Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni de nya funktionerna i Tiger?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kunde inte rösta för alternativet "Inget" finns inte. Kan i ärlighetens namn säga att jag använder någon av dem regelbundet.

T-son

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 10:54

Spotlight
Naturligtvis tvingas jag att söka efter filer ibland, men jag undviker det numera så mycket som möjligt, eftersom spotlight är så förskräckligt olidligt segt. Dessutom har den slutat söka efter vissa systemfiler, vilket är extremt irriterande. Inte ens om man väljer "Sök endast i mappen Preferences" så söker den där - man är helt hjälplös om man vill hitta en systemfil - hur ska man nu kunna göra manuella avinstallationer?

Dashboard
Väldigt användbart. Jag använder massor med olika widgets och tycker att det är en perfekt funktion. Fast bara när jag har tid/ork att vänta 30 sek på att den ska visa sig.

Automator
Stort misslyckande. Det finns alldeles för få alternativ. Det var en bra idé, men i praktiken kan man aldrig göra de uppgifter som man vill, eftersom de helt enkelt inte finns med i Automator. Dock fick det programmet mig att upptäcka automatisering, så jag skaffade ett annat program - QuicKeys - som man bokstavligt talat kan göra allt med.

Safari RSS
Jag brukar inte använda RSS, så jag använder det inte nu heller i Safari. Men jag har testat det och tycker att det är väldigt bra gjort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 11:53

Tänkte faktiskt uppgradera från Panther nu. Jag blir dock tveksam när jag läser den här tråden. Det som lockade med Tiger är främst Xcode 2.0, men i ärlighetens namn vet jag inte huruvida jag skulle hinna använda det så mycket i höst.

Kanske skulle göra mitt första systemversionsöverhoppning med OS X.

Vänligen, Ylan

Jag har ägnat en halvdag åt att ta bort spotlight-plugins, ta bort integritetsskydd, ta bort indexet, bygga om det på nytt. Därefter kan jag hjälpligt överleva med att söka med hjälp av citationstecken. Det duger nästan.

Spotlight är verkligen jobbigt. Särskilt på ädre datorer.

Någon som hittat ett tredjeparts-program som kan söka lika bra och enkelt som man kunde göra i Panther?

Optimalt för mig vore att standard-sök var gamla hederliga sökfunktionen. Äpple-F på det!

Sedan vill jag kunna söka på innehåll med Spotlight också fast mycket mer sällan. Då skulle jag dock vilja stänga av att den söker medan jag skriver för det slöar ner så mycket. Dessutom borde det gå att avgränsa sökningen lika enkelt som förut, med filtyp, ändringsdatum etc. Äpple-shift-F på det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 21:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har ägnat en halvdag åt att ta bort spotlight-plugins, ta bort integritetsskydd, ta bort indexet, bygga om det på nytt. Därefter kan jag hjälpligt överleva med att söka med hjälp av citationstecken. Det duger nästan.

Kolla in Macworlds tips!

Nästan halvvägs ned på sidan finns rubriken Revert to the previous Find window!

Själv trivs jag alldeles utmärkt med Spotlight, och undrar varför inte du m. fl. gör det. Då sitter jag ändå på en PB G4 400MHz.

Vänligen, Ylan

Jag använder rubbet.

Trodde inte att jag skulle använda automator, men det är perfekt om man har en hel drös med bilder som man vill döpa om sekventiellt. Filer med skräptecken - sök/ersätt. Smidigt att skapa 'spara-som' workflows.

Det är bara ett skrap på ytan, men det gör min vardag lite lättare.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-09-04 20:14

spotlight använder jag ofta.

automator använder jag ibland för att ändra i id3-taggarna på min mp3or.
ganska smidigt iochmed att itunes använder dem så pass mycket.

dashboard använder jag inte så ofta, men det händer väl. typ för att kolla tid på andra ställen, räkna om enheter osv.

safari RSS vet jag inte vad det är
använder firefox

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-16 21:23

Spotlight använder jag ibland. Dashboard är bara störande, Apple har lyckats göra en funktion som äter minne (widgets dvs.) även om dom uppenbarligen inte gör nånting medan dashboard inte är framme. Det tar ju alltid nån sekund att uppdatera väder och sånt när man tar fram dashboardet(?) efter en lite längre tid. Varför kan sånt inte skötas i bakgrunden?

Automator har jag lekt lite med, men inte hittat nån användning för. Safari RSS körde jag tills jag upptäckte netnewswire. Skärmsläckare är jag allergisk mot oberoende hur snygga de är, annars skulle jag troligen använda rss-skärmsläckaren.

Faktum är att det lutar mot att sälja powerbooken nu eftersom den inte ger mig den "wow-känsla" som alla talar om, där "allt fungerar". De fördelar som finns uppvägs mer än väl av ett GUI som är slött som sirap titt som tätt och ett tangentbord som saknar massvis med tangenter som för mig är viktiga. Vem f-n tog bort pagetangenterna, home, end, ins och del?!

Ursprungligen av Perc:

Spotlight använder jag ibland. Dashboard är bara störande, Apple har lyckats göra en funktion som äter minne (widgets dvs.) även om dom uppenbarligen inte gör nånting medan dashboard inte är framme. Det tar ju alltid nån sekund att uppdatera väder och sånt när man tar fram dashboardet(?) efter en lite längre tid. Varför kan sånt inte skötas i bakgrunden?

Du säger emot dig själv.

Anledningen till att den inte körs i bakgrunden, beror på att den inte tar några resurser, d.v.s. minne eller processor, när den inte är igång.

Man får välja, och Apple tog beslutet att det är bättre att vänta lite än att den skall vara igång hela tiden.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-16 23:08
Ursprungligen av lokedhs2:

Du säger emot dig själv.

Anledningen till att den inte körs i bakgrunden, beror på att den inte tar några resurser, d.v.s. minne eller processor, när den inte är igång.

Man får välja, och Apple tog beslutet att det är bättre att vänta lite än att den skall vara igång hela tiden.

Jag har nog sett dashboardwidgets som käkat mängder av både CPU och minne fast jag inte har haft dashboard framme. Trots det tar vissa widgets tid på sig att "starta" när man tar fram dashboard.

Automator: Använder jag ofta, men det är seeegt - behöver inte vara många uppgifter för att det ska krascha. Väldigt kompetent program för en switcher som mig.

Spotlight: Används mycket ofta och jag framkallar det gärna med kortkommandot Option-Äppelkringla-Mellanslag.

Dashboard: Ja, hela tiden. Mycket fiffig finess. 'Omvandlaren' är särskilt användbar men även 'kom-i-håg-lapparna'. Praktiskt när man sitter framför utländska TV-program, framförallt 'Mythbusters' och behöver konvertera mellan fot/meter, tum/centimeter etc.

Safari RSS: Nej, inte testat ännu. Inte funnit någon större mening med finessen men den uppenbaras kanske snart?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 21:24

Spotlight använder jag typ varenda sekund....
Dashboard likaså
Automator.... nja ibland
Safari RSS, Ja, fast nu när jag har så många RSS feeds så använder jag NetNewsWire

• Oregistrerad
  • 2005-10-16 22:17

Tycker spotlight är kanon, använder det ofta. Dashboard, tja...ibland. RSS i Safari, ja. men har just skaffat NetNewsWire. Automator, nej. Har inte satt mig in i vad det är bra för faktiskt. (Skäms?)

Spotlight: Check.
Dashboard: Check.
Automator: Check, fast bara ett par gånger för att skapa fristående droplets.
Safari RSS: Check, fast inte helt nöjd med hur det fungerar.

Spotlight och Dashboard använder jag varje dag. "Pricken över i" för Tiger, tycker jag.

Automator har jag inte använt ännu. RSS i Safari har jag väl sneglat på någon gång men gör inte så mycket för mig.

Bevaka tråden