Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen har vuxit till sig

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 14:01
Citat:

quote: Och Apples FinalCut Pro skulle nog inte saknas av branschen i sin helhet. Det finns andra program som man använder istället. Du överdriver med andra ord FinalCuts betydelse.

Vilka program tänker du på då? Media100? Avid? Helt andra prisklasser. Premiere? Amatörgrejor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Edit: Om Statskontoret och många företag går över till open source, som länken du gav antydde, och börjar köra Linux så kommer det att slå mycket hårt mot Apple, så du får börja hålla tummarna för att det inte skall hända. Om man bestämmer sig för Linux så kommer man nämligen att köpa PC-hårdvara och inte Macar eftersom det är mer kostnadseffektivt. Och då får Apple ingenting.

Nej, det skulle inte slå hårt mot Apple. Ingenting alls. Kommuner och företag som vill tjäna pengar på gratis/billig programvara är inte målgrupper för Apple. Däremot slår det MYCKET hårt mot Microsoft som har en onödigt stor marknadsandel. Använda Office och skriva mail är lika enkelt i Linux som i Windows, samtidigt som man vinner i stabilitet och slipper de många problem och kostnader som Windows medför.

Ciryon

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Och Apples FinalCut Pro skulle nog inte saknas av branschen i sin helhet. Det finns andra program som man använder istället. Du överdriver med andra ord FinalCuts betydelse.

Vilka program tänker du på då? Media100? Avid? Helt andra prisklasser. Premiere? Amatörgrejor.

Avid skulle nog snabbt kunna få fram ett billigare alternativ till Avid Xpress DV 3.5 (som kostar knappt $2000) om FinalCut pro försvann. Inget är oumbärligt.

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:07
Citat:

Nej. MACAron skrev:

Citat:

quote: Tänk om Apple levererade OsX utan möjligheten att använda Terminal och Singel user mode. Om dom helt dolde unixsläktskapet.

Då hade ju hela unixvärlden skrattat och en stor marknad varit stängd för Apple.

Vad jag vill komma fram till är att trivs du inte i Terminalen, använd OsX som du använde Os9!

Det är du S_W som dels vill få fram att Linux, som stora företag i klass med IBM, Oracle, SAP och HP pumpar in miljader dollar i, och Macen, som nu är det största Unix-systemet, är försumbara.

Jag har inte hävdat att Linux är försumbart. Gå tillbaka och läs igen.

Linux har mer framtid än vad MacOS* har, bland annat som skrivbordsoperativsystem (på PC-hårdvara) inom olika statliga förvaltningar.

Jag vet någon som inte är oumbärlig...

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

LOL! Vad gör du här då? Varför ödslar du din tid på Macen, denna försumbara datorplattform?

Han vill få oss byta för att sälja konsulttid!

Jag konsultar (*) inte så teorin är fel.

(*) i betydelsen traditionell datorkonsulting riktad till företag

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag vet någon som inte är oumbärlig...

Skall du lämna oss redan?

• Medlem
  • 2002-08-26 14:11
Citat:

Avid skulle nog snabbt kunna få fram ett billigare alternativ till Avid Xpress DV 3.5 (som kostar knappt $2000) om FinalCut pro försvann. Inget är oumbärligt.

Det är väl snarare så att Final cut tvingade Avid att sänka sitt pris från $3500->$2000.. varför tror du Avid skulle sänka priset om en konkurent försvann...

Hur får du en femaxlad colorsyc färgrymd i lunix???

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hur får du en femaxlad colorsyc färgrymd i lunix???

Om Apple försvann, och det fanns behov för sådant, så skulle nog snabbt någon vara framme och fylla behovet....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 14:16

Ha ha, men ColorSync för Linux eller Windows lär dröja tio år eller så.

SW, var det inte du som skrev så här:

Citat:

quote:Världens totala servermarknad omfattar någon enstaka procent av de totalt sålda datorerna, och Linux är inte störst på den marknaden, så du behöver inte ens försöka påstå att det är där alla Linuxanvändarna finns. Linux är stora på vissa serversegment, främst webservrar och liknande, men totalt sett så är det ända försumbart.

[ 26 Augusti 2002, 14:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-08-26 14:17

Svante, den här tråden kommer snart låsas, har du tänkt på att nästan alla trådar som du har trollat i har blivit låsta...

jag tycker det är ganska roligt att läsa dina inlägg jag blir inte upprörd, dom är snarare psykologiskt intressanta.. Du är uppenbarligen en inteligent människa, men socialt funkar du dåligt... Som ett lunixsysten ungefär

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-26 14:23

Tråkigt att en intressant diskussion spårade ur

• Medlem
  • 2002-08-26 14:26

Cheers up Svante. rösta och komentera i den här tråden istället http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000050

och visa upp en annan sida av dig själv....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 14:28

OK, ett sista försök att räta upp den här tråden:

Jag inser att Mac OS 9 har nått slutet av sin utveckling och att X är framtiden för Macen.

Jag saknar egentligen ingenting från nian men har ingen maskin som är tillräckligt kraftfull för det systemet. Naturligtvis kommer jag att köpa en ny Mac så snart ekonomin tillåter det.

Min strategi har varit att köra 9 tills det inte är motiverat längre och tills Macarna inte längre stödjer det äldre systemet.

När Macarna inte längre levereras med nian är det dags att släppa det systemet och satsa på X till 100 procent.

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:31
Citat:

[QB]Ha ha, men ColorSync för Linux eller Windows lär dröja tio år eller så.

Det tar inte tio år att få till ColorSync på Windows och Linux. Ett år max.

Och du feltolkar Linuxcitatet helt genom att ta det ur dess sammanhang. Det jag skrev om var att Linux till stor del används av fattiga studenter och att serverdelen av "Linuxmarknaden" är så liten att det inte förklarar de 5% av nyinstallationerna som Linux beräknas ha. Linuxservrarna är nämligen inte mer än kanske högst 1% av den totala datormarknaden. Vilket är en försumbar del av "Linuxmarknaden".

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Cheers up Svante. rösta och komentera i den här tråden istället http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000050

och visa upp en annan sida av dig själv....

Det hade jag gärna gjort om alternativet "blues" hade funnits med i pollen.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 14:32
Citat:

quote: Det tar inte tio år att få till ColorSync på Windows och Linux. Ett år max.

OM Apple är villiga att sälja patentet vill säga. Men nä, det kommer inte att hända.

Åter till ämnet nu OK?

[ 26 Augusti 2002, 14:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-08-26 14:34
Citat:

Citat:

quote: Det tar inte tio år att få till ColorSync på Windows och Linux. Ett år max.

OM Apple är villiga att sälja patentet vill säga. Men nä, det kommer inte att hända.

Åter till ämnet nu OK?

Diskussionen gällde vad som händer om Apple gick i konkurs. Och då kommer konkursförvaltaren att sälja patentet till vem som helst som är villig att betala.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 14:36

Jösses. Tur att det inte finns fler pc-muppar här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-26 14:37
Citat:

Diskussionen gällde vad som händer om Apple gick i konkurs. Och då kommer konkursförvaltaren att sälja patentet till vem som helst som är villig att betala.

Om jag inte minns fel eller är blind så är namnet på diskussionen "Macen har vuxit till sig" och inte "Vad händer om Apple går i konkurs?".

• Medlem
  • 2002-08-26 14:41
Citat:

]Det hade jag gärna gjort om alternativet "blues" hade funnits med i pollen.....

Det går under "Rock´n Roll" det är sånt där otäckt med gitarrer

Skulle ha stängt denna för länge sedan. *skakar på huvudet*
Starta en ny tråd med det ni vill ha sagt.
MEN HÅLL ER FÖR BÖVELEN TILL ÄMNET.

Sluta tjafsa mot S_W, lägg honom i dölj-listan istället. Det är faktiskt inte bara hans fel att trådarna spårar ur Nixon. Folk blir som barn runt S_W. Det är inte bara hans fel.

Bevaka tråden