Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-10 16:16

Ahh, nu börjar det bli intressant. Som jag sa så beställde jag i gårkväll. Nu har statusen ändrats till Shipped Kanon, kanske har lika tur med leveransen av min iBook som jag hade när jag beställde Tiger. Kanonfart med andra ord kanske Yiihaaa

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-10 16:25

Hur gör man för att tracka en order som har skickats? Har inte fått någon tracking-länk eller nummer av Apple trots att den stått som shipped i ett dygn nu. Tidigare när jag beställt från Apple Store har det sett annorlunda ut och jag har fått en tracking-länk när de gick över till shipped...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 16:39

Du kan inte tracka förrän trackingnumret dykt upp i orderstatusen alt. har mejlats till dig från Apple. Det kan dröja ett tag från att statusen har angivits som "shipped" tills du får numret. Tyvärr.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 18:36

En fråga till ägarna av de nya iBooksen: Varvar fläkten fortfarande upp något fruktansvärt när man kopplar in USB-enheter som vissa människor påstått?

Först och främst en liten språkgrej som jag inte kan låta bli (och det gäller inte bara akesson, det är många det gäller): Varför säga "tracka" när man kan säga det utmärkta svenska ordet "spåra"? Det är ju faktiskt exakt vad det betyder. När jag var ung så betydde tracka att man var elak, att man trakaserade någon. Så jag tycker inte vi ska hålla på att tracka våra ordrar, då kommer de kanske aldrig fram...

Ursprungligen av akesson:

Hur gör man för att tracka en order som har skickats? Har inte fått någon tracking-länk eller nummer av Apple trots att den stått som shipped i ett dygn nu. Tidigare när jag beställt från Apple Store har det sett annorlunda ut och jag har fått en tracking-länk när de gick över till shipped...

Läs tillbaka tidigare i tråden, där finns alla info om detta. Jag fick aldrig någon länk från Apple, men jag fick 80xxxxxxxx-koden och den använde jag på Apecode som gav uppgifter fram till överlämningen till TNT. Men som sagt, allt står tidigare i tråden (jo, jag vet att den är lång, men börja från början, det var rätt tidigt).

Ursprungligen av Toffelmannen:

En fråga till ägarna av de nya iBooksen: Varvar fläkten fortfarande upp något fruktansvärt när man kopplar in USB-enheter som vissa människor påstått?

Den varade upp för mig lite idag när jag överförde information från ett minneskort via en USB-kortläsare, men det var inte så allvarligt. Annars så har jag anslutit USB-mus utan att det varvat.

Jag gjorde en sökning på dabus.se och där kan man hitta Kingstonminnena av KTA-typen (det finns en minneskonfigurationshjälp som hittar rätt minnen åt en). Dom kostar 695 och 1575 för 512 resp 1G.

  • Medlem
  • 2005-08-10 21:00

Yes, nu har jag också fått mitt officiella "skickat besked" från Apple. Märk väl jag beställde den i går kväll och har redan fått leveransmeddelande och spårningsnummer. Lysande. *visslar förnöjt*
Vem vet, kanske blir det julafton här innan veckan är slut. Skulle dessutom inte förvåna mig om jag får iBooken innan min hårddisk från Macoteket kommer

  • Medlem
  • 2005-08-10 21:11

Känns grymt skönt att höra alla inläggen här som vittnar om att även KVR-minnena funkar utan problem. Nu gällder det bara att övervinna snålheten om jag skall beställa en 1 Gigare istället för 512-an

  • Medlem
  • 2005-08-11 00:21

Hej igen, någon som har ett schysst svar på vad den här infon egentligen innebär?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 10:40
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hej igen, någon som har ett schysst svar på vad den här infon egentligen innebär?

Att den plockats upp av TNT i Eindhoven 10/08 och ska till Lund.

Lol.. har exakt samma info och tid på min Jag tror den är på väg till flygplatsen, vad jag kan tolka ifrån andras inlägg.

Hoppas att jag får min iBook snart beställde du den i "standardutförande" ?

Senast redigerat 2005-08-11 03:03
  • Medlem
  • 2005-08-11 09:34

DAGENS FÅGELHOLK
Jag har fått uppleva det igen! Snabbaste leveransen (35 timmar och 52 minuter) precis som när jag beställde Tiger. Sent i tisdags kväll beställde jag som sagt min iBook. Döm om min förvåning när de för tio minuter sen ringde på dörren och där står budet med min efterlängtade lilla maskin. Med andra ord, från beställning till leverans... tisdag kväll beställning... torsdag morgon leverans Nu hoppas jag bara att den funkar som den skall Fler rapporter följer.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Sent i tisdags kväll beställde jag som sagt min iBook. Döm om min förvåning när de för tio minuter sen ringde på dörren och där står budet med min efterlängtade lilla maskin. Med andra ord, från beställning till leverans... tisdag kväll beställning... torsdag morgon leverans

Sanslöst snabbt. Ska komma ihåg att hänvisa till detta om nån hävdar att Apple aldrig kan leverera snabbt

  • Medlem
  • 2005-08-11 10:43

Adrian,
tycker du att det är litet dålig passform på ditt batteri också? Det är det på min, skall man få det bytt tycker du?

Yee-haa då har man äntligen fått sin book , kom igår på min födelsedag , snacka om tajming :)..

14"/combo/512/80gb

Nu gäller de bara att lära sig mac os också

MVH Billy

Nu har jag tappat räkningen på hur många som beställt (och fått) nya iBooken. Klart populär i alla fall!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Adrian,
tycker du att det är litet dålig passform på ditt batteri också? Det är det på min, skall man få det bytt tycker du?

Njae... inte så det stör i alla fall. Har du jämfört din iBook med någon annan?

Ursprungligen av billyskate:

Yee-haa då har man äntligen fått sin book , kom igår på min födelsedag , snacka om tajming :)..

Dubbelgrattis

1 Aug 2005 08:19 Gothenburg Out For Delivery
11 Aug 2005 07:33 Gothenburg Import Received
10 Aug 2005 23:46 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Wiee! Då får jag min idag Happy Happy Happy

EDIT: TNT ringde nyss, får min iBook inom 5 minuter

Senast redigerat 2005-08-11 11:52
  • Medlem
  • 2005-08-11 11:58

Första inlägget på min nya iBook. Får hoppas att det bara är att man skall ta loss batteriet och sätta dit det igen. Skärmen verkar litet skum i nedankant, men det är väl jag som är pedant Lyckas dock inte ansluta till min trådlösa brygga. Skall se om jag kan få hjälp. iBooken ansluter till det trådlösa nätverket men jag kommer inte ut på internet...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Skärmen verkar litet skum i nedankant, men det är väl jag som är pedant

Jag tror det sitter skruvar under skalet nånstans som trycker lite på skärmen i höger och vänster nederkant, det märkts tydligast om man har en helt jämn färg på skärmen.

  • Medlem
  • 2005-08-11 12:19
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror det sitter skruvar under skalet nånstans som trycker lite på skärmen i höger och vänster nederkant, det märkts tydligast om man har en helt jämn färg på skärmen.

Om jag förstod rätt menar du att om allt är 100% ihopskruvat så är skärmen exemplarisk i utseendet också?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Om jag förstod rätt menar du att om allt är 100% ihopskruvat så är skärmen exemplarisk i utseendet också?

Näe, snarare att man ser det på alla (Obs, det är bara en teori från min sida - det ser ut som om nånting trycker på skärmen.)

Men det brukar inte vara något man märker av vid vanligt användande.

Fick min nu Den är helt underbar, kan väl nämna att mitt batteri har bra passform iaf

Skriver detta med min nya iBook nu, kopplat till mitt trådlösa nät på 10mbit upp och ner Grymt fint

  • Medlem
  • 2005-08-11 14:44

Ja det är just längst ned, som om själva lcd-skärmen var litet "veckad" eller vad man skall kalla det och sen litet ljusare ut mot kanterna. Men det kan jag leva med. Det som är knepigt är den dåliga passformen på batteriet. Skall väl så småningom snacka med Apple och ta reda på vad de anser. Om det klassas som en normal avvikelse, eller om jag har en sån j--la tur att de kanske skickar ett nytt batteri. Den som lever får se. Sitter just med externt tangentbord, 21" skärm och min lasemus från logitech, och det raskar fint det här. Skall strax gå till posten o hämta min externa disk från Macoteket som hade kommit nu. Kanske kommer minnet jag beställde den här veckan också.... julafton hela veckan

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 15:45

Skulle vara kul om ni la upp lite fler bilder på era nya iBooks. Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa en iBook nu eller vänta tills PB:erna uppgraderas nångång i September/Oktober. Fler bilder på de nya iBook:arna gör kanske mitt val lättare

Senast redigerat 2005-08-11 16:01
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-11 18:53

Håller med Nocz! Även om man ser den i verkligheten rätt ofta så vill man se den på bilder också

Ok, nu är det äntligen gjort, har precis lagt in en beställning på en 12" Ibook 512mb/60 GB och en Ipod 20Gb. Har fram till nu använt en pc-laptop med xp+linux men tröttnat på att det alltid ska vara ett sånt krångel med den. Hoppas mycket på dom nya grejerna (och hoppas dom kommer hyfsat snart) !

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-11 23:48

beställde en 12" nyss (standardkonfig)

24 månaders avbetalningsplan då jag inte kunde uppbringa pengarna än på 5-6 månader ändå, så då betalar jag månadsavgiften tills dess och betalar allt på en gång..

visst blir det ca 1200kr dyrare, men det får jag leva med..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-12 07:56

Bogg, vad hände med din Mac mini? Hade du ingen 1,42 som du lödde upp till 1.5?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-12 09:12
Ursprungligen av dayweed:

Bogg, vad hände med din Mac mini? Hade du ingen 1,42 som du lödde upp till 1.5?

Den tuffar på fint den

Bevaka tråden