Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 19:12
Ursprungligen av Håkan P:

Känns som att 14" är snyggare iom att t-bordet inte går ut helt till kanterna. Sen att skärmen är lite större är ju inte helt fel heller.

Ah, det är ju individuellt vad man tycker.. Men jag kan säga dig, det är väldigt få som jag känner som har beställt 14", 12" kör nästan alla på p.g.a att det är samma upplösning på skärmen som Korsriddaren säger. Jag ska beställa 12", men det är ju vad man själv tycker. Åk in och kolla innan du beställer en.

Ursprungligen av dayweed:

Ah, det är ju individuellt vad man tycker.. Men jag kan säga dig, det är väldigt få som jag känner som har beställt 14", 12" kör nästan alla på p.g.a att det är samma upplösning på skärmen som Korsriddaren säger. Jag ska beställa 12", men det är ju vad man själv tycker. Åk in och kolla innan du beställer en.

Japp, det är klart. Men om man ändå kommer ha sin iBook som stationär dator också, utan extern skärm kanske man tjänar lite på den större skärmen, då det är behagligare att titta på.
Tyvärr finns det ingen Applestore jag kan kika hos här i Halmstad, vad jag vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-16 20:30

Det enda positiva med 14"aren är att den har superdrive. Prestandaskillnaden är så marginell att jag iaf inte bryr mig. Däremot är 14"aren mycket tyngre och större, nåt som avgör. Jag har kånkat runt på en släpbar 15-tummare i snart 3 år nu, det ska bli skönt att slippa den.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 13:04

Har väskan något inre skydd mot repor från blixtlåset?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-16 13:17

På Apple Stores hemsida (länken ovan) står det:

"Inre remsa för maximalt skydd"

Upptäckte att modellerna för Powerbook tyvärr inte är lika käcka och färgglada som de för iBook utan de är grå med färg på insidan och vid blixtlåset. Trist, ville ha en helgrön.

http://www.be-ez.com/prod_larobecolor.html

  • Medlem
  • 2005-08-16 18:53

Å andra sidan är det samma upplösning på 14-tummaren så du tjänar ingen större arbetsyta genom att beställa 14"-modellen. Bara bra om man ser dåligt

Ursprungligen av Korsriddaren:

Å andra sidan är det samma upplösning på 14-tummaren så du tjänar ingen större arbetsyta genom att beställa 14"-modellen. Bara bra om man ser dåligt

Jo, det vet jag. Men ändock är den snyggare, dessutom lite snabbare processor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 19:13

Håkan P: Jo, det är ju snabbare processor. Men jag hörde att det "bara" skiljer sig 8 %, och jovisst, det är ju kul att ha den med snabbare processor, men jag tror nog det inte är så stor skillnad, inte om man lägger in 1 GB RAM.. Eller har jag fel? Jag menar, det är väl inte minnet som är beroende på hur snabb datorn är? Är det 1.33 GHz så är det 1.33 GHz liksom..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 19:20

Jag håller med dig. Jag använde inte min PC på 4 månader när jag hade köpt min Mac mini. Den är så otroligt tyst! Jag personligen tycker att den inte låter mycket alls, och även är jag väldigt ljudkänslig. Lycka till med den nya iBooken och Mac minin!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 20:18

Det är sant. Jag kommer ju använda min som stationär, jag har en 19" TFT som jag kan koppla till, men det är ju inte samma känsla. Och du har rätt, använder man den som en stationär är det ju bekvämare på det sättet.. Men man lär sig tids nog också med 12" .. Jag vill ändå inte ha en trekilosdator i mitt knä om jag ska använda den. Liksom, jag kommer inte sitta vid en plats hela tiden när jag ska använda den, då kunde jag haft kvar min Mac mini. Alltid kul och ha med sig en dator vart än man går.. Fast 14" går ju också förstås att ta med sig ;p

Synd det, det finns alltså ingen Macbutik alls?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-16 22:59

Håller med dig Perc! Det enda är ju egentligen Superdrive och att den ändå har en större skärm, fast då samma upplösning.. Sen att den har en snabbare processor också.. Men som sagt, man märker det knappt skulle jag tro. Har faktiskt inte provat båda. En bärbar ska vara bärbar!

Senast redigerat 2005-08-17 14:08
Ursprungligen av dayweed:

Håller med dig Perc! Det enda är ju egentligen Superdrive och att den ändå har en större skärm, fast då samma upplösning.. Sen att den har en snabbare processor också.. Men som sagt, man märker det knappt skulle jag tro. Har faktiskt inte provat båda. En bärbar ska vara bärbar!

Nej, man kanske inte märker någon större skillnad i hastighet på klockfrekvensen, men vad gör det? Det "känns" bättre att man har den snabbaste iBooken man kan få. Dessutom så tror jag inte att 14" är så himla mycket tyngre att man inte kan kalla den bärbar. En 15" PB skulle jag däremot tro att det går lite tyngre att lyfta och bära med sig. Dessutom är 14" mycket snyggare iom skärmen och t-bordet som inte går ut helt till kanterna. Lite estetiskt som jag faktiskt bryr mig om. Men det är ju såklart en smaksak, vad man vill lägga pengarna på. Är man inte så petig om design och så kan man ju ta 12" utan att tveka.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-17 18:53
Ursprungligen av Håkan P:

Dessutom så tror jag inte att 14" är så himla mycket tyngre att man inte kan kalla den bärbar. En 15" PB skulle jag däremot tro att det går lite tyngre att lyfta och bära med sig.

Du har faktiskt fel i att en 15" PB skulle vara klumpigare eller tyngre att bära med sig. I själva verket är Powerbooken (förutom snyggare i mitt tycke utan den glansiga, vita plasten som iBooken har) både lättare och tunnare än en iBook 14".

Powerbook 15.2"
Size and weight (15-inch models)

* Height: 1.1 inches (2.8 cm)
* Width: 13.7 inches (34.8 cm)
* Depth: 9.5 inches (24.1 cm)
* Weight: 5.6 pounds (2.5 kg) with battery and optical drive installed (8)

iBook 14.1"
Size and weight: (14.1-inch model)

* Height: 1.35 inches (3.42 cm)
* Width: 12.7 inches (32.3 cm)
* Depth: 10.2 inches (25.9 cm)
* Weight: 5.9 pounds (2.7 kg)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-17 20:53

ska man få ett invoice av apple, som gällande garanti? har inte kommit nåt sånt iaf. ska ringa dom imorgon ifall de nu är meningen att man ska få ett sådant.

  • Medlem
  • 2005-08-17 21:19

För att kunna åberopa din garanti måste du ha en faktura från Apple. Denna får du genom att ringa till AppleStore och uppge ditt webordernummer, d vs det som börjar på W. Det gjorde jag och väntar som bäst på en "faktura" eftersom man inte får några regelrätta kvitton ens som privatperson.

AppleStore når du på 020-120 99 71

Ursprungligen av mitra:

ska man få ett invoice av apple, som gällande garanti? har inte kommit nåt sånt iaf. ska ringa dom imorgon ifall de nu är meningen att man ska få ett sådant.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-08-18 09:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

För att kunna åberopa din garanti måste du ha en faktura från Apple. Denna får du genom att ringa till AppleStore och uppge ditt webordernummer, d vs det som börjar på W. Det gjorde jag och väntar som bäst på en "faktura" eftersom man inte får några regelrätta kvitton ens som privatperson.

AppleStore når du på 020-120 99 71

Jag fick i alla fall min faktura nån dag efter att iBooken kommit, helt utan att ringa upp AppleStore. Beställde från Mecant AppleStore om det spelar nån roll.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-17 18:32

Det är sant, det du skriver. Nu när du säger det så vet jag inte om jag ska köra på 12" . Jag har råd med 14", men jag menar, varför? Det är kul och ha den snabbaste iBooken man kan få, ja, men jag vet inte om man tjänar så mycket på det senare? Det kommer jag säkert göra.. Men annars så känns den så onödig på något sätt när 12" har samma upplösning.. Jo, jag sa inte att man inte kunde bära med sig 14" (eller sa jag det?), för det kan man. Min polare har 14" , och det är som du säger en smaksak vad man tycker. Ibland börjar jag tro att 12" kan vara för liten, att man snubblar på tangenterna vilket man brukar göra i början ändå.. Jag bryr mig också om design, det är ju därför man kör Macintosh av en anledning.. Men jag ser det inte som att bry mig om design att tangentbordet inte går ut i kanterna på 14" .. Just det bryr jag mig inte så mycket om. Det är en smaksak helt enkelt. 12" har i alla fall bestämt mig för, ÄVEN om den har lägre processorhastighet..

Senast redigerat 2005-08-17 19:54
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-17 20:55

Personligen tycker jag 12" iBooken är snyggare än 14"

Desto färre "kanter" desto bättre (d.v.s. runt tangentbordet)

Vet ni förresten att Få böjs Få, Färre, Färst? Det ni....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 08:50

Jag har inte riktigt läst igenom den här tråden, men jag har i alla fall beställt en ibooK.
12", 512, 80
Och så har jag beställt en 1-gigs-modul från webhallen. Det här är en lång vecka! Vänta...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-19 13:12
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Jag har inte riktigt läst igenom den här tråden, men jag har i alla fall beställt en ibooK.
12", 512, 80
Och så har jag beställt en 1-gigs-modul från webhallen. Det här är en lång vecka! Vänta...

Grattis! Hur mycket kostade modulen om man får fråga? Lade du till frakt och sådär så du inte hämtar ut den?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-18 10:07

När jag köpte min Mac mini fick jag ingen heller garanti, bara ett papper om hur mycket summan var, och så vidare. Gäller inte det att man måste köpa till AppleCare från början?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 10:34
Ursprungligen av dayweed:

När jag köpte min Mac mini fick jag ingen heller garanti, bara ett papper om hur mycket summan var, och så vidare. Gäller inte det att man måste köpa till AppleCare från början?

Ditt invoice ÄR din garanti.

AppleCare kan köpas till så länge du är inom din ettårsgaranti.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-18 10:56

Men dåså. Varför ska man ha AppleCare då för om det täcker om det händer något?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 11:09

AppleCare förlänger garantin till 3 år.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-18 12:54

Om man beställer AppleCare i slutet eller mitten av sin 1 års period så räknar de från när du köpte datorn så igentligen blir det bara 2 år.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 15:37

Precis. Förlänger från ett år till tre. Som jag sa.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-18 15:51

Jaha, så det förlänger garantin tre år. Det låter väl bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-18 16:26
Ursprungligen av dayweed:

Jaha, så det förlänger garantin tre år. Det låter väl bra.

Nej, det förlänger garantin TILL tre år TOTALT. Har du en månad garanti kvar och köper applecare har du istället två år och en månad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-18 19:42
Ursprungligen av Perc:

Nej, det förlänger garantin TILL tre år TOTALT. Har du en månad garanti kvar och köper applecare har du istället två år och en månad.

Jaha, okej. Ursäkta att jag missförstod. Tänker i alla fall inte köpa till AppleCare på ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 18:22

den förlänger garantin ETT år, enl k-lagen är reklamationsrätten TVÅ. Dyr garanti om man frågar mig...

Bevaka tråden