Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-06 20:34

Frågan är ju mer vad som kommer istället för PB 12"...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 20:42
Ursprungligen av Tim:

Frågan är ju mer vad som kommer istället för PB 12"...

PowerTablet 12"

  • Medlem
  • 2005-11-06 22:03

Konstigt ändå att det skall ta sådan tid bara för att man byter processor, Powerbook familjen har ju behövt en rejäl uppdatering länge nu. Speciellt de toppspecade...

Jag gillar AI:s formulering om pålitliga källor:

Citat:

information passed on by extremely reliable sources indicates that the company is on track to begin introducing its first Intel machines much sooner.

Det har ju sagts här och där att Apple har lagt väldigt stor del av sina resurser på att utveckla bärbart med Intel, så det låter ganska rimligt.

Någon som vet vad Intel tillhandahåller för processorer inom ett halvår? Blir det de nuvarande Pentium M, eller någonting nyare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 01:21
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Någon som vet vad Intel tillhandahåller för processorer inom ett halvår? Blir det de nuvarande Pentium M, eller någonting nyare?

Kanske sitter den en dualcore Yonah i den nya powerbooken, eller Intel’s Merom!? känns hursom att den kommer att svänga..

*** Looking ahead, Reitzes believes it is likely Apple will announce new products and content at its January 10, 2006 Macworld expo, with a possible introduction of the first Intel-based Macs. "We note that Intel will be introducing its dual-core “Yonah” processor in January (shipping now to vendors in pre-launch)," the analyst said.

*** "We also believe it is possible for the Yonah chipset to be included in an iBook, but we believe this option may be less likely for Apple right away since it could cause some performance disparities between the iBook and the PowerBook."

*** Reitzes added, "We continue to believe that both the PowerMac and PowerBook will be introduced at a later date (late 2006 or early 2007) – with the possible use of the Intel’s Merom processor for the PowerBook and Conroe processor for the PowerMac."

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1361

.

Jag tror Apple kommer med sina nya bärbara samtidigt som Intel presenterar en helt ny processor som då också blir tillgänglig för andra tillverkare.

Kanske är det även ett nytt chipset som gör det möjligt att starta operativet på en sekund samt snabbare uppstart av program. Intel verkar ju hålla på mycket med sådant nu. Eftersom de inte tillverkar egna datorer, vilka vore då bättre att samarbeta med för att visa sina nya lösningar än Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-06 23:54
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Eftersom de inte tillverkar egna datorer, vilka vore då bättre att samarbeta med för att visa sina nya lösningar än Apple.

Dell?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-11-07 10:00

Det här låter riktigt bra.

Verkligen inte förvånad över att de tar bort 12" PB, den borde försvunnit för länge sedan. Jag hatar min och kommer garanterat köpa en liten ibook om de släpper en ny, helst med superdrive, mindre chassi och lite "nyare" design.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-07 21:07
Ursprungligen av fredrikolsson:

Verkligen inte förvånad över att de tar bort 12" PB, den borde försvunnit för länge sedan. Jag hatar min och kommer garanterat köpa en liten ibook om de släpper en ny, helst med superdrive, mindre chassi och lite "nyare" design.

Ja, fast du har ju problem med din PowerBook som inte är normala. Se istället till att få den utbytt, det är inte PowerBook-serien som är usel, utan ditt ex.

Ursprungligen av fredrikolsson:

Verkligen inte förvånad över att de tar bort 12" PB, den borde försvunnit för länge sedan. Jag hatar min och kommer garanterat köpa en liten ibook om de släpper en ny, helst med superdrive, mindre chassi och lite "nyare" design.

Det måste komma en ersättare, kan inte tänka mig att de tar bort 12"-aren helt. Jag har haft 12", 17" och 15", den jag har kvar är 12"-aren. Vad är det som får dig att hata den?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-07 21:23
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det måste komma en ersättare, kan inte tänka mig att de tar bort 12"-aren helt. Jag har haft 12", 17" och 15", den jag har kvar är 12"-aren. Vad är det som får dig att hata den?

Har för mig att han har problem med ljudnivån på den. De PowerBooks som jag testat har varit knäpptysta, precis som iBook. Förstår honom dock, jag hade också hatat allt vad PowerBook hetat om jag fått ett sådant måndagsex. Hoppas han får den utbytt.

25% tunnare 15"pb låter trevligt

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-07 18:36

När dessa nya apparater kommer till världen tänker jag sälja min iBook och köpa den minsta modellen av kommande Powerbook. Har faktiskt funderat på att sälja min iBook nu och köpa en, men jag klarar mig och tänker därför att vänta.

Hurvida dessa nya apparater kommer att bli återstår väl att se, men den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge.

Höjden av väntan....

Den nuvarade PB 15" är 2,8 cm hög...25% av det är 0,7. DVS ny höjd 2,1 centimeter...

Är det det fantastiskt? Skall vi hjula? Är det värt att vänta på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 19:52

Tycker iof att vikten är mycket viktigare, har inte tänkt att ha min nästa powerbook i bakfickan..:)
Om nästa powerbooken är 2cm tjock så tycker jag det känns hur bra som helst, 5mm tjockare än en iPod, Dells bärbara maskiners midja ligger väl på typ 3-5cm..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-07 20:18
Ursprungligen av Fredric:

Tycker iof att vikten är mycket viktigare, har inte tänkt att ha min nästa powerbook i bakfickan..:)
Om nästa powerbooken är 2cm tjock så tycker jag det känns hur bra som helst, 5mm tjockare än en iPod, Dells bärbara maskiners midja ligger väl på typ 3-5cm..

2.5-5 skulle jag snarare säga X1 är 2.5

Jag gillar min 12" - jag skulle gärna ha en som 10" - en bärbar dator och inte bara flyttbar. Det jag skulle vilja se på den mindre om den ligger kring 12" mer eller mindre är att den skulle kunna vara tunnare och ja vikten är viktig. Absolut mycket viktigare än storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 20:38

Skulle inte heller tro att det kommer att vara några jätte problem med Intel hoppet, för snarlika Intel proppar sitter ju redan i befintliga PC maskiner på marknaden.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-16 08:47

Ja, jag har inte varit så aktiv här på sistone. Mycket beroende på att jag i stort sett lämnat Apple. Min nya lilla älskling heter SONY Vaio TX1. Den får vilket PowerBook som helst att se ut som en gammal traktor.
*Bildskärmen är hur mycket bättre som helst än alla Apples.
*Battertiden är minst 6 timmar av kontinuerligt jobb och musikspelande med WiFi på.
*Känns stabil och gedigen.
*DL-DVD-RW i en så liten dator.
*Osannolikt liten men ändå med bra tangentbord.
Bara positivt att säga!

Skönt också med ett OS där man inte behöver jaga efter programvara och eller kompatibel hårdvara.

Ursprungligen av bollman:

Ja, jag har inte varit så aktiv här på sistone. Mycket beroende på att jag i stort sett lämnat Apple. Min nya lilla älskling heter SONY Vaio TX1. Den får vilket PowerBook som helst att se ut som en gammal traktor.
*Bildskärmen är hur mycket bättre som helst än alla Apples.
*Battertiden är minst 6 timmar av kontinuerligt jobb och musikspelande med WiFi på.
*Känns stabil och gedigen.
*DL-DVD-RW i en så liten dator.
*Osannolikt liten men ändå med bra tangentbord.
Bara positivt att säga!

Skönt också med ett OS där man inte behöver jaga efter programvara och eller kompatibel hårdvara.

Grattis får man säga, oavsett val av dator är det trevligt med nöjda människor, världen brukar bli gladare av dessa.

Däremot så håller man ju inte med dig i dina påståenden, framförallt inte gällande OS. Men om man känner som du gör så förstår jag att du bytt. Jag skulle gärna ha en liknande bärbar som Vaion eller ja till o med den OM det fanns OS X i den. Annars - NEJ TACK!

Ursprungligen av bollman:

Ja, jag har inte varit så aktiv här på sistone. Mycket beroende på att jag i stort sett lämnat Apple. Min nya lilla älskling heter SONY Vaio TX1. Den får vilket PowerBook som helst att se ut som en gammal traktor.
*Bildskärmen är hur mycket bättre som helst än alla Apples.
*Battertiden är minst 6 timmar av kontinuerligt jobb och musikspelande med WiFi på.
*Känns stabil och gedigen.
*DL-DVD-RW i en så liten dator.
*Osannolikt liten men ändå med bra tangentbord.
Bara positivt att säga!

Skönt också med ett OS där man inte behöver jaga efter programvara och eller kompatibel hårdvara.

Det absolut inget fel på Vaio:n som som pc-laptop. Men den får ABSOLUT inte en powerbook att se ut som en traktor. Däremot kommer PB:ns stilrena utseende göra den mycket mera långlivad än Vaion. Sen är XP är stenålders OS hjälper inte till.

Sen påståendet att man behöver jaga program hör väl mera till "okunskap" än att det inte finns program.

PS! synd att man inte kan använda än DVI kabelansluten skärm till vaion. Man får faktist jaga hårdvara till PC-laptops.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 11:37
Ursprungligen av Solitere:

Det absolut inget fel på Vaio:n som som pc-laptop. Men den får ABSOLUT inte en powerbook att se ut som en traktor.

Däremot får den PBn att kännas som en...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 09:03

Grattis får man väl säga då. Då får du ju jobba med ett stabilt OS och snyggt gränssnitt. *ironi*

Sony Vaio är en trevlig maskin, men är det verkligen Windows du pratar om ?

Jag gick till apple just av den anledningen att Windows var ett smärre helsike att hantera vad avser drivrutiner, uppdateringar, virus, trojaner, säkerhetshål i drivor etc etc

Jag tröttnade helt enkelt.

Vilken upplösning får du på Vaion?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 09:15

Något i den här stilen och prisklassen, fast med OS X hade ju varit trevligt:
1. http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=25238
2. http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-186979.html

Ursprungligen av Macvarg:

Något i den här stilen och prisklassen, fast med OS X hade ju varit trevligt:
1. http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=25238
2. http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-186979.html

Tycker nog faktiskt att Apple bärbara är mycket snyggare än Vaio trots att Vaion är snygg - däremot får Apple gärna ha lite mer krut innanför - eller framförallt mer batteritid - för den som Bollman visar upp är inte så märkvärdig i power men däremot lätt, liten och långbatteritid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 14:48
Ursprungligen av Macvarg:

Något i den här stilen och prisklassen, fast med OS X hade ju varit trevligt:
1. http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=25238
2. http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-186979.html

Designmässigt, verkligen inte. Apple´s design kommer att slå de där med hästlängder.
Priset kan man ju alltid diskutera fram och tillbaka. Känns faktiskt som en sådan sönderpratade fråga så jag undrar varför den fortfarande tas upp.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 14:53

Designmässigt tänkte jag inte heller, även om man kan tro det när det står "i den här stilen".

Jag tänkte mer på prestandan, vikten, skärmkvaliteten och batteritiden, något för Apple att ta efter och så paketera allt i ett snyggt Apple-skal.

Minst 64 MB grafikkort tack...

Idén som någon hade om svarta och vita iBooks var riktigt läcker!

Bevaka tråden