Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sista uppdateringen av Creative Suite för PPC?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kristofer:

När jag testade CS2 i Rosetta tyckte jag det var fullständigt oanvändbart. Men man kan ju alltid hoppas att de superoptimerar det tills lansering, även om jag inte tror det.

EDIT: Skrev fel, CS2 ska det vara

Det beror på att CS2 acceleras av AltiVec, och Altivec går inte att emulera med Rosetta (Själva emuleringen av PPC-kod görs av SSE3). Detta får tillföljd att ifall ett PPC-skrivet program som använder Altivec mycket körs på en x86 med SSE3 så blir prestandan = /dev/null.

När man senare skriver om koden för x86 så kan man återigen utnyttja SSE3 precis som man gjorde med Altivec. För SSE3 har många likhetern med Altivec, men är ändå ganska så svag om man jämför prestandan.

Vilket betyder att de flesta program som använder Altivec kommer gå segt som Universal Binarys, då deras prestanda är beroende av en heltals och flyttals-SIMD. Tilläggas så är SSE3 bara en flyttals-SIMD medans AltiVec både kan hantera heltal och flyttal.

Att förklara en sak är inte min starka sida, men jag hoppas ni inte är mer fundersam nu iaf.

Joakim - Som kan rekomendera Wikipedia ifall ni vill lära er mer om Altivec och andra SIMD.

Vi får väl vänta på den färdiga intel-mac produkten och se hur det funkar. Att ej optimerade betaversioner av system kan vara oanvändbara det betyder inte så mycket.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Att ej optimerade betaversioner av system kan vara oanvändbara det betyder inte så mycket.

Jo, men nu snackar vi en emulator. I så fall skulle apple vara först i historien med att göra en emulator som går att använda.

Ursprungligen av Kristofer:

Jo, men nu snackar vi en emulator. I så fall skulle apple vara först i historien med att göra en emulator som går att använda.

Kvarstår gör ändå frågan hur mycket kraftfullare intel-processorn blir än en G4 iBook och hur mycket det kan motkompensera dålig emuleringsprestanda.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kvarstår gör ändå frågan hur mycket kraftfullare intel-processorn blir än en G4 iBook och hur mycket det kan motkompensera emuleringsproblemet.

Sant!

Nu säger jag det här som en personlig bedömning baserat på mina historiska erfarenheter, och inte för att jag besitter någon konfidentiell information: Glöm alla tankar på att CS2 kommer att släppas som universal binary. När man köper ett program så gör man det på premissen att det fungerar med det OS och hårdvara de är byggda för. Det är precis som nä man köper vilken annan vara som helst. Om man köper en video idag så kan man inte tro att tillverkaren ska släppa en gratis uppgradering som gör det till en DVD-spelare imorgon.

A propos datorer som investering så anser jag personligen att det är en EXTREMT lönsam investering. Jag lägger 40-50.000 per år på hård- och mjukvara och det gör det möjligt för mig att dra in många, många gånger det beloppet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

A propos datorer som investering så anser jag personligen att det är en EXTREMT lönsam investering. Jag lägger 40-50.000 per år på hård- och mjukvara och det gör det möjligt för mig att dra in många, många gånger det beloppet.

OT: Jo, för oss egna företagare så är det visserligen så, även om jag försöker klara mig på runt 30.000 exklusive moms per år för min egen utrustning. Men då räknar jag med kameragrejer, skrivare, dator och programvara.

Nu har jag i varje fall lagt en order på CS2 (Adobe Design Bundle med Flash, JA!) så det blir väl till att hålla sig till PPC om inte Rosetta visar sig vara ett mirakel.

Bra förklarat Joakim!
Fundrar på en sak bara. Du säger att när programmen portas till x86 kommer de återigen kunna utnyttja SSE3, precis som de gjorde med Altivec. Men hur hänger det ihop med "Vilket betyder att de flesta program som använder Altivec kommer gå segt som Universal Binarys"? Är inte universella binärer just portade program (men med ppc-version medpackad också)?

Rosetta utnyttjar SSE3 för att emulera PPC-koden, då programmet först ska emuleras till körbar kod på x86, sedan är den koden optimerad för att köras med en kraftig SIMD såsom Altivec.

Men det är sant att UniversalBinarys är skrivna både för PPC/x86 och ska gå att köra lika bra på båda (nästan). till saken hör att just Adobe inte använder Xcode utan Codewarrior(?), och ingen utvecklingsmiljö förutom xcode kommer kunna göra universal binarys.

Det betyder att antingen flyttar Adobe till Xcode och Universal Binarys eller portar det direkt till x86.

Joakim - Som missade en liten detalj med Universal Binarys

Ja det paketet är ju löjligt prisvärt - det innehåller ju sjukt mycket!

Bevaka tråden