- Hagelin
- Medlem ●
Stötte på denna poll, där MacWorld UK:s läsare säger att endast 8% av dem använder Automator. Kom att fundera på det, och inser att jag själv använder de (i mina ögon) 4 stora, hypade finesserna i Tiger ytterst lite. Hur är det med er andra? Vilka utav dem använder ni regelbundet?
Spotlight är trevligt och används rätt mycket på olika sätt.
Automator kanske skulle användas mer om man hittar något där man har nytta av det, alltså där man vet att man kommer göra samma sak upprepade gånger.
Dashboard är lite lull-lull men har en del trevliga användsområden, däremot tycker jag att det ibland är för segt, ibland tar det för lång tid att tex få igång kalkylatorn så att tidsvinsten är minimal mot att öppna den i program istället. Men kanske kommer det att bli bättre plus att jag antar att den inte skadar på något sätt om man inte använder det.
Safari RSS är en funktion som jag använt mycket lite men som säkert många här skulle undra varför den inte finns om de inte hade lagt till funktionen och den gör väl ingen skada.
Sen så måste man också komma ihåg att lull-lull funktionerna är de mindre förändringarna - de trevliga syns inte på ytan i samma utsträckning, men dessa kan man inte sälja ett os på i samma utsträckning som lull-lull prylarna.
Spotlight
Tycker det är en mycket bra idé. Men inget jag använder mer än jag gjorde med gamla sökfunktionen.
Dashboard
Är segt men jag använder mig av tv och väder widgeten.
Safari RSS
Nej...
Automator
Mycket bra idé. Användt det två gånger men då har det verkligen varit välkommet.
Spotlight
Skitjävlabra
Dashboard
Jag använder tvinfo.se, väder, pearLyrics (hela tiden ligger texterna framme för den låt som spelas) samt skoldatanätets lexicon.
Safari RSS
En gång. Enbart för att jag ska kunna ha den absolut helcoola skärmsläckaren med expressens rss. Annars använder jag alltid Firefox.
Automator
Aldrig använt.
Spotlight
Underbart
Dashboard
Används mycket hela tiden
Safari RSS
Väldigt ofta med stor vikt på 99macs rss
Automator
Använder jag en del för att flytta nedladdade skrivbordsbakgrunder och widgets (så man slipper in och rota fram mapparna för hand)
Att varken idg.se eller datormagazin.com har stöd för RSS är skandal.
Antagligen är det väl jag som missuppfattar, men både idg.se och datormagazin har väl stöd för RSS?
Har ej Tiger så jag kan tyvärr inte kommentera funktionerna.
spotlight: vill ha bort det blåa förstoringsglaset och att spotlight börjar söka innan jag ens skrivit klart vad jag vill söka på är otroligt störande. Nej, gamla sökfunktionen var perfekt tycker jag (men den har dom ju pajat också - den söker också innan man är klar nuförtiden)
dashboard: har stängt av det, så himla användbart tycker jag inte det var... men lexin, väder och västtrafik-widgetarna var trevliga.
automator: säkert bra, men jag har inte använt den.
Safari RSS: Hämtar podcasts den vägen, annars så är det rätt sparsamt använt.
Bland småsaker skulle jag vilja ha mapp-inställningar som funkar (har jag "beräkna storlek" på alla mappar SKA det vara på ALLA mappar, ok?), möjlighet till märkning ala Mac OS 9 och möjlighet att slänga bort pastellerna ur iCal mycket hellre än Tigers nya finesser...
Spotlight, trots att jag verkligen hatar att de pajat gamla sökfunktionen. Måste söka rätt på något tredjepartssökprogram nu - suck...
Dashboard, aldrig
Automator, jovars men ingen stor aha-upplevelse ännu, vilket beror på att jag kunnat göra det mesta av det ändå via AppleScript (och mycket mer)
Safari RSS, aldrig
Det enda jag använder är Safaris RSS funktion, ibland är det smidigt kunna kolla nyheter från 10 sidor samtidigt.
Spotlight då, funkar ju inte. Söker jag på "quake" hittar den t.ex. Quake 3 men inte GlQuake...
Det enda jag söker på är väl gamla CD skivor, ingen höjdare med spotlight....
Lustigt att det kom på tal nu för bara häromdagen kom jag på när jag snackade med en annan macanvändare att Automator finns i 10.4. Jag hade helt glömt bort det och aldrig använt det.
Spotlight har hjälpt mig några gånger, men ställer till det också jämfört med hur snabbt det var att enkelt söka på alla filer med ett namn i en viss mapp (och dess undermappar). Spotlight är lite overkill då. Annars använder jag Quicksilver för att starta program, öppna filer, öppna rätt inställning i Systeminställningar osv.
Safari RSS har jag ställt in så att ett klick på RSS-symbolen skickar feeden till NetNewsWire. På så sätt använder jag det en del eftersom jag ibland surfar in på sajter som jag vill lägga till i NNW och detta är det absolut smidigaste sättet. Men resten av RSS-stödet i Safari använder jag därmed inte.
Dashboard använder jag inte speciellt frekvent, men jag använder det när jag behöver en miniräknare snabbt eller vill kolla vädret. Har inte lagt till egna widgets (eller gjort egna för den delen) ännu.
Ni som totalsågar funktionerna, har ni givit dom en ärlig chans? Ibland måste man ju tvinga sig till ett ändrat beteende för att dra nytta av nyheter (ungefär som att använda Quicksilver - när man väl fattat hur bra det är använder man det hela tiden, men man måste tvinga sig från början).
Spotlight, trots att jag verkligen hatar att de pajat gamla sökfunktionen. Måste söka rätt på något tredjepartssökprogram nu - suck...
Du kan återställa den gamla sökfunktionen om du vill och slå av Spotlight.
Hurdå? (nu har du chans att bli hjälte i mina ögon)
Hurdå? (nu har du chans att bli hjälte i mina ögon)
Det vore ju trevligt att bli! Det är inte något jag testat själv, men i våras läste jag den här texten: Getting Back to (Search) Basics. Där står det bland annat:
Using mdutil to disable Spotlight indexing on a given volume results in Finder and Spotlight behavior I can live with. Essentially, that is, after you've disabled indexing with mdutil, you can search files in the Finder or with Spotlight, and the results returned will only be ones that include your search term in the file name. And in Spotlight searches, you still get the extra added benefit of having things sorted by type (somehow Spotlight can still identify and sort files by type, even if the search is only by name).
Now that's pretty durned cool. I have the ability to search by name (only) again, and I still get some of the usefulness of Spotlight. (And, P.S., Finder toolbar searches will also be sorted by kind. A simple window style change to list view -- or command-2 -- will get you the flat list you're used to.)
Gå till artikeln för att få instruktioner om hur man gör detta.
Slå av Spotlight (antingen genom att ändra YES till NO på Spotlightraden i hostconfig, lägga till filen ServerVersion.plist i mappen CoreServices, sätta chmod 0000 på alla relevanta filer eller genom att använda DisableTigerFeatures) känner jag igen, men hur man återställer den gamla sökfunktionen vill jag gärna veta? Går det att få båda på en gång?
Slå av Spotlight (antingen genom att ändra YES till NO på Spotlightraden i hostconfig, lägga till filen ServerVersion.plist i mappen CoreServices, sätta chmod 0000 på alla relevanta filer eller genom att använda DisableTigerFeatures) känner jag igen, men hur man återställer den gamla sökfunktionen vill jag gärna veta? Går det att få båda på en gång?
Kolla mitt svar till Richard ovan, där finns en länk till en artikel. Det går inte att få båda parallellt så vitt jag kan se.
Dashboard-widgets:
Adressbok - suveränt kopplad till både originaladressboken och Mail.. och när jag ska ringa får jag upp telefonnumret i S T O R A SIFFROR!!!!! Underbart...
EasyEnvelopes - snabbt och enkelt printar jag ut adresserade kuvert...
TV-info - tja. det säger sig själv...
ToDo - samma sak...
kalkylatorn - praktisk och snabb
Mina widgets startar snabbt, ingen fördröjning alls. Kan kanske bero på 1 GB internminne?
Automator, jovars men ingen stor aha-upplevelse ännu, vilket beror på att jag kunnat göra det mesta av det ändå via AppleScript (och mycket mer)
Det ligger väl ingen motsättning mellan Automator och AppleScript. Dels är det ju ett sätt att på ett enkelt sätt paketera och/eller återvinna skript, dels kan man ju trigga skript från en automatoraction.
Finns det några nackdelar med detta?
Automator: Använder jag ofta, men det är seeegt - behöver inte vara många uppgifter för att det ska krascha. Väldigt kompetent program för en switcher som mig.
Har inte själv märkt några stabilitetsproblem. När har det kraschat?
Vänligen, Ylan
En viss kraschbenägenhet finns som sagt. Vet inte om arbetsflödet jag tillverkar blir komplext eller vad det är som händer. På ett flöde som bara är fem, sex uppgifter stort är det bedrövligt.
Om jag klickar på de små grå och vita pilarna (bredvid varje flöde) för att expandera informationen om varje uppgift - är det enormt segt. Om man klickat på för många små "informationspilar" samtidigt hänger det sig. Om man dessutom vill flytta uppgifter uppåt eller nedåt i hierarkin kan Automator strula.
Detta är väl det enda som irriterat mig, annars funkar det fint. Kör version 1.0.1(54). (Jag har kört Cocktail och reparerat skivbehörigheterna.)
Personligen kör jag med Launchbar istället för Spotlight, tycker att Launchbar funkar enormt mycket bättre. Spotlight hittar aldrig vad jag vill ha, och har inte samma bredd på sig.
Dashboard har jag funnit vara väldigt trevligt, har alltid calculator, world wide weather, dictionary, local weather, transmit, CNN news, BBC News, World News och TV programmen öppna i den så att jag bara behöver trycka på F13 för att få den omedelbara informationen
Automator har jag hittils inte testat.
Stör mig också på att Spotlight (även ifall jag har avaktiverat den numera) finns kvar på menubaren, och att jag inte kan hitta något snyggt, bra, sätt att få bort ikonen.
-J
Personligen kör jag med Launchbar istället för Spotlight, tycker att Launchbar funkar enormt mycket bättre.
Men de fyller väl inte riktigt samma funktion? LB är ju mera en konkurrent till Quicksilver. Eller kan LB söka på innehållet i filer, enskilda mejl från Mail osv?
Men de fyller väl inte riktigt samma funktion? LB är ju mera en konkurrent till Quicksilver. Eller kan LB söka på innehållet i filer, enskilda mejl från Mail osv?
Problemet där är snarare att jag inte andvänder Mail, utan Entourage och Pine. Sedan så visst så finns det små funktioner som Spotlight har som LB kanske kunde skaffa sig men på det stora hela så slår LB SL allt med 95%'s marginal, I synnerhet iom att jag inte andvänder just Mail.
Problemet där är snarare att jag inte andvänder Mail, utan Entourage och Pine. Sedan så visst så finns det små funktioner som Spotlight har som LB kanske kunde skaffa sig men på det stora hela så slår LB SL allt med 95%'s marginal, I synnerhet iom att jag inte andvänder just Mail.
Jag använder inte heller Mail (utan Eudora) men jag menade mera att det ändå handlar om olika ändamål. Spotlight är inte en "launcher" i första hand (vilket däremot LB och QS är). Spotlight handlar om att söka på djupet (i alla Word-filer osv). LB handlar om att effektivt och snabbt starta program och öppna filer. Men visst, det överlappar ju varandra en del och man kan använda Spotlight som en launcher, men då är QS eller LB (har jag förstått) mycket bättre.
Spotlight: Inte ofta men det händer.
Dashboard: En kanonfunktion tycker jag. I början var jag skeptisk men efter ha hittat några verkligt användbar Widgetar så började jag gilla funktionen mer och mer.
Safari RSS: Nej
Automator: Verkar kul men har dessvärr inte orkat att lära mig programmet.
Spotlight:
Har jag använt en del, men stör mig på hur dålig den är på att hitta grejor jämfört med den gamla hederliga sökfunktionen. Det som är bra tycker jag är att den börjar söka redan innan jag hunnit skriva klart vad jag söker efter. Men det är nog också det enda som imponerar
Dashboard
Har provat någon gång att stoppa in TV widgeten och att använda kalkylatorn, men tycker inte att det är nåt under av användarvänlighet. Känns som en onödig funktion som kunde lösts annorlunda.
Safari RSS:
Har jag inte riktigt orkat sätta mig in i så det kan jag inte säga att jag använder.
Automator:
Har jag aldrig använt, och har nog inte heller förstått riktigt vad jag skulle ha för nytta av det.
Spotlight
Ovärderlig... Använder det hela tiden för att söka (efter innehållet) i alla mina jädra dokument. Och snabbt går det.
Dashboard
ical events/todo, albumart, ichat widget och väder använder jag hela tiden, men även unit converter, räknaren och stickies.
Safari RSS
Försökte mig på omniweb ett tag. Gillade den verkligen. men safaris RSS-funktion fick mig att fortsätta med safari.
Automator
Används jag inte alls.
Tycker att spotlight är guld, ialla fall självaste grunden sen så kan man hålla med om att det finns mycket de kan fixa.
Tex möjligheten att kunna söka som förr.
men att de byggt in grunden i Tiger tror jag man ska vara glad för, när den finns där så kan den bara bli bättre.
Spotlight är ganska bra, men söker inte igenom dom mappar jag vill ibland, som tex /Library.
Dashboard, visst kul. Men jag tyckte bättre om Konfabulator.
Safari RSS, bläh.
Automator, 3ggr har jag försökt skapa saker med den, ingen av gångerna har den innehållit dom saker jag vill ha. Har slutat med vanliga AppleScript och Shellscript.