Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta ditt OS X screenshot här

Tråden skapades och har fått 3600 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...och hur gor jag en "Screen Print" ?
1) Screenprint av Desktop?
2) Screen print av oppet fonster pa en applikation?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-06-07 18:27
Ursprungligen av ChristerinTexas:

...och hur gor jag en "Screen Print" ?
1) Screenprint av Desktop?
2) Screen print av oppet fonster pa en applikation?

1 kommando+skift+3

2 kommando+skift+4 och tryck på mellanslag och en kamera kommer fram. Klicka sedan fönstret du vill ta en Skärmavbildning av.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-07 20:28

RockyMontana: med menylisten menar Cogito ergo Mac troligen listen längst upp på skärmen!

Edit: Och om jag har rätt så är det Desktop Manager han undrar över.

ahaaa, desktop manager, VPN o last.fm

Tog en liten bild av menylisten och lade till lite info på de saker som kunde vara okända för vissa. Övriga menyer mellan MenuMeters och MenuCalendarClock äro: Monitor, Keyboard, Keychain, Users.

Hm, vad mer kan jag klämma in i menylisten tro...?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 13:55

VirtueDesktops och Salling Clicker

Här kommer mitt skrivbord på min MacBook.
http://www.flickr.com/photos/peacegrove/162944526/

Efter att ha följt era skrivbordsvisningar ett tag undrar jag varför så få verkar använda sig av dragthing. Jag tycker att det är ett utmärkt och cleant komplement till den vanliga docken. Här kommer mitt skrivbord med dragthing nere till vänster.

Ursprungligen av Loromits:

Efter att ha följt era skrivbordsvisningar ett tag undrar jag varför så få verkar använda sig av dragthing. Jag tycker att det är ett utmärkt och cleant komplement till den vanliga docken. Här kommer mitt skrivbord med dragthing nere till vänster.

Vad är det för program som fixar den där "mappen" nere till vänster på bliden?

Ser inte riktigt poängen med det dock?

Cogito:
Vad är poängen med Classic Menu?

Ursprungligen av RockyMontana:

Ser inte riktigt poängen med det dock?

Poängen är att man kan dela upp de program (eller mappar) man inte använder lika ofta som de i docken i olika kategorier, och ha dem lättillgängliga utan att behöva leta upp dem i programmappen.

  • Medlem
  • 2006-06-09 15:24
Ursprungligen av Loromits:

Poängen är att man kan dela upp de program (eller mappar) man inte använder lika ofta som de i docken i olika kategorier, och ha dem lättillgängliga utan att behöva leta upp dem i programmappen.

Ett sånt problem löser ju quicksilver otroligt mycket enklare/snabbare/smidigare/snyggare tycker jag ju personligen..

Ursprungligen av RockyMontana:

Ser inte riktigt poängen med det dock?

Cogito:
Vad är poängen med Classic Menu?

Den gör det enkelt för mig om och när jag vill köra Classic. Istället för att ha en ikon i dockan, om det nu är möjligt vill säga, eller att öppna inställningarna och starta Classic därifrån så behöver jag bara förflytta muspekaren upp i listen och klicka på nian samt välja att jag vill starta Classic.

Ursprungligen av Loromits:

Efter att ha följt era skrivbordsvisningar ett tag undrar jag varför så få verkar använda sig av dragthing. Jag tycker att det är ett utmärkt och cleant komplement till den vanliga docken. Här kommer mitt skrivbord med dragthing nere till vänster.

Jag kör med DragThing - se mitt inlägg med bilder tidigare i denna tråd (s. 58)

Så varför inte göra en geväg till Applications i docken och högerklicka?
Funkar alldeles strålande ju?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 21:20

Varför inte använda Quicksilver och trycka äpple+mellanslag, skriva wo och trycka enter, så startar word? Så mycket snabbare och coolare än nån ful dragthing-moj!

Allt är ju givetvis en smaksak, men jag gillar att ha programmen lättillgängliga och uppdelade i olika kategorier, eftersom jag inte kommer ihåg vad alla heter och eftersom jag har 100-talet program i programmappen.

Men nog om det, här ska vi ju visa skrivborden.

Jag upptäckte just en konstig sak. Redigeringsknappen för mina tidigare inlägg i denna tråd är borta, annars hade jag eliminerat min sista post från s. 57 då bilderna på den fullständigt fyller ut skärmen och då min första post på nästföljande sida ersätter den. Underligt...

Jag kan redigera min inlägg på denna sida men inte på tidigare sidor. "Is it a bug or a feature? " ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 01:04

Fattades bilder på dual-screen system tyckte jag, dock gör faktiskt bakgrundsbilden sig bättre på en skärm.

QuickSilver är för övrigt det bästa som hänt programhantering sen... ja... Öppna program är svårt att göra snabbare! Möjligvis skulle den kunna bli "context-sensitive" också (typ "e-mail" öppna mail, eller "surf the web" öppnar safari).

Hm ytterligare en person med silvrigt iTunes. Hur?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-09 12:58

Hur får ni dockan att vara placerad i nederkant av skärmen, fast längst till höger/vänster?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 14:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm ytterligare en person med silvrigt iTunes. Hur?

Kan vara Uno. http://www.macupdate.com/info.php/id/19384

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-09 13:28

tantal: TinkerTool, se versiontracker.com

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-09 17:14

Sant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 17:17

Hm ytterligare en person med silvrigt iTunes. Hur?
Iridium och Smooth Tunes fixar det.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-06-09 18:28

Så här i VM tider, här kommer mitt OS X screenshot!

http://www.ingerlund.com/images/jetwash.png

Ursprungligen av Jetwash:

Så här i VM tider, här kommer mitt OS X screenshot!

Jag inser att jag är mer datanörd än sportintresserad då jag läste VM som virtuell maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 20:06

Är inte VM "virtual memory"?

Ursprungligen av Erik.dv:

Är inte VM "virtual memory"?

Jovars, men jag tänkte ju att jag skulle få se några Parallels.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 13:07

Tackar, så blev det lite bättre, fast Applications-ikonen samt genvägen ville inte bytas ut, även om jag loggade ut, men det blir kanske bättre om man startar om helt och hållet...

Bevaka tråden