Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av DaPhox:

den förlänger garantin ETT år, enl k-lagen är reklamationsrätten TVÅ. Dyr garanti om man frågar mig...

Reklamationsrätten är faktiskt tre år nu men seriöst, hur många gånger är det nån kan dra nytta av den? Det är köparen som måste bevisa att felet fanns där från början:

Citat:

När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Jag skulle då inte förlita mig på den lagen.

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-18 18:52
Ursprungligen av Rickard A:

Varför inte?

Under deförsta sex månaderna efter köpet är detsäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Ursprungligen av bogg:

Varför inte?

Under deförsta sex månaderna efter köpet är detsäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Jo men nu var det ju i jämförelse med att köpa Applecare som sträcker sig efter första årets garanti då det ju gått mer än 6 månader........ Och efter det året anser jag att det inte går att förlita sig till lagen. Vilket i stort sett alla som försökt åberopa lagen känner till. Att komma hotandes med den lagen som vissa gör funkar bara inte. Det är rätt naivt att tro att det skulle göra det.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 20:50
Ursprungligen av Rickard A:

Jo men nu var det ju i jämförelse med att köpa Applecare som sträcker sig efter första årets garanti då det ju gått mer än 6 månader........ Och efter det året anser jag att det inte går att förlita sig till lagen. Vilket i stort sett alla som försökt åberopa lagen känner till. Att komma hotandes med den lagen som vissa gör funkar bara inte. Det är rätt naivt att tro att det skulle göra det.

tro mig, den funkar!

det är bara det att det ev. inte räcker med att hota, man måste till 99% genomföra den också. Vilket jag gjorde. Ärendet kan ta (för ett par år sen iaf.) upp till 6 mån, vilket är pinsamt länge. För mig tog det ca. 3. Det var det värt kan jag tala om! (Det är en fantastiskt skön känsla att slänga upp ARN's utslag inför Applechefer (som alltid blåljuger genom skjortkragarna)...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-19 15:21

Ni som får era iBooks via Ingram Micro får nog vänta ett tag ännu. Dom hade blivit lovade leverans från Apple den 19:e men ännu har dom inte skeppats.

Det här börjar ju bli patetiskt, och jag börjar bli uppriktigt förbannad/less. En månad ska det inte ta att få en vanlig jäkla dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 23:34
Ursprungligen av Perc:

Ni som får era iBooks via Ingram Micro får nog vänta ett tag ännu. Dom hade blivit lovade leverans från Apple den 19:e men ännu har dom inte skeppats.

Det här börjar ju bli patetiskt, och jag börjar bli uppriktigt förbannad/less. En månad ska det inte ta att få en vanlig jäkla dator.

Men för fan jag orkar inte vänta mera!! Får jag inte min iBook imorgon blir jag fan nästan ledsen i ögat! Sur blir jag iallafall! JAG ÄR TRÖTT PÅ WINPC!

Lite OT: Jag fick skicka tillbaks min "redan" visade sig visst att det vart ett konstruktionsfel på högersida utav chassit, den var sned, DVD/CD luckan såg lite som ett smile och tangentbordet var slappt på den sidan också. Men jag ringde applesupport, dom tog upp alla detaljer, blev vidarekopplad till applestore och därigenom fick jag valet pengarna tillbaks, eller en ny dator. Jag tog en ny iBook eftersom jag är helt förälskad i den vita lillaprylen Men till punkt, dom sa bara att TNT kommer och plocka upp den "defekta" iBooken nästa vecka och en ny skickas till mig med hög prioritet Vilken toppenservice ifrån applesupport och applestore tycker jag.

Mvh Markus.

  • Medlem
  • 2005-08-19 22:53

Där ser man, min är litet skev i botten redan från början. Dock vill de att jag skall få den "utvärderad" av en auktoriserad apple butik först. Det finns nån gräns för hur skev den får vara. Om man t ex kan sätta ett kreditkort mellan nån av gummifötterna och bordet, så är den skev nog för en reparation. Men till mig sa de inte att jag kunde få en ny utan att serviceverkstad kunde byta skalet om den var tillräckligt skev. Hur bar du dig åt för att få dem att skicka en ny?

  • Medlem
  • 2005-08-19 23:08

Föresten, hur funkar knappen till höger om er högra äppletangent? Min verkar bara gå att trycka ned i framkant, d vs upp mot skärmen. Hur är det med era? Hittar man tillräckligt många fel kanske de byter ut iBooken

Korsriddaren: Min är skev hela vägen på högersidan, den kan inte ligga plant emot bordet, hela DVD slot:en är helt sned, svårt och få in skivorna, tangentbordet ligger helt slappt emot resten av chassit.

Jag mailade Apple först, de bad mig ringa teknisk kundsupport, gjorde detta, förklarade mitt fall och han sa att han skulle tala med Applestore och kopplade mig dit. Sedan fick jag tala med en på Applestore och fick valet: Pengarna tillbaka eller en ny produkt. Vilket var super

  • Medlem
  • 2005-08-20 00:15

Och de ombad dig aldrig att gå till en serviceverkstad eller nåt sånt?

Det första dom sa på supporten var att jag skulle ta kontakt med en auktoriserad servicehandlare i Stockholm, men jag sa då att dom i mailet skrev att jag skulle be om och få bli vidarekopplad till Applestore ifall felet inte gick att åtgärda och få maskinen utbytt (i och med att jag hittade felet inom loppet på 14-dagar). Allting gick som 1-2-3 och jag fick RMA numret och hon sa bara att TNT ringer dig på måndag angående upphämtning + att jag fick leveransdatum satt till den 24 augusti på den nya maskinen. Så allt gick förvånansvärt smidigt faktiskt (då saker och ting aldrig gjort det för mig förut) Är iaf glad!

PS. Måste sitta vid PC:n igen tills iBooken kommer fram Jag som vant mig vid det bättre och skönare os:et än xp

  • Medlem
  • 2005-08-20 01:52

---> Sajbermaku du har PM!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-20 12:42

Apple store är ett fristående företag som vilket annan återförsäljare, så det är bara att ta det lugnt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-20 13:38
Ursprungligen av Fralle:

Apple store är ett fristående företag som vilket annan återförsäljare, så det är bara att ta det lugnt.

Kanske fristående, men Applestore har nog en egen gräddfil vad gäller leveranser.

Folk som köpte från Apples hemsida har fått sina nya iBooks för länge sen. Jag beställde en dag efter introduktionen och väntar ännu. Enligt ÅF har apple har inte ens skickat importörens beställning ännu...

Jag förstår dig Toffelmannen, ork med Windoze och PC.. usch..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 12:26

Men jag DÖR. Det står FORTFARANDE 19/8 som prel. leveransdatum hos Ingram Micro. Idag är det den 22/8! Vad håller de på med?!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-22 12:30

Verkkokauppa.com hade "på kommande: 19/8" fram tills i fredags, nu står det 25/8. Undrar om det har nån förankring i verkligheten...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 20:19

Var inne på inlife och skrev upp mig för en ibook i slutet på förra veckan.
Idag var vi och hämtade den.
Så jääääääkla cool, snygg, fräsch och allt annat jag hoppats på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 20:42
Ursprungligen av Perc:

Verkkokauppa.com hade "på kommande: 19/8" fram tills i fredags, nu står det 25/8. Undrar om det har nån förankring i verkligheten...

Verkar så. Jag kan vänta tills på torsdag. Men skjuts den upp ännu mer så måste jag börja trasha PCs för att behålla lugnet. Jag vill ha min NYA DATOR!!

Vänta! Om han hämtat ut sin dator från Inlife - betyder inte det att leverantörerna (Ingram Micro för att nämna en) fått sin sändning??!??!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 06:59
Ursprungligen av Toffelmannen:

Verkar så. Jag kan vänta tills på torsdag. Men skjuts den upp ännu mer så måste jag börja trasha PCs för att behålla lugnet. Jag vill ha min NYA DATOR!!

Vänta! Om han hämtat ut sin dator från Inlife - betyder inte det att leverantörerna (Ingram Micro för att nämna en) fått sin sändning??!??!

Har du hört/sett nåt av nån ibook ännu?

  • Medlem
  • 2005-08-23 20:43

I morgon skall jag ringa AppleStore och se vad de tänker göra åt min defekta Ibook. Hoppas jag har samma tur som Sajbermaku

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-24 07:36

Lycka till Korsriddaren berätta hur det går sen.

  • Medlem
  • 2005-08-24 12:48

Blev nog kopplad till Cork eftersom jag fick tala med en trevlig engelsk dam. Drog hela ärendet och resultatet blev ett RMA-nummer och löfte om att hon skickade en ny iBook till mig. Skall bli intressant att se hur detta fortlöper

Kanon Korsriddaren Gäller bara att stå på sig och motargumentera emot större företag för att få sin röst hörd

  • Medlem
  • 2005-08-24 13:58

Jo det ligger väl litet i det. Det enda som gnager mitt sinne, vilket jag säkert inbillar mig, är att hon sa att "they will send me a replacement of the faulty iBook". Hoppas de inte kör Netgear stuket, att man får en repig och tidigare reparerad dator. För i så fall blir jag litet kinkig

---> Sajbermaku
Hur snabbt fortlöpte ärendet för dig, från att du via tel fick ett RMA-nummer, tills att du fick den nya datorn i handen?

Har precis beställt en ibook 12" med 60gb hd och en ipod mini.
Har aldrig använt mac förut så vi får se hur bra det kommer att gå

  • Medlem
  • 2005-08-25 00:10

Uppdatering gott folk.
Som jag berättade i middags så pratade jag med AppleStore i morse. Ikväll har jag fått leveransmeddelandet att min nya iBook (får vi hoppas ) är skickad. Har jag samma flyt
som sist så anländer den på fredag, eller kanske måndag

00.04 Har den skickats från Eindhoven, blir nog fredag trots allt

*weeeeeeeee*

Senast redigerat 2005-08-25 00:32

Du får den nog imorrn tror jag TNT kommer och överaskar dig nog

  • Medlem
  • 2005-08-25 01:01

Ja går det snabbare än första gången är det helt otroligt. Håller tummar och stortår nu för att det inte finns nån defekt på den nya de skickar.... *nervös*

Bevaka tråden