Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-25 01:04

För att dra en liten anekdot kan jag berätta att jag en gång köpte en Palm handdator från tyskland. Den första jag fick hade glapp i ljuduttgång och högtalare. Skickade tillbaka den och fick en ny. Den nya funkade till hundra procent men hade dock en död pixel. Med tanke på att skärmen bara var 320x320 pix kunde jag ju inte acceptera det. Motvilligt skickade det tyska företaget mig en tredje Palm Tungsten, som tack och lov var hundra procent och är det ännu. Gissa om de var griniga på mig, men de tom ersatte mig för alla returer och så. Svettig resa men med gott utfall Är den nya iBooken lika mysig som min handdatorn, skall jag sen fira det genom att köpa ett fint neoprenskin till den

Kanske litet offtopic, men är det någon av er guys som vet om det finns kylanordningar till iBook? Tänkte mest när jag såg annons för en attiralj man monterar under sin hårddisk innan man stoppar in den i sin stationära dator, med fläktar på undersidan. iBooken blir ju ganska varm på undersidan och extra fläkt kan kanske förlänga livslängden...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kanske litet offtopic, men är det någon av er guys som vet om det finns kylanordningar till iBook? Tänkte mest när jag såg annons för en attiralj man monterar under sin hårddisk innan man stoppar in den i sin stationära dator, med fläktar på undersidan. iBooken blir ju ganska varm på undersidan och extra fläkt kan kanske förlänga livslängden...

Jag kör med LapTopCooler, som jag tycker fungerar bra (se längre fram i tråden för lite mera info om den).

Min nya iBook är helt felfri så rak och fin på alla kanter och hörn mmm.. loves it!

daahh.. jag vill också få min nu. det tar tar ju hela 3-5 dagar för dem att bara behandla ordern, sen 3-7 dagar att skicka den. =/

  • Medlem
  • 2005-08-25 10:04

Uppdatering!
Tittade på apecode i morse, står att den är out for delivery från malmö kl 7 och nånting. Blir nog som du sa Sajbermaku, den kommer nog idag *yiiiiiihaaaa* Blir nog klart snabbaste leveransen jag upplevt i hela mitt liv. Så jag hoppas den kommer idag, och att den är just felfri

  • Medlem
  • 2005-08-25 11:48

Uppdaterning igen!
För en timme sedan anlände min nya iBook, som då skickades från Holland i går natt. Bra jobbat Apple! Nu får vi se när jag kommer hem så att den är som den skall *otålig*

  • Medlem
  • 2005-08-25 11:50

Oj, meddelandet postades i två trådar.....måste blivit något fel

En vecka och allt verkar vara ok.

Aloha!

Nybliven Macägare som gjorde språnget ut i Applehavet förra måndagen. Köpa en ny dator, som man dessutom inte bygger ihop själv? Med köpe-OS som man inte kompilerar? Scary.

Allt gick dock fantastiskt bra. Beställde sent förra måndagen. Kom lagom till morgonfikat på min bättre hälfts jobb (dvs annan leveransadress och mottagare än betalningsdito, vilket skulle kunna trasslat till det).

iBooken är finfin. Inga döda pixlar. Tyst som en mus så länge jag inte använder CD:n. Musknappen (den stora nedanför plattan) "klonkar", men verkar tänkt att det skall låta distinkt. En lite vass kant i skarven där den grå mittenplasten har gjutits (eller satts ihop), men den nöter man nog ner med tiden.

Bra jobbat Apple!

Suck, glömde beställa Tucono sleeven för 245. nu blir det istället 286 hos macoteket. 40kr bara iofs men lite surt är det ändå

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-25 13:51

Jag hade tänkt köpa ett incase laptop sleeve för 499 :- , men var nånstans kan man köpa Tucano sleeven för 245? AppleStore?

Ursprungligen av dayweed:

Jag hade tänkt köpa ett incase laptop sleeve för 499 :- , men var nånstans kan man köpa Tucano sleeven för 245? AppleStore?

Jag ville ha Tucano second skin som kostar 245 på apple.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-25 19:50
Ursprungligen av erict200:

Jag ville ha Tucano second skin som kostar 245 på apple.

Ja, det skrev du också.. Men jag undrar var någonstans på Apple kan man köpa den? Man klickar självklart på Store, men sedan? Tänkte köpa via CSNkortet..

Ursprungligen av dayweed:

Ja, det skrev du också.. Men jag undrar var någonstans på Apple kan man köpa den? Man klickar självklart på Store, men sedan? Tänkte köpa via CSNkortet..

asså gös. sök på tucano på applestore så kommer den ju upp...

  • Medlem
  • 2005-08-25 17:54

Tackar för tipset.
Kan nu meddela att jag skriver detta på den nya iBooken. Skickades som sagt i går natt och anlände vid 10-tiden idag. Passformen på de olika plastdetaljerna är väl inte optimal i mina ögon, men sannolikheten att de skickar ytterligare en splitter ny är väl marginell, så jag får väl uthärda. Provat alla funktioner nästan och inga döda kontakter eller pixlar. So far so good

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-25 20:12

Jaha, ursäkta då. Trodde inte riktigt dom sålde den, men när du skrev det så... Kan ju inte veta allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 10:23

Jahapp... verkkokauppa.com har nu ändrat det preliminära datumet till 08.09. är det dags att maila steve jobs snart tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 11:24
Ursprungligen av Perc:

Jahapp... verkkokauppa.com har nu ändrat det preliminära datumet till 08.09. är det dags att maila steve jobs snart tro?

Det kan fan inte vara sant...får jag inte boken på måndag så vet jag inte vad jag gör...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 15:46

Slängde just iväg ett mail till steve-snabelkrull-mac.com och förklarade läget. Man kan ju alltid hoppas

Det har faktiskt hänt tidigare att han personligen ordnat till det för missnöjda kunder.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 16:56

Då kommer jag också bli en iBook-ägare om nån vecka. Beställde den alldeles nyss.
iBook 12"/512 MB/80 GB
Hade först tänkt köpa den nya 12" PB:en i september men har börjat gilla iBooken mer och mer. Sen är den ju billigare också.

Köpte även en iPod 20 GB och en hel del tillbehör. Nu blir det en lång och jobbig väntan tills man får grejorna

Edit: Avbeställt ordern nu. Ska nog vänta med att köpa, får ser vad som presenteras på expot i september först.

Senast redigerat 2005-08-31 11:19
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-26 20:26
Ursprungligen av Nocz:

Då kommer jag också bli en iBook-ägare om nån vecka. Beställde den alldeles nyss.
iBook 12"/512 MB/80 GB
Hade först tänkt köpa den nya 12" PB:en i september men har börjat gilla iBooken mer och mer. Sen är den ju billigare också.

Köpte även en iPod 20 GB och en hel del tillbehör. Nu blir det en lång och jobbig väntan tills man får grejorna

Grattis till köpet. Du beställde din tre timmar innan mig, så vi får se om vi kommer få samma beställningsstatus senare!

Jag beställde till en Tucano-väska, men sedan ska jag köpa till 1 GB RAM och en till större väska

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-08-26 21:09

Kan meddela att jag också har beställt en Ibook 12"/512/80 (med avsikt att köpa till 1Gb). Första Macen om man inte räknar med den Mini som jag köpte till min mor för någon månad sen. Beställningen las i förrgår och idag blev det status "shipped". Sitter nu och försöker tracka paketet hos TNT .

Hur har ni som fått er Ibook gjort för att ladda upp batteriet på bästa sätt första gången? Kan man t.ex. inte slå på datorn förrän efter en full natts uppladdning (det skulle bli ganska jobbigt) eller kan man slå på booken direkt med nätanslutning? Jag vill få ut det mesta ur batteriet då jag gör en hel del långflygningar så alla tips mottas tacksamt.

Aldrin

  • Medlem
  • 2005-08-26 17:23

Var litet sugen nästan på att starta en ny tråd, men tänkte höra här först hur många är det bara här på 99mac som köpt en ny 12"? iBook (sommar-05) Trots litet kvalitetsproblem så verkar den här macen väldigt populär.

Adrian du startade väl den här tråden, kan man i efterhand lägga till en omröstning i tråden, så slipper jag skapa en ny...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Var litet sugen nästan på att starta en ny tråd, men tänkte höra här först hur många är det bara här på 99mac som köpt en ny 12"? iBook (sommar-05) Trots litet kvalitetsproblem så verkar den här macen väldigt populär.

Ja, otroligt populär om man ska döma av den här trådens längd!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Adrian du startade väl den här tråden, kan man i efterhand lägga till en omröstning i tråden, så slipper jag skapa en ny...

Jo, det går bra att lägga till så vitt jag vet. Hur vill du ha omröstningen formulerad? Ska det bara vara en fråga typ:

"Har du beställt och/eller fått en iBook (sommar-05)?"

Eller ska man ha ytterliggare frågor som "Planerar du att köpa..." eller liknande?

  • Medlem
  • 2005-08-26 17:38

Det kan ju du bestämma, men det skall vara distinkta alternativ i så fall. Ex vis

• Har redan köpt iBook 12"

• Har beställt men ännu inte fått iBook 12"

• Funderar på / är sugen på nya iBook 12"

• Har köpt iBook 12" och returnerat den / fått den reparerad, eller upplevt kvalitetsproblem.

Som extra alternativ kunde det vara kul och också lägga in möjligheten

• Har köpt /eller väntar på beställd 14" iBook

På detta sättet borde det väl gå att räkna hur många som har den nya iBooken. Om du har bättre förslag, eller andra kommer på nåt snabbt så hör av er till Adrian

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det kan ju du bestämma, men det skall vara distinkta alternativ i så fall. Ex vis

• Har redan köpt iBook 12"

• Har beställt men ännu inte fått iBook 12"

• Funderar på / är sugen på nya iBook 12"

• Har köpt iBook 12" och returnerat den / fått den reparerad, eller upplevt kvalitetsproblem.

Som extra alternativ kunde det vara kul och också lägga in möjligheten

• Har köpt /eller väntar på beställd 14" iBook

Det låter ju bra. Fast om vi har alternativ som "beställt men inte fått" och "funderar på" så kommer ju folk att vilja ändra sig när de senare får sina iBookar. Men har de väl röstat en gång kan de inte ändra sig så vitt jag vet. Därmed kommer inte omröstningen att kunna visa det totala antalet personer som har skaffat ny iBook annat än just nu. Men det kanske vi kan leva med? (Alternativet är att vi bara har en omröstning typ "ja eller nej" och så får man bara rösta när man fått sin iBook, då kommer siffran att alltid stämma.)

  • Medlem
  • 2005-08-27 17:10

Gör det på det sätt du tycker passar bäst Adrian, men tycker att man skall kunna räkna antalet som faktiskt köpt den nya 12" modellen, samt hur kvalitetsintrycket varit. Dessa två tycker jag absolut skall finnas med. Med resten av mina alternativ gör du som du vill

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju bra. Fast om vi har alternativ som "beställt men inte fått" och "funderar på" så kommer ju folk att vilja ändra sig när de senare får sina iBookar. Men har de väl röstat en gång kan de inte ändra sig så vitt jag vet. Därmed kommer inte omröstningen att kunna visa det totala antalet personer som har skaffat ny iBook annat än just nu. Men det kanske vi kan leva med? (Alternativet är att vi bara har en omröstning typ "ja eller nej" och så får man bara rösta när man fått sin iBook, då kommer siffran att alltid stämma.)

  • Medlem
  • 2005-08-28 21:20
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju bra. Fast om vi har alternativ som "beställt men inte fått" och "funderar på" så kommer ju folk att vilja ändra sig när de senare får sina iBookar. Men har de väl röstat en gång kan de inte ändra sig så vitt jag vet. Därmed kommer inte omröstningen att kunna visa det totala antalet personer som har skaffat ny iBook annat än just nu. Men det kanske vi kan leva med? (Alternativet är att vi bara har en omröstning typ "ja eller nej" och så får man bara rösta när man fått sin iBook, då kommer siffran att alltid stämma.)

Så när kommer omröstningen?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Så när kommer omröstningen?

Nu!

Jag struntade i att ha ett Nej-alternativ, vi vill ju inte veta om hur många som inte köpt en iBook, bara hur många som köpt. Du ville ju ha nån typ av möjlighet att markera om man haft problem och därför tog jag med det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-26 19:33

Nu kommer jag med i skaran här! Har precis beställt en iBook 12"/512mb ram/60GB/

Ursprungligen av dayweed:

Nu kommer jag med i skaran här! Har precis beställt en iBook 12"/512mb ram/60GB/

samma som jag

Bevaka tråden