När jag testade CS2 i Rosetta tyckte jag det var fullständigt oanvändbart. Men man kan ju alltid hoppas att de superoptimerar det tills lansering, även om jag inte tror det.
EDIT: Skrev fel, CS2 ska det vara
Det beror på att CS2 acceleras av AltiVec, och Altivec går inte att emulera med Rosetta (Själva emuleringen av PPC-kod görs av SSE3). Detta får tillföljd att ifall ett PPC-skrivet program som använder Altivec mycket körs på en x86 med SSE3 så blir prestandan = /dev/null.
När man senare skriver om koden för x86 så kan man återigen utnyttja SSE3 precis som man gjorde med Altivec. För SSE3 har många likhetern med Altivec, men är ändå ganska så svag om man jämför prestandan.
Vilket betyder att de flesta program som använder Altivec kommer gå segt som Universal Binarys, då deras prestanda är beroende av en heltals och flyttals-SIMD. Tilläggas så är SSE3 bara en flyttals-SIMD medans AltiVec både kan hantera heltal och flyttal.
Att förklara en sak är inte min starka sida, men jag hoppas ni inte är mer fundersam nu iaf.
Joakim - Som kan rekomendera Wikipedia ifall ni vill lära er mer om Altivec och andra SIMD.