Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen har vuxit till sig

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-08-25 17:19

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
[QUOTE]Det är inte sant enligt vad Eric Raymond gått ut och sagt. Världen är full av myter....)[/quote]Visst är den det, vore trist annars. Hur du kan avgöra att det ena är sant medan det andra inte är det vet jag däremot inte.

Bara antalet utvecklare för programvara för Linux utgör en hyffsat stor grupp personer. Måhända är det en community-liknande sysselsättning att utveckla för andra utvecklare, men en regnruskig höstdag i Redmond kanske det tar fart på allvar... När/om det gör det ligger Apple bra till.

• Avstängd
  • 2002-08-25 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Unixvärlden är inte en stor marknad för Apple. Du överdriver dess betydelse. Unixvärlden totalt är en väldigt liten marknad, mindre än vad Macvärlden är. Och det är dessutom bara en väldigt liten del av Unixvärlden som har något större intresse för Macen, med eller utan MacOS X, eftersom det inte finns några Macar som kan konkurrera med till exempel Suns, IBMs och HPs unixmaskiner för CAD, 3D-DCC eller rendering.

Linuxvärlden är större än Unixvärlden, men de flesta Linuxanvändare är fattiga studerande som inte skulle kunna gå ut och köpa en ny Mac även om de hade velat.

Apple är redan idag världens största Unix-leverantör och Mac OS X är mer populärt än Linux - eller kommer snart att vara det. Lägg märke till att alla de viktiga programmen utom Quark Xpress finns för Mac OS X.

Jaha. Och? Att vara största enskilda Unixleverantör i en otroligt fragmenterad marknad är ingen större merit. Och ändrar inte på det faktum att det varje år tillkommer fler Linux-maskiner än alla Unixmaskiner, inklusive MacOS X, tillsammans....

Det enda det du skriver bevisar är att om man bara begränsar urvalet tillräckligt mycket så kan man med statistik bevisa precis vad som helst.

• Medlem
  • 2002-08-25 17:28

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]Apple är redan idag världens största Unix-leverantör[/quote]En anledning är naturligtvis att det går en linuxdistributör per tio användare ungefär.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-25 23:55
Citat:

quote: Linuxvärlden är större än Unixvärlden, men de flesta Linuxanvändare är fattiga studerande som inte skulle kunna gå ut och köpa en ny Mac även om de hade velat.

Återigen ett exempel på S_W retorik. Han försöker få olika deltagares inlägg att framstå som myter men så ibland klämmer han i med en och annan tvättäkta generalisering, eller är det måhända projektion?

Jag ger inte nåt för S_W uppfattning om myter, men att de flesta skulle vara fattiga studerande är ett rent löjeväckande påstående. Allt ingående i S_W:s aktiva kamp för Bill Gates och windows.

Har följt dina inlägg i de olika trådarna. Den enda gruppen datoranvändare som hitills inte utsatts för vaga påståenden eller direkta angrepp är, guess what, PC-användare.

Den enda plattformen som S_W hitills inte har sagt ett ont ord om är, guess again, PC/Win.

För min del så är trovärdigheten i S_W inlägg lika med noll!

Självdistans var ordet sa Bill....

• Avstängd
  • 2002-08-26 00:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:

Citat:

quote: Linuxvärlden är större än Unixvärlden, men de flesta Linuxanvändare är fattiga studerande som inte skulle kunna gå ut och köpa en ny Mac även om de hade velat.

Återigen ett exempel på S_W retorik. Han försöker få olika deltagares inlägg att framstå som myter men så ibland klämmer han i med en och annan tvättäkta generalisering, eller är det måhända projektion?

Jag ger inte nåt för S_W uppfattning om myter, men att de flesta skulle vara fattiga studerande är ett rent löjeväckande påstående. Allt ingående i S_W:s aktiva kamp för Bill Gates och windows.

Har följt dina inlägg i de olika trådarna. Den enda gruppen datoranvändare som hitills inte utsatts för vaga påståenden eller direkta angrepp är, guess what, PC-användare.

Den enda plattformen som S_W hitills inte har sagt ett ont ord om är, guess again, PC/Win.

För min del så är trovärdigheten i S_W inlägg lika med noll!

Självdistans var ordet sa Bill....

Men det är ju så att de flesta Linuxanvändare är studenter. Det är inget jag hittar på. Linux är inget för den genomsnittlige hemdatoranvändaren, och Linux finns inte på företagens skrivbord, så var finns Linux (*)?

Om du nu vet bättre så posta någon länk som stöder din uppfattning att de flesta Linuxanvändare inte skulle vara fattiga studenter.....

(*) Världens totala servermarknad omfattar någon enstaka procent av de totalt sålda datorerna, och Linux är inte störst på den marknaden, så du behöver inte ens försöka påstå att det är där alla Linuxanvändarna finns. Linux är stora på vissa serversegment, främst webservrar och liknande, men totalt sett så är det ända försumbart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 01:08
Citat:

quote: Linux är stora på vissa serversegment, främst webservrar och liknande, men totalt sett så är det ända försumbart.

S_W:

IBM, Oracle, HP och även Sun Microsystems pumpar in många sköna miljarder dollar i Linux-utveckling - och du påstår att Linux totalt sett ända är försumbart? Tror du att IBM och de andra riktigt tunga företagen investerar en massa feta dollar i Linux-produkter av olika slag bara på skoj, att de är någon sorts hobbyister? Du får nog ta dig en funderare en gång till.

• Avstängd
  • 2002-08-26 07:02
Citat:

Citat:

quote: Linux är stora på vissa serversegment, främst webservrar och liknande, men totalt sett så är det ända försumbart.

S_W:

IBM, Oracle, HP och även Sun Microsystems pumpar in många sköna miljarder dollar i Linux-utveckling - och du påstår att Linux totalt sett ända är försumbart? Tror du att IBM och de andra riktigt tunga företagen investerar en massa feta dollar i Linux-produkter av olika slag bara på skoj, att de är någon sorts hobbyister? Du får nog ta dig en funderare en gång till.

Du får försöka skaffa dig en realistisk bild av datormarknaden. Tills dess är det fullständigt meningslöst att diskutera med dig.

IBM, HP med flera satsar pengar på Linux (hårdvara plus mjukvara) inom serversektorn och inom den traditionella arbetsstationssektorn. De två sektorerna tillsammans uppgår till en marknadsandel som ungefär motsvarar Apples marknadsandel, dvs andel av den totala datorförsäljningen, ungefär 2,5-3%. Eftersom datormarknaden är så stor som den är så rör det sig om mycket pengar även för en så liten bit av kakan, men totalt sett så är det ändå försumbart.

*snip*[QUOTE] Lägg märke till att alla de viktiga programmen utom Quark Xpress finns för Mac OS X.[/quote]Och vem behöver Quark längre hehe? Inte jag, ID2 öppnar QXP väldigt duktigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 08:02
Citat:

quote: Du får försöka skaffa dig en realistisk bild av datormarknaden. Tills dess är det fullständigt meningslöst att diskutera med dig.
IBM, HP med flera satsar pengar på Linux (hårdvara plus mjukvara) inom serversektorn och inom den traditionella arbetsstationssektorn. De två sektorerna tillsammans uppgår till en marknadsandel som ungefär motsvarar Apples marknadsandel, dvs andel av den totala datorförsäljningen, ungefär 2,5-3%. Eftersom datormarknaden är så stor som den är så rör det sig om mycket pengar även för en så liten bit av kakan, men totalt sett så är det ändå försumbart.

C_W, nu är jag less på din nedlåtande besserwisserattityd. Du ska minsann inte klappa mig på huvudet, gosse! Jag hoppas att du inte beter dig på samma sätt mot dina kunder.

Återigen har mondo65 och S_W börjat med sandlåde mentaliteten..."Ropar" -Kan inte moderatorn göra något åt dom två...

xplane: förvånande att en tråd som S_W frekverar spårar ur? Nej.

Mondo: vilka kunder!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 08:47

Visst, jag blir förbannad, men S_W är ju direkt oförskämd och tycks betrakta mig och en hel drös andra här på forumet som amatörer och allmänna nollor. Lägg av med att spela Allan, S_W! Det blir trevligare så.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-08-26 09:10

Vet inte om det är någon idé att ge se in i tråden när den gått så här långt. Men jag läste en artikel igår mac osx swithcer stories som innehåller en helt ovetenskaplig undersökning av vilka som egentligen "switchar". MacOS9->OSX, Win->OSX,Linux->OSX osv.
Det som fick mig att ta det stora steget var just att det är unix som ligger i botten. Jag har alltid varit Pro-Mac, men tyvärr har det varit för krångligt att utveckla programvara för plattformen, vilket gjorde att Windows blev det naturliga valet. Nu blir det ändring på det!
Som jag ser det har den största skillnaden mellan Apple och Microsoft varit att Microsoft alltid haft utvecklarna som målgrupp medans Apple alltid siktat på slutanvändarna.
(Jag har alltid ogillat alla jämförelser mellan Mac OS och Windows versionerna, eftersom det är som att jämföra äpplen och päron

)

[ 26 Augusti 2002, 09:11: Meddelandet ändrat av: jozza ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Jag vidhåller envist att CLI är grovt övervärderat bara för att det gör enkla saker svåra, får en att känna sej som en trollkarl. Är det en bra sak? Visst är det mysigt att känna sej duktig, men ska det vara för struntsaker?

Det mesta man kan göra i ett CLI är lätt att göra ett GUI-program för. En del är knepigt att göra till GUI-program, men kan med lite ansträngning göras bättre där.

Problemet med ditt resonemang är att inte alla har tid eller lust att lära sig programmera GUI. Om jag vill göra något en enstaka gång som kräver några rader i terminalen är det ju fullständig overkill att sätta ihop ett Cocoa-program. Alternativet är inte mycket bättre: att vänta tills det kommer en sharewarelösning, vilket ju kan ta månader eller mer, och med risken att det dessutom inte är skräddarsytt för mina behov.

Eller tycker du att alla ska lära sig Cocoa för att kunna använda OS X? Då känns terminalen enklare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
De två sektorerna tillsammans uppgår till en marknadsandel som ungefär motsvarar Apples marknadsandel, dvs andel av den totala datorförsäljningen, ungefär 2,5-3%. Eftersom datormarknaden är så stor som den är så rör det sig om mycket pengar även för en så liten bit av kakan, men totalt sett så är det ändå försumbart.

Försumbart? Du har just kallat både Apple´s och Linux marknadsandelar för försumbara. Ett utomordentligt dåligt ordval. "Det är så liten del att man ändå inte behöver bry sig". Jag menar, varför inte bara skapa mjukvara för windows, bara websidor som fungerar i IE, bara bygga vägar som en typ av bilar kan köra på. Om du har den inställningen, vad gör du här inne över huvud taget? Det är dags att tänka om.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 10:56

Rubriken på den här tråden, Teknifieringen av Macen, är lite fel. Det är inte exakt vad jag menade.

Vad jag menade var att Macen har blivit mer komplex och mer lämpad för tyngre användning. Macens ursprungliga fokus var "vi som inte bryr oss om vad som händer under motorhuven och bara vill hälla bensin i tanken, tuta och köra".

Men nu vänder sig Apple även till "vi som älskar att meka och vill skruva sönder hela motorn i småbitar och sätta ihop den igen bara för att det är så himla kul att kolla på muttrarna och all kladdig olja".

Inget fel i det! Jag tycker att Apple har gjort ett mirakulöst arbete med att göra Unix användarvänligt. På några få år har man kommit ikapp och med råge dragit ifrån Microsoft. Mac OS X sparkar Windows XP i ändalykten.

Det ska bli intressant att se hur Apples Unix-system kommmer att korsbefrukta och inspirera Linux och Solaris till exempel, men också Irix och AIX - och tyvärr även Windows.

Om någon kommer på en bättre titel så varför inte, visst kan jag ändra på den. Vad sägs om Macen blir fullvuxen?

[ 26 Augusti 2002, 11:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 11:08

Macen har växt till sig helt enkelt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 11:19

OK, that´s it. Jag ändrar.

• Avstängd
  • 2002-08-26 12:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

De två sektorerna tillsammans uppgår till en marknadsandel som ungefär motsvarar Apples marknadsandel, dvs andel av den totala datorförsäljningen, ungefär 2,5-3%. Eftersom datormarknaden är så stor som den är så rör det sig om mycket pengar även för en så liten bit av kakan, men totalt sett så är det ändå försumbart.

Försumbart? Du har just kallat både Apple´s och Linux marknadsandelar för försumbara. Ett utomordentligt dåligt ordval. "Det är så liten del att man ändå inte behöver bry sig". Jag menar, varför inte bara skapa mjukvara för windows, bara websidor som fungerar i IE, bara bygga vägar som en typ av bilar kan köra på. Om du har den inställningen, vad gör du här inne över huvud taget? Det är dags att tänka om.

Ciryon

Sanningen är svår att smälta ibland, men för datorvärlden i sin helhet är faktiskt Apples lilla andel av kakan, 2,5% eller knappt det, faktiskt försumbar. Och det har inget med mina datorpreferenser eller så att göra. De siffror jag sett och hört gav kommersiella Unixar cirka 1,5% och Linux cirka 5%. Och Microsoft mer än 90%.

Det är den värld vi lever i, och det är de siffrorna som är anledningen till att de flesta företag hellre skriver för Windows än för Mac. Inom vissa sektorer kan även de små plattformarna vara relativt stora, men totalt sett så skulle världen snurra på som om inget hade hänt om någon av dem skulle vika sig. De flesta datoranvändare vet inte ens om att det finns ett företag som heter Apple som tillverkar en dator under namnet Mac. På diverse reklambyråer skulle saknaden kanske vara stor, och på vissa tidningar, men de skulle snart anpassa sig och köra något annat istället. Trots allt så är det bara datorer det rör sig om.

Jag tror inte att det kommer att hända inom överskådlig tid, och framförallt så hoppas jag att det inte händer, men världen skulle definitivt snurra på som om inget hade hänt.

Edit: Om Statskontoret och många företag går över till open source, som länken du gav antydde, och börjar köra Linux så kommer det att slå mycket hårt mot Apple, så du får börja hålla tummarna för att det inte skall hända. Om man bestämmer sig för Linux så kommer man nämligen att köpa PC-hårdvara och inte Macar eftersom det är mer kostnadseffektivt. Och då får Apple ingenting.

[ 26 Augusti 2002, 12:32: Meddelandet ändrat av: S_W ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 12:40
Citat:

quote: Sanningen är svår att smälta ibland, men för datorvärlden i sin helhet är faktiskt Apples lilla andel av kakan, 2,5% eller knappt det, faktiskt försumbar. Och det har inget med mina datorpreferenser eller så att göra. De siffror jag sett och hört gav kommersiella Unixar cirka 1,5% och Linux cirka 5%. Och Microsoft mer än 90%.

Det är den värld vi lever i, och det är de siffrorna som är anledningen till att de flesta företag hellre skriver för Windows än för Mac. Inom vissa sektorer kan även de små plattformarna vara relativt stora, men totalt sett så skulle världen snurra på som om inget hade hänt om någon av dem skulle vika sig. De flesta datoranvändare vet inte ens om att det finns ett företag som heter Apple som tillverkar en dator under namnet Mac. På diverse reklambyråer skulle saknaden kanske vara stor, och på vissa tidningar, men de skulle snart anpassa sig och köra något annat istället. Trots allt så är det bara datorer det rör sig om.

Jag tror inte att det kommer att hända inom överskådlig tid, och framförallt så hoppas jag att det inte händer, men världen skulle definitivt snurra på som om inget hade hänt.

Vilken tur att vi har dig S_W som håller ordning på statistiken. Varför ödslar du din tid på Macen, denna försumbara datorplattform?

Jag måste skratta när jag hör beskäftiga formulkeringar som "Sanningen är svår att smälta ibland" och "för datorvärlden i sin helhet är faktiskt Apples lilla andel av kakan".

"Det är den värld vi lever i, och det är de siffrorna som är anledningen till att de flesta företag hellre skriver för Windows än för Mac." Vilken tänker du på då? Små källarfirmor som Microsoft, Adobe, Macromedia och Oracle?

"De flesta datoranvändare vet inte ens om att det finns ett företag som heter Apple som tillverkar en dator under namnet Mac." Hur vet du det? Vad har du fått det ifrån?

"På diverse reklambyråer skulle saknaden kanske vara stor." Dun menar minst 80 procent av reklambyråerna? De skule väl få slå igen skulle jag tro, eller slita med att få Windows att fungera i produktionsflödena.

"Trots allt så är det bara datorer det rör sig om." Nja, det är nog lite mer än så. Det handlar väl om produktionssystem och effektiva lösningar, eller hur?

"Om Statskontoret och många företag går över till open source, som länken du gav antydde, och börjar köra Linux så kommer det att slå mycket hårt mot Apple, så du får börja hålla tummarna för att det inte skall hända. Om man bestämmer sig för Linux så kommer man nämligen att köpa PC-hårdvara och inte Macar eftersom det är mer kostnadseffektivt. Och då får Apple ingenting."

Linux kan knappast ersätta Macarna idag. Var är Photoshop, MS Office, Dreamweaver, GoLive, Xpress, inDesin och Final Cut Pro för Linux?

[ 26 Augusti 2002, 12:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-08-26 13:02

[QUOTE]"Om Statskontoret och många företag går över till open source, som länken du gav antydde, och börjar köra Linux så kommer det att slå mycket hårt mot Apple, så du får börja hålla tummarna för att det inte skall hända. Om man bestämmer sig för Linux så kommer man nämligen att köpa PC-hårdvara och inte Macar eftersom det är mer kostnadseffektivt. Och då får Apple ingenting."

Linux kan knappast ersätta Macarna idag. Var är Photoshop, MS Office, Dreamweaver, GoLive, Xpress, inDesin och Final Cut Pro för Linux?

[/quote]De företag som verkligen behöver Photoshop, MS Office, Dreamweaver, GoLive, Quark Xpress och InDesign kan köra PC. Ungefär två tredjedelar av Adobes totala försäljning utgörs redan av Windows-program.

Och Apples FinalCut Pro skulle nog inte saknas av branschen i sin helhet. Det finns andra program som man använder istället. Du överdriver med andra ord FinalCuts betydelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 13:06

LOL! Vad gör du här då? Varför ödslar du din tid på Macen, denna försumbara datorplattform?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-26 13:15

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
[QUOTE]"Om Statskontoret och många företag går över till open source, som länken du gav antydde, och börjar köra Linux så kommer det att slå mycket hårt mot Apple, så du får börja hålla tummarna för att det inte skall hända. Om man bestämmer sig för Linux så kommer man nämligen att köpa PC-hårdvara och inte Macar eftersom det är mer kostnadseffektivt. Och då får Apple ingenting."

[/quote]De företag som verkligen behöver Photoshop, MS Office, Dreamweaver, GoLive, Quark Xpress och InDesign kan köra PC. Ungefär två tredjedelar av Adobes totala försäljning utgörs redan av Windows-program.

Och Apples FinalCut Pro skulle nog inte saknas av branschen i sin helhet. Det finns andra program som man använder istället. Du överdriver med andra ord FinalCuts betydelse.

[/quote]Vad vill du säga egentligen?
Tråden handlar ju om Mac OS GUI-utveckling!

• Avstängd
  • 2002-08-26 13:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Vad vill du säga egentligen?
Tråden handlar ju om Mac OS GUI-utveckling!

Fråga MACaron. Det var SVJV han som bytte spår, inte jag.

[ 26 Augusti 2002, 13:24: Meddelandet ändrat av: S_W ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 13:29

Nej. MACAron skrev:

Citat:

quote: Tänk om Apple levererade OsX utan möjligheten att använda Terminal och Singel user mode. Om dom helt dolde unixsläktskapet.

Då hade ju hela unixvärlden skrattat och en stor marknad varit stängd för Apple.

Vad jag vill komma fram till är att trivs du inte i Terminalen, använd OsX som du använde Os9!

Det är du S_W som dels vill få fram att Linux, som stora företag i klass med IBM, Oracle, SAP och HP pumpar in miljader dollar i, och Macen, som nu är det största Unix-systemet, är försumbara.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-26 13:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MACaron:
Tänk om Apple levererade OsX utan möjligheten att använda Terminal och Singel user mode. Om dom helt dolde unixsläktskapet.

Då hade ju hela unixvärlden skrattat och en stor marknad varit stängd för Apple.

Vad jag vill komma fram till är att trivs du inte i Terminalen, använd OsX som du använde Os9!

Hade inte den bästa lösningen (för mig iallafall ) varit att ha OS9-filstruktur/filosofi OCH en terminal där unix-filstruktur/filosofin är oförändrad?

Som det är nu så känns det lite dubbelt - är Mac OS X ett "poweruser"-OS eller ett användarens OS?

Tycker inte att det är ett lika "rättfram" operativsystem som OS 9 var om ni förstår vad jag menar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-26 13:38
Citat:

Fråga MACaron. Det var SVJV han som bytte spår, inte jag.

Knappast. Förresten, bara för att någon byter spår behöver man inte själv spåra ur...

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 13:50
Citat:

De företag som verkligen behöver Photoshop, MS Office, Dreamweaver, GoLive, Quark Xpress och InDesign kan köra PC. Ungefär två tredjedelar av Adobes totala försäljning utgörs redan av Windows-program.

För det första så är svaret, NEJ. Det går inte idag. Inte då filerna som lämnar windows världen ofta håller undermåligkvalité pga brister i operativet. Se på en PDF skapad i windows miljö, den väger dubbelt så mycket och har betydligt högre fel procent. Du frå gärna komma besök och se verkligheten om du tvivlar.

Adobes ledning internationellt har problem just nu. PC sidan är störst och står för nästan 95% av alla problem. Det finns ingen logik mellan antal licenser och problem på PC sidan. Det finns de som talar om att LÄGGA ner vissa program som kostar för mycket på PC sidan, men problemet är de offentliga organisationer som inte får lov att köra annat än PC. En fågel kvittra om att Indesign inte alls säljer som det borde på PC sidan och de som kör det på PC har så mycket strul att de går back på varje licens som Adobe säljer. De har ju fortfarande Pagemaker i produktion så möjligheten finns ju att strypa PC sidan.

Nu vet jag inte hur långt de kommer gå med sina funderingar. De talar även att ta betalt på supporten, men då slår det aningen fel för det är ofta helt olika nivåer på frågorna mellan PC och Mac sidan. Rent generellt så kostar PC användarna mer för programföretagen. Speciellt de som sysslar med program för publishing framför att man skall välja macen om man vill slippa strul...

Sen är det ofta att konsulter har en massa idéer, allt för att sälja konsult tid, så jag ger inte mycket för konsulters råd, speciellt då man jobbat på den sidan en gång i tiden!

fixat en del stavfel jag hitta

[ 26 Augusti 2002, 14:05: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 13:51
Citat:

LOL! Vad gör du här då? Varför ödslar du din tid på Macen, denna försumbara datorplattform?

Han vill få oss byta för att sälja konsulttid!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 13:57

En mycket intressant infallsvinkel från :::NIKKE:::. Har inte tänkt på det tidigare!

Bevaka tråden