Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra ett script vid ett visst klockslag

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 20:36

Jag vill köra en backup med en fil varje natt till en extern volym. Tidigare med 10.3 så använde Cronnix för att aktivera applescriptet. Det verkar inte fungera längre i 10.4, åtminstone körs det ingen backup.

Jag har försökt leta efter en liknande tidsfunktion i Apples automator men inte hittat någon. Är det nån som vet något liknande program som Cronnix som fungerar i 10.4 eller om man via automator kan köra scriptet. Det är ett väldigt enkelt script som ber findern flytta en fil, finns den redan skall den gamla skrivas över.

Någon?

iCal, eller så lägger man in det att köras via Cron

För övrigt, om det är ett så enkelt script, varför inte göra det som ett shellscript? Det där är ju unix hemmaplan, så det är nog en bättre lösning

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-02 20:43

crontab fungerar fortfarande lika bra i Tiger. Filen är dock lite strippad i Tigerinstallationer. Ta en crontab från 10.3 så rullar det igen. Radera dock raderna för periodic. De körs inte där längre.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-02 20:44

Sök på cron i Macupdate/Versiontracker så får du lite träffar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-03 20:30

Tack för alla tips! Jag skall titta närmare på cron mm när jag har mera tid, förmodligen är det långt dit....

Det hade varit jätteroligt att sitta när och börja lära sig en dröse nya unix kommandon ochg andra hack. Det känns dock lite överkurs för det lilla jag vill ha gjort. Det som var bra med cronnix var ett grafiskt gränsnitt.... varför krångla till det. Det enda jag vill är att köra ett litet script kl 06.00 så att jag vet att min fil är uppbackad...inget mer...

Finns det inget enklare sätt eller är det svårare än jag tror?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-03 20:56

Hittade ett program som löser det jag ville...CronOTask. Ett program som även vi dödliga kan använda. Enda nackdelen är att det kostar 29 dollar i shareware avgift, men är man lat så får man betala.

Det vore dock kul att lära sig att skriva cronscript, är det nån som vet någon bra sajt där man får lite tips för oss som nybörjare?

Ursprungligen av pem_pem:

Det vore dock kul att lära sig att skriva cronscript, är det nån som vet någon bra sajt där man får lite tips för oss som nybörjare?

Det är egentligen otroligt enkelt, varje post i en crontab utgörs av en tidsangivelse där man kan använda wildcards, sedan skriver man in vilken användare kommandot ska köras av och så sist kommandot. Du hittar en ganska bra guide om du kör man crontab.

Annars så är Launchd Editor ett suveränt program. Launchd är ju en synnerligen sofistikerad ersättare för cron, at, init och ett gäng andra verktyg, men xml-filerna den använder är synnerligen groteska (precis som xml-filer brukar vara). Med launchd editor får man ett riktigt trevligt gui i stället, kostar iofs 5 dollar (ingen upplåsning eller registrering dock, det verkar vara samvetet som får styra) men det kan det kanske vara värt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-04 05:42
Ursprungligen av Samuel K:

Det är egentligen otroligt enkelt, varje post i en crontab utgörs av en tidsangivelse där man kan använda wildcards, sedan skriver man in vilken användare kommandot ska köras av och så sist kommandot. Du hittar en ganska bra guide om du kör man crontab.

Annars så är Launchd Editor ett suveränt program. Launchd är ju en synnerligen sofistikerad ersättare för cron, at, init och ett gäng andra verktyg, men xml-filerna den använder är synnerligen groteska (precis som xml-filer brukar vara). Med launchd editor får man ett riktigt trevligt gui i stället, kostar iofs 5 dollar (ingen upplåsning eller registrering dock, det verkar vara samvetet som får styra) men det kan det kanske vara värt.

Skall kolla upp det hela, läste lite om Launchd inatt, det verkar vara framtiden...

Jag även laddat ner Launchd Editor och kollat på de plist som finns i systemet idag. Om jag förstår det hela rätt så behövs inte mitt Applescript längre utan man kör allt via en plist. Jag trodde att man via plisten aktiverade applescriptet på ett visst klockslag...

Skapar alltså en plist, puttar in det i mappen "LaunchDaemons" aktiverar det via terminalen och lutar sig tillbaka och njuter...Jaha, få se när jag har tid med det....

• Oregistrerad
  • 2005-10-04 11:29

sök efter "cronnix"... gratis och mysigt, har hjälpt mig att vakna via script och itunes lääänge...
Inget komplicerat eller överdrivet, bara cron men enkelt.

1
Bevaka tråden