Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sista uppdateringen av Creative Suite för PPC?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:13

När kommer Adobe sluta uppdatera sina program för PowerPC?
Om det skulle komma Intelmac nu i vår 2006, så måste Adobe programera om
hela sin produktsvit så att den fungerar på den nya plattformen... vilket de
lovat Apple att göra. MEN, jag har svårt att tro att de skulle fortsätta att uppgradera
t.ex. Creative Suite för PowerPC samtidigt. Det verkar orimligt dyrt och onödigt
att fortsätta programmera för en döende plattform? Så frågan är om vi ser
den sista uppdateringen av Creative Suite för PowerPC i vår?

Det är ca 18 månader till CS3 så hur intressant är frågan i dagsläget?

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:24

Alltså kommer vi alldrig att få se CS3 för PPC??

Det känns rätt aktuellt för mig som måste köpa ny mac...en
dator som inte går att köra senaste Creative Suite känns
rätt värdelös som arbetsredskap... alltså helt oanvändbar om
18månader...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 16:32

Helt oanvändbart är ju att ta i alltså, låter som ett allvarligt fall av måstehadetsenaste-stress.

I övrigt ganska intressant fråga när det gäller programvaror överlag, inte bara Adobes. Men inte lär dom droppa PPC direkt, användarbasen är ganske fet och kommer vara så några år framöver.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 18:45
Ursprungligen av Linus:

Helt oanvändbart är ju att ta i alltså, låter som ett allvarligt fall av måstehadetsenaste-stress.

I övrigt ganska intressant fråga när det gäller programvaror överlag, inte bara Adobes. Men inte lär dom droppa PPC direkt, användarbasen är ganske fet och kommer vara så några år framöver.

Alltså, ska man skicka filer fram och tillbaka vill man gärna sitta på samma versioner... dvs det senaste. Jag känner mig snarare stressad av att inte veta hur det kommer att bli...
...och det gäller egentligen kanske främst andra program där kompabiliteten mellan versioner inte funkar. Jag tycker den här övergången känns som otroligt jobbig. Speciellt som jag måste ha ny dator NU och inte kan vänta. Jag har kört på en Mini några månader men det håller inte, den sackar som bara den, och den hinner inte med wacom bordet.. Är dessutom lite orolig för att apple kanske inte lyssnat till alla programvarutillverkare. Visst Adobe och Microsoft stödjer övergången, men alla andra... kommer de ha någon lust att utveckla specifik programvara till mac om windows emulering blir ett vettigt alternativ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 19:24

Har ni glömt hur det var när Apple gick över till PowerPC från 680XX?

Då gjordes installationer som fungerade för båda processormodellerna. Så kommer det att göras nu med för att inte äldre system ska behöva utfasas för snabbt.

Janne Suhr

När jag installerade CS1 så blev jag besviken av att det var väldans segt och såg inga särskillda förbättringar för min egen del vs PS7 och ID2, så jag gick tillbaka och körde CS1 endast när det var nödvändligt (kompatibilitet bla). Efter att ha installerat CS2 blev jag förvånad av hur fort det var, och samtidigt en massa nya funktioner, så nu har äntligen PS7 och ID2 åkt ut. De nya versionerna av båda programmen är lika snabba, om än inte snabbare på vissa punkter med samma hårdvara. Detta på jobbets Mini, 1,25 ghz och 512 mb minne.

Nu har de ju kommit med Adobe Design Bundle som är CS2 Premium och Flash Pro 8, så det börjar bli riktigt frestande att uppgradera från CS1. 9500 exklusive.

Jag har nämligen länge tänkt skaffa Flash, men jag hade tänkt klara mig på CS1 tills CS3 kommer, men nu vet jag inte. Bridge är ju helt klart det som frestar mest eftersom jag börjat fota mer och mer. Men är CS2 alltså helt okej på en 1.5GHz PowerBook med 1GB ram om man stänger av VersionCue? (Jag har en 7200 varvare i den också.)

Jag var nyligen på Adobes seminarium om CS2 och han körde på en PowerBook, men jag såg att han stängde ner de program han inte använde för tillfället.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010089899

Ursprungligen av Stefan Swales:

Nu har de ju kommit med Adobe Design Bundle som är CS2 Premium och Flash Pro 8, så det börjar bli riktigt frestande att uppgradera från CS1. 9500 exklusive.

Jag har nämligen länge tänkt skaffa Flash, men jag hade tänkt klara mig på CS1 tills CS3 kommer, men nu vet jag inte. Bridge är ju helt klart det som frestar mest eftersom jag börjat fota mer och mer. Men är CS2 alltså helt okej på en 1.5GHz PowerBook med 1GB ram om man stänger av VersionCue? (Jag har en 7200 varvare i den också.)

Jag var nyligen på Adobes seminarium om CS2 och han körde på en PowerBook, men jag såg att han stängde ner de program han inte använde för tillfället.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010089899

Jag funderar på att uppdatera till Adobe Design Bundle. Fråga: Om jag skaffar en Intel-Mac i vår nån gång - kommer det då att funka med Adobe Design Bundle eller blir det via "Rosetta"-emulator eller vad det nu heter?

Jag funderar på att uppdatera till Adobe Design Bundle. Fråga: Om jag skaffar en Intel-Mac i vår nån gång - kommer det då att funka med Adobe Design Bundle eller blir det via "Rosetta"-emulator eller vad det nu heter?

Det blir via Rosetta om inte programmet är "Universal Binary" och det är inte Adobe CS2. Om detta sen är obetydligt eller tvärdåligt visar sig när man vet vilken prestanda de nya maskinerna ger.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det blir via Rosetta om inte programmet är "Universal Binary" och det är inte Adobe CS2. Om detta sen är obetydligt eller tvärdåligt visar sig när man vet vilken prestanda de nya maskinerna ger.

Det här är ju ganska viktigt eftersom jag troligen kommer köpa intel-mac nästa gång, men jag skulle vilja köpa CS2 nu. Måste alltså vänta och se?
Eller kanske Adobe gör Universal binary när Intellarna kommer ut? Som gratis upgradering alltså om man har en licens?

Det här är ju ganska viktigt eftersom jag troligen kommer köpa intel-mac nästa gång, men jag skulle vilja köpa CS2 nu. Måste alltså vänta och se?
Eller kanske Adobe gör Universal binary när Intellarna kommer ut? Som gratis upgradering alltså om man har en licens?

Apple har lite otur att Adobe precis lanserat sitt senaste paket. I värsta fall blir det att vänta till CS3... Vi vet förmodligen lite mer efter Jobs presentation i januari.

Trots Rosetta-emuleringen så är förmodligen totalprestandan betydligt bättre i intel-macen jämfört med dagens bärbara maskiner (min gissning).

Apple har lite otur att Adobe precis lanserat sitt senaste paket. I värsta fall blir det att vänta till CS3... Vi vet förmodligen lite mer efter Jobs presentation i januari.

Trots Rosetta-emuleringen så är förmodligen totalprestandan betydligt bättre i intel-macen jämfört med dagens bärbara maskiner (min gissning).

Det vore katastrof om det kommer Intel-macar snart och CS2 inte kommer som universal binary och man måste vänta ett år till innan CS3 kommer. Jag tål nämligen inte tanken på att behöva köra emulator, hur bra det än fungerar.

Det vore katastrof om det kommer Intel-macar snart och CS2 inte kommer som universal binary och man måste vänta ett år till innan CS3 kommer. Jag tål nämligen inte tanken på att behöva köra emulator, hur bra det än fungerar.

Du kör alltså hellre på ngt långsamt än något snabbt som är emulerat

Ursprungligen av ill_chrill:

Du kör alltså hellre på ngt långsamt än något snabbt som är emulerat

Jag tänker väl så här ungefär: Om jag ändå ska slänga ut en massa surt förvärvade slantar så ska det vara på något som fungerar så optimalt det bara går, inte något transition-jox. Jag tänker inte uppgradera CS1 till CS2 bara för att efter någon månad köpa en Intel-Mac som jag då måste köra CS2 på med emulator, vetandes att inom ytterligare någon månad så kommer CS3 som kör effektivare på Intel. Då blir jag ju helt enkelt tvungen att uppgradera igen.

Så då kan jag lika gärna lunka på med min 1.5GHz PowerBook och CS1 ett år till och sen uppgradera både dator och Adobe CS.

Alternativet är väl att köpa [jag använder förresten ordet "köpa" i stället för "investera" som vissa andra här använder eftersom dator inte är en bra investering rent ekonomiskt sett, nåja] en G5:a under tiden att köra Adobe Design Bundle på.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-31 16:34

Vad är det jag missar här? Jag har testkört PS CS2 på en Intel Pentium M Laptop med OS X Dev. Fungerar hur fint som helst. Snabbt och stabilt. Varför måste det då göras om; jag menar eftersom det redan fungerar fint.

Personligen så är inte CS2 värd uppgraderingen från CS.

CS2 är i mitt tycke segt i jämförelse med CS. Och då har jag en maxad 12" PB.

Vad kan CS2 som inte CS kan?

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Personligen så är inte CS2 värd uppgraderingen från CS.

CS2 är i mitt tycke segt i jämförelse med CS. Och då har jag en maxad 12" PB.

Har faktiskt en helt annan uppfattning; Photoshop CS2 och Bridge är mycket snabbare än CS1 på min iBook 800 mhz, 640 RAM.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Vad kan CS2 som inte CS kan?

Camera Raw 3 och Bridge är riktigt trevliga.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:36

Mycket. Men en PB orkar inte riktigt med CS2.

Ursprungligen av Macvarg:

Mycket. Men en PB orkar inte riktigt med CS2.

Korrekt, därför bad jag adobe om att få byta ut min CS2 studentlicens mot en CS. Jag måste erkänna, photoshop gick inte att använda som det var då.

Hade varit kul att få veta varför det var så faktiskt

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-31 16:39

Rent logiskt tror jag inte att Adobe kommer släppa ett program som X86-only, och misssa en stor kundkrets som inte känner nödvändigheten att uppgradera fullt-fungerande PPC-hårdvara. För vanlig 2-d grafik och layout så funkar ju en G4/400 med mycket ram-minne utmärkt. De lär släppa en "Universal binary" som de flesta andra program, alltså både PPC/X86 i samma applikation.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:49

CS2 är ganska krävande och på senare tid känns det mer utvecklat för Windows än för mac. Sen blir macarna sämre och sämre prestandamässigt och att Adobe-sviten skulle gå snabbare på mac stämmer inte riktigt längre. Men med Intelprollar i Applemaskinerna ska det nog svischa på riktigt bra!

• Medlem
  • 2005-10-31 17:22

Svaret är enkelt om man tillämpar lite marknadsekonomi; så länge det finns tillräcklig efterfrågan på uppdateringar av PPC-versioner för att bekosta mervärdet, så kommer Adobe erbjuda dessa. Vilket troligtvis rör sig om mer än 18 månader.

Kör man CS2 är det även bra att komma ihåg att Version Cue är påslagen som grundinställning (var tvärtom med CS). VC tilldelas 256 mb RAM helt i onödan om man inte har behov av den funktionen. Kör man sen Mac OS X Tiger så är minnesrekommendationen där 256 mb högre än för Panther.

Jag upplever InDesign CS2 som den rappaste versionen hittills. Har producerat en tung katalog med CS2 som jag tidigare gjort med CS och det är en dramatisk skillnad. Jag har dock 3 gb RAM så jag tror man sitter med för snålt med RAM om man klagar på farten på CS2.

Jag tror du kan utesluta tanken på en gratis uppdatering till universal binary. CS2 är gjort för PPC och det är ett enormt arbete att lyfta hela suiten till intel, så en kvalificerad gissning är att det är tidigast med CS3.

Adobeprogrammen kommer inte vara snabba i Rosetta i vilket fall.

Ursprungligen av Kristofer:

Adobeprogrammen kommer inte vara snabba i Rosetta i vilket fall.

Jämfört med vad då?

Det kanske blir det absolut snabbaste sättet att köra Adobe CS på en bärbar mac.

Utan att ha testat Rosetta så är jag ändå rätt säker på att jag hellre väljer CS2 under Rosetta än CS1 på vanligt vis. CS2 är bra mycket snabbare, stabilare och allmänt bättre än CS1 och jag skulle inte vilja byta tillbaka.

Du verkar vara rätt optimistisk till när CS3 lanseras och när du ska kunna köra Adobe-program utan Rosetta. Historiskt sett har det varit ca 18 månader mellan uppgraderingarna men vem vet vad ihopslagningen med Macromedia betyder? Det kanske tar 24 månader den här gången? Eller också så tar det 12 månader för ett CS 2.5-paket? De kanske vill få ut något där de visar på Flash-teknik inbyggt i CS-sviten innan Windows Vista lanseras. Då har de fortfarande inte hunnit göra klart intel-stödet för Mac så det dröjer något år till...

Det finns många scenarior i det här men att sitta kvar med CS1 å trula tror jag du ångrar i långa loppet.

Utan att ha testat Rosetta så är jag ändå rätt säker på att jag hellre väljer CS2 under Rosetta än CS1 på vanligt vis. CS2 är bra mycket snabbare, stabilare och allmänt bättre än CS1 och jag skulle inte vilja byta tillbaka.

Du verkar vara rätt optimistisk till när CS3 lanseras och när du ska kunna köra Adobe-program utan Rosetta. Historiskt sett har det varit ca 18 månader mellan uppgraderingarna men vem vet vad ihopslagningen med Macromedia betyder? Det kanske tar 24 månader den här gången? Eller också så tar det 12 månader för ett CS 2.5-paket? De kanske vill få ut något där de visar på Flash-teknik inbyggt i CS-sviten innan Windows Vista lanseras. Då har de fortfarande inte hunnit göra klart intel-stödet för Mac så det dröjer något år till...

Det finns många scenarior i det här men att sitta kvar med CS1 å trula tror jag du ångrar i långa loppet.

I vanliga fall har jag alltid hoppat över en version av alla uppdateringar och klarat mig bra, men nu är jag i en situation där jag faktiskt skulle behöva uppgradera. Om det verkligen är så långt tills CS3 som du säger så får det nog bli så att jag struntar i de första Intel-Macarna och kör G5 ett tag framöver. Fast vi vet ju inte vad MWSF06 kommer innebära, så man väntar ju helt klart i vilket fall tills januari.

När jag testade CS2 i Rosetta tyckte jag det var fullständigt oanvändbart. Men man kan ju alltid hoppas att de superoptimerar det tills lansering, även om jag inte tror det.

EDIT: Skrev fel, CS2 ska det vara

Senast redigerat 2005-12-25 18:08
Bevaka tråden