 05 40 60 Arrived at EDC NLAMS07 15 sep 05
06 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
06 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
05 sep 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
05 sep 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
05 sep 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 14 sep 05
<--- varför finns det info om ngn truck i shanghai? det här tracker-informationen är svår att tolka!

Ingen fara, du borde få din snart där du bor. Sådär stod det på min förut.. Precis samma! Men jag fick den typ dagen efter eller sådär. Håll ut!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 09:33
Ursprungligen av dayweed:

Ingen fara, du borde få din snart där du bor. Sådär stod det på min förut.. Precis samma! Men jag fick den typ dagen efter eller sådär. Håll ut!

Really? Åh, vad bra!

Ursprungligen av mordikai:

09 sep 05 90 75 truck arrived at final destination CNSHA50 15 sep 05
09 sep 05 30 10 departed direct NLAMS07 12 sep 05
08 sep 05 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 14 sep 05
08 sep 05 40 60 Arrived at EDC NLAMS07 15 sep 05
06 sep 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
06 sep 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
05 sep 05 30 63 handover at supplier CNSHA50
05 sep 05 00 04 Picking confirmed, EDI received CNSHA50
05 sep 05 30 61 Consignment Booking received from supplier CNSHA50 14 sep 05
<--- varför finns det info om ngn truck i shanghai? det här tracker-informationen är svår att tolka!

Truck = Lastbil
Så det är betydligt bättre än att de flyttat paketet tvärs över lagerhallen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 09:32
Ursprungligen av Bluefish:

Truck = Lastbil
Så det är betydligt bättre än att de flyttat paketet tvärs över lagerhallen.

frågan är varför det skulle vara intressant för mig att veta vad en lastbil gör i shanghai när paketet redan har kommit till amsterdam? knäppa tracker.

Den kom runt 12-tiden idag btw.
*mycket förälskad*

Fick två Kernel Panics i rad igår kväll
Liiite konstigt iom. att jag installerat nästan ovbrutet sedan 13-tiden utan en enda behörighetsreparation Alltid något man glömmer..

KP

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 09:33

Den åker tillbaka till Shanghai, typ. Det går inte att tolka vad det står där ibland.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 09:34

Så var det för mig i alla fall Gick över en natt att den kom till Arnhem och Eindhoven.. Och sen vidare till Stockholm.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 09:40
Ursprungligen av dayweed:

Så var det för mig i alla fall Gick över en natt att den kom till Arnhem och Eindhoven.. Och sen vidare till Stockholm.

Åh, hoppas att det är så för min del också då! Apple store-killen sa att jag skulle få den i veckan också. Nu är jag lite trött på det här väntandet. Ringde budet dig (eller er andra) när den skulle lämnas av?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 09:59
Ursprungligen av mordikai:

Åh, hoppas att det är så för min del också då! Apple store-killen sa att jag skulle få den i veckan också. Nu är jag lite trött på det här väntandet. Ringde budet dig (eller er andra) när den skulle lämnas av?

Vad står det på TNT, har du kollat där? Jag vet, man blir jäkligt trött. Jag ringde budet själv och bestämde tid under dagen. De ringer inte hem till en vad jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 10:12
Ursprungligen av dayweed:

Vad står det på TNT, har du kollat där? Jag vet, man blir jäkligt trött. Jag ringde budet själv och bestämde tid under dagen. De ringer inte hem till en vad jag vet.

Enligt TNT så finns det inget med det numret jag knappar in.

Var kan man hitta numret till budet?

Min kompis beställde nyligen en ibook och hennes kom en vecka senare för att budet inte hade portkoden. Av okänd anledning så ringde de inte upp henne när hon satt och väntade i sin lägenhet. Hon fick inte heller veta att de hade varit nere hos henne förrän hon ringde och frågade Apple vad som försiggick.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-13 11:56
Ursprungligen av mordikai:

Nu är jag lite trött på det här väntandet. Ringde budet dig (eller er andra) när den skulle lämnas av?

Nepp, jag fick ringa dom 4+ gånger och sen till slut direkt till budfirman som hade hand om det för att få min iBook levererad....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 10:47

Det är ett nummer du får i ditt leveransmail. Det ska börja på 80 och sen är det några siffror.. 10 totalt.

I ditt mail hittar du numret om du har fått ett leveransmeddelande.

De är väldigt dåliga på att ringa tycker jag. Förut när jag beställde en Mac mini då ringde de och så beställde man tid. En vecka senare? Shit. Men jag tror som sagt om man kollar på TNTs hemsida och klickar i 10siffriga numret på referens så står det när den kommer till orten man bor i. Och då ringer man TNT och frågar när de tänker leverera.
För mig stod det "Not home on attempt to delivery" typ.. Men det var för jag hade ringt de innan och sagt att jag inte skulle vara hemma efter 14.30. Annars om jag ringer på morgonen kan de leverera ut på förmiddagen. Kanske blev lite komplicerat detta..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 12:30
Ursprungligen av dayweed:

I ditt mail hittar du numret om du har fått ett leveransmeddelande.

De är väldigt dåliga på att ringa tycker jag. Förut när jag beställde en Mac mini då ringde de och så beställde man tid. En vecka senare? Shit. Men jag tror som sagt om man kollar på TNTs hemsida och klickar i 10siffriga numret på referens så står det när den kommer till orten man bor i. Och då ringer man TNT och frågar när de tänker leverera.
För mig stod det "Not home on attempt to delivery" typ.. Men det var för jag hade ringt de innan och sagt att jag inte skulle vara hemma efter 14.30. Annars om jag ringer på morgonen kan de leverera ut på förmiddagen. Kanske blev lite komplicerat detta..

Den hittar aldrig min försändelse på TNT. Jag har kollat sidan varje dag i nästan två veckor. Kanske dyker detta inte upp förrän den är i Einhoven eller var det var? Får kolla igen imorgon och hoppas att de kommer på torsdag med mitt paket!

I mitt leveransmeddelande finns det bara ett nummer till Apple Store. Det är inte det du menar, va?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-13 19:52
Ursprungligen av mordikai:

I mitt leveransmeddelande finns det bara ett nummer till Apple Store. Det är inte det du menar, va?

Ring tnt på 020 960 960

dom har nog koll på vilket bud som gäller runt dig..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 18:41
Ursprungligen av bogg:

Ring tnt på 020 960 960

dom har nog koll på vilket bud som gäller runt dig..

Tack!

Kunde nu tracka paketet på TNT.

14 Sep 2005 10:35 Gothenburg Company Closed On Delivery Attempt
14 Sep 2005 09:29 Gothenburg Out For Delivery

En fortsättning på konstiga meddelanden eller bör man var orolig att ett företag stänger halv elva på en vardag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-13 12:52

Ja, jag tror nog man kan kolla sin försändelse när den är i Eindhoven vad jag vet. Jag minns inte riktigt när min kom upp på TNT. Än så länge i början kan man bara kolla via Apecode. Yes, du får kolla imorgon och hoppas på det bästa!

Nej, det är det inte. Det är ett tiosiffrigt nummer som kommer med i ditt leveransmeddelande från typ se.consumer@euro.apple.com

"Ditt leveransnummer är: 80xxxxxxxx"

Det kan du knappa in på Apecode eller TNT.

Bevaka tråden